handdator

Visa fullständig version : 90% av sin muskelutveckling på 5 år?


virre.
2012-05-11, 07:57
Frågeställning: Ni som tränat runt 10 år+. Hur mycket har ni ökat i muskeltillväxt efter 5 års träning?

Jag har tränat 9 år. Efter 5 år tycker jag att muskeltillväxten är så liten varje år att det det knappt syns. Bulkas det behålls det inte på lågt bf ändå.

RobbanColeman
2012-05-11, 08:07
Det går sakta för mig men jag ökade som mest min första högvolymsperiod vid 21års ålder tror jag. Bulkade satan och pumpade. Sen tog det stopp, blev mest styrkeökningar. Började öka bra igen för ca 3 år sedan. Dvs mitt 15:e träningsår eller ngt. Inne på det 18:e nu. När jag menar öka bra så ökar jag fortare men fortfarande inte fort.

Apropå frågeställningen finns det folk på kolozzeum som ökat 150% av det jag gjort på 18 år på 1 år... :D

Om du sett filmen Matrix så kan man säga så här, det finns två så kallade plan. Olika världar. Olika förutsättningar. I den ena världen kan man göra saker som i den andra är omöjligt. Kul att det handlar om piller där med.

You are the chosen one och så vidare existerar också bara i filmens värld.

Jag tror dock att som du säger så kan man om man får hjälp av ngn kunnig öka mycket snabbt. Då planar kurvan ut på ett annat sätt än för t ex mig som fått lära mig den långa vägen. Det tar inte 18 år att bli så grov som jag är, men det tar heller inte 6 månader eller liknande.

Slartibartfast
2012-05-11, 08:08
Stämmer för mig. Jag har tränat i 12 år.

Anders The Peak
2012-05-11, 08:09
Träning handlar om att bli starkare över tid och om man inte lyckas med det tränar man inte tillräckligt hårt eller för hårt och/eller med för hög volym och äter inte tillräckligt för att växa.

Langster
2012-05-11, 08:46
Jag fick nog 50% av mina resultat under det första året. Har styrketränat i typ 12 år.

ceejay
2012-05-11, 09:10
tränat snart 4 år varav några månader knappt något alls+några månader kass träning, jag har ökat som bäst på senare tid tror jag. Har nog mycket kvar att öka :)

Landström
2012-05-11, 09:14
Så jävla svårt att säga. Men visst ökade man som en galning de första åren. Beror också på vilken kroppsvikt man har haft genom åren så det är svårt att jämföra. Väger nu 35 kg mindre än jag gjorde som junior. Hade jag mer muskler då? Troligen. Var jag muskulösare? Definitivt inte.

Dock är det alltid lika roande att höra smågrabbarna resonera och tro att de kommer fortsätta öka i samma takt som de gjorde de första åren. *popcorn*

Livankaret
2012-05-11, 09:45
Var nog runt första 3-4 åren som jag lade på mig massan, de resterande 6-7 åren har handlat om några cm hit eller dit samt ständig rehabträning för någon kroppsdel känns det som. Jag har sedan jag var liten haft problem med mina leder och det har ökat senaste åren vilket satt lite käppar i hjulen. :( I perioder har jag inte tränat alls och gått tillbaka till en sparris men tur att man har bra muskelminne iaf.

Småroligt på ett vis att pendla runt med 20kg fram och tillbaka och möta människor man inte träffar så ofta, men det är väl det enda roliga med det hehe

z_bumbi
2012-05-11, 10:23
De bästa ökningarna hade jag efter 5 år för då först hade jag en aning om vad jag gjorde på gymmet och jag gissar att det är så för de allra flesta. Något års ökningar i början och sedan mattas det av då man måste börja ha en aning om vad man ska göra för att fortsätta då vad som helst inte längre funkar.

Pretorian
2012-05-11, 10:47
De bästa ökningarna hade jag efter 5 år för då först hade jag en aning om vad jag gjorde på gymmet och jag gissar att det är så för de allra flesta.

Samma här fast jag körde "Fuck-around-it-is" i minst 10 år. Försöker att inte älta det så mycket (man bli ju lätt bitter då).

Skönt att höra att andra gjort samma "fel".

Rusk
2012-05-11, 12:09
De bästa ökningarna hade jag efter 5 år för då först hade jag en aning om vad jag gjorde på gymmet och jag gissar att det är så för de allra flesta. Något års ökningar i början och sedan mattas det av då man måste börja ha en aning om vad man ska göra för att fortsätta då vad som helst inte längre funkar.

Vad gjorde du för ändringar då?

z_bumbi
2012-05-11, 12:56
Vad gjorde du för ändringar då?

Åt mer och fokuserade mer på att öka vikterna. Innan dess körde jag i princip samma program sedan jag började och jag ökade en del men inte ens i närheten av vad jag fick ut när jag gjorde några mindre ändringar.
Jag är inget klockrent exempel då jag har andra faktorer som påverkar träningen men jag har upplevt ungefär samma utveckling hos ganska många andra.

Spartansk
2012-05-11, 13:16
Jag skulle säga att jag gjorde 90 % av mina ökningar de första 3 åren. Började träna när jag var 13 och tog 30 i bänkpress. När jag var 16 tog jag 90. Efter 90 kg har det varit segt, nu är jag 28 och tar ca 110.

Mats J
2012-05-11, 13:20
Stämmer bra på mig, vid start vägde jag ca 70 kg till 190cm (29 cm i armar och bänkade 40 kg) och efter fem år ca 92 kg, i samma form, 43 cm i armar och bänka ca 135 kg. Sedan dess har jag kunnat ökat hur bra som helst OM jag bulkar upp mig rejält, men tyvärr vägarar massan vara kvar och efter en deff hamnar jag runt 95 kg innan det är klart. Har som mest varit upp på 140 kg med 50+ armar och bänkade 180 kg men likt förbannat var det 95 kg när jag deffat ner mig.

*har tränat 20 år

emi23j
2012-05-11, 13:28
De bästa ökningarna hade jag efter 5 år för då först hade jag en aning om vad jag gjorde på gymmet och jag gissar att det är så för de allra flesta. Något års ökningar i början och sedan mattas det av då man måste börja ha en aning om vad man ska göra för att fortsätta då vad som helst inte längre funkar.

+1!


Jag har varit i gymmet i snart 10 år och hållt på med diverse saker. Har varit rätt clueless tills för ungefär 1-2 år sedan. Resultaten har varit riktigt bra sedan dess, kan även lägga till att i och med att jag är idrottare så blir tyvärr styrketräning lagd på hyllan i perioder då annat måste prioriteras. Nu har jag dock aldrig varit ute efter volym utan tränat för styrka och explosivitet i första hand. Ser i alla fall fram mot en riktigt bra off-season period med fina styrke och explosivitetsökningar så länge jag får vara skadefri.

Fisken79
2012-05-11, 15:16
http://traningslara.se/muskeltillvaxt-hur-snabbt-det-gar-och-finns-det-nagon-ovre-grans/

Om det stämmer det han skriver får ni avgöra själva :) Jag säger ingtenting så har jag ingenting sagt ;)

RageBob
2012-05-11, 15:43
Visst sker dom största förändringarna dom första fem åren... sen är det bara att kämpa vidare på olika sätt. *flex*

// mvh

Sniggel
2012-05-11, 15:49
De bästa ökningarna hade jag efter 5 år för då först hade jag en aning om vad jag gjorde på gymmet och jag gissar att det är så för de allra flesta. Något års ökningar i början och sedan mattas det av då man måste börja ha en aning om vad man ska göra för att fortsätta då vad som helst inte längre funkar.

+1 (hade inte några märkvärdiga ökningar de första åren)

Men 5 år av vettigt upplägg så bör man säkert inhämta majoriteten av sina ökningar.

Har tränat snart 14 år.

Anders The Peak
2012-05-11, 15:50
Visst sker dom största förändringarna dom första fem åren... sen är det bara att kämpa vidare på olika sätt. *flex*

// mvh

De bästa ökningarna hade jag efter 5 år för då först hade jag en aning om vad jag gjorde på gymmet och jag gissar att det är så för de allra flesta. Något års ökningar i början och sedan mattas det av då man måste börja ha en aning om vad man ska göra för att fortsätta då vad som helst inte längre funkar.

Det här är absolut normalfallet. Det är bara personer med extremt lätt för att bygga muskler som det är på annat sätt.

Men för det mesta slutar de träna tidigt eftersom de finner inte någon utmaning i träningen. De som fortsätter med de furutsättningarna är de som blir elit inom sporten.

virre.
2012-05-11, 19:16
Tack för ni delat med er.

Mats J: Jag känner precis som dig. Jag kan öka grymt bra i styrka vid en kraftig bulk, behålla nästan all styrka vid en deff. Men den deffade vikten ligger ändå på samma som innan. Inga stora skillnader mot vad jag såg ut efter 5 års träning. Fast jag är mycket starkare och en bra bit strörre bulkad.

z-bumbi och Anders: När ni säger att ni ökat bra efter flera års träning (5+). Menar ni då den deffade vikten är mer och muskelmassan ökat avsevärt. Jag pratar inte styrka nu eller bulkad.

Jag kommer alltid fortsätta träna för jag älskar det.

Anders The Peak
2012-05-11, 19:28
Jag menar bara att det tar tid att lära sig att träna och få känsla för kontakt och nerver som arbetar på rätt sätt. Nu tror jag att ofta tränar man mer än nödvändigt och det gör att muskelmassan blir lidande. Därför är det bra att försöka hålla sig kring 6-8 set per muskelgrupp, men med bra intensitet. Känna efter ordentligt när musklerna är redo igen dvs lära sig hur lång tid som behövs för att återhämta sig, innan man ger sig på att träna muskelgruppen igen.