handdator

Visa fullständig version : problem.. cykelträning ist för benpass


blue8ball
2012-05-11, 06:30
Hej! som det står i rubriken har jag fått en tanke! pratade med en vän igår om gym och jag har haft planer att sluta med det och börja hemma ist. köpt en träningsbänk om hantlar och vikter. (80kg i lösa vikter) anledningen till detta är att jag sällan får tid över till att åka ner till gymmet och kan köra så många dagar i veckan som jag vill. tänkte såhär ist att börja träna hemma och cykla längre sträcker för att få igång bena.. har en racer så jag kan lätt köra en 4mil ett par gånger i veckan ist för att va på gymmet då och köra hantlar hemma men frågan är kan detta bli bra? kan jag få in hela kroppens muskler med bara hantlar? Växer mina ben av cykling? (vännen sa att de inte gjorde de) vill inte bli av med den muskelmassan som jag fått nu. har ni några tankar om detta? Övningar ? Antal dagar jag kan köra hantlar? tänkte cykla iaf 3dagar och köra hantlar 3-4dagar i veckan.. kan jag köra de på samma dag ? om jag cyklar på förmiddagen och tränar på eftermiddagen? tacksam flr svar!!!!

Poxeman
2012-05-11, 06:36
Det blir svårt att få benen att växa med cykelträning men rätt upplagt kan du träna dem bra ändå.

Kör intervaller med riktigt tunga växlar (det är så cyklister tränar styrka). Igångdrag och spurter är kul och nyttigt.

Kör dina hantelpass men försök lägga in utfall, enbensböj och liknande emellanåt så blir det nog bra...

blue8ball
2012-05-11, 07:07
Okwj tack för svar.. Jag får prova det men vad är en bra intervall? 1min?5min? kör jag böj och så så borde jag kunna bygga bena endå. hoppas iaf. :-)

Stryc9
2012-05-11, 07:09
Benens rörelse när man cyklar är rätt lik benböjen men man får nog cykla på gode tunga växlar för att få benen att växa...
Kanske cykla med lägre sadel? Har för mig att det är rätt mycker jobbigare

Poxeman
2012-05-11, 07:10
Om det är benstyrka som primärt eftersträvas så hade jag kört 10*30 sekunder med 3 min rullvila mellan.
Annars är 4*4min och 2*20 min cykelklassiker som tränar flåset mer.

Livankaret
2012-05-11, 07:28
Vet flera cyklister med riktigt bra ben så helt omöjligt är det inte att få volym på benen av att cykla. Gissar på att intervaller/backar hjälper dig mer än att sitta och veva på plan mark.

Poxeman
2012-05-11, 07:45
http://gustafhakansson.files.wordpress.com/2011/10/chris20hoy20legs1.jpg

Torwald
2012-05-11, 08:37
http://24.media.tumblr.com/tumblr_ledczn47ma1qc1bqio1_500.jpg

Torwald
2012-05-11, 08:37
Fast det är lite orättvist att visa velodromkillar :)

z_bumbi
2012-05-11, 09:01
kan jag få in hela kroppens muskler med bara hantlar?

Ja, det går t o m utan hantlar så med hantlar är det inget större problem.

Livankaret
2012-05-11, 09:31
Fast det är lite orättvist att visa velodromkillar :)

Han kan väl mer eller mindre cykla på samma vis med sin cykel eller?

Som att förkasta en tyngdlyftare från eurosport för någon som tränar på gym...

Torwald
2012-05-11, 10:13
Han kan väl mer eller mindre cykla på samma vis med sin cykel eller?

Som att förkasta en tyngdlyftare från eurosport för någon som tränar på gym...

Fast bilderna föreställer flerfaldiga världs- och olympiske mästaren i sprint Chris Hoy. Det är lite som att visa bilder på Usain Bolt när någon undrar om man kan få snygg kropp av att jogga.

z_bumbi
2012-05-11, 10:14
Han kan väl mer eller mindre cykla på samma vis med sin cykel eller?

Som att förkasta en tyngdlyftare från eurosport för någon som tränar på gym...

Frågan var om det gick att bygga utan att styrketräna benen genom att bara cykla och då faller jämförelsen för de allra flesta av de aktuella cyklisterna. Resterande lägger 20-30 h i veckan på att träna och har gjort så i massor av år och det är alltså ett väldigt ineffektivt sätt att bygga.
Precis som jämförelsen mellan en tyngdlyftare som har tränat 5-6 pass i veckan i snitt och under 20 år faller för någon som vill bygga.

Torwald
2012-05-11, 10:19
Frågan var om det gick att bygga utan att styrketräna benen genom att bara cykla och då faller jämförelsen för de allra flesta av de aktuella cyklisterna. Resterande lägger 20-30 h i veckan på att träna och har gjort så i massor av år och det är alltså ett väldigt ineffektivt sätt att bygga.
Precis som jämförelsen mellan en tyngdlyftare som har tränat 5-6 pass i veckan i snitt och under 20 år faller för någon som vill bygga.

Detta var ungefär vad jag försökte säga.

Livankaret
2012-05-11, 10:48
Frågan var om det gick att bygga utan att styrketräna benen genom att bara cykla och då faller jämförelsen för de allra flesta av de aktuella cyklisterna. Resterande lägger 20-30 h i veckan på att träna och har gjort så i massor av år och det är alltså ett väldigt ineffektivt sätt att bygga.
Precis som jämförelsen mellan en tyngdlyftare som har tränat 5-6 pass i veckan i snitt och under 20 år faller för någon som vill bygga.

Som jag sa vet jag flera som har "byggt" upp bra ben av att cykla så det är inte någon fråga alls.

Se bara på Fredrik här på forumet, han har byggt upp ett par helt ok ben tycker du inte? Hur har han gjort det? Jo av dans!

Min svärfar har ju tom bättre ben än de flesta här på forumet och de fick han av att springa till och från jobbet större delen av sitt liv.

Vägrar du tro mig får du väl åka ut och titta på han så kan han trycka ner dig i hatten.

Självklart får de flesta cyklister inga byggarben jämfört med böjare men visst går det att skaffa massa av att cykla/springa/dansa om nu fokus ligger på det.

Livankaret
2012-05-11, 11:02
Nu kom jag på ytterligare en bekant med mer muskulös underkropp än gemene gymtränande. En väns fru! Aldrig satt en fot i något gym men helt klart grymma ben och i bra form. Hur har hon fått dem? Jo, av att sitta på en hästrygg om dagarna i större delen av sitt liv.

blue8ball
2012-05-11, 23:05
gött att det finns hopp om detta ialla fall.. hantlar kommer det bli en hel del nu när jag kör hemma då jag kommer få mycket mer tid över. sen får vi se om det ger resultat.. måste dock skaffa en chinsstång så jag kan köra lite chins med.. en viktig övning tycker jag.. :)
det ända som kommer bli svårt att träna i mina ögon är triceps men får försöka komma på några bra övningar där...
tack för alla svar och motivation,,

speedy83
2012-05-11, 23:23
Nu kom jag på ytterligare en bekant med mer muskulös underkropp än gemene gymtränande. En väns fru! Aldrig satt en fot i något gym men helt klart grymma ben och i bra form. Hur har hon fått dem? Jo, av att sitta på en hästrygg om dagarna i större delen av sitt liv.

Det är ju även genetiskt hur stora ens ben är och att jämföra med människor som gjort en ansträngande sak i massor och åter massor av år är ju ganska missvisande.

Det är som att säga att fotboll och hockey inte bygger styrka/storlek alls för jag har lirat detta i 10-15 år men har ändå toksvaga och smala ben. Samtidigt finns det de som har grymma ben efter dessa aktiviteter.

Livankaret
2012-05-12, 00:35
Det är ju även genetiskt hur stora ens ben är och att jämföra med människor som gjort en ansträngande sak i massor och åter massor av år är ju ganska missvisande.

Det är som att säga att fotboll och hockey inte bygger styrka/storlek alls för jag har lirat detta i 10-15 år men har ändå toksvaga och smala ben. Samtidigt finns det de som har grymma ben efter dessa aktiviteter.

Genetiken spelar ju in i böjande med, finns många som böjer mycket med smala ben och tvärt om. Att tack vare sin genetik kunna bygga ben av att cykla innebär ju fortfarande att man har tränat upp dem genom att cykla, dvs vad tråden handlar om.

MasterChief
2012-05-12, 06:58
Genetiken spelar ju in i böjande med, finns många som böjer mycket med smala ben och tvärt om. Att tack vare sin genetik kunna bygga ben av att cykla innebär ju fortfarande att man har tränat upp dem genom att cykla, dvs vad tråden handlar om.

Bild på tvillingar där ena har styrketränar och den andre löptränat. Spana in skillnaden på vaderna. :)


http://ep.physoc.org/content/vol90/issue4/images/large/eph_144_f1.jpeg

http://ep.physoc.org/content/vol90/issue4/images/large/eph_144_f1.jpeg

speedy83
2012-05-12, 12:13
Genetiken spelar ju in i böjande med, finns många som böjer mycket med smala ben och tvärt om. Att tack vare sin genetik kunna bygga ben av att cykla innebär ju fortfarande att man har tränat upp dem genom att cykla, dvs vad tråden handlar om.

Ja visst gör den det, men om du sätter två personer med samma förutsättningar där en böjer och den andra cyklar tror jag att den som böjer kommer få större ben möjligen bortsett från vader som man kan se på bilden tex. Det betyder ju dock inte att benen inte växer av tex cykling det gör de säkert men troligen mycket långsammare.

Livankaret
2012-05-12, 16:50
Ja visst gör den det, men om du sätter två personer med samma förutsättningar där en böjer och den andra cyklar tror jag att den som böjer kommer få större ben möjligen bortsett från vader som man kan se på bilden tex. Det betyder ju dock inte att benen inte växer av tex cykling det gör de säkert men troligen mycket långsammare.

Ja självklart bygger ett liv på gymet med kosten därtill i regel bättre ben än ett liv i löparspåret. Vad TS undrade var ju dock om det går att bygga benmuskler mha en cykel och det vet jag att det gör. Med intervaller och backar vågar jag faktiskt säga att det går att bygga rätt bra underkropp med. Men visst svider det för många som kämpar år efter år med knäböjen då någon hästbrud/dansare promenerar förbi dem med bättre ben. :D