handdator

Visa fullständig version : Vilket pulver + mängd?


vildängel
2004-01-25, 16:09
Ska försöka fatta mig kort...
Ska köpa mitt första proteinpulver nu snart hade jag tänkt, för det blir förbannat dyrt att köra på färdiga gainers... ;) Jag vill ha enklast möjliga pulver, inte med massa extra nyttiga grejer i om det nu finns sådana... Är Exell Vassle Protein (som annonseras på förstasidan) lämpligt och prisvärt? Har hört att Twinlab är ganska dyrt jämfört med andra?

Dessutom undrar jag om tjejer ska dosera proteinet på samma sätt som killar? De flesta av oss har ju mindre muskelmassa än killar, men det kanske inte spelar någon roll? Jag är 163,5 cm och väger 54-55 kg. Hur mycket protein ska jag då ta efter träningen?

Fan, nu blev det mycket längre än jag hade tänkt ändå... :rolleyes:

King Grub
2004-01-25, 16:17
Svaren är desto kortare:

Ja, Exell är både prisvärt och bra. Jordgubbssmaken rekommenderas! :eating: TwinLab är dyra som attan, utan att du får vad du betalar för.

Samma doser gäller för både damer och herrar. 0.5 - 1 gram per kilo kroppsvikt efter träningen kan du köra på. Äh - minst 30 gram kan du gått fläska på med. Hellre några gram för mycket än för lite; det händer inget otäckt om så skulle råka bli fallet.

vildängel
2004-01-25, 16:55
Originally posted by King Grub
Svaren är desto kortare:

Ja, Exell är både prisvärt och bra. Jordgubbssmaken rekommenderas! :eating: TwinLab är dyra som attan, utan att du får vad du betalar för.

Samma doser gäller för både damer och herrar. 0.5 - 1 gram per kilo kroppsvikt efter träningen kan du köra på. Äh - minst 30 gram kan du gått fläska på med. Hellre några gram för mycket än för lite; det händer inget otäckt om så skulle råka bli fallet.


Tackar tackar, bugar mig inför din kunskap :bow: ;)

Garnax
2004-01-25, 19:04
Mycket irreterande att alla hälokostapotek osv bara säljer twinlab.

Dyrt är det...

Någon som råkar sitta på lite info
gällande näringsvärde på twinlabs protein VS exells och även exakt pris?

Vet att det är lätt att kolla själv men lat som jag är
(utom på gymmet) :) hoppas jag
på att någon vet redan :)

aliquis
2004-01-25, 20:36
twinlab (designer formula) whey fuel
"It contains 100% low temperature, non-denatured, micro-filtered and ion-exchange whey protein isolate. It contains approximately 60% beta-lactoglobulin, 20% alpha-lactalbumin and 20% immunoglobulins and lactoferin."

25g vassleprotein
2g l-glutamin
2g kolhydrater
0g fett
110kcal per servering.
Blir ju 29g totalt, antar att det är 30g skopor då?

83.3g vassleprotein
6.6g l-glutamin
6.6g kolhydrater
0g fett
per 100g

exell ger...
ca 77% vassleprotein
4% kolhydrater
6.7% fett

Så twinlab har ju lite högre proteininnehåll, och troligtvis bättre kvalite på proteinet, lite mindre kolhydrater och är fettfritt. Men vem bryr sig :thefinger

förövrigt säljs både eiselt, multipower(?) och weider lite här och där i stan också.

Garnax
2004-01-25, 20:43
när jag kollade på gymkrossisten står det bara 72% protein och 10% kolydrater (och exell har då 77.5% i jordgubben)

skit samma men dyrt är det iaf 338kr\kg emot exells 169kr\kg
och sådan kvalitetskillnad är det då inte så det motiverar det priset.


I katrineholm har jag ej hittat något annat än twinlab...
får kanske leta mer noga i diverse källare och mörka bakgator.

Mindek
2004-01-25, 21:30
GGs info om Twinlab är fel, men Twinlab är hur som helst bara dyra standardprodukter...

Mony
2004-01-26, 18:12
Excell kostar 125kr/kg Budobutiken i Lund !

Är 159, väger 53kg tar 35g i drinken efter träning. (Skulle du äta för mycket protein, blir du lös i magen)

Pez
2004-01-26, 18:28
Originally posted by aliquis
twinlab (designer formula) whey fuel
"It contains 100% low temperature, non-denatured, micro-filtered and ion-exchange whey protein isolate. It contains approximately 60% beta-lactoglobulin, 20% alpha-lactalbumin and 20% immunoglobulins and lactoferin."

25g vassleprotein
2g l-glutamin
2g kolhydrater
0g fett
110kcal per servering.
Blir ju 29g totalt, antar att det är 30g skopor då?

83.3g vassleprotein
6.6g l-glutamin
6.6g kolhydrater
0g fett
per 100g

exell ger...
ca 77% vassleprotein
4% kolhydrater
6.7% fett

Så twinlab har ju lite högre proteininnehåll, och troligtvis bättre kvalite på proteinet, lite mindre kolhydrater och är fettfritt. Men vem bryr sig :thefinger

förövrigt säljs både eiselt, multipower(?) och weider lite här och där i stan också.

Aliquis.. när du jämför olika proteintillskott är det som att en inbiten cyklist ska jämföra bilar efter hur dom ser ut... skärp dig nu. :D

(Exell är som en bra billig Volvo medans Twinlab är dyr fransk skitbil som kostar och lovar mycket men håller lite, såklart ;) )

/pez

Jense
2004-01-26, 18:33
jag kör i 2 skopor i mina drinkar.. och det ska va 20gram i varje varav ca 18gram är protte.

dricker max 2 om dagen.