handdator

Visa fullständig version : Lyckas inte få in 4-split på ett bra sätt


KalleTeodor
2012-05-10, 06:36
Tjena

Jag har tidigare kört en vanlig 3 split, pull push ben. Nu vill jag lägga till en armdag eftersom ingenting har hänt på den fronten på hela året. Men jag lyckas inte få in det i veckan på ett bra sätt. På tisdagar och söndagar kan jag inte gymma så har bara 5 dagar kvar att spela på och det är då måndag, onsdag-lör.

Jag vill köra pull, push, ben + armdag vilket blir 4 pass då och tisdag och söndag går ej att köra på. Hur hade ni lagt upp det?

Popliteus
2012-05-10, 06:51
Mån: push
Tis-
Ons: Pull
Tors
Fre: Ben
Lör: Armar
Sön-

Ngt åt det hållet hade jag lagt upp det

KalleTeodor
2012-05-10, 06:53
Mån: push
Tis-
Ons: Pull
Tors
Fre: Ben
Lör: Armar
Sön-

Ngt åt det hållet hade jag lagt upp det

Det var precis så jag hade lagt upp det men det är ju bara 2 dagar mellan triceps på lördag och måndag? Tänkte även köra 4 set bröst på armdagen också. glömde nämna det.

Sheogorath
2012-05-10, 06:53
Tjena

Jag har tidigare kört en vanlig 3 split, pull push ben. Nu vill jag lägga till en armdag eftersom ingenting har hänt på den fronten på hela året. Men jag lyckas inte få in det i veckan på ett bra sätt. På tisdagar och söndagar kan jag inte gymma så har bara 5 dagar kvar att spela på och det är då måndag, onsdag-lör.

Jag vill köra pull, push, ben + armdag vilket blir 4 pass då och tisdag och söndag går ej att köra på. Hur hade ni lagt upp det?

Draget ur arslet, men varför kan du inte bara köra:

Mån: pull
Tis: off
Ons: push
Tors: off
Fre: ben
Lör: arm
Sön: off

?

Edit: pucktvåa :D

Sheogorath
2012-05-10, 06:55
Det var precis så jag hade lagt upp det men det är ju bara 2 dagar mellan triceps på lördag och måndag? Tänkte även köra 4 set bröst på armdagen också. glömde nämna det.

Alla splitter har sina avvägningar. Det låter som att du har en acceptabel "svaghet" i schemat. Två dagars vila för triceps bör räcka.

KalleTeodor
2012-05-10, 06:59
Alla splitter har sina avvägningar. Det låter som att du har en acceptabel "svaghet" i schemat. Två dagars vila för triceps bör räcka.

alright, jo det är klart går ju inte att få det helt opti alltid. Blir och testa detta schema sen om triceps inte hinner återhämta sig får jag testa ngt nytt. Frågan är om bröst hinner återhämta sig på 2 daga? För tänkte lägga in 4 set hantelpress på armdagen men sålänge jag inte går till fail så borde det kanske fungera...

ARMSTARK
2012-05-10, 08:10
Du kommer inte få några problem med återhämtningen med något av de föreslagna uppläggen. Du har en dags vila mellan, men sen har du resten av veckan till nästa gång, no problem.

Nikodemus
2012-05-10, 09:03
ser fint ut. du kan ju iogs byta bröst passet mot armpasset... då e du piggare när du ska köra bröst, och om du är orolig att tricepsen e trötta på måndagen... lättare att krossa dem ;)

add3
2012-05-10, 10:52
Kör såhär då så löser du problemet:
Mån: pull
Tis: off
Ons: push
Tors: off
Fre: ben+triceps
Lör: armar(ej triceps)
Sön: off

Dvs: tre dagars vila för triceps ,fast ett längre benpass och kortare armpass.

Rusk
2012-05-10, 10:56
Eller så kör du en push, pull, ben + armar.
Körde det ett tag men då jag kör min 3 split 5 dagar i veckan så vart det lite för mkt.
Såhär kunde ett sådant pass sett ut när det kommer till övningar ->

Böj
Benspark
Stela mark
Lårcurl
Frenchpress
Stångcurl

z_bumbi
2012-05-10, 12:18
Jag hade inte lagt en hel dag på bara armar.

Måndag Ben, biceps

Onsdag Bröst, axlar, triceps

Fredag Rygg, biceps

Söndag Bröst, triceps

Eller
Måndag Ben, triceps

Onsdag Bröst, axlar, biceps

Fredag Rygg, triceps

Söndag Bröst, biceps

Anpassa övningar och mängd till vad du prioriterar dvs bara för att det står bröst och triceps på en dag så betyder det inte att du måste köra massor av bröstträning innan triceps och ev kan du skippa bröstträningen helt men jag ser ingen direkt anledning att göra det. Smalbänk eller klossbänk är ju t ex tricepsbaserade bröstövningar.
För det andra förslaget så balansera volymen per pass noga.

KalleTeodor
2012-05-10, 15:22
Jag hade inte lagt en hel dag på bara armar.

Måndag Ben, biceps

Onsdag Bröst, axlar, triceps

Fredag Rygg, biceps

Söndag Bröst, triceps

Eller
Måndag Ben, triceps

Onsdag Bröst, axlar, biceps

Fredag Rygg, triceps

Söndag Bröst, biceps

Anpassa övningar och mängd till vad du prioriterar dvs bara för att det står bröst och triceps på en dag så betyder det inte att du måste köra massor av bröstträning innan triceps och ev kan du skippa bröstträningen helt men jag ser ingen direkt anledning att göra det. Smalbänk eller klossbänk är ju t ex tricepsbaserade bröstövningar.
För det andra förslaget så balansera volymen per pass noga.

ditt första schema såg riktigt bra ut, enda skillnaden blir att söndagspasset kommer bli på lördagar men det borde ändå funka!

z_bumbi
2012-05-10, 17:26
Jag missade söndag/lördag men i så fall skulle jag nog köra
Måndag bröst, axlar, triceps
Onsdag Rygg, biceps
Fredag Bröst, triceps
Lördag Ben, biceps

Som jag ser det är det minst som krockar på det sättet.