handdator

Visa fullständig version : Huggande smärta i magen vid knäböj


MatsR
2012-05-11, 13:45
Hej!

Kanske någon kan hjälpa mig att identifiera denna skada samt komma med förslag på hur jag ska gå vidare?

Kön: Man
Ålder: 31
172 cm, 68 kg

Smärtbeskrivning: Huggande smärta i höger sida av magen i bälteshöjd. (Se bifogad bild) Känns som det hugger till med kniv. Bristande, blödande. Djup smärta 1-2 cm under hud. Efter jag hängt av vikten går smärtan snabbt över, känns ingenting då jag trycker på området.
Smärtan har uppståt i första set då jag kör 5*5 knäböj där jag nu ligger på 60 kg. Förra passet försökte jag köra vidare, det gick men gjorde ont. Under dagens pass så avbröt jag då smärtan "högg till" i tredje reppen. Började träna 3 ggr i veckan för ett par månader sedan och ökar 2.5 kg per pass. Smärtan har nu kommit de tre senaste passen, inte känt något på uppvärmning utan bara då jag kom upp i 60 kg.


För 2 månader sedan när jag började träna var jag helt otränad, kanske har magmusklerna inte hängt med benmusklerna i knäböjen? Ska jag vila helt eller trappa ner vikten till t.ex. 50-55 kg där jag är smärtfri för att sedan bygga upp?

svag74
2012-05-11, 15:57
Är inte det där nedanför magmusklerna då?
Själv hade jag huggande smärta i magmusklerna, bägge sidor, typ transverse abdominis gissar jag, som högg rejält så fort jag vred eller böjde eller använde magen.
Gav med sig efter någon månads rejäl försiktighet.
Magen är inget man tänker på att man ska kunna skada direkt, men jäklar vad ont och opraktiskt att slita upp något i de trakterna ...

Men ditt verkar ju sitta längre ned enligt bilden, typ höftböjare?

burkmannen
2012-05-14, 10:26
Är inte det där nedanför magmusklerna då?
Själv hade jag huggande smärta i magmusklerna, bägge sidor, typ transverse abdominis gissar jag, som högg rejält så fort jag vred eller böjde eller använde magen.
Gav med sig efter någon månads rejäl försiktighet.
Magen är inget man tänker på att man ska kunna skada direkt, men jäklar vad ont och opraktiskt att slita upp något i de trakterna ...

Men ditt verkar ju sitta längre ned enligt bilden, typ höftböjare?

Ser ju nästan ut att vara vid höftböjarna. Själv får jag en svag huggande känsla ibland i början av en promenad som sen släpper. Har ingen aning om vad det beror på.