handdator

Visa fullständig version : Öka i muskelvolym, endast överkropp


OnMyWay
2012-05-10, 11:16
Hej!

Vet att denna tråd kommer skapa en massa hat, men jag bryr mig inte.

Rent utséendemässigt vill jag ej ha större ben. De är varken små eller enorma, de har den storlek jag kan tänka mig. Däremot vill jag ha mycket mer volym på min överkropp.

Förut har jag alltid tränat ben (tex Stronglifts) osv och jag har läst (vet ej vart) att benträning bidrar till positiva effekter vad det gäller byggning av andra muskelgrupper. Kanske var det ökade testostoronnivåer eller något.

Det jag undrar är vad som händer om jag slutar styrketräna mina ben helt och hållet. Kommer de förtvina till russin? Kommer det förstöra mycket för mitt mål att få mer volym på överkroppen? Kommer benvolymen att behållas om jag tex cyklar till och från jobbet varannan dag (30min enkel väg)?

Kan lägga till att jag iaf kommer köra marklyft på ryggdagar så lite ben borde jag väl få av det.

Undrar även om det finns något fint överkroppsvolymspass där ute som jag kan börja med till bulken.

Mvh

stromming
2012-05-10, 11:18
Du måste ju inte kasta bort benen helt eller träna dem varje dag. Det finns mellanting. Med det sagt, klart ett par vältränade ben kommer bli mindre om du slutar träna dem helt.

deadich
2012-05-10, 11:21
kör ett benpass varannan vecka eller något istället för att sluta helt.

lurre86
2012-05-10, 11:32
Du är nöjd med dina ben i nuläget. Men dom kommer minska visuellt eftersom din överkropp kommer växa.

OnMyWay
2012-05-10, 11:38
Du är nöjd med dina ben i nuläget. Men dom kommer minska visuellt eftersom din överkropp kommer växa.

Vilket är exakt det jag eftersträvar

z_bumbi
2012-05-10, 12:05
Det är snarare lättare att bygga överkropp om du inte lägger energi på att träna ben då du har mer återhämtning och energi över för överkroppen.
Det du tappar kan vara stabilitet i överkroppen och benstyrka för bänk etc men stabiliteten borde marken och en del bålträning fixa och benstyrkan märker du om du måste upprätthålla eller öka.
Det är inte heller någon katastrof om benen blir mindre även efter de första 14 dagarna då du antagligen ganska lätt kan fixa till det genom att helt enkelt träna benen igen.

ARMSTARK
2012-05-10, 12:48
Jag skulle säga såhär; en vacker dag kommer du att få en annan inställning till vad som är snyggt/seriöst och då kommer du att ångra att du lät benen släpa! Och nej, det är inte BARA att träna ikapp, man får genomlida många pinsamma år innan det ser juste ut. :( (Vi är många som gjort det.)

Fishtank
2012-05-10, 13:24
Det jag inte förstår är varför så många är "Nöjda" med sina ben.
Säg som det är istället att ni inte orkar träna ben och tycker dom är okej stora.
Ni kommer inte kunna träna speciellt mycket mer överkropp då musklerna behöver samma mängd vila ändå.
Enda fördelen är att ni kanske är mindre slitna om ni inte har ett tungt böjpass eller två i veckan.

Ontopic också.

Ingen vet om dina ben kommer förtvina eller stanna i samma storlek, Det beror på din genetik och hur aktiv du är i vardagen.

Litenochlortig
2012-05-10, 15:00
T-rex?

OnMyWay
2012-05-10, 19:03
Det jag inte förstår är varför så många är "Nöjda" med sina ben.
Säg som det är istället att ni inte orkar träna ben och tycker dom är okej stora.
Ni kommer inte kunna träna speciellt mycket mer överkropp då musklerna behöver samma mängd vila ändå.
Enda fördelen är att ni kanske är mindre slitna om ni inte har ett tungt böjpass eller två i veckan.

Ontopic också.

Ingen vet om dina ben kommer förtvina eller stanna i samma storlek, Det beror på din genetik och hur aktiv du är i vardagen.


Nej jag är inte för lat för att träna ben, jag tycker de är för stora och vill kompensera detta genom att bli större i överkroppen. Jag har tydligen bra gener för att bygga ben vilket gör att jag inte vill fortsätta träna dem då de kommer bli ännu större skillnad mellan överkropp - ben.

kaffe_psykos
2012-05-10, 19:24
Av nyfikenhet, vad tar du i knäböj nu? Är udet inte kul att träna ben?

Den här tråden påminner om skinnytråden, även om det bra ut så hade lite böjröv verkligen passat! :p

Ne0phyte
2012-05-10, 19:25
Såja, lägg ner med påhoppen.. Kan väl tycka att det är helt upp till en själv om han är nöjd med sina ben (även om jag inte hade slutat träna ben :D )

MackeJuve
2012-05-10, 20:00
Hahaha älskar verkligen att det är så jävla förbjudet att inte träna ben på Kollozeum!

TheIsh
2012-05-10, 20:04
Koloideal vet du väl :) Jag brukade hata att träna ben, men nu gillar jag det fan mer än min gamla favoritövning marklyft.

MackeJuve
2012-05-10, 20:07
Koloideal vet du väl :) Jag brukade hata att träna ben, men nu gillar jag det fan mer än min gamla favoritövning marklyft.

Samma här! Körde typ inga ben förut, eller till och från. Du vet:"Aa men en gång i veckan ska jag köra ben i alla fall, men blir det tight med tid skippar jag det." Nu är benpassen nästan lika roliga som bröstpassen(N-Ä-S-T-A-N haha). Ser inget fel med att inte träna ben om man tycker det är tråkigt och man själv inte tycker det är någon katastrofskillnad ben vs överkropp, det räcker att ha tråkigt 8,5 timme per dag på jobbet.

OnMyWay
2012-05-10, 23:05
Skulle gissa att jag kan ta en singel på 120kg i knäböj. Jämför vi med bänkpress tar jag ca 75. Ni ser själva vilken skillnad.

Proxy
2012-05-10, 23:07
Skulle gissa att jag kan ta en singel på 120kg i knäböj. Jämför vi med bänkpress tar jag ca 75. Ni ser själva vilken skillnad.

Din bänkpress ligger inte ett dugg efter din böj, om något så är det tvärtom. Gissar på att det är en grund böj också, då ligger din bänk massvis före.

Spartansk
2012-05-10, 23:08
Det jag skulle gjort är att träna benen med skittunga vikter, typ 1-3 reps, kanske i gång i veckan. Då får man trevlig styrka utan att (i teorin) växa speciellt fort. Jag hade hållit mig till knäböj, marklyft och varianter, så får man massa härlig bålträning också.

Spartansk
2012-05-10, 23:09
Din bänkpress ligger inte ett dugg efter din böj, om något så är det tvärtom. Gissar på att det är en grund böj också, då ligger din bänk massvis före.

En annan gör ju 110 i en grund böj och 120 i bänk. :Virro Sorry för offtopic.

ARMSTARK
2012-05-11, 10:22
Hahaha älskar verkligen att det är så jävla förbjudet att inte träna ben på Kollozeum!

Förbud å förbud, det är så konstigt att inte träna en muskelgrupp, varför liksom? Obegripligt. Det är klart man tränar HELA kroppen!

BlötSnö
2012-05-11, 10:24
Jag tillhör den lite avvikande folkgruppen som jag döpt till "magiskt stor dvärg". Även om jag är 1.90, så är benen kortare än vad de borde vara och överkroppen blir därmed onormalt lång, om man ser till hur det normalt ser ut. Gissar att jag skulle varit strax över 2 meter om låren haft rätt proportioner.
Därtill hör en redig bak och lite bredare höfter, samt ett par massiva lår.
Alltid lika kul att leta kläder...
Jag funderar på att helt lägga ner benen ett tag, för att låta överkroppen bli mer proportionerlig till den övriga kroppen. Lite kommer man få i marklyftet och andra övningar, och så kommer jag fortsätta köra vaderna, men mest trappmaskiner m.m för benen.

Vet inte vart jag vill komma med det här. Tänkte mest att det kunde vara ett inlägg i debatten från en som skrotar benträningen utan att discogymma...

kaffe_psykos
2012-05-11, 13:38
Massiva eller massiva i förhållande till överkroppen? Vissa skulle nog kalla mig massiv, men ack så tunn jag är!

Tycker spartansk förslag är bra! Nu när du tränat 5x5 så kan du ju försöka få ut lite styrka. Börja med en inte allt för tung vikt o öka uppåt med små viktökningar när du känner för det. Variera mellan ettor, tvåor o treor! Bara försök göra så fina o explosiva lyft som möjligt, få gradvis upp tyngdvanan! Vill du kompletera så kör någon set baksida ben o kanske vader?
Du kan ju börja med 90kg, vet lätt. Men snart kör du ju med vikter över du använder nu, o kanske klarar mer än 120?

1 benpass i veckan, benen krymper inte, du blir starkare. O får mer tid o ork till annat som fler övningar för överkroppen o löparrundor eller vad du tänkt dig!

Du får ju sluta träna benen med! Men det låter tråkigt!:D

Mattisv
2012-05-11, 18:25
Dom flesta vill nog köra ben vilket jag oxå tycker är en självklarhet, men nu vill han inte köra ben och ställde en vanlig simpel fråga.
Förstår inte att så många läsare på kolo har läsproblem och skall bli coola med taskiga kommentarer istället för att bara hjälpa honom med sin fråga..

Om du själv tänker efter och försöker leta runt lite på kolo så hittar du nog det svar du letar efter.. Lite information skadar inte ;)

Kör på och gl hf

the dutch lumberjack
2012-05-12, 15:51
Långa smala ben för uthållighet & kondition och biffig överkropp för tjejernas skull är allt man behöver.

wcanka
2012-05-12, 16:06
Skulle gissa att jag kan ta en singel på 120kg i knäböj. Jämför vi med bänkpress tar jag ca 75. Ni ser själva vilken skillnad.

kör t.ex. 3x8 i böj 1 gång i veckan, kan ju inte vara så jobbigt? :D

Wiz Khalifa
2012-05-12, 16:24
kör t.ex. 3x8 i böj 1 gång i veckan, kan ju inte vara så jobbigt? :D

Han sa aldrig att han tyckte att det var jobbigt att träna benen?

Fishtank
2012-05-12, 16:30
Din bänkpress ligger inte ett dugg efter din böj, om något så är det tvärtom. Gissar på att det är en grund böj också, då ligger din bänk massvis före.

This.

monteramita
2012-05-12, 16:43
Om du är nöjd med dina ben på så sätt att du inte vill att de ska öka mer i volym, vore inte det bästa då att fortsätta att träna dem men att inte öka i vikt. Dvs. att du fortsätter med den vikt du kör idag och på så vis "underhåller" muskulaturen. Självklart behöver du ju inte heller köra tre benpass i veckan, utan kör ett i veckan eller var tionde dag eller nåt.

wcanka
2012-05-12, 16:56
Han sa aldrig att han tyckte att det var jobbigt att träna benen?

men märk ord då, jag orkar inte.

stridis
2012-05-12, 16:57
En annan gör ju 110 i en grund böj och 120 i bänk. :Virro Sorry för offtopic.

Åfan, jag har alltid antagit att du är styksvag, då jag snappat upp din bristande benstyrka...men du är ju lika stark som mig i bänk.*cry*

Holabandola
2012-05-12, 17:05
Jag bänkade 95, men bara 60kg i knäböj. Haha, gick dock FORT att bygga ben tyckte jag och röven växte för fort att jag var tvungen att sluta för den blev överdimensionerad.
Men för övrigt så är det jävligt underhållande med de killar som bara tränar överkropp. De är biffiga upptill, men veka små pinnar nedtill, ser helt cp ut haha.

pwnyou
2012-05-12, 18:02
Hej!

Vet att denna tråd kommer skapa en massa hat, men jag bryr mig inte.

Rent utséendemässigt vill jag ej ha större ben. De är varken små eller enorma, de har den storlek jag kan tänka mig. Däremot vill jag ha mycket mer volym på min överkropp.

Förut har jag alltid tränat ben (tex Stronglifts) osv och jag har läst (vet ej vart) att benträning bidrar till positiva effekter vad det gäller byggning av andra muskelgrupper. Kanske var det ökade testostoronnivåer eller något.

Det jag undrar är vad som händer om jag slutar styrketräna mina ben helt och hållet. Kommer de förtvina till russin? Kommer det förstöra mycket för mitt mål att få mer volym på överkroppen? Kommer benvolymen att behållas om jag tex cyklar till och från jobbet varannan dag (30min enkel väg)?

Kan lägga till att jag iaf kommer köra marklyft på ryggdagar så lite ben borde jag väl få av det.

Undrar även om det finns något fint överkroppsvolymspass där ute som jag kan börja med till bulken.

MvhDet låter som att du är lat och ytlig helt enkelt. Sådana personer brukar sluta träna med tiden.

Har du inga mål med träningen? Vad har du för ankles-mått, vadmått och lårmått, på vilken fettprocent? Hur stora är armarna? Bild kanske är bäst eftersom du antagligen kommer överdriva för att övertyga dig själv.

Går du från att träna regelbundet till att sluta träna ben så kommer de att minska med tiden. Om överkroppen samtidigt ökar, så kommer du att bli oproportionerlig, vilket inte är snyggt.