handdator

Visa fullständig version : Är stående tricepsextention med stång bra för triceps långa huvud?


Spartansk
2012-05-10, 23:37
Jag undrar som sagt om övningen innebär bra träning för triceps långa huvud. Här är övningen jag menar: http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/standing-overhead-barbell-triceps-extension

smalis
2012-05-10, 23:58
aa

Spartansk
2012-05-11, 00:00
aa

Tänkte väl det. Tack, herrn.

Silencer
2012-05-11, 01:02
Tycker den lämpar sig i bästa fall för pumpträning. Känns väldigt påfrestande för armbågarna.

killenigrillen
2012-05-11, 06:20
Jag har personligen svårt med den då den lägger stort tryck på mina axlar. Har nog lite kass rörlighet i bröstryggen dock.

RobbanColeman
2012-05-11, 06:44
Jag upplever tillväxt i de regionerna på ett annat sätt då jag inte låser ut armbågarna, inte inbillning för mig iaf då det syntes tydligt när jag lät bli detta i två år.

Fredrik_S
2012-05-11, 07:54
Jag kan fortfarnade inte förstå anatomisk varför man ska hålla armbågarna riktade framåt i denna övning :(

Sheogorath
2012-05-11, 08:04
Jag kan fortfarnade inte förstå anatomisk varför man ska hålla armbågarna riktade framåt i denna övning :(

Det behöver du inte (och "framåt" ska de inte vara riktade, överarmarna ska ju vara i lod). Men att de hålls stilla i sagittal- och frontalplanet är "viktigt" (alla har dock inte den rörlighet som krävs i lats m.fl. och då får man acceptera lite rörelse om man vill göra övningen, eller göra den med hantel vilket brukar lösa problemet fint). Rotationen i axelleden är oväsentlig.

Bjern
2012-05-11, 09:21
Det behöver du inte (och "framåt" ska de inte vara riktade, överarmarna ska ju vara i lod). Men att de hålls stilla i sagittal- och frontalplanet är "viktigt" (alla har dock inte den rörlighet som krävs i lats m.fl. och då får man acceptera lite rörelse om man vill göra övningen, eller göra den med hantel vilket brukar lösa problemet fint). Rotationen i axelleden är oväsentlig.

Så att armbågarna pekar utåt ger inte sämre belastning, än om man skulle ha armbågarna framåt?

Martin
2012-05-11, 09:36
Det behöver du inte (och "framåt" ska de inte vara riktade, överarmarna ska ju vara i lod). Men att de hålls stilla i sagittal- och frontalplanet är "viktigt" (alla har dock inte den rörlighet som krävs i lats m.fl. och då får man acceptera lite rörelse om man vill göra övningen, eller göra den med hantel vilket brukar lösa problemet fint). Rotationen i axelleden är oväsentlig.

Är ju skillnad på att inte behöva hålla armbågarna framåt och att inte kunna hålla de framåt. Kan man inte det kanske man ska lägga lite tid på rörligheten.

Fredrik_S
2012-05-11, 09:36
Det behöver du inte (och "framåt" ska de inte vara riktade, överarmarna ska ju vara i lod). Men att de hålls stilla i sagittal- och frontalplanet är "viktigt" (alla har dock inte den rörlighet som krävs i lats m.fl. och då får man acceptera lite rörelse om man vill göra övningen, eller göra den med hantel vilket brukar lösa problemet fint). Rotationen i axelleden är oväsentlig.

Okej då är jag med på rotationen, men mins största undring är vad som händer och vad nackdelarna blir om överarmen frångår lodet i den negativa fasen och överarmen faller utåt rakt åt sidan i frontalplanet.

Som jag ser det är det då lättare att få full flexion i armbågsled då lats m.fl inte begränsar och du då kan får större rörelsebana för triceps mediala och laterala huvud, dock blir det förståss mindre sträck i caput longum då den slackas i axelled, vilket kanske eof är hela poängen med just denna övning..
Men är det viktigt just av den anledningen att hålla överarmen i lod eller är det katastrofala skaderisker med att göra som jag gör ibland?

Martin
2012-05-11, 09:43
Okej då är jag med på rotationen, men mins största undring är vad som händer och vad nackdelarna blir om överarmen frångår lodet i den negativa fasen och överarmen faller utåt rakt åt sidan i frontalplanet.

Som jag ser det är det då lättare att få full flexion i armbågsled då lats m.fl inte begränsar och du då kan får större rörelsebana för triceps mediala och laterala huvud, dock blir det förståss mindre sträck i caput longum då den slackas i axelled, vilket kanske eof är hela poängen med just denna övning..
Men är det viktigt just av den anledningen att hålla överarmen i lod eller är det katastrofala skaderisker med att göra som jag gör ibland?

Det lär ju inte vara några större skaderisker med det utförandet du beskriver. Det kommer antagligen inte göra axeln rörligare heller men det är väl inte poängen i detta fallet.

pezrulezhaakon
2012-05-13, 02:04
Om man vill vara snäll mot sina armbågsleder i stående tricepspress över huvudet med fast grepp (stång) så bör man inte ha ett smalare grepp än axelbrett, och inte låta armbågen peka åt nåt annat håll än framåt.

Arne Persson
2012-05-13, 07:40
Om man vill vara snäll mot sina armbågsleder i stående tricepspress över huvudet med fast grepp (stång) så bör man inte ha ett smalare grepp än axelbrett, och inte låta armbågen peka åt nåt annat håll än framåt.

Jag själv föredrar faktiskt att träna, sittande-/stående tricepsext. med rak stång eller i smithmaskin, med extra smal fattning. Det underlättar för mina handleder samt gör det lättare att hålla mina överarmar lodräta och parallella när man kommer upp på tyngre vikter.

Fredrik_S
2012-05-13, 07:53
Om man vill vara snäll mot sina armbågsleder i stående tricepspress över huvudet med fast grepp (stång) så bör man inte ha ett smalare grepp än axelbrett, och inte låta armbågen peka åt nåt annat håll än framåt.

Det borde bli en en mycket kraftigare pronation av underarmen desto bredare man håller. Borde vara skonsammare att hålla tätt för att minska pronationen något.
Desutom krävs det en extremt bra rörlighet i bland annat latsen för att kunna hålla utåtrotationen i axelleden och överarmen samtidigt i lod vid 180 graders flexion i axelled utan att svanka som en galning.

Möter inte många som kan lägga armarna dikt an en vägg ovanför huvudet och samtidigt hålla kontakt med ländryggen.

Sheogorath
2012-05-13, 08:38
Om man vill vara snäll mot sina armbågsleder i stående tricepspress över huvudet med fast grepp (stång) så bör man inte ha ett smalare grepp än axelbrett, och inte låta armbågen peka åt nåt annat håll än framåt.

Nej. Se Fredriks svar.

pezrulezhaakon
2012-05-13, 10:56
Fredrik S. Du kommer inte ifrån fysikens kraftpåverkan på armbågsleden då du har ett fast grepp och smal handfattning med samtida bredare armbågsposition.

Anledningen är att armbågsledens rörelse tvingas att frångå belastningsriktningen vilket skapar krafter över armbågsleden som inte är nödvändiga. Testa själv var underarmarna hamnar i slutläget, kontra startläget om du inte håller i ett fast grepp. Skillnad?

Om du inte mot förmodan får en positionsskillnad mellan start och stoppläget så har du även tagit ut en kompensation i axelleden i form av en onödig inåtrotation.

pezrulezhaakon
2012-05-13, 10:58
Sheogorath, vanlig fysik och mekanikkunskap berättar svaret.

pezrulezhaakon
2012-05-13, 11:01
Arne P, självklart ska du förändra övningen utefter dina förutsättningar. Men fysikens lagar kommer man inte kunna påverka. En viss kompromiss får man ju ta i vissa lägen.

Arne Persson
2012-05-13, 11:12
Arne P, självklart ska du förändra övningen utefter dina förutsättningar. Men fysikens lagar kommer man inte kunna påverka. En viss kompromiss får man ju ta i vissa lägen.

Eftersom jag enbart kör denna övning med rakstång så blir just den omnämnda pronationen i handlederna extra kraftig redan vid smal fattning och det blir i princip omöjligt för mig att hålla bredare och dessutom hålla ihop överarmarna i en lodrät position. Speciellt när vikterna blir tyngre och ligger på mellan 60 och som mest 80 kg.

pezrulezhaakon
2012-05-13, 11:32
Precis Arne. Du gör vad du kan. Det blir ju alltid en kompromiss då det är flera leder som samtidigt blir påverkade. "Brist" på rörlighet i en led, kompenseras i en annan led. Här får man ju själv avgöra vilka risker och kompromisser man accepterar. :)

Arne Persson
2012-05-13, 12:57
Precis Arne. Du gör vad du kan. Det blir ju alltid en kompromiss då det är flera leder som samtidigt blir påverkade. "Brist" på rörlighet i en led, kompenseras i en annan led. Här får man ju själv avgöra vilka risker och kompromisser man accepterar. :)

Eller så är verkligheten helt enkelt sådan att det går inte att följa teorin alla gånger...;):)

pezrulezhaakon
2012-05-13, 13:08
Nej, precis Arne, helt rätt.

Man måste alltid anpassa övningarna efter sin förutsättning. Men det tar inte bort faktumet att det är bra att utgå efter vad som är mest effektivt till lägst skaderisk, och att ha kunskapen om det så man vet åt vilket håll man ska anpassa, så man bibehåller så mycket som möjligt av träningseffekten samtidigt som skaderiskerna hålls på en acceptabel nivå. :)

Arne Persson
2012-05-13, 13:20
Nej, precis Arne, helt rätt.

Man måste alltid anpassa övningarna efter sin förutsättning. Men det tar inte bort faktumet att det är bra att utgå efter vad som är mest effektivt till lägst skaderisk, och att ha kunskapen om det så man vet åt vilket håll man ska anpassa, så man bibehåller så mycket som möjligt av träningseffekten samtidigt som skaderiskerna hålls på en acceptabel nivå. :)

Välkommen hit förresten!:D

pezrulezhaakon
2012-05-13, 20:20
Tack Arne. :)

exevision
2012-10-18, 18:53
Är det bra eller dåligt att använda Ez-stång vid tricepsextention eller är hantel att föredra?

PureWhey
2012-10-18, 18:56
I smith säger du Arne, det måste jag pröva...

Arne Persson
2012-10-18, 19:07
Bump

Beelz
2012-10-18, 19:09
Är det bra eller dåligt att använda Ez-stång vid tricepsextention eller är hantel att föredra?

Jag använder Ez just nu, jag tycker det funkar bra

filmjölk
2012-10-18, 19:21
Jag fullkomligt älskar denna övningen, men jag tycker den är svår att inleda med, då tjurar armbågarna, man skall vara mer än ordentligt uppvärmd tycker jag.

Dock tvivlar jag stort på att Arne skulle köra på 80kg i denna i full ROM med korrekt teknik.

arthax
2012-10-18, 19:34
Spelar brett eller smal grepp (ez-stång) någon roll för utvecklingen eller träff? Eller handlar det mer om vad som fungerar för individen?

pezrulezhaakon
2012-10-18, 20:37
arthax

Ja, det spelar roll. Smalare eller bredare grepp än axelbrett är mindre effektivt och högre skaderisk, om du nu eftersöker det. Axel, armbåge och hand i samma linje som dragriktningen/belastningsriktningen är mest effektivt till lägst skaderisk.

arthax
2012-10-18, 20:56
arthax

Ja, det spelar roll. Smalare eller bredare grepp än axelbrett är mindre effektivt och högre skaderisk, om du nu eftersöker det. Axel, armbåge och hand i samma linje som dragriktningen/belastningsriktningen är mest effektivt till lägst skaderisk.

Tack för svaret! Nu klarnade det! :)

Spartansk
2012-10-18, 20:57
Ja, tack pez! Undrade också detta.

filmjölk
2012-10-18, 22:19
Med axelbrett grepp, med en rak stång och axel/armbåge/hand åt samma håll...är det ens fysiskt möjligt i den övningen? Jag MÅSTE hålla smalare och låta armbågarna gå ut en aning åt sidan för att ens komma ner i botten.

filmjölk
2012-10-18, 22:24
jag kör med ez eller hantel, ser det kasst/farligt ut, trots att greppet är smalare?

MzlzSvQuvos&feature=plcp

GNy27XdE1PE&feature=plcp

pezrulezhaakon
2012-10-18, 22:45
filmjölk

Ja det är fysiskt möjligt, och det kräver rörlighet i axelleden. Har man inte den rörligheten får man acceptera en förhöjd risk och en lägre träningseffektivitet för triceps om man vill köra övningen.

Utförandet ser ut som det brukar vid smalare grepp än axelbrett. En kompensation i axelleden med en inåtrotation av överarmen. Det innebär att man vrider bort en del av belastningen från triceps, på samma gång som det belastade ROMet minskar.

Annars gör du det kontrollerat utefter din förutsättning.

delta_mats
2012-10-18, 23:26
Jag tycker liggande pullover med hantel eller stång tar ordentligt på triceps långa huvud. Möjligt att liggande tricepsextension tar ännu mer men jag gillar pullover bättre.

Arne Persson
2012-10-18, 23:39
Jag fullkomligt älskar denna övningen, men jag tycker den är svår att inleda med, då tjurar armbågarna, man skall vara mer än ordentligt uppvärmd tycker jag.

Dock tvivlar jag stort på att Arne skulle köra på 80kg i denna i full ROM med korrekt teknik.

Tyvärr är det sant och gjort inför vittnen i Lund på Sportsclub som var ett riktigt bra gym. Även det med stopp i bottenläget på samma sätt som i liggande triceps ext.

Spartansk
2012-10-18, 23:40
Jag gör inte liggande tricepsextension med stång av en enda anledning: Att det gör ont i ena axlen. Vilket är huvudskälet till att jag blev nyfiken på den här övningen istället.

Arne Persson
2012-10-18, 23:47
Spelar brett eller smal grepp (ez-stång) någon roll för utvecklingen eller träff? Eller handlar det mer om vad som fungerar för individen?

Jag håller alltid mkt smalt i sittade triceps ext. och använder en rak Eleikostång. Den smala fattningen underlättar att hålla armbågarna och handlederna (bl.a max dorsalflexerade) korrekt i denna övning, speciellt vid tyngre vikter.

I liggande triceps ext. håller jag något bredare, dvs precis innanför det lättrade området på de två släta områdena.

arthax
2012-10-19, 06:53
Jag håller alltid mkt smalt i sittade triceps ext. och använder en rak Eleikostång. Den smala fattningen underlättar att hålla armbågarna och handlederna (bl.a max dorsalflexerade) korrekt i denna övning, speciellt vid tyngre vikter.

I liggande triceps ext. håller jag något bredare, dvs precis innanför det lättrade området på de två släta områdena.

Tack Arne! Bra info att ha med sig när man prövar sig fram!

Anders The Peak
2012-10-19, 18:52
jag kör med ez eller hantel, ser det kasst/farligt ut, trots att greppet är smalare?

MzlzSvQuvos&feature=plcp

GNy27XdE1PE&feature=plcp

Hantel är bara otympligt och bökigt och ofta begränsas vikten av de slutar vid 50 kg dvs fjutt vikter. Det är bättre att köra sittande med stång och lite efter behag kan det vara rak eller w-tång.