handdator

Visa fullständig version : Vad är de bästa protein upplägget


Tank9103
2012-05-10, 12:43
Under min första diet period så har jag blivit tillsagt att 40g protein per måltid är de ultimata. Använder "Pure mpc" som
Mellanmål och "whey complete" efter träning annat än vanliga måltider. Äter inga kolhydrater förutom efter träning och ibland till frukost.
Äter cirka 2-3 timmars mellanrum.

Min fråga är om De skulle vara bättre att t.ex. Ta fler måltider och 20g protein?

Fredron
2012-05-10, 12:48
Det finns inget svar på vad som är bäst, om en stor eller flera små skulle vara bättre.
Det viktiga är att du kommer upp i den mängd protein du eftersträvar samt att du äter ordentligt efter du har tränat.

Parachutes
2012-05-10, 12:52
Det går ente att bygga muskler med mindre än 60g protein mer måltid sa en snubbe till mig i omklädningsrummet som va sjukt biffig.. Käkar du 10g kreatin innan varje pass så får du dessutom sjuk pump och du bygger muskler 10-20% bettre under träningspaset

Sheogorath
2012-05-10, 12:53
Det går ente att bygga muskler med mindre än 60g protein mer måltid sa en snubbe till mig i omklädningsrummet som va sjukt biffig.. Käkar du 10g kreatin innan varje pass så får du dessutom sjuk pump och du bygger muskler 10-20% bettre under träningspaset

Worst of... :laugh:

Fredrik_S
2012-05-10, 12:59
Skulle vilja säga att det är viktigt att inte äta mindre kolhydrater än protein under en deff, det är stor risk att aldeles för mycket protein går åt till att omvandlas till energi i kroppen. Och att prestationen och välmåendet sjunker i samband med kaloriunderskottet. Det finns även risk för att man tappar vätska och glykogen samt tryck om man går lågt på kolhydrater vid ett kaloriunderskott.
Även risk att man missbedömmer deffens framsteg pga låg vätskemängd i underhuden och tror att den går bättre än den egentligen gör.

En bra MINIMI-riktlinje är 2-3 g protein per kilo kropps vikt lika mycket kolhydrater och 0,5g fett per kilo kroppsvikt. Lyckas man inte hamna på ett underskott med dessa siffror tränar/rör man på sig på tok för lite.

Sniggel
2012-05-10, 13:01
Worst of... :laugh:

Hur grov e du då va??+

Parachutes
2012-05-10, 13:05
En anan ganska beffig kille sa att om man solar solarie inom 30 min efter passet så får du mer definierade musklor

lurre86
2012-05-10, 13:14
En annan biffig kille sa att om du solar solarium och ler så får du vita tänder...

Helst ska man dricka en eaa drink innan med blåbär i.

paatrik
2012-05-10, 13:25
Lyssna aldrig på en biff, de vill inte ha konkurrens på stränderna...

Reaper123
2012-05-10, 13:31
Under min första diet period så har jag blivit tillsagt att 40g protein per måltid är de ultimata. Använder "Pure mpc" som
Mellanmål och "whey complete" efter träning annat än vanliga måltider. Äter inga kolhydrater förutom efter träning och ibland till frukost.
Äter cirka 2-3 timmars mellanrum.

Min fråga är om De skulle vara bättre att t.ex. Ta fler måltider och 20g protein?Denna myt är tydligen extremt svårdödad...

Enligt mina egna empiriska "studier" på min egna kropp så blir svaret nej. Jag äter normalt 75% av mitt protein "direkt efter träningen" och nog fan får jag resultat av det!

Helheten är det du ska kolla på, inte haka upp dig på att äta x gram protein var x:e timme, utan se alltså till att när dagen är slut ha ett "högt" proteinintag.

Tank9103
2012-05-10, 14:04
Skulle vilja säga att det är viktigt att inte äta mindre kolhydrater än protein under en deff, det är stor risk att aldeles för mycket protein går åt till att omvandlas till energi i kroppen. Och att prestationen och välmåendet sjunker i samband med kaloriunderskottet. Det finns även risk för att man tappar vätska och glykogen samt tryck om man går lågt på kolhydrater vid ett kaloriunderskott.
Även risk att man missbedömmer deffens framsteg pga låg vätskemängd i underhuden och tror att den går bättre än den egentligen gör.

En bra MINIMI-riktlinje är 2-3 g protein per kilo kropps vikt lika mycket kolhydrater och 0,5g fett per kilo kroppsvikt. Lyckas man inte hamna på ett underskott med dessa siffror tränar/rör man på sig på tok för lite.

Jag tycker alla säger olika. Vissa säger att man ska försöka skippa kolisar under dagen och vissa ej...jag har gått ner 10kg och inte kan de bara vara vätska ?

Eddie Vedder
2012-05-10, 14:12
det är stor risk att aldeles för mycket protein går åt till att omvandlas till energi i kroppen.

Ja men mycket protein innebär mycket protein. Och mindre protein innebär mindre protein. Så vad som blir nettoeffekten är ju svårt att säga. Men att det ur proteinsynpunkt skulle vara fördelaktigt med mer kolhydrater på bekostnad av isokalorisk mängd protein låter inte rätt enligt Ockhams rakkniv.:D

Men visst lär det finnas en gräns där det kan tänkas vara onödigt med ännu mer protein och där man kanske bara förlorar på att äta väldigt lite av de primära energikällorna.

Fredrik_S
2012-05-10, 14:12
Jag tycker alla säger olika. Vissa säger att man ska försöka skippa kolisar under dagen och vissa ej...jag har gått ner 10kg och inte kan de bara vara vätska ?

Vissa säger rätt vissa fel helt enkelt. Att gå lågt på kolhydrater under förutsättning att man vill maximera sin prestation i idrottsliga sammanhang är helt enkelt fel. Jag skulle säga att allt under ca 200 gram är lågt för i princip alla.
Det är antagligen tolkningar av hur byggare gör på slutet av en diet som gör att så mångar tror att man ska gå lågt på kolhydrater under en deff och synvillan av att det ser ut att gå så fort med fettminskningen just när man börjar skära ner, samt att det ser ut som att det går åt fel håll om man ökar kolhydraterna plötsligt.

Nej 2-3 kilo är vätska om man går från högkolhydrat till låg.
Dock väldigt dumt att gå runt med dåligt vätsketryck och glykogenföråt under en deff eftersom prestationsförmågan försämras.

Tank9103
2012-05-10, 15:59
Vissa säger rätt vissa fel helt enkelt. Att gå lågt på kolhydrater under förutsättning att man vill maximera sin prestation i idrottsliga sammanhang är helt enkelt fel. Jag skulle säga att allt under ca 200 gram är lågt för i princip alla.
Det är antagligen tolkningar av hur byggare gör på slutet av en diet som gör att så mångar tror att man ska gå lågt på kolhydrater under en deff och synvillan av att det ser ut att gå så fort med fettminskningen just när man börjar skära ner, samt att det ser ut som att det går åt fel håll om man ökar kolhydraterna plötsligt.

Nej 2-3 kilo är vätska om man går från högkolhydrat till låg.
Dock väldigt dumt att gå runt med dåligt vätsketryck och glykogenföråt under en deff eftersom prestationsförmågan försämras.

Vissa säger ju att lchf deffa ger bättre energi när man vant sig med de än när man käkat kolisar för energi?

Eddie Vedder
2012-05-10, 16:05
Vissa säger ju att lchf deffa ger bättre energi när man vant sig med de än när man käkat kolisar för energi?

Ja det är ju för att de upplevt det. Men det betyder ju inte att de hade presterat sämre om de ätit kolhydrater. Men det är svårt att helt skilja på prestationen och välmåendet. Mår man dåligt på en kolhydratrik kost är det klart att även träning går sämre.

Och snälla, kolhydrater inte "kolisar". :D

Tank9103
2012-05-10, 17:48
Ja det är ju för att de upplevt det. Men det betyder ju inte att de hade presterat sämre om de ätit kolhydrater. Men det är svårt att helt skilja på prestationen och välmåendet. Mår man dåligt på en kolhydratrik kost är det klart att även träning går sämre.

Och snälla, kolhydrater inte "kolisar". :D

Haha de är ju drygt att inte skriva kolisar!

krubkungen
2012-05-10, 18:42
lite OFT: Intag av EAA/BCAA när anser ni det ska ske, 10-15min innan träningen?

Pompere
2012-05-10, 20:39
ja det är ju för att de upplevt det. Men det betyder ju inte att de hade presterat sämre om de ätit kolhydrater. Men det är svårt att helt skilja på prestationen och välmåendet. Mår man dåligt på en kolhydratrik kost är det klart att även träning går sämre.

och snälla, kolhydrater inte "kolisar". :d

+1

Fredrik_S
2012-05-10, 21:04
Vissa säger ju att lchf deffa ger bättre energi när man vant sig med de än när man käkat kolisar för energi?

Det är ytterst få undantag. Välja det som fungerar bättre enligt all rådande forskning kring idrottsprestation och som används av minst 99% av elitidrottarna, eller välja ett kostupplägg som fungerar enligt hörsägen för en extremt liten minoritet, det är helt upp till dig.

arayz
2012-05-10, 21:09
Det är ytterst få undantag. Välja det som fungerar bättre enligt all rådande forskning kring idrottsprestation och som används av minst 99% av elitidrottarna, eller välja ett kostupplägg som fungerar enligt hörsägen för en extremt liten minoritet, det är helt upp till dig.

Jag brukar gå lågt på kolisar i 3 dagar sen äta mig full den fjärde dagen o de fungerar perfekt så, även många tävlande bodybuilders rekommenderar detta!

Fredrik_S
2012-05-10, 21:15
Jag brukar gå lågt på kolisar i 3 dagar sen äta mig full den fjärde dagen o de fungerar perfekt så, även många tävlande bodybuilders rekommenderar detta!

Vad är poängen, vad tjänar man på det? Och på vilket vis, samt när i deffen gör dom detta.
Har du fyra dagar du vill prestera på max varje dag varför då inte sprida ut kolhydraterna jämt över dessa fyra dagar.
Säg att du inte har plats för mer än 200 gram kolhydrater per dag pga att du i princip sitter stilla hela dagen och endast har gymträningen som aktivitet. Finns det då något att tjäna på att käka säg 50 varje dag i tre dagar och sen 650 en dag? jämfört med 200 varje dag?

arayz
2012-05-10, 21:17
http://www.simplyshredded.com/carb-cycling-for-fat-loss.html

Anders The Peak
2012-05-10, 21:18
Cyklisk Ketogen Diet (http://thinkmuscle.com/nutrition/cyclical-ketogenic-diet-carbing-up/)

arayz
2012-05-10, 21:18
http://www.muscleprodigy.com/rob-riches-interview-arcl-802.html

rob riches använder också ett liknande upplägg

Fredrik_S
2012-05-10, 21:32
Men nu är vi väl nere på upplägg som tävlande kroppsbyggare använder sista tiden innan tävlingar. Inte något man i närheten behöver bekymra sig över när man har över 5-6% kroppsfett.

arayz
2012-05-10, 21:41
Men nu är vi väl nere på upplägg som tävlande kroppsbyggare använder sista tiden innan tävlingar. Inte något man i närheten behöver bekymra sig över när man har över 5-6% kroppsfett.

hahaha jag har ju inte över 5 ;) men jag ser det lätt att komma ner till 5 på detta sättet! :D