handdator

Visa fullständig version : Kärlekshandtag/stor kille


YippieKaey
2012-05-11, 03:51
Hej på er, första posten här så om jag skriver något dumt ber jag om ursäkt på förhand!

Jag är en 30-årig man, 2 meter lång och 110-115 kilo tung( vet inte riktigt flexar lite). Jag idrottade ganska mycket under min ungdom men slutade med det i de sena tonåren. Sen dess har jag jobbat väldigt mycket natt vilket jag fortfarande gör ett tag till. Nu har jag bestämt mig för att få bort lite av kulmagen och kärlekshandtagen som lurar kvar innan det är "för sent".

Vill helst lägga om kosten så lite som möjligt utan ser hellre att det sker genom hård träning i så fall, och jag tänkte helt enkelt be om lite tips från folk som är mer kunniga än vad jag är, troligtvis de flesta av er.

I dagsläget har jag börjat träna 2-3 gånger i veckan varierat kondition/styrka. Om nätterna så har jag strupit tyngre mat efter kl 22 och äter bara frukt och nån juice eller nåt sånt( jobbar långa 12 timmarspass 18-06). Äter en ordentlig middag(ofta pasta med kött och någon sås) vid 20-snåret och försöker klämma in en frukost vid 15-16 tiden. Går någorlunda mycket i jobbet men blir även en del sittande och en hel del kaffe. Äter aldrig godis eller chips och så vidare. Dricker kanske en 5-10 öl i månaden.

I dagsläget tränar jag oftast efter jobbet de veckor jag jobbar( jobbar 7 dagar sen är jag ledig 7 dagar) annars varierar träningstiderna ganska mycket.

Är ganska "välformad" i övrigt med rätt mycket muskelmassa i främst benen och har alltid betraktat mig själv som ganska lätttränad, "bra gener" eller vad man ska säga.

Ett typiskt gympass idag börjar med 20-25 minuters träningscykel på mellanhögt motstånd( tänkte höja successivt var fjärde-femte pass ungefär, i dagsläget bränner jag väl en 2-300 kalorier på den biten per gång). Sen kör jag 2 km rodd i högt tempo( runt 150 kalorier). Går sen över och kör lite blandade styrkeövningar rygg/axlar/ben/bröst, oftast med relativt lätta vikter runt 25-30 kilo med många repetitioner, typ 3x20. Sen 15 minuters "trampbåt" (vet inte vad det egentligen heter men en träningscykel där man sitter som i en trampbåt, ca 150 kalorier men det kommer bli mer eftersom) sen gör jag några situps eller rygglyft. Det brukar röra sig om mellan 60-90 minuter allt som allt.

Har inte direkt märkt några resultat än men det har väl bara fortgått någon knapp månad så det är inte så förvånande, tänkte helt enkelt fråga om jag gör någorlunda rätt och om någon har några bra tips och om jag rentav gör några kapitalfel?

Tack på förhand:)

Nutrid
2012-05-11, 04:03
Välkommen!

Här är en guide du bör läsa först och främst då den sammanfattar allt om viktminskning väldigt bra:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Har du några frågor/funderingar efter det så är det bara att höra med folket. Styrketräning med konditionsträning är bra oavsett mål dock då du får hälsofördelarna av dem båda :).

vicarious
2012-05-11, 09:24
Lägg om till lite tyngre styrketräning (basövningar och 4-10 repetitioner istället för 20) och se till att få i dig mycket protein (hellre något proteinrikt än frukt & juice när du jobbar) så ska du nog se att det kommer börja hända saker. I slutändan handlar det om att du måste stoppa i dig mindre energi än vad du gör av med, spelar ingen roll om du bara äter saker som gemene man anser som "nyttiga". Även nyttig mat innehåller energi, och äter du för mycket energi kommer du inte gå ned i vikt.

YippieKaey
2012-05-12, 09:41
Tack för tipsen båda två, räknat ut att mitt energibehov är 3667 kalorier så ska väl försöka hålla mig till strax över 3000. Ska testa några tyngre styrkepass framöver också.

En fråga kvarstår dock, spelar det någon roll att jag tränar efter jobbet/vore det bättre att göra det innan jobbet? Jag tänker på tröttheten och att man inte äter så mycket eller rör på sig efteråt...

vicarious
2012-05-12, 09:42
Tack för tipsen båda två, räknat ut att mitt energibehov är 3667 kalorier så ska väl försöka hålla mig till strax över 3000. Ska testa några tyngre styrkepass framöver också.

En fråga kvarstår dock, spelar det någon roll att jag tränar efter jobbet/vore det bättre att göra det innan jobbet? Jag tänker på tröttheten och att man inte äter så mycket eller rör på sig efteråt...

Träna när du presterar som bäst och när det passar din vardag.