handdator

Visa fullständig version : Anabola effekter av vassle- och kaseinprotein i samma måltid


King Grub
2012-05-10, 10:56
When consumed separately, whey protein (WP) is more rapidly absorbed into circulation than casein (Cas), which prompted the concept of rapid and slow dietary protein. It is unclear whether, when co-ingested as in milk, if these proteins have similar metabolic fates. We determined the rate of appearance across the splanchnic bed and the rate of disappearance across the leg of phenylalanine (Phe) from co-ingested intrinsically labeled WP and Cas. Either [(15)N]Phe or [(13)C-ring C(6)]Phe were infused in lactating cows and the labeled WP and Cas from their milk were collected. To determine the fate of Phe derived from different protein sources, eighteen healthy participants were studied after ingestion of one of the following: 1) [(15)N]WP, [(13)C]Cas and lactose; 2) [(13)C]WP, [(15)N]Cas and lactose; 3) lactose alone. At 80-120 min, the rates of appearance (Ra) across the splanchnic bed of Phe from WP and Cas were similar (0.068+0.010 vs 0.070+0.009 %/min, ns). At time 220-260 min, Phe appearance from WP had slowed (0.039+0.008 %/min, p<0.05) while Phe appearance from Cas was sustained (0.068+0.013 %/min). Similarly, accretion rates across the leg of Phe absorbed from WP and Cas were not different at 80-120 min (0.011+0.002 vs 0.012+0.003 %/min, ns) but at 220-260 min it was significantly lower for WP (0.007+0.002 %/min) for Cas (0.013+0.002 %/min) at 220-260 min. Early after meal ingestion, amino acid absorption and retention across the leg were similar for WP and Cas, but as rates for WP waned, absorption and assimilation into skeletal muscle were better retained for Cas.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2012 May 8. Co-ingestion of whey protein and casein in a mixed meal - demonstration of a more sustained anabolic effect of casein.

Qudatullah Jamal
2012-05-10, 11:11
''Splanchnic bed''?

Kontentan är alltså att man hellre bör välja kaseinprotein framför vassle om man vill få anabola effekter?

Langster
2012-05-10, 12:49
''Splanchnic bed''?

Kontentan är alltså att man hellre bör välja kaseinprotein framför vassle om man vill få anabola effekter?

Nja, effekten var liknande i upp till 2 timmar, skillnaden är att kasein fortsatte att vara "effektivt" över 4 timmar. Ett vanligt mjölkprotein är ett bra val, rent kasein är oftast dyrare.
Vassleprotein är dock ännu billigare och är säkerligen ett mycket bra val efter träning om man sedan äter en vanlig måltid inom 2 timmar

Qudatullah Jamal
2012-05-10, 13:12
Nja, effekten var liknande i upp till 2 timmar, skillnaden är att kasein fortsatte att vara "effektivt" över 4 timmar. Ett vanligt mjölkprotein är ett bra val, rent kasein är oftast dyrare.
Vassleprotein är dock ännu billigare och är säkerligen ett mycket bra val efter träning om man sedan äter en vanlig måltid inom 2 timmar

Ok tack! Jävla schysst kropp på avataren btw. (No homo)
Men om vi säger att man kör periodisk fasta och har ett pass på morgonen (kl 8) och att fastan avslutas runt kl 15 då? Vad får anses som bäst då? För man kan ju inte smälla i sig en vanlig måltid då. *screwy*

Fredrik_S
2012-05-10, 13:17
Ok tack! Jävla schysst kropp på avataren btw. (No homo)
Men om vi säger att man kör periodisk fasta och har ett pass på morgonen (kl 8) och att fastan avslutas runt kl 15 då? Vad får anses som bäst då? För man kan ju inte smälla i sig en vanlig måltid då. *screwy*

Det bästa är väl att sluta upp med prediotisk fasta.

Fishtank
2012-05-10, 13:20
Ok tack! Jävla schysst kropp på avataren btw. (No homo)
Men om vi säger att man kör periodisk fasta och har ett pass på morgonen (kl 8) och att fastan avslutas runt kl 15 då? Vad får anses som bäst då? För man kan ju inte smälla i sig en vanlig måltid då. *screwy*

Då slutar man med PF eller ändrar så man äter mellan 8-16.
Svårt?

paatrik
2012-05-10, 13:21
Är studien relativt ensam eller finns det mycket om vassle vs. casein? Då menar jag just sådant som ifrågasätter snabbt/långsamt upptag.

Qudatullah Jamal
2012-05-10, 13:21
Det bästa är väl att sluta upp med periodisk fasta.

Nej, jag är optimal.

Qudatullah Jamal
2012-05-10, 13:24
Då slutar man med PF eller ändrar så man äter mellan 8-16.
Svårt?

Eller tar en extra proteindrink till kanske?*screwy*

inter
2012-05-10, 13:38
Eller tar en extra proteindrink till kanske?*screwy*

Att fasta efter träningen är ju allt annat än optimalt. Och att inta en till proteindrink är ju per definition att sluta fasta.

Qudatullah Jamal
2012-05-10, 13:42
Alltså samma effekt...?

En skopa whey

...du väntar 2h...

+ en whey till!

=

En skopa kasein

Qudatullah Jamal
2012-05-10, 13:46
Att fasta efter träningen är ju allt annat än optimalt. Och att inta en till proteindrink är ju per definition att sluta fasta.

Nja, en sanning med modifikation då jag vet att någon PF-guru sagt att smågrejer under fasteperioden går bra.

Bluesparv
2012-05-10, 13:46
Alltså samma effekt...?

En skopa whey

...du väntar 2h...

+ en whey till!

=

En skopa kasein


Inte riktigt...

sumialic
2012-05-10, 13:51
Inte riktigt...

Varför?


Fan jag käkar nästan bara vassel nu under deffen, men ofta, orka om det ska vara ett dåligt val nu också.

Dreas
2012-05-10, 13:54
Varför?


Fan jag käkar nästan bara vassel nu under deffen, men ofta, orka om det ska vara ett dåligt val nu också.Få du dåliga resultat tycker du?

Ojja mindre, lägg fokus på träningen och att må bra :)

sumialic
2012-05-10, 13:57
Få du dåliga resultat tycker du?

Ojja mindre, lägg fokus på träningen och att må bra :)

Jag har precis börjat så jag vet inte;)

Qudatullah Jamal
2012-05-10, 14:33
Inte riktigt...

Jamen dåså! Då ändrar jag om hela mitt träningsupplägg sedan år tillbaka och litar blint på vad en dude på nätet säger.

Eller I-N-T-E. Lite mer måste du faktiskt komma med om du ska ha någonting här att göra.*slap*

Få du dåliga resultat tycker du?

Ojja mindre, lägg fokus på träningen och att må bra :)

Alltid det här. Men man måste väl få kunna diskutera saker och ting i teorin även om man nu inte väljer att använda det rent praktiskt va? Det är upp till en själv att välja tycker jag.
Huruvida man bör vara optimal eller bara fokusera på att träna och äta mer av mammas mat kan ju bli till en annan tråd.

Dreas
2012-05-10, 14:35
Alltid det här. Men man måste väl få kunna diskutera saker och ting i teorin även om man nu inte väljer att använda det rent praktiskt va? Det är upp till en själv att välja tycker jag.
Huruvida man bör vara optimal eller bara fokusera på att träna och äta mer av mammas mat kan ju bli till en annan tråd.Tyckte du att hans inlägg verkade peka på något annat än "OMG, jag är inte opti"?

Klart det kan diskuteras.

Silencer
2012-05-10, 14:37
Jag kör en 50/50 blandning sedan månader tillbaka och det kommer jag fortsätta med.

Bluesparv
2012-05-10, 15:14
Jamen dåså! Då ändrar jag om hela mitt träningsupplägg sedan år tillbaka och litar blint på vad en dude på nätet säger.

Eller I-N-T-E. Lite mer måste du faktiskt komma med om du ska ha någonting här att göra.*slap*

Nu minns jag varför jag hållit mig borta härifrån så länge...

Varifrån har du fått att 2 portioner vassle med 2h mellanrum = 1 portion kasein?

Langster
2012-05-10, 15:37
Ok tack! Jävla schysst kropp på avataren btw. (No homo)
Men om vi säger att man kör periodisk fasta och har ett pass på morgonen (kl 8) och att fastan avslutas runt kl 15 då? Vad får anses som bäst då? För man kan ju inte smälla i sig en vanlig måltid då. *screwy*

Jag skulle nog inte köra PF om jag tränade på morgonen... Men ett alternativ är ju att din fasta börjar typ kl 17 på eftermiddagen istället för runt 20-22 som är det vanliga. Fasta från 17 till efter träningen alltså.
Eller så kör du typ 10 g eaa en gång i timmen från träningen fram till när du vill börja äta mat. Fast det känns väldigt icke-optimalt.

Langster
2012-05-10, 15:40
Alltså samma effekt...?

En skopa whey

...du väntar 2h...

+ en whey till!

=

En skopa kasein

Nej, för det blir mer kalorier för samma effekt. Fast det kanske blir en bättre anabol effekt av två intag av snabbt protein, eller så lagras mer av kalorierna in som energi istället... Det är det nog ingen som vet.

Eddie Vedder
2012-05-10, 15:51
Jamen dåså! Då ändrar jag om hela mitt träningsupplägg sedan år tillbaka och litar blint på vad en dude på nätet säger.

Eller I-N-T-E. Lite mer måste du faktiskt komma med om du ska ha någonting här att göra.*slap*

Jag vet att man studerat ett liknande upplägg med EAA. Alltså --- EAA --- tid --- EAA igen. Och det är ju inte omöjligt att rekommendationen därför bygger på den studien. Och med kasein har inte samma sak gjorts vad jag vet.

Hamnar jag själv i samma situation någon gång så skulle jag hellre chansa på kasein. För ett tag sedan hade vi bokat bord klockan 21 och jag tränade klart strax innan 20. Så då tog jag en portion EAA och sedan kasein en timme efter det för att stilla hungern. Sen blev det ju mat efter halv tio någon gång. :)

EDIT: Det jag skrivit nu har dock inget med den aktuella studien att göra. Den har jag inte ens tittat på.

krubkungen
2012-05-10, 18:30
Jag vet att man studerat ett liknande upplägg med EAA. Alltså --- EAA --- tid --- EAA igen. Och det är ju inte omöjligt att rekommendationen därför bygger på den studien. Och med kasein har inte samma sak gjorts vad jag vet.

Hamnar jag själv i samma situation någon gång så skulle jag hellre chansa på kasein. För ett tag sedan hade vi bokat bord klockan 21 och jag tränade klart strax innan 20. Så då tog jag en portion EAA och sedan kasein en timme efter det för att stilla hungern. Sen blev det ju mat efter halv tio någon gång. :)

EDIT: Det jag skrivit nu har dock inget med den aktuella studien att göra. Den har jag inte ens tittat på.

Vad blev det för kasein källa? Kvarg med funlight?*popcorn*

Eddie Vedder
2012-05-10, 18:43
Vad blev det för kasein källa? Kvarg med funlight?*popcorn*

Nej jag äter inte kvarg. Det var kaseinprotein. En drink alltså. Fairing Sloow vanilj om det nu spelar roll. Kaseinkällan därefter var ost. Tillsammans med deg, tomatsås, champinjoner och skinka.

sumialic
2012-05-10, 18:50
Nej jag äter inte kvarg. Det var kaseinprotein. En drink alltså. Fairing Sloow vanilj om det nu spelar roll. Kaseinkällan därefter var ost. Tillsammans med deg, tomatsås, champinjoner och skinka.

Är ost rent kasein?

Eddie Vedder
2012-05-10, 18:55
Är ost rent kasein?

Kvarg är ost. Proteinet är kasein. Men givetvis finns det mer än kasein i ost. Massa fett. :)

Vad har det med saken att göra förresten?

z_bumbi
2012-05-10, 19:30
Jag skulle nog inte köra PF om jag tränade på morgonen...

Det blir ju ett nästan normalt ätbeteende för någon som inte gör av med så mycket kalorier så varför inte?

TheIsh
2012-05-10, 20:23
Jag brukar dra å träna runt 09.30-10, tar ca 80min inklusive transport dit och hem. Sen tar jag lunch, sen äter jag inget mer förens nästa dag (lunch). Och då äter jag bara 1300 kcal.
Jag älskar mat. Är ett riktigt kakmonster, men av någon anledning har PF funkar väldigt bra för mig. Extremt bra till och med. Har även T1 diabetes, så det är skönt att bara käka en gång, och slippa krångla med insulin hela jävla tiden.

sumialic
2012-05-11, 08:25
Kvarg är ost. Proteinet är kasein. Men givetvis finns det mer än kasein i ost. Massa fett. :)

Vad har det med saken att göra förresten?

Nej, jag bara undrade eftersom mjölk innehåller massa vassel osv. Bra att veta helt enkelt så tack.

Eddie Vedder
2012-05-11, 08:31
Nej, jag bara undrade eftersom mjölk innehåller massa vassel osv. Bra att veta helt enkelt så tack.

Vassle. ;) Och nej det är inte direkt massor. Det är ju cirka 20 procent av proteinet.

Langster
2012-05-11, 08:34
Det blir ju ett nästan normalt ätbeteende för någon som inte gör av med så mycket kalorier så varför inte?

För att jag föredrar att äta både efter träningen och innan jag går och lägger mig. Ingen annan anledning än det, jag vill inte anpassa mitt liv efter dieten. Dieten anpassas efter mina preferenser, därför passar det vanliga PF upplägget där man skippar frukosten bra för mig som tränar på kvällen.

Landström
2012-05-11, 09:06
För att jag föredrar att äta både efter träningen och innan jag går och lägger mig.

This!

Att inte få äta innan läggdags är helt otänkbart.