handdator

Visa fullständig version : korsryggen problem


björne92
2012-05-10, 18:51
Tja har haft ont i korsryggen ett tag nu, känner när jag böjer mig. när jag sitter ner och böjer mig fram för att stretcha lite så kan jag känna enda ner till vaden hur de spänner. har ni förslag på vad man bör göra, tycker att detta kommer och går, haft det så länge, vågar jag köra rygglyft fast utan vikt då och sån där man träanr rygg och skuldror vid cable maskinen som ser ltie ut som rodd ? eller ska man strunta i att köra tills det släppt helt?

Mjölkprotein
2012-05-10, 18:57
Strunta i att köra allt som påfrestar det område du har ont, och vila.

Funkar det inte att vila, uppsök läkare. Om inte läkaren kan hjälpa dig, uppsök sjukgymnast.

killenigrillen
2012-05-10, 19:03
uppsök sjukgymnast.

Fixed

Wormzie
2012-05-10, 19:17
Konservativ behandling a la sjukgymnastik kan säkert hjälpa. Om inte annat får du säkert en god ryggbedömning ifall du skulle behöva vidare åtgärder.

björne92
2012-05-10, 20:40
Konservativ behandling a la sjukgymnastik kan säkert hjälpa. Om inte annat får du säkert en god ryggbedömning ifall du skulle behöva vidare åtgärder.

jag känner att jag skulle vilja ha en ryggbedömning för att vara på säkra sidan liksom, antagligen är det väll inget behöver väll bara vila men kan ju vara något som är på gång så har man de sen resten av livet

edineN
2012-05-10, 21:13
Hur känns ditt problem? Känner du av det när du vaknar på morgonen? blir det värre över dagen, finns det något läge du inte känner av det i?

björne92
2012-05-10, 21:32
Hur känns ditt problem? Känner du av det när du vaknar på morgonen? blir det värre över dagen, finns det något läge du inte känner av det i?

hmm måste tänka, asså om jag står rakt och när jag går så känner jag inte av det men när jag väl böjer mig fram så känner jag, finns så många grejer de kan bero på :O jobba rpå donken och står då lite lutar framåt när jag dressar burgarna, sen gymmar jag rätt mycket, tycker jag kan få det även när jag kör mage, sitter då på en bänk som är lutat bakåt, belastar väll ryggen lite då när jag måste hålla upp överkroppen

svenbanan
2012-05-10, 21:47
diskbråck?

björne92
2012-05-10, 21:48
diskbråck?

naj tror inte det gått så långt, då tror jag de gör mcyekt mer ont, men dock kanske överansträngd, eller väldigt lång konstig träningsverk, eller kanske början till ngåot diskbråck eler något annat fel ^^

björne92
2012-05-10, 21:50
men jag tycker att vissa perioder går det över sen kommer det tillbaks :S

yEk
2012-05-10, 21:57
Om du känner smärta ner till vaden då låter det som något ganska allvarligt. Träffa en sjukgymnast...

Jonte12
2012-05-11, 07:52
Gå till sjukgymnast. Jag har själv haft grova problem med ryggen och har fortfarande. Inget man gymmar sig ur på egna meriter, iaf inte mina :) trots att jag är kunnig. Man behöver ett par sådana ögon.

Ett tips kan vara att stretcha framsida lår och höftböjare. Finns flera övningar som gör det. Minst 2 min åt ggn 3x per dag. Ofta har man problem i ländrygg pga för dålig mobilitet i dessa områden. Det gör att man har en felaktig belastning hela dagen lång, inte bara på gymmet. Det kan resultera i helvetes problem, mycket mer allvarliga än dina låter. Bara pga denna obalans. Så värt att tänka på för alla.

björne92
2012-05-11, 09:58
Gå till sjukgymnast. Jag har själv haft grova problem med ryggen och har fortfarande. Inget man gymmar sig ur på egna meriter, iaf inte mina :) trots att jag är kunnig. Man behöver ett par sådana ögon.

Ett tips kan vara att stretcha framsida lår och höftböjare. Finns flera övningar som gör det. Minst 2 min åt ggn 3x per dag. Ofta har man problem i ländrygg pga för dålig mobilitet i dessa områden. Det gör att man har en felaktig belastning hela dagen lång, inte bara på gymmet. Det kan resultera i helvetes problem, mycket mer allvarliga än dina låter. Bara pga denna obalans. Så värt att tänka på för alla.

okej tack! :) hur mycket kostar det för en undersökning ungefär? :)

arthax
2012-05-11, 10:03
När jag gick till en kiropraktor kostade besöket 400:-

7on7
2012-05-11, 10:28
Jag har oxå haft problem som jag "försökte gymma" mig ur. Efter att vart hos en kiropraktor so haft exkat samma proble som mig så visade det sig att jag inte alls ska påfresta min rygg vid böjda lägen, såsom vid magchrunches i maskin t ex. Alla mina problem kommer ifrån dessa övningar då jag drar isär ryggen och har skapat ett litet snett glapp. Jag körde inegn träning på fyra veckor, satidgt som jag gick på behandlingar, sen rehab träninig i fyra veckor. Efter det har fokus vart på rörlighet och stärka balans och bål muskelaturen. Nu två månader senare har jag aldrig haft så bra mage, hållning eller kännt mig strakare i det partiet.
Så jag håller med ovanstående kommentarer, ta det verkligen på allvar!
Lycka till!

z_bumbi
2012-05-11, 10:33
okej tack! :) hur mycket kostar det för en undersökning ungefär? :)

100-150 kr om sjukgymnasten har vårdavtal vilket de flesta har. De som jobbar inom det offentliga har alltid vårdavtal. Priset varierar i olika landsting.

björne92
2012-05-12, 02:02
100-150 kr om sjukgymnasten har vårdavtal vilket de flesta har. De som jobbar inom det offentliga har alltid vårdavtal. Priset varierar i olika landsting.

skulle vilja se, men känns mest som en överansträngning i ryggen, skulle verkligen inte vilja sluta träna nu innan sommaren :O

svenbanan
2012-05-12, 03:03
skulle vilja se, men känns mest som en överansträngning i ryggen, skulle verkligen inte vilja sluta träna nu innan sommaren :O

Du måste väl inte automatiskt sluta träna bara för att du går till sjukgymnast. Om sjugymnasten säger att du ska vila från träningen för att inte förvärra skadan kan du ju ändå skita i rådet om du är såpass blåst...

björne92
2012-05-12, 12:57
Du måste väl inte automatiskt sluta träna bara för att du går till sjukgymnast. Om sjugymnasten säger att du ska vila från träningen för att inte förvärra skadan kan du ju ändå skita i rådet om du är såpass blåst...

haha no need to get angry

björne92
2012-05-12, 13:02
Jag har oxå haft problem som jag "försökte gymma" mig ur. Efter att vart hos en kiropraktor so haft exkat samma proble som mig så visade det sig att jag inte alls ska påfresta min rygg vid böjda lägen, såsom vid magchrunches i maskin t ex. Alla mina problem kommer ifrån dessa övningar då jag drar isär ryggen och har skapat ett litet snett glapp. Jag körde inegn träning på fyra veckor, satidgt som jag gick på behandlingar, sen rehab träninig i fyra veckor. Efter det har fokus vart på rörlighet och stärka balans och bål muskelaturen. Nu två månader senare har jag aldrig haft så bra mage, hållning eller kännt mig strakare i det partiet.
Så jag håller med ovanstående kommentarer, ta det verkligen på allvar!
Lycka till!

okej hur mycket kostade ditt besök? skulle va ltie surt om det bara var liten överanstränign så får man betala massa pengar ^^

björne92
2012-05-12, 13:03
Jag har oxå haft problem som jag "försökte gymma" mig ur. Efter att vart hos en kiropraktor so haft exkat samma proble som mig så visade det sig att jag inte alls ska påfresta min rygg vid böjda lägen, såsom vid magchrunches i maskin t ex. Alla mina problem kommer ifrån dessa övningar då jag drar isär ryggen och har skapat ett litet snett glapp. Jag körde inegn träning på fyra veckor, satidgt som jag gick på behandlingar, sen rehab träninig i fyra veckor. Efter det har fokus vart på rörlighet och stärka balans och bål muskelaturen. Nu två månader senare har jag aldrig haft så bra mage, hållning eller kännt mig strakare i det partiet.
Så jag håller med ovanstående kommentarer, ta det verkligen på allvar!
Lycka till!

och avd avr de för övningar du fick göra för att ryggen skulle bli bra igen? :)

marcussalman
2012-05-12, 13:47
Har också haft ont i ländryggen ett tag nu, försökte träna bort det men det släpper inte...funderar på att besöka en kiropraktor?

Troll
2012-05-12, 17:25
För min del så är det bara träning av ryggen som botar mina ryggbesvär!! (instabilitet samt diskbrock enl sjukgymnasten)

Dom gångerna jag får akuta problem så försöker jag sitta så lite som möjligt, gå långa promenader, göra ryggresningar, supermans och en massa olika plankor. Brukar råda bot på problemen efter bara någon dag! :thumbup:

7on7
2012-05-15, 15:00
och avd avr de för övningar du fick göra för att ryggen skulle bli bra igen? :)
Eftersom jag vid det här laget var riktigt dålig i ryggen så fick jag börja om lite från början. Det var en början till et eventuellt diskbråck, jag hade fått ett glapp mellan två kotor och de tryckte på nerverna. Det finns många olika sorters rygg problem och därmed olika typer av behandlingar.
De övningar som jag började med var enkla övningar hemma såsom: rätta ut den delen av ryggen som hade glappet, varann timme töjde och stretchade jag ryggen i några minuter. Detta gjorde jag i i två veckor. Jag köpte även i samband med detta en så kallad "svank kudde" som avlastar ryggen när man sitter och jobbar.
Övningarna jag sedan gjorde var ligga på rygg, benen i 90 grader och endast lyfta ryggen till rak position. Sedan låg jag med benen i 180 grader på en stol och lyfte huvudet lite mot knäna. Nästa övning var 90 grader med benen och lyfta huvudet mot knäna. Alla var 3x15.
Alla övningar kändes verkligen meningslösa men efter fyra veckor var jag så mycket bättre och kunde börja jobba med lite mag övningar, lätt utan vikter och med mer eller mindre rak rygg hela tiden. Samtidigt började jag strectha benen och gjorde det varje dag mer eller mindre till s jag fått någorlunda bra rörlighet. Jag började oxå styrketräna med isolerad rygg på alla övningar, använde typ 40-50% av min normala styrka i ytterligare tre veckor innan jag vågade gå på det hårdare igen. Nu tre månader senare som jag sa så har jag aldrig varit bättre balanserad eller starkare i bålen. Jag kör mage/ländrygg minst tre ggr i veckan. Sedan stretchar jag framförallt benen 2-3 ggr i veckan.

Men du ska verkligen kolla upp detta, gärna hos två oberoende kiropraktorer, allt annat är menigslöst. Sjukgymmnaster, läkare har inget koll, det måste vara rena rygg experter. De kommer kunna ge dig rätt råd för just dina problem!
Lycka till!