handdator

Visa fullständig version : Halvkropp/Helkropps-funderingar


fich
2012-05-09, 21:07
Skulle behöva lite kritik på det schema jag kör på just nu. Körde innan överkropp-underkropp-överkropp-underkropp, men har gått över till att träna 3 dagar i veckan och nu ser det ut enligt följande:

Måndag - Överkropp

Bänkpress 5x5
Latsdrag 3*12
Militärpress 3*10 / 4*6
Skivstångsrodd 3*10
Hantelpress 3*10
Biceps 3*10
Triceps 3*10


Onsdag - Underkropp

Knäböj 4*8
Marklyft 4*5
Benspark 3*10
Lårcurl 3*10 / 4*6
Cable Crunch 3*12


Fredag - "Helkropp"

Bänkpress 5*5
Knäböj 5*5
Latsdrag 4*8 alt. Skivstångsrodd 4*6
Hantellyft åt sidan 4*8
Hantelpress 3*12
Brutalbänk

Nu undrar jag, kör jag något för mycket? För lite? Saknas något?

Det verkar inte vara så många som kör ett halvkropps- och helkroppsupplägg som liknar det här och därför är det svårt att hitta några bra scheman att "sno" idéer från.

Fokus ligger på att öka i bänk, marklyft och knäböj, men även att lägga på sig så muskelmassa genom en långsam men stadig viktuppgång (0.5 kg/mån)

Har tränat i ungefär 2,5 år och började med maskiner och har nu gått över helt till fria vikter, större fokus på progression och bättre kost (kcal+, 2gr protein osv).


Just nu trivs jag med upplägget, men kan tänka mig att längre fram köra en 3-splitt om jag inte går över till 4 dagar i veckan. Men då vet jag var jag hittar information iaf.

SÅ! Fram sågen!

Rusk
2012-05-09, 21:21
Varför kör du övningarna i en så knepig ordning? Du börjar med bröst, går in på rygg, sen axlar, sen rygg och sedan bröst igen.
Jag har inga studier eller något jag kan backa upp detta med men jag är övertygad om att det inte är ett effektivt sätt att träna på.
Så jag skulle kört det i denna ordningen ->

Bänk
Hantelpress (skulle bytt till lutande)
Latsdrag
Rodd
Militärpress
Biceps
Triceps

Sen tror jag även att inte 1 dags vila räcker för dina ben.