handdator

Visa fullständig version : Överfallslarm: Bra eller blaha?


Sparven från Minsk
2012-05-11, 19:35
Nå vad tycks?

Är det bra att ha ett i fickan när man går hem ensam en mörk natt (kanske då speciellt om man är tös) eller ger det endast en känsla av falsk trygghet?

Kwon
2012-05-11, 19:36
Du tänker ge detta som gåva till någon tjej antar jag?

Sparven från Minsk
2012-05-11, 19:38
Du tänker ge detta som gåva till någon tjej antar jag?

Inte omöjligt! Men det är intressant att höra vad andra tycker, och kanske även personliga erfarenheter.
Finns ju även laglig överfallsspray men den känns mer ovanlig. Pepparspray är ju olagligt i Sverige, precis som stun-gunz och liknande.

Fredszky
2012-05-11, 19:38
är det ett som låter, eller pepparspray, eller vadå..`?

Sparven från Minsk
2012-05-11, 19:39
är det ett som låter, eller pepparspray, eller vadå..`?

Ett överfallslarm är en liten dosa typ med en rem och sprint. När du drar ut sprinten så tjuter den som bara attans, tanken är väl att "chocka" den som överfaller och dra allmänhetens uppmärksamhet till sig.
De tjuter med ca 115 decibel.

http://www.sakerhetsprodukter.net/overfallslarm.jpg

Fredszky
2012-05-11, 19:44
kryssade bra, finns så många idioter.

kan inte se något negativt med det heller, liksom?
för fegisar? ja hellre det än ligga med en kniv i sig på akuten

Spartansk
2012-05-11, 19:45
Fyfan, såna där ger säkert hörselskador.

Iofs, när man går hem från krogen brukar man ju ha proppar i öronen...

z_bumbi
2012-05-11, 19:52
I fickan är kanske inte bästa stället att ha det men lätt tillgängligt med båda händerna och så att det inte är lätt att få bort tror jag att det kan vara bra i många situationer.
Jag tvivlar också på att någon skulle känna sig mycket säkrare av att ha ett larm då det självklart ingår en genomgång av vad personen bör undvika...

Edit: Du borde väl annars ha tillgång till ev forskning i ämnet? Det vore ganska intressant att se om/hur de faktiskt funkar.

312
2012-05-11, 20:21
Jag tror det hjälper, för det låter som in i helvete. Min flickvän fick en sådan när han jobbade som tidningsutdelare på natten. Hon testade en gång, och herregud vad det lät. Jag tror att om någon skulle försöka sig på henne och hon drog i den så skulle man få panik, för halva jordklotet hör det där ljudet, det verkligen ilar rakt in i örat, man tror att örat ska sprängas.

Jag har för mig att hennes tjöt runt 120db. Inte så mysigt direkt.

Finns ju dock bättre försvarsgrejer, men det är olagliga saker.

Ljuvligt
2012-05-11, 20:48
Jag har en sådan faktiskt. Men det är inget jag använder då jag är rätt att jag ska råka dra ut sprinten vid olägliga tillfällen. Dessutom föredrar jag nog att ringa någon om det skulle vara så att jag går hem själv sent en kväll och känner mig obekväm/rädd.

Wiz Khalifa
2012-05-11, 22:19
Jag tror det hjälper, för det låter som in i helvete. Min flickvän fick en sådan när han jobbade som tidningsutdelare på natten. Hon testade en gång, och herregud vad det lät. Jag tror att om någon skulle försöka sig på henne och hon drog i den så skulle man få panik, för halva jordklotet hör det där ljudet, det verkligen ilar rakt in i örat, man tror att örat ska sprängas.

Jag har för mig att hennes tjöt runt 120db. Inte så mysigt direkt.

Finns ju dock bättre försvarsgrejer, men det är olagliga saker.

Är din "flickvän" en han? :cool:

tigerofsweden
2012-05-12, 11:27
Är din "flickvän" en han? :cool:

Opps :D

Sparven från Minsk
2012-05-12, 11:28
Jag har en sådan faktiskt. Men det är inget jag använder då jag är rätt att jag ska råka dra ut sprinten vid olägliga tillfällen. Dessutom föredrar jag nog att ringa någon om det skulle vara så att jag går hem själv sent en kväll och känner mig obekväm/rädd.

Känns som den vore bra att ha i fickan med handen runtom när man går hem en sen kväll, men jag kanske har fel :D ;)

Pungis
2012-05-12, 12:33
Jag tror det är bra, väldigt mycket bättre än laglig "försvarsspray" (de sprayerna är f.ö helt värdelösa) - men då ska den fan inte ligga i handväskan när man är ute och går!