handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater - Liten mängd någon ide?


Provrörsbarn
2012-05-09, 22:21
Tja!

Efter 1,5 år nu på en kost bestånde av en hel del mindre kolhydrater o mer av fett och protein vill jag nu testa med att börja införa mer kolhydrater för att gynna min högre dos av styrketräning och konditionsträning.

Jag trivs väldigt bra av att äta lite kolhydrater och träningen funkar väldigt bra som det gör. Men jag tror att jag med kolhydrater kan få träningen att gå ännu bättre.

Men hur bör jag införa dem? Säg att jag vill börja äta kring 100gram kolhydrater om dagen. När bör jag lägga dessa och hur kan jag få bästa möjliga effekt ifrån dem? Vilka källor är allra bäst att satsa på? (bröd, ris, grönsaker, mjölk?)
Är det bra att äta alla direkt efter träningen eller kan man sprida ut dem över dygnet?
Jag vill få energin av kolhydraterna till träningspassen (fylla på glukos-energin i kroppen?) och så att kroppen kan bygga muskler. Sedan har jag en bild av att resten av energin får komma ifrån fettet jag äter helt enkelt. Förstår ni vad jag menar? :)

blondyz
2012-05-09, 22:25
Jag är ingen expert vad gäller glykogeninlagring osv. men jag föredrar att äta kolhydrater några/någon timme innan träning.

vicarious
2012-05-09, 22:41
Vad väger du? 100g kolhydrat är inte särskilt mycket. Du kan med fördel lägga mycket av kolhydraterna efter du har tränat men de lär göra nytta oavsett när på dygnet du väljer att inta dom.

Provrörsbarn
2012-05-09, 22:53
Vad väger du? 100g kolhydrat är inte särskilt mycket. Du kan med fördel lägga mycket av kolhydraterna efter du har tränat men de lär göra nytta oavsett när på dygnet du väljer att inta dom.

Jag väger 67kg ungefär. Jag skulle iaf vilja börja med 100gram iaf, sakta men säkert öka mer o mer. Lite mjölk till maten, en brödbit, lite potatis/ris/pasta osv.

blondyz
2012-05-09, 23:16
Jag väger 67kg ungefär. Jag skulle iaf vilja börja med 100gram iaf, sakta men säkert öka mer o mer. Lite mjölk till maten, en brödbit, lite potatis/ris/pasta osv.

Det kanske är klokt.

Testa dig fram själv också. Känns det som att du presterar bättre med kolhydrater innan träning som jag upplever det eller känns det som att du har bättre nytta av dem efteråt? Mycket går såklart att optimera på olika sätt, men i slutändan tror jag det är bra att köra på känsla också.

Fru_Flisa
2012-05-09, 23:17
Grönsaker är nog val nr 1 att införa som kolhydratskälla skulle jag nog anse. Ät som du känner men lagras bäst efter träning.

Fredrik_S
2012-05-10, 00:14
Grönsaker är nog val nr 1 att införa som kolhydratskälla skulle jag nog anse. Ät som du känner men lagras bäst efter träning.

Grönsaker är väl tämligen värdelös kolhydratkälla? Det är en bra vitamin mineral och fiberkälla men det är nästan inga kolhydrater i dom överhuvudtaget och vill man komma upp i någon ansenlig mängd får man äta enorma mängder.

Fredron
2012-05-10, 00:22
Grönsaker är väl tämligen värdelös kolhydratkälla? Det är en bra vitamin mineral och fiberkälla men det är nästan inga kolhydrater i dom överhuvudtaget och vill man komma upp i någon ansenlig mängd får man äta enorma mängder.

Det är ju det han menar.
Om du bara får/ska/vill äta lite kolhydrater så är det bättre att satsa på grönsaker än maltodextrin.

Jode
2012-05-10, 04:39
Lägg till valfri kolhydrat efter träningen i form av potatis eller liknande som du ändå får lite mer av utan att simma i kolhydrater. Gröt på morgonen? Precis som du själv beskriver. Vill du äta någon brödskiva så gör det.

Det råder väll inget tvivel om att kolhydrater gör sig bra runt omkring träningen?

Äter själv mycket grönsaker och visst per 100gram innehåller det inte så mycket men i det stora hela blir det en del.

Gillar du mathavre så tycker jag att 20-30 gram blir gott tillsammans med tex en wokmix.

azrael109
2012-05-10, 07:09
Skulle definitivt lagt en del på morgonen, tex gröt. Och sen den största delen efter träning.

Pretorian
2012-05-10, 07:17
Jag äter mina kolhydrater från lunch till kväll med största mängden direkt efter passet.

Vid lunch kan det vara i form av lite ris eller potatis (äter en väldigt liten lunch).

Innan träning kan det vara en riskaka med skivad banan (typ en halv) och efter träning kan det vara en riskaka med skivad banan (typ en halv) och sen till middagen direkt efter är det potatis eller ris.

Fru_Flisa
2012-05-10, 13:33
Grönsaker är väl tämligen värdelös kolhydratkälla? Det är en bra vitamin mineral och fiberkälla men det är nästan inga kolhydrater i dom överhuvudtaget och vill man komma upp i någon ansenlig mängd får man äta enorma mängder.

Ja visst, men 100g kolhydrat tycker jag inte är så enorma mängder. Så kan jag tänka mej att ts dessutom får en liten mängd kolhydrat med sin kost idag. Sen kan man ju äta mer energitäta livsmedel som bär och rotfrukter än selleri och gurka tänker jag mej, allt efter ork smak och tycke.
Vill man göra det enkelt för sej väljer man dock potatis eller bröd, kanske en coca cola etc så där är jag med dej.

Det är ju det han menar.
Om du bara får/ska/vill äta lite kolhydrater så är det bättre att satsa på grönsaker än maltodextrin.

Menar du mej? Isåfall ja korrekt, så menar jag :)

Provrörsbarn
2012-05-11, 07:27
Men spelar det någon roll vad det är för kolhydrater jag får i mig, vilka är dem "sämsta" om det nu finns några?
Blir kolhydraterna till glukos om kroppen inte riktigt har det fyllt? förstår ni vad jag menar?

Fredrik_S
2012-05-11, 07:37
Men spelar det någon roll vad det är för kolhydrater jag får i mig, vilka är dem "sämsta" om det nu finns några?
Blir kolhydraterna till glukos om kroppen inte riktigt har det fyllt? förstår ni vad jag menar?

Du vill ha stärkelse dvs långa glukoskedjor som finns i bröd ris pasta potatis.

Socker består till 50% av fruktos och 50% glukos
Fruktos är tämligen värdelöst och kan inte användas till muskulaturens glykogenförråd. Lite fruktos är okej, men då ska det helst vara från frukter och grönsaker inte godis. (det är extremt mycket mindre fruktos i frukt än i socker)
Lite socker är ofarligt, tex någon sked honug i te eller lite socker i brödsorten du gillar eller lite på gröten.
Så en stor mängd fruktos bör du undvika, alltså stora mängder socker.

Provrörsbarn
2012-05-11, 10:26
Du vill ha stärkelse dvs långa glukoskedjor som finns i bröd ris pasta potatis.

Socker består till 50% av fruktos och 50% glukos
Fruktos är tämligen värdelöst och kan inte användas till muskulaturens glykogenförråd. Lite fruktos är okej, men då ska det helst vara från frukter och grönsaker inte godis. (det är extremt mycket mindre fruktos i frukt än i socker)
Lite socker är ofarligt, tex någon sked honug i te eller lite socker i brödsorten du gillar eller lite på gröten.
Så en stor mängd fruktos bör du undvika, alltså stora mängder socker.

Fruktos har jag alltid undvikit, även socker. Men spelar det någon roll om jag till exempel tar en grov macka eller en ljus? Och före träning eller efter träning? Eller att jag sprider ut det under hela dagen?
Jag tränar oftast efter frukosten.

Pretorian
2012-05-11, 10:49
För min del så kan jag både ladda med tex en riskaka med banan några timmar innan passet och sen ytterligare en efter. Jag "tror" (BROOOOO) att den innan ger mig energi till det kommande passet och den andra hjälper till med energi till nästa dags pass.

Plus att det är gott!

Fredrik_S
2012-05-11, 10:54
Fruktos har jag alltid undvikit, även socker. Men spelar det någon roll om jag till exempel tar en grov macka eller en ljus? Och före träning eller efter träning? Eller att jag sprider ut det under hela dagen?
Jag tränar oftast efter frukosten.

Undvika är helt onödigt, det är större mängder som är farligt.
Jag tycker inte det spelar någon roll om det är grovt eller ljust. Jag vill hålla ner fiberinnehållet överlag och låta fibrer komma från grönsaker och frukt istället. Men jag är en högenergiförbrukare.

Jag tror att det inte spelar någon stor roll i det stora hela när du äter dom även om många säger att efter är bäst. Handlar det om extremt små mängder kolhydrater, allt under 100g per dag så kanske det finns anledning att försöka lägga dom på ett sätt som gör att träningen maximeras, om det är före eller efter låter jag vara osagt. Kanske lite före lite efter.

Spartansk
2012-05-11, 10:57
I RFL(Rapid Fat Loss)-dieten så rekommenderas att man äter 50 g kolhydrater 10 minuter innan träning, för att... Ja, vad var det nu... För att få lite mer energi, tror jag. Så om jag hade 100 g att spela med så skulle jag lagt hälften precis innan och hälften precis efter träning.