handdator

Visa fullständig version : Bäst antal reps och sets?


Sosa
2012-05-09, 23:28
Tjena behöver hjälp med hur många reps och sets jag ska göra, är 19 väger 75kg/188 ganska smal, vill lägga på mig vikt/muskler, När jag började gå till gymmet körde jag 12/3 sen bytte jag till 10/3 sen blev det 8/3 sen blev then 6/3 sen blev det 5/5 nu är jag tillbax på 8/3 av någon anledning*cupid* någon som har tips på vad jag ska köra? vill gå upp i vikt och muskler lägga på mig fett har jag inga problem med heller.

Shirt
2012-05-10, 00:36
Set och reps är beroende variabler. Men om vi förutsätter att du använder dig av en rimlig frekvens, intensitet, progression etc. så kan vi generellt säga att volymen (set x reps) bör ligga på 40-60 repetitioner/muskelgrupp, där 6-12 repetitioner är ett rimligt repetitions intervall. Går dock inte att säga bestämt då de som sagt är beroende variabler, detta är endast generella tips.

Lycka till :)

Ghoetic
2012-05-10, 05:37
Set och reps är beroende variabler. Men om vi förutsätter att du använder dig av en rimlig frekvens, intensitet, progression etc. så kan vi generellt säga att volymen (set x reps) bör ligga på 40-60 repetitioner/muskelgrupp, där 1-20 repetitioner är ett rimligt repetitions intervall. Går dock inte att säga bestämt då de som sagt är beroende variabler, detta är endast generella tips.

Lycka till :)

Fixed :)

zpamode
2012-05-10, 14:47
Set och reps är beroende variabler. Men om vi förutsätter att du använder dig av en rimlig frekvens, intensitet, progression etc. så kan vi generellt säga att volymen (set x reps) bör ligga på 40-60 repetitioner/muskelgrupp, där 6-12 repetitioner är ett rimligt repetitions intervall. Går dock inte att säga bestämt då de som sagt är beroende variabler, detta är endast generella tips.

Lycka till :)

40-60 reps/muskelgrupp känns ganska lite imo?

Ta t.ex min lats på min rygg/biceps dag.

Börjar med 3x8 Latsdrag.
Går sedan över till Stångrodd 3x10.
Avslutar sedan med sittande rodd 3x10.
(3*8)+(3*10)+(3*10)=84 reps.

Senare blir det bicepscurls 3x10.
Koncentrationcurls 3x8.
Hammercurls 3x7+1 negativ.
(3*10)+(3*8)+(3*7)= 75 reps

Ändå hör man om folk som kör upp till 8sets/övning. Eller är det jag som missuppfattat?

Shirt
2012-05-10, 15:21
40-60 reps/muskelgrupp känns ganska lite imo?


Som sagt, det är beroende variabler, av te.x set till failure, frekvens, belastning etc.Tipset/exemplet som gavs kan i vissa fall bli för mycket medan i andra fall för lite, det var endast generella tips förutsatt att vissa faktorer är på en "rimlig nivå".

deadich
2012-05-10, 15:24
40-60 reps/muskelgrupp känns ganska lite imo?

Ta t.ex min lats på min rygg/biceps dag.

Börjar med 3x8 Latsdrag.
Går sedan över till Stångrodd 3x10.
Avslutar sedan med sittande rodd 3x10.
(3*8)+(3*10)+(3*10)=84 reps.

Senare blir det bicepscurls 3x10.
Koncentrationcurls 3x8.
Hammercurls 3x7+1 negativ.
(3*10)+(3*8)+(3*7)= 75 reps

Ändå hör man om folk som kör upp till 8sets/övning. Eller är det jag som missuppfattat?

Kör man många set så kör man inte så många övningar. Aldrig att jag t.ex. skulle köra 3 övningar för biceps.

Rusk
2012-05-10, 17:49
40-60 reps/muskelgrupp känns ganska lite imo?


nja, kör du 6 set med 10 reps där du slutar 1 rep innan failure och alternativt tar 1-2 set till failure så kommer du nog inte få något mer än en längre återhämtningstid av att fortsätta mosa den.
Träningslära har en artikel om detta -> http://traningslara.se/styrketraning-del-iv-intensitet-och-repetitioner-failure-eller-inte/
Och dina biceps har redan fått en hel del pisk i diverse ryggövningar så att köra 75 reps biceps efter ryggträning känns väll kanske inte så värt såvida man inte tycker det är kul.
Det är ju ingen direkt stor muskel:p

"När det gäller det totala antalet för en muskelgrupp så har de meta-analyser som finns på området pekat på att 30-60 repetitioner är det som ger mest i utbyte sett till både styrka och hypertrofi"