handdator

Visa fullständig version : Jag bränner inte fett längre!


chrolle
2012-05-10, 10:47
Jag bränner inte mer fett
Hallå där, ny här.

Jag har sedan två månader tillbaka gått från 74.4kg till 71.3kg.

Väger mig alltid på morgonen efter 1-2koppar kaffe. Nu till min fråga!


VARFÖR BRÄNNER JAG INTE MER FETT?!

Igår vägde jag 70.3kg på morgonen, idag väger jag 71.3 på morgonen. Jag har fastnat här och kommer inte längre ner. Tränar 4-6 ggr i veckan +2h fotboll varje vecka för det mesta. Äter nyttigt.

Vad har jag missat?*gah!*

chrolle
2012-05-10, 10:50
har btw läst deffguiden

Knatcharn
2012-05-10, 10:52
DafuQ? Dra ned mer på maten då. Borde du veta om du läst deffguiden

vicarious
2012-05-10, 10:54
Att du äter "nyttigt" har ingen betydelse, du måste äta mindre energi än du gör av med för att gå ned i vikt. Lösning: ät mindre eller rör på dig mer, eller kombinera båda.

Sondret
2012-05-10, 10:54
Jag bränner inte mer fett
Hallå där, ny här.

Jag har sedan två månader tillbaka gått från 74.4kg till 71.3kg.

Väger mig alltid på morgonen efter 1-2koppar kaffe. Nu till min fråga!


VARFÖR BRÄNNER JAG INTE MER FETT?!

Igår vägde jag 70.3kg på morgonen, idag väger jag 71.3 på morgonen. Jag har fastnat här och kommer inte längre ner. Tränar 4-6 ggr i veckan +2h fotboll varje vecka för det mesta. Äter nyttigt, trots konstant underskott.

Vad har jag missat?*gah!*

Räknar du kcal? När konstaterade du att du slutat gå ner?

Jag vägde 88 kg 1:a maj, 88.5 veckan efter, och nu några dagar senare väger jag 86.5. Det går upp och ner.

Pretorian
2012-05-10, 10:55
Har du NÅGON teori själv om varför du inte går ner i vikt? Jag har en men håller lite på den. (en ledtråd: en person har redan skrivit det ovan).

chrolle
2012-05-10, 11:34
Räknar du kcal? När konstaterade du att du slutat gå ner?

Jag vägde 88 kg 1:a maj, 88.5 veckan efter, och nu några dagar senare väger jag 86.5. Det går upp och ner.

Jag konstaterade det strax efter 27:e april. Efter 27:e april har jag ätit samma saker, tränat lika hårt. MEN stannat på en vikt runt 71kg.

Räknar inte kalorier, utan har gått på att äta mindre kolhydrater, framför allt mindre snabba kolhydrater, och mer sallad och mer protein. Det har fungerat fram till slutet av april.

Tidigare gick jag ner nästan exakt 0.5kg i veckan.

Min teori till varför jag inte går ner börjar bli att det inte går. Samtidigt och motsägelsefullt försöker jag fortfarande och frågar om råd här =)

Pretorian
2012-05-10, 11:38
Men du kan väl inte veta exakt vad du får i dig (i kalorimängd) om du inte räknar. Eller?

Och om vi säger att du bytt ut samma mängd kolhydrater mot samma mängd protein, alltså minskat kolhydraterna och ökat kolhydraterna lika mycket så är det +-0.

Det är klart du kan gå ner mer. Du får äta mindre.

Sondret
2012-05-10, 11:41
Jag konstaterade det strax efter 27:e april. Efter 27:e april har jag ätit samma saker, tränat lika hårt. MEN stannat på en vikt runt 71kg.

Räknar inte kalorier, utan har gått på att äta mindre kolhydrater, framför allt mindre snabba kolhydrater, och mer sallad och mer protein. Det har fungerat fram till slutet av april.

Tidigare gick jag ner nästan exakt 0.5kg i veckan.

Min teori till varför jag inte går ner börjar bli att det inte går. Samtidigt och motsägelsefullt försöker jag fortfarande och frågar om råd här =)

Klart som fan det går, ät ännu mindre helt enkelt. Börja räkna, det är inte så svårt, bara man får lite rutin på det. ;)

chrolle
2012-05-10, 11:52
Det jag tycker är mysko är att jag tränar lika mycket om inte mer, äter samma saker, men inte bränner fett längre.

Alltså varför har systemet slutat fungera??

Pretorian
2012-05-10, 12:09
Det kan ju vara så att du gått ner i vikt och då minskar din förbrukning.

När jag själv inte går ner(låg länge på runt 80 kg) så grubblar jag inte så mycket på det utan jag sänker matintaget. Det har alltid fungerat för mig.

Du kan ju lägga till några powerwalks eller liknande om du nu inte vill minska på maten.

clavain
2012-05-10, 12:13
Det jag tycker är mysko är att jag tränar lika mycket om inte mer, äter samma saker, men inte bränner fett längre.

Alltså varför har systemet slutat fungera??

Systemet har inte slutat att fungera det är så enkelt som att du ligger på balans nu. Om du vill tappa mer vikt drar du ner på inttaget, inte svårare än så.

Sheogorath
2012-05-10, 12:19
Det jag tycker är mysko är att jag tränar lika mycket om inte mer, äter samma saker, men inte bränner fett längre.

Alltså varför har systemet slutat fungera??

Därför att basalmetabolismen sänks allteftersom kroppsvikten minskar. Basalmetabolismen sänks också en längre tids underskott. Det är inte konstigt alls. Inget har "slutat fungera". Allt är som det ska.

Frenzybutt
2012-05-10, 12:25
Får jag bara påpeka en sak. Att du drar ner på kolhydrater och ersätter med protein det resulterar i teorin itne till mindre kalorier. Kolhydrater, 1g =4kcal. Protein, 1g =4kcal. Om du sedan äter mer sallad dessutom så ligger du också i TEORIN på ännu "högre" kaloriöverskott.

Blir galen på dom som slänger om sin kost och säger att dom vill gå NED i vikt, och sen säger att dom äter MER sallad och nyttigt? thefuuck? Ät mindre av det man redan äter, tills du gåre ned i vikt. Skit i vad kosten består av sålänge du får nog med protein.

Pretorian
2012-05-10, 12:27
Skit i vad kosten består av sålänge du får nog med protein.

Jag håller "lite" med din förenkling.

Frenzybutt
2012-05-10, 12:28
Jag håller "lite" med din förenkling.

Glad att du läste mellan raderna lite.

Sniggel
2012-05-10, 12:49
Äter nyttigt.

Vad har jag missat?*gah!*

Här ligger felet.
Du tror att "äta nyttigt" ser till att du går ner i vikt. Men det enda som avgör är att skapa ett kaloriunderskott. Jag antar att du inte räknar kalorier och det är därför du inte lyckas gå ner mer.

Som några tidigare nämnt så har din kropp justerat för att du väger mindre nu. Detta är bra för det innebär att den värnar om sitt liv. Om man haft samma ämnesomsättning hur mycket man än tappat hade det varit väldigt lätt att svälta ihjäl.

chrolle
2012-05-10, 13:04
Tack för de konkreta och hjälpsamma svaren! Ska slänga in mer träning istället för att minska på maten.

Skönt att få klarhet=)

För er som undrade om kosten, här är ett ex:
Vanlig måltid förr:
en full tallrik vit pasta
lite sallad eller ingen
2.5 fläskkarréer
+sås

måltid idag:
1.5 POTATISAR
2 KYCKLINGfiléer (om möjlighet finns till vitt kött eller fisk)
mycket sallad

+mellanmål efter ett par timmar, 250g lätt karg med solrosfrön och linfrön

chrolle
2012-05-10, 13:06
Btw, Pretorian! Diggar din visningsbild som fan. Är det du? Den stämmer överens ganska bra med mitt mål för i år! =)

Ronn
2012-05-10, 13:18
Eh kroppsviktsförändring på ett par kg gör inte en jättestorskillnad på metabolismen direkt.

Som alla redan skrivit så ligger du inte på ett underskott, spelar ingen roll om du skriver till oss att du käkat en talrik pasta, vi vet lika lite som du hur mycket kalorier det blir och vad du har för behov och så vidare och så vidare.

Om du är för lat för att räkna på saken (det är iallafall det intrycket man får) så ät som du gör nu fast lite mindre, det behöver inte vara mer komplicerat än så.

Sluta flumma bara.

mattilainen
2012-05-10, 13:25
vätska kan utgöra en stor del i att man inte går ner under några dagar. En dag så släpper det och du går ner den vätskan som var "för mycket"

Pretorian
2012-05-10, 13:29
Btw, Pretorian! Diggar din visningsbild som fan. Är det du? Den stämmer överens ganska bra med mitt mål för i år! =)

Jupp, det är jag, i egen hög person. Du får läsa lite i min journal så kan du få lite tips på måltider och sånt. Men vi pratar inte om "två kycklingfileér och 1,5 potatisar".

chrolle
2012-05-10, 17:12
will do;)

och för er som tycker att jag flummar, sluta whina;)

Nutrid
2012-05-11, 02:26
Varför dricker du 2 koppar kaffe innan du ska väga dig? Makes no sense to me

chrolle
2012-05-12, 19:49
Varför dricker du 2 koppar kaffe innan du ska väga dig? Makes no sense to me

Makes inte mer sense än att jag är zombiemode på morgonen och måste ha kaffe för att orka komma ihåg vad jag ska göra

chrolle
2012-05-14, 13:37
vägde mig imorse. brrrrrrrrrrrrrrr(virvel)rrrrrrrrrrrrr

69.5kg! woho har gått ner;)

Fredron
2012-05-14, 14:28
Fokusera inte på enskilda vägningar, väg dig ofta och mät gärna med måttband, sen lägger du ihop och kan då se vilket håll det går åt. Ifall du går ner i vikt, upp, eller ligger still.

chrolle
2012-05-15, 07:23
Fokusera inte på enskilda vägningar, väg dig ofta och mät gärna med måttband, sen lägger du ihop och kan då se vilket håll det går åt. Ifall du går ner i vikt, upp, eller ligger still.

Tack för tipset! Väger mig varje dag, måttband är jag sämre på. Kanske borde vara tvärtom?