handdator

Visa fullständig version : kalorisnål frukost


OnMyWay
2012-05-10, 16:03
Tjo.

Jag äter normalt sett en rätt stor skål havregrynsgröt (2dl) med kaffe+vatten till frukost och är då sjukt hungrig vid lunch.

Idag åt jag istället en skål yoghurt med müsli och kände mycket mer mättnad.

Beror denna mättnad på att jag fått i mig fler kalorier till frukost? Undrar även om ni har några tips på kalorisnåla frukostar som mättar bra. Funderar nästan på att börja äta kyckling till frulle:p

Eddie Vedder
2012-05-10, 16:11
Funderar nästan på att börja äta kyckling till frulle:p

Ja det kan ju vara värt ett försök till att börja med. Testa det och utvärdera.

begt
2012-05-10, 16:14
Mest troligt är att du fått i dig fler kalorier, inte att den frukosten var särskilt mättande sett till energiinnehållet.

blondyz
2012-05-10, 16:35
500g kvarg, en skvätt fun light och en skvätt vatten. Axa osötad musli på det och 3 muggar kaffe. Det klarar jag att stå mig på några timmar, även om jag mer än gärna klämmer en fralla vid 10 tiden om jag äter frukost vid 8 så är jag inte överdrivet hungrig och grinig.

Leftovers á la husmanskost, pasta med köttfärs etc är fint som frukost. Speciellt om man går upp, drar i sig en shake, tar det lugnt en timme och sen äter frukost så hungern byggs lite. Hemgjorda köttbullar med kokt potatis, brunsås och lingon i stor mängd ligger inte långt från 1a platsen på min frukostranking.

OneManArmy
2012-05-10, 17:54
Mer protein i frullen så ska du se på fan ;)

brukar klaffsa i en 250g kvarg med funlight på min gröt, funkar kanon!

Springer
2012-05-10, 22:16
Menar du 2 dl kokt gröt? Det är väl ca 1 dl havregryn. Om du inte har mjök eller mos till så är det knappt 150 kcal. Det är inte många kalorier. Gör på 2 dl havregryn och ta lite mjölk och russin till.

Nutrid
2012-05-11, 02:20
Jag brukar ofta käka kvarg och gröt och hade samma "problem" som du TS.

Ett tips är att testa äta någon fettkälla för att se om det hjälper. Jag blev otroligt mycket mättare när jag bytte ut kvargen mot exempelvis ägg eller makrill.

Fredrik_S
2012-05-11, 07:41
En lagom fördelning på kolhydrater fett och protein tror jag mättar bäst, dvs att man står sig bäst till lunch.

tex kvarg med gröt
eller kyckling med potatis
eller bröd+lättmargarin med proteindryck
eller ägg+macka+mjölk

Fett/protein/kolhydrat 15-20%/30-40%/40-50%

Pretorian
2012-05-11, 09:04
Ett alternativ (jag bara breddar perspektiven lite) är att vänja sig av med frukosten och äta mer senare på dagen, framförallt efter träningen.

vicarious
2012-05-11, 09:30
Kvarg eller ägg tycker jag mättar bra. Eller kött med lite grönsaker.

Annars håller jag med Pretorian, skjuta på frukosten är ett alternativ om man inte är jättehungrig på morgonen. Det är ju väldigt olika från person till person.

Sniggel
2012-05-11, 09:42
Jag brukar ofta käka kvarg och gröt och hade samma "problem" som du TS.

Ett tips är att testa äta någon fettkälla för att se om det hjälper. Jag blev otroligt mycket mättare när jag bytte ut kvargen mot exempelvis ägg eller makrill.

Instämmer. Kolhydrater (med fiber) mättar mycket men kortvarigt. Så man ser till att äta sig riktigt proppmätt för att slippa bli hungrig så snabbt. Men hur mätt man än äter sig så kommer hungern och överfaller en tidigare än man kanske vill :D

Om man har en mer fettrik måltid behöver man inte äta sig lika mätt, men mättnaden håller också i sig. Man får en skönare och mer stabil mättnad som håller i sig och hungern kommer tillbaka smygande så man blir varnad i förtid.
Obs, egna erfarenheter :)

Jag kan också rekommendera ägg och makrill, men även ost (den behöver inte vara så fet). Kyckling kan du självklart prova också om du funderar på det. Menar du kycklingfilé eller typ kycklingklubbor då? Inte för att det spelar jättestor roll.

Knatcharn
2012-05-11, 09:45
Kvarg, Ägg, Kvarg, Ägg

knekten
2012-05-11, 13:26
Tycker det börjar luta åt LCHF "Katrin" i den här tråden....:smash:

Ghettospelarn
2012-05-11, 19:29
brukar köra på proteinpannkakor! har också märkt att jag blir hungrig efter bara 1-2 timmar om jag bara äter gröt

2 ägg
100 g kvarg
1/2 dl vatten
2 msk fullkornsdinkelmjöl
1/2 dl fiberhavregryn
1/2 dl proteinpulver av valfri smak
1 krm salt
1 tsk bakpulver

är receptet jag brukar köra på! tycker de blir sjukt gott (brukar köra med choklad eller banan på proteinpulvret) ca 430 kcal har jag fått de till när jag har räknat

Sniggel
2012-05-11, 21:20
Tycker det börjar luta åt LCHF "Katrin" i den här tråden....:smash:

Att säga åt någon att äta mer fett när denne äter väldigt fettsnålt är väl inte direkt LCHF :P
Vissa rekommenderar högprotein vilket ju inte heller är LCHF.
Och jag själv menar inte heller att man ska äta "bara" ägg utan snarare att ägg kan ingå i frukosten ifall det missförstods.
Sen vad man har till äggen är ju vad man själv tycker passar.