handdator

Visa fullständig version : ska excentrisk rehabträning smärta?


Swedish-Banjo
2012-05-09, 22:23
Vet att detta kanske hör hemma i rehabforumet, men det har så få läsare och jag behöver snabb hjälp!

Jag kör (började igår) excentrisk rehabträning med hantel för inflammation i bicepsfästet. Har LITE ont dagligen (4 månader har det varit), och nu dagen efter gör det mer ont. Ska det vara så? Sjukgymnasten sa 20x3, 4ggr under första veckan med 10-12kg (!?!)

Springer
2012-05-09, 22:57
Till mig har det sagts att det får göra rätt så ont. men då handlade det om excentriska enbensknäböj för att motverka hopparknä.

Swedish-Banjo
2012-05-09, 23:13
Till mig har det sagts att det får göra rätt så ont. men då handlade det om excentriska enbensknäböj för att motverka hopparknä.

Men vad är det som händer med inflammationen vid excentrisk träning? Känns så motsägelsefullt att göra något som gör ont, eftersom smärta är kroppens sätt att säga ifrån när något inte är som det ska :confused:

Swedish-Banjo
2012-05-10, 11:03
Nån som vet?

mikaelj
2012-05-10, 11:06
Låter konstigt. När jag fått ont i bicepsfästet har jag helt låtit bli att anstränga det och ätit antiinflammatoriska. Låter konstigt att fortsätta anstränga det vid en inflammation.

Sniggel
2012-05-10, 11:10
Ja det låter konstigt men jag har också fått höra att viss smärta är ok när man rehabar. Eccentrisk träning ska tydligen vara bra för sådana ändamål och att det ska vara ok med smärta upp till 3 el. 4 på en skala från 1 till 10 (givetvist extremt subjektivt och kan vara farligt att ge som råd till någon som är smärttålig/hårdnackad/av det rätta virket/etc...).

svenbanan
2012-05-10, 11:14
Det är inte träningsvärk du känner idag då? Det kan ju göra ont, fast inte på samma sätt som inflammationen.

Jag tror att ordinationen av excentrisk träning mot vissa typer av problem handlar om att det sätts igång en massa läkningsprocesser eftersom den excentriska träningen ger nån form av mikrotrauma som bryter ned vävnad. Denna läkeprocess hjälper då även till med läkning av det problemet man hade.

Jag känner inte riktigt igen att man skulle använda excentrisk träning för att få bukt med en inflammation dock. Men det kanske man gör.

Tuggar du inte antianflammatorisk medicin också?

Själv har jag gjort miljoner negativa tåhäv mot nån slags hälseneproblem. Det hjälpte inte ett skit tyvärr.

svenbanan
2012-05-10, 11:20
Ja det låter konstigt men jag har också fått höra att viss smärta är ok när man rehabar. Eccentrisk träning ska tydligen vara bra för sådana ändamål och att det ska vara ok med smärta upp till 3 el. 4 på en skala från 1 till 10 (givetvist extremt subjektivt och kan vara farligt att ge som råd till någon som är smärttålig/hårdnackad/av det rätta virket/etc...).

Jag tycker mig känna igen att smärta är okej vid träning/rehab så länge det inte är "olidlig smärta". Smärtan får heller inte på minsta sätt påverka tekniken, då måste man lägga ned. Detta handlar alltså om smärta under själva träningen.

Jag tror också att om man fick mer ont dagen efter träningen så ska det vara ett tecken på att man inte ska fortsätta med träningen.

Men som sagt så har jag absolut noll belägg för detta. Nåt jag snappat upp nån stans bara.

O.W.
2012-05-10, 11:44
Vet att detta kanske hör hemma i rehabforumet, men det har så få läsare och jag behöver snabb hjälp!

Jag kör (började igår) excentrisk rehabträning med hantel för inflammation i bicepsfästet. Har LITE ont dagligen (4 månader har det varit), och nu dagen efter gör det mer ont. Ska det vara så? Sjukgymnasten sa 20x3, 4ggr under första veckan med 10-12kg (!?!)

Det ar val en ratt vanlig ordination nar man rehabar inflammationer nufortiden?
Idrottsmedicin i Umea har jobbat mycket med det som jag forstatt det.

Jag kan ta mig sjalv som exempel, hade problem med en tennisarmbage i 1,5 ar som aldrig gick med sig fast massage, anti-inflammatoriskt, nalar. Inget fungerade tills jag blev ordinerad excentrisk traning. Som gjorde ont efterat vilket de fick gora till en rimlig niva, anvande is efter traningarna. Tillslut gick det over armen fungerade igen.

Dock ar nog inte vikten pa hanteln det viktiga men att du orkar gora dem excentriskt.

Swedish-Banjo
2012-05-10, 16:49
Jag har också för mig att det är okej att excentrisk träning gör ont.
Men det som känns lite "risky" är att inflammationen ska bli värre.

Men vad är det som händer när man rehabbar en inflammation?

Tränar man upp muskeln för att den ska bli starkare, och så klingar smärtan av med tiden just på grund av detta? Eller är det för att man ökar blodflödet som inflammationen går ner?

killenigrillen
2012-05-10, 16:58
Excentrisk träning för rehabilitering av senproblematik ska smärta, annars tr'nar man inte tillräckligt tungt.
Som någon sade tidigare är det mycket forskning angående excentrisk träning för senproblematik här uppe i Umeå på idrottsmedicin och jag tror att vi (dom) är världsledande för tillfället inom området.

Om det är senproblematik som du har då?

Swedish-Banjo
2012-05-10, 17:26
Excentrisk träning för rehabilitering av senproblematik ska smärta, annars tr'nar man inte tillräckligt tungt.
Som någon sade tidigare är det mycket forskning angående excentrisk träning för senproblematik här uppe i Umeå på idrottsmedicin och jag tror att vi (dom) är världsledande för tillfället inom området.

Om det är senproblematik som du har då?

Ja det är i senfästet mellan biceps och underarmen. Men det känns så motsägelsefullt att "bota" något som gör ont med något som gör ont, om du förstår vad jag menar. Men det är väl så man gör antar jag.

Tycker dock att det var konstigt att han föreslog så tung vikt (10-12kg) när jag inte har lyft NÅGONTING på 4 månader. Körde med 5 kg första passet, vågade inte mer...

RassK
2012-05-10, 19:18
Jag har testat med excentrisk träning för kronisk inflammation i långa bicepssenan där den fäster i axeln. Gör mer ont än någonsin. Tack för den.

kaffe_psykos
2012-05-11, 16:04
Jag tycker excentrisk träning fungerar bäst med den egna kroppen som tyngd!
Har gjort så bland annat mot inflamation i underarmarna (vid handen), som vid en underarmscurl men man använder andra handen för att töja pressa! Kanske kan göra liknande för biceps om det hjälper?
Mycket lättare att anpasa tyngden då efter smärtan och undvika ryck som kan ske med hantel(vilket även såklart funkar o kan bli bättre med stöd . Tror det är verkligen viktigt att känna smärtan, dels för hur mycket man kan pressa och för hur muskeln ska reagera i andra fall!

Rätt hög belastning tror jag på, som skadan tillåter(låg kanske i börja) men låg fart! Hur mycket stryk får inte senor i vanlig dynamisk träning, jämför belastningen där! Muskler kan få lätta vikter, men senor krävs lite kraft för att tänja och kanske få igång processen att med inflamationen! Belastning efter var inflamationen sitter!

Ursäkta om det blev något flummigt skrivet, men när jag är hemma försöker jag hitta onda ställen att träna bort :D, cuffar tex, i kombination med rörlighetsträning!

L2310
2012-05-12, 15:19
Så som jag har förstått det så ska den excentriska träningen vara bra om tendiniten har övergått i en tendinos och blivit kronisk, alltså överbelasta senan för att få inflammationen att "blossa upp" igen och få möjlighet att läka. Antiinflammatoriska hjälper inte på en tendinos men ska hjälpa på en tendinit, och då kan man börja käka dessa igen för att hjälpa läkningsprocessen.

Edit: och ja det får göra ont, men naturligtvis inte dödligt ont

Termy
2012-05-12, 19:51
Så som jag har förstått det så ska den excentriska träningen vara bra om tendiniten har övergått i en tendinos och blivit kronisk, alltså överbelasta senan för att få inflammationen att "blossa upp" igen och få möjlighet att läka. Antiinflammatoriska hjälper inte på en tendinos/tendinopati men ska hjälpa på en tendinit, och då kan man börja käka dessa igen för att hjälpa läkningsprocessen.

Edit: och ja det får göra ont, men naturligtvis inte dödligt ont

NSAID dämpar ju i alla fall smärtan, men vad jag har sett i diverse studier som tar upp tendinopati och NSAID så verkar det ju inte helt klarlagt om det verkligen hjälper eller stjälper i dessa fall. Om man tänker sig att tendinit är förstadiet till tendinos så menar vissa att bl.a. prostaglandiner (inflammatorisk substans) hjälper till i läkandet av en överbelastad/skadad sena (i tendinitstadiet), men att NSAID då kan försämra läkningen genom att hämma den inflammatoriska läkande processen och därmed istället i större grad bidra till skapandet av en tendinos. Det verkar inte råda någon direkt konsensus i forskarvärlden ännu avseende detta... men jag kanske har missat något.

Avseende smärta vid excentrisk träning vid tendinopati så är i alla fall en "regel" kring excentriska tåhäv vid tendinopati av mittendelen av akillessenan (s.k. "Alfredssons heel drop protocol") att det ska smärta och om det inte smärtar så ska belastningen ökas. Hur det appliceras på tendinopati i övriga senor vet jag ej.

L2310
2012-05-13, 22:06
NSAID dämpar ju i alla fall smärtan, men vad jag har sett i diverse studier som tar upp tendinopati och NSAID så verkar det ju inte helt klarlagt om det verkligen hjälper eller stjälper i dessa fall. Om man tänker sig att tendinit är förstadiet till tendinos så menar vissa att bl.a. prostaglandiner (inflammatorisk substans) hjälper till i läkandet av en överbelastad/skadad sena (i tendinitstadiet), men att NSAID då kan försämra läkningen genom att hämma den inflammatoriska läkande processen och därmed istället i större grad bidra till skapandet av en tendinos. Det verkar inte råda någon direkt konsensus i forskarvärlden ännu avseende detta... men jag kanske har missat något.

Låter ju rätt rimligt även det... Intressant!