handdator

Visa fullständig version : Kommer jag alltid förbruka samma mängd energi på samma mängd träning?


Amöban
2012-05-11, 18:17
Lite luddigt formulerat kanske, men min PT sa till mig att om jag fortsätter jogga samma sträcka, med samma hastighet under längre tid, kommer kroppen att minska kaloriförbrukningen för den aktiviteten, och tillslut "blir det som en vanlig promenad". Jag vet att man måste variera träningen för att fortsätta bli bättre, men kommer kaloriförbrukningen för samma aktivitet minska i samband med att jag blir mer vältränad? :confused:

emi23j
2012-05-11, 18:27
edit.

LarsLasr
2012-05-11, 18:36
Din kropp strävar ju efter att göra allting så effektivt och energisnålt som möjligt, och det du tränar på är det den blir bättre på. Så om du springer mycket kommer du förbruka mindre och mindre energi allteftersom du blir bättre på det, till en viss gräns, du kommer aldrig kunna springa utan att förbruka kalorier :p

Du kan ju springa med en puls som mål istället för en hastighet, t.ex 160 i puls under 30minuter, allteftersom du blir bättre på att springa behöver du öka hastigheten men det borde inte bli fysiskt jobbigare.

King Grub
2012-05-11, 18:41
Lite luddigt formulerat kanske, men min PT sa till mig att om jag fortsätter jogga samma sträcka, med samma hastighet under längre tid, kommer kroppen att minska kaloriförbrukningen för den aktiviteten, och tillslut "blir det som en vanlig promenad". Jag vet att man måste variera träningen för att fortsätta bli bättre, men kommer kaloriförbrukningen för samma aktivitet minska i samband med att jag blir mer vältränad? :confused:

Nej, inte om alla andra faktorer förblir som dom är. Det kostar alltid en viss mängd energi att förflytta en viss kropp en viss sträcka på ett visst sätt.

filmjölk
2012-05-11, 20:12
Nej, inte om alla andra faktorer förblir som dom är. Det kostar alltid en viss mängd energi att förflytta en viss kropp en viss sträcka på ett visst sätt.

Men ger inte minskad ansträngning minskad energiåtgång? Säg att du joggar 20min och håller ett lågt konstant joggingtempo. Första gångerna du gör det är du genomsvettig, hjärtat är uppe i maxpuls och du andas som en KOL-patient. När du tränat ett tag är din kondition blivit bättre känner du dig helt fräsch efter dina 20minuters joggande.

Samma tid, samma sträcka, samma fart, samma kroppsvikt.

Förbränner det samma?

LarsLasr
2012-05-11, 20:16
Tror han anser att förbättrad kondition är en förändrad faktor.

Men man ska akta sig för att lägga ord i annans mun då det lätt kan bli fel :)

MtotheM
2012-05-11, 20:33
Du utför samma arbete, så jag ser inte varför det skulle ändras.

Rickard
2012-05-11, 20:38
Du utför samma arbete, så jag ser inte varför det skulle ändras.

Arbetet är det samma, om man bortser från saker som förbättrad löpteknik och andra faktorer som blir mer ekonomiska när det gäller energi..

King Grub
2012-05-11, 20:39
Förbränner det samma?

Ja. Troligtvis har du dock ändrat "samma sätt" så den faktorn inte stämmer längre, enligt ovan.

Spartansk
2012-05-11, 20:42
Fast om man lär sig att röra sig mer energieffektivt så förbränner man väl mindre kalorier?

Jag tror man förbränner mer om man går som John Cleese i Ministry of Silly Walks 10 km, än om man går en normal promenad 10 km.

LarsLasr
2012-05-11, 20:57
Om du sänker pulsen från 160 till 120 för att utföra samma arbete förbrukar ditt hjärta mindre energi. Andningsmuskelaturen anstränger sig mindre vid lägre andningsfrekvens.

Sedan kan jag tänka mig att en muskel som kan utföra ett arbete enbart via förbränning av fett arbetar effektivare och med mindre effekt på resten av kroppen jämfört med en som behöver använda glykogen och producerar mjölksyra. Men det är lite gissningar.

begt
2012-05-11, 21:02
Det finns ju något som heter lokal kapacitet som man främst tränar på långa distanser. Om du tränar på samma vis en längre tid blir musklerna lite mer effektiva på att utföra samma rörelser gång på gång. Du förbrukar därmed lite mindre energi, men att löpning skulle kunna förbruka lika lite energi som promenad kan inte stämma.

begt
2012-05-11, 21:04
Fast om man lär sig att röra sig mer energieffektivt så förbränner man väl mindre kalorier?

Jag tror man förbränner mer om man går som John Cleese i Ministry of Silly Walks 10 km, än om man går en normal promenad 10 km.

Självfallet är det så att om man rör sig effektivare så bränner man mindre energi. Att t.ex. springa med för långa steg så att man trycker upp kroppen onödigt mycket "upp i luften" kostar kraft i onödan.

Spartansk
2012-05-11, 21:08
Självfallet är det så att om man rör sig effektivare så bränner man mindre energi. Att t.ex. springa med för långa steg så att man trycker upp kroppen onödigt mycket "upp i luften" kostar kraft i onödan.

Och jag tror det var det den där PT:n pratade om. Joggar man mycket så förbättrar man sin löpteknik, och förbränner därmed mindre efter ett tag.

begt
2012-05-11, 21:10
Och jag tror det var det den där PT:n pratade om. Joggar man mycket så förbättrar man sin löpteknik, och förbränner därmed mindre efter ett tag.

Ja, men på en kortare sträcka kan det bara vara en marginell skillnad.

Sniggel
2012-05-11, 21:12
Ja det kan väl stämma?

Även om arbetet är densamma så borde verkningsgraden för en aktivitet öka om man blir bättre på den. (fysiologiska anpassningar som effektiviserar arbetet)
Men det är ju ofta då som folk försöker förbättra sig och springa snabbare t ex.

MtotheM
2012-05-11, 21:18
Arbetet är det samma, om man bortser från saker som förbättrad löpteknik och andra faktorer som blir mer ekonomiska när det gäller energi..

Funderade på att ta med tekniken i mitt första inlägg, så ja visst det skiljer sig, men säg att du joggar samma sträcka dag ut, dag in i 2år. Du lär knappast förbättra din löpteknik särskilt markant det sista året om man är helt ointresserad löpning i övrigt.

begt
2012-05-11, 21:21
Funderade på att ta med tekniken i mitt första inlägg, så ja visst det skiljer sig, men säg att du joggar samma sträcka dag ut, dag in i 2år. Du lär knappast förbättra din löpteknik särskilt markant det sista året om man är helt ointresserad löpning i övrigt.

Efter ett tag är det förnodligen svårt att göra framsteg på så vis, men ponera att personen ifråga också körde intervallpass och kontinuerligt förbättrade sin kondition. I såna fall vore det möjligt att öka den lokala kapaciteten i musklerna ytterligare genom att springa den där sträckan även i fortsättningen.

Sniggel
2012-05-11, 21:25
Funderade på att ta med tekniken i mitt första inlägg, så ja visst det skiljer sig, men säg att du joggar samma sträcka dag ut, dag in i 2år. Du lär knappast förbättra din löpteknik särskilt markant det sista året om man är helt ointresserad löpning i övrigt.

Jag tror (obs tror) att utöver teknikförbättringar så kan även cellen effektivisera sitt arbete så att mindre energi går till spillo.

begt
2012-05-11, 21:26
Jag tror (obs tror) att utöver teknikförbättringar så kan även cellen effektivisera sitt arbete så att mindre energi går till spillo.

Det är så. Av den anledningen talas det om "central" och "lokal" kapacitet.