handdator

Visa fullständig version : Vatten Diet


AEB
2012-05-09, 20:22
Okej, Så jag har en vän till mig, som nu, bara för att testa. Ska han leva på bara vatten i 1 hel vecka. Jag tvivlar på att detta är hälsosamt. Ifall någon vet vad som kommer hända eller ifall detta är helt ofarlig skriv gärna. jag tror att han riskerar sin hälsa ganska mycket, men jag har ingen aning. Det har nu gått nästa två dagar. Han är ej hungrig säger han och detta har inget med att han vill gå ner i vikt att göra. Han är bara nyfiken. Tack för svar. :smash:

King Grub
2012-05-09, 20:26
En veckas fasta är inte farligt för en frisk person.

Silencer
2012-05-09, 20:33
Tror det är en givande upplevelse. Jag har aldrig fastat mer än 20 timmar.

AEB
2012-05-09, 20:34
En veckas fasta är inte farligt för en frisk person.
Kan man påstå att det är hälsosamt? Så inget kan alltså gå fel?

Fredron
2012-05-09, 20:37
Kan man påstå att det är hälsosamt? Så inget kan alltså gå fel?

Det är knappast hälsosamt och som King grub sa, det är ofarligt för en frisk person.

AEB
2012-05-09, 20:45
Det är knappast hälsosamt och som King grub sa, det är ofarligt för en frisk person.

Vad kommer TROR du kommer hända? Kommer kroppen reagera på något vis? Kommer han bli smäll fet efter osv?*rolleyes*

Fredron
2012-05-09, 20:45
Vad kommer TROR du kommer hända? Kommer kroppen reagera på något vis? Kommer han bli smäll fet efter osv?*rolleyes*

Jag tror inte att ni kommer se någon skillnad varken före eller efter.

Kischen
2012-05-09, 20:52
Jag tror inte att ni kommer se någon skillnad varken före eller efter.

Varför inte? Han kommer troligtvis gå ner några kilo.

Fredron
2012-05-09, 20:59
Varför inte? Han kommer troligtvis gå ner några kilo.

Det kommer bli skillnad ja men han kommer inte dö av svält och han kommer inte bli tjock efteråt av någon okänd anledning.
Det här kommer snarare bli som för någon som är magsjuk eller något liknande i en vecka. Man kanske förlorar något kilo fett och lite muskler,men inte så mycket mer.

Snorkelfarsan
2012-05-09, 21:08
en vän till mig fastade under fem dygn. Förutom hunger och och trötthet var det inget märkvärdigt. Säkert en stärkande upplevelse. Jag har inte fastat mer än 1½ - 2 dygn, en gång under värnplikten (ofrivilligt) och en gång för ett par veckor sen (frivilligt).

Nikodemus
2012-05-09, 21:19
fan nu blev jag sugen på att fasta, WHO'S WITH ME!?!??!

azrael109
2012-05-09, 21:24
Bara vatten under en vecka lär väl generera en hel del förlust av LBM. Hoppas bara han inte tränar något under denna veckan.

groda
2012-05-09, 21:33
fan nu blev jag sugen på att fasta, WHO'S WITH ME!?!??!

HELLS YEAH I´m in bro.

12-05-09 22:32 fastan startar:hbang:

begt
2012-05-09, 21:33
En del muskelförluster blir det utan tvekan och ett par kg i viktminskning.

cubensis
2012-05-09, 21:52
Jag har ingen aning om hur frisk jag är, tror dock inte att mina värden är alltför risiga. Känner mig inte speciellt sliten.

Snart går jag in på det tredje dygnet och det enda jag känner än så länge är att det vore förbannat gott med en cola och några skedar potatissallad. Men när jag har lovat mig själv något så är det diciplin som gäller, är trots allt min egen diktator.

groda
2012-05-09, 21:54
HELLS YEAH I´m in bro.

12-05-09 22:32 fastan startar:hbang:

12-05-09, 22:52

Fastan avbruten, blev sugen på glass och päron i sockerlag:D

AEB
2012-05-09, 22:05
12-05-09, 22:52

Fastan avbruten, blev sugen på glass och päron i sockerlag:D
Men bra försök ändå. Vi är alla olika. Tycker man ska lyssna på sin kropp. Är man hungrig, ät. Är man inte, ät inte. Borde inte vara svårare än så? :) Hunger betyder ju ändå att vi behöver äta.

cubensis
2012-05-09, 22:12
Men bra försök ändå. Vi är alla olika. Tycker man ska lyssna på sin kropp. Är man hungrig, ät. Är man inte, ät inte. Borde inte vara svårare än så? :) Hunger betyder ju ändå att vi behöver äta.

Fast vatten verkar vara ett bra alternativ till mat. Man får en viss mättnadskänsla efter 0,5 liter vatten.

Är det fusk att minska aptiten med 30mg ritalin på morgonen och 10mg på eftermiddagen? Måste ju trots allt ha min medicin. Det viktiga är att det inte innehåller några näringsämnen.

Om jag mår riktigt bra efter en vecka, skulle det då skada att ge sig in på en vecka till? Kommer självklart äta om jag känner att jag blir sjuk av min diet.

Och för er som inte har uppfattat situationen så är det jag som utför experimentet :hbang:

Nikodemus
2012-05-09, 22:16
12-05-09, 22:52

Fastan avbruten, blev sugen på glass och päron i sockerlag:D


haha amen det va ett bra försök! jag har inte ätit sen... 21!

Fartman
2012-05-09, 22:24
Fast vatten verkar vara ett bra alternativ till mat. Man får en viss mättnadskänsla efter 0,5 liter vatten.

Är det fusk att minska aptiten med 30mg ritalin på morgonen och 10mg på eftermiddagen? Måste ju trots allt ha min medicin. Det viktiga är att det inte innehåller några näringsämnen.

Om jag mår riktigt bra efter en vecka, skulle det då skada att ge sig in på en vecka till? Kommer självklart äta om jag känner att jag blir sjuk av min diet.

Och för er som inte har uppfattat situationen så är det jag som utför experimentet :hbang:

Hur känns det på det mentala planet? Folk brukar ju bli rätt sega/tröga och slöa när dom inte får mat tänker jag...

blondyz
2012-05-09, 22:29
Fast vatten verkar vara ett bra alternativ till mat. Man får en viss mättnadskänsla efter 0,5 liter vatten.

Är det fusk att minska aptiten med 30mg ritalin på morgonen och 10mg på eftermiddagen? Måste ju trots allt ha min medicin. Det viktiga är att det inte innehåller några näringsämnen.

Om jag mår riktigt bra efter en vecka, skulle det då skada att ge sig in på en vecka till? Kommer självklart äta om jag känner att jag blir sjuk av min diet.

Och för er som inte har uppfattat situationen så är det jag som utför experimentet :hbang:

Det är väl bara du som kan bestämma vad som är fusk eller inte, om det är för din egen skull du gör detta och själv sätter gränserna.

Vet inte om ritalin ökar din förbränning som viss annan stimulantia, men i så fall kanske kroppen inte mår helt bra av det. Men som sagt, jag vet inte.

cubensis
2012-05-09, 22:30
Hur känns det på det mentala planet? Folk brukar ju bli rätt sega/tröga och slöa när dom inte får mat tänker jag...

Än så länge är det ingen som helst fara, tar nog några dagar innan man effekterna börjar ta fart. 2 dagar är ju ingenting egentligen. Så jag tippar på att jag börjar märka skillader om 2-3 dagar.

azrael109
2012-05-10, 07:07
Kombinerar du detta med ritalin?

Då förstår jag iaf varför du inte blir hungrig.

MtotheM
2012-05-10, 10:07
Fast vatten verkar vara ett bra alternativ till mat. Man får en viss mättnadskänsla efter 0,5 liter vatten.

Är det fusk att minska aptiten med 30mg ritalin på morgonen och 10mg på eftermiddagen? Måste ju trots allt ha min medicin. Det viktiga är att det inte innehåller några näringsämnen.

Om jag mår riktigt bra efter en vecka, skulle det då skada att ge sig in på en vecka till? Kommer självklart äta om jag känner att jag blir sjuk av min diet.

Och för er som inte har uppfattat situationen så är det jag som utför experimentet :hbang:

Jag vet inte riktigt om det är en bra ide, men om du gör det se till att läsa på om symtomen av brister av olika vitaminer, mineraler och andra essentiella ämnen.

Apos78
2012-05-10, 10:45
Att må riktigt bra behöver inte betyda att alla essentiella funktioner i kroppen är på topp. Särskilt svårt att bedöma blir det om det kombineras med någon läkemedelsbehandling.

cubensis
2012-05-11, 16:53
Kom på att jag fuskade det första jag gjorde. Tisdag klockan 20 åt jag för sista gången så är inne på tredje dygnet nu, blev lite förvirrat.

Denna dagen har varit lite jobbig, är oerhört hungrig psykiskt men fysiskt känner jag ingenting. Fick ett hyfsat ordentligt blodtrycksfall idag när jag reste mig från soffan så ska ställa mig lite långsammare i fortsättningen. Är lite sladdrig i benen också men det är inte så konstigt med tanke på att jag har traskat omkring rätt mycket idag samt spelat badminton.

Har även fått höra att jag ser sliten ut också men det är mitt minsta problem.

Inge Enveten
2012-05-11, 17:53
Kom på att jag fuskade det första jag gjorde. Tisdag klockan 20 åt jag för sista gången så är inne på tredje dygnet nu, blev lite förvirrat.

Denna dagen har varit lite jobbig, är oerhört hungrig psykiskt men fysiskt känner jag ingenting. Fick ett hyfsat ordentligt blodtrycksfall idag när jag reste mig från soffan så ska ställa mig lite långsammare i fortsättningen. Är lite sladdrig i benen också men det är inte så konstigt med tanke på att jag har traskat omkring rätt mycket idag samt spelat badminton.

Har även fått höra att jag ser sliten ut också men det är mitt minsta problem.

Vad vill du uppnå?

Nikodemus
2012-05-11, 18:45
Kom på att jag fuskade det första jag gjorde. Tisdag klockan 20 åt jag för sista gången så är inne på tredje dygnet nu, blev lite förvirrat.

Denna dagen har varit lite jobbig, är oerhört hungrig psykiskt men fysiskt känner jag ingenting. Fick ett hyfsat ordentligt blodtrycksfall idag när jag reste mig från soffan så ska ställa mig lite långsammare i fortsättningen. Är lite sladdrig i benen också men det är inte så konstigt med tanke på att jag har traskat omkring rätt mycket idag samt spelat badminton.

Har även fått höra att jag ser sliten ut också men det är mitt minsta problem.

asså haha du kan ju inte spela badminton...

Holabandola
2012-05-11, 20:13
Stört...
Även om kroppen kanske finner den näring den behöver för överlevnad tror jag din mage/ tarm kan bli rätt suspekt när du ska börja äta igen.
Finns risker för livslång motorikstörning.

Börja ät försiktigt. Snälla saker, små portioner...vräk absolut inte i dej mat det första du gör. Bara som kuriosa så var det många judar i nazityskland som dukade under för de föråt sig när de väl fick mat igen.

AEB
2012-05-12, 00:36
Vad vill du uppnå?
han vill inte uppnå något skrev jag i första inlägget. Förutom typ disciplin.

begt
2012-05-12, 00:51
Disciplin går ju att träna på andra sätt än genom att svälta sig...

Pinarello
2012-05-12, 04:37
Kanske ska posta tråden på tex flashback istället?

Holabandola
2012-05-12, 09:50
...eller ett pro-ana forum!?

cubensis
2012-05-12, 12:49
Liten uppdatering på det fjärde dygnet - den psykiska hungern har avtagit ganska mycket och fysisk hunger känner jag inte alls av. Har blivit förvånansvärt mycket smalare också. Kalsongerna som jag förra helgen kunde ha på mig utan problem åker ner bara jag rör lite på mig.

Börjar dock känna mig lite slapp i skallen, ungefär som när man är bakfull fast utan huvudvärk. Mina muskler har dock stannat i samma form som dom var innan.

Men i det stora hela så mår jag bra, känns spännande nu när man gått över halva tiden och det utan några större bekymmer. Jag kommer garanterat klara detta.


asså haha du kan ju inte spela badminton...

Märkte det. Efter en match hade jag ingen ork eller motivation kvar. Desamma gäller sex men det är lite svårare att låta bli.

Disciplin går ju att träna på andra sätt än genom att svälta sig...

Att låta bli mat känns som det ultimata sättet att testa diciplinen. Svälter mig dock inte riktigt, det är ju bara en vecka jag låter bli mat och det är lite skillnad enligt mig.

Kanske ska posta tråden på tex flashback istället?

Jag gick i tankarna med AEB hann före här och eftersom det är ett forum där folk vet vad som är bra/dåligt för kroppen så tyckte jag att det räckte att ha tråden här.

Pinarello
2012-05-12, 13:32
Jag gick i tankarna med AEB hann före här och eftersom det är ett forum där folk vet vad som är bra/dåligt för kroppen så tyckte jag att det räckte att ha tråden här.

Ok. Det är dåligt för kroppen att leva på enbart vatten i en vecka. Det är knappast raketforskning precis. Detsamma gäller att stimulantia dämpar hunger och att tjack-leffe brukar vara smal som fan. Fler frågor?

cubensis
2012-05-12, 14:01
Ok. Det är dåligt för kroppen att leva på enbart vatten i en vecka. Det är knappast raketforskning precis. Detsamma gäller att stimulantia dämpar hunger och att tjack-leffe brukar vara smal som fan. Fler frågor?

Jag tvivlar på att det är så skadligt egentligen med tanke på hur jag mår. Kommer sköta kosten och sånt bra när jag börjar äta igen.

Ja det har du rätt i men tjack-leffe drar tjack ofta (ofta=flera gånger om dagen) och jag tar bara 30mg på morgonen och ibland 10mg på kvällen så tvivlar på att jag blir smal av ritalinet.

AEB
2012-05-12, 15:33
Kanske ska posta tråden på tex flashback istället?
jag tänkte att flashback inte har så mycket koll på kost osv. Har hört förut från detta forum att man aldrig ska lita på flashback vad det gäller kost och träning.

AEB
2012-05-13, 01:01
Nu drar han tydligen på promenad från marintroget till centralen. Fram och tillbaka. Inget att rekommendera kanske?

Eddie Vedder
2012-05-13, 08:55
jag tänkte att flashback inte har så mycket koll på kost osv. Har hört förut från detta forum att man aldrig ska lita på flashback vad det gäller kost och träning.

Om din tråd inte hade varit lämplig för forumet så skulle du ha märkt det. För då hade den inte varit kvar. :) Säga vad man vill om upplägget men naturligtvis har du rätt att diskutera den här på Kolo.

Och att vattendiet är kasst är ju knappast en kioskvältare. Men en vuxen och frisk man kommer i alla fall överleva. Adderar du EFA, EAA och multivitaminpreparat kommer det vara mindre dåligt.

azrael109
2012-05-13, 09:45
Om din tråd inte hade varit lämplig för forumet så skulle du ha märkt det. För då hade den inte varit kvar. :) Säga vad man vill om upplägget men naturligtvis har du rätt att diskutera den här på Kolo.

Och att vattendiet är kasst är ju knappast en kioskvältare. Men en vuxen och frisk man kommer i alla fall överleva. Adderar du EFA, EAA och multivitaminpreparat kommer det vara mindre dåligt.

Nu vet jag inte om det är riktigt lämpligt att snacka om en vattendiet med ritalin som någon sorts diet. Dessutom läkemedels/narkotikaklassad, men vad vet jag. Den är juh uppenbarligen kvar på forumet så det är kanske ok ändå.

Eddie Vedder
2012-05-13, 09:57
Nu vet jag inte om det är riktigt lämpligt att snacka om en vattendiet med ritalin som någon sorts diet. Dessutom läkemedels/narkotikaklassad, men vad vet jag. Den är juh uppenbarligen kvar på forumet så det är kanske ok ändå.

Den delen missade jag. Det är önskvärt (i alla trådar, inte bara den här) att ni rapporterar regelöverträdelser/misstänkta regelöverträdelser istället för att börja diskutera dem i tråden. Ibland missar vi saker och så hinner tråden bli flera sidor som kräver massor av extraarbete. :)

AEB
2012-05-13, 15:24
Den delen missade jag. Det är önskvärt (i alla trådar, inte bara den här) att ni rapporterar regelöverträdelser/misstänkta regelöverträdelser istället för att börja diskutera dem i tråden. Ibland missar vi saker och så hinner tråden bli flera sidor som kräver massor av extraarbete. :)
Nu förstod jag inte riktigt. Bara för han tar medicin så får man inte diskutera ämnet? han har ju det på recept. Det har inget med att han tar ritalin för att inte känna hunger utan mer för att han tar det mot adhd.

Eddie Vedder
2012-05-13, 15:49
Nu förstod jag inte riktigt. Bara för han tar medicin så får man inte diskutera ämnet?

Tog jag bort inläggen?

cubensis
2012-05-14, 20:40
Kan meddela att dieten tog slut igår. Låg och hade svinont i magen, ungefär som att någon stog och högg med en kniv. Plus att jag somnade och blev väckt av min flickvän som blev lite fundersam när jag låg och svettades och frossade i allmänhet. Sen kom AEB in med alminosyror och någon vitamintablett. Efter det har jag ätit igen och nu känner jag att någon otrevlig feber/förkylning/ont precis överallt kryper på.

Tror att det gick så fel för att jag ansträngde mig och gjorde av med så mycket energi. Ångrar det ordentligt nu i efterhand för hade jag inte gjort det så är jag övertygad om att jag skulle klara en vecka.

Dessutom så är det en massa pollen ute och jag har inte haft allergitabletter på några dagar så kroppen blev extra påfrestad av det.

Vikten ändrades dock i princip ingenting vilket är förvånande med tanke på att jag själv såg storleksskillnad på magen.

blondyz
2012-05-14, 20:41
Kan meddela att dieten tog slut igår. Låg och hade svinont i magen, ungefär som att någon stog och högg med en kniv. Plus att jag somnade och blev väckt av min flickvän som blev lite fundersam när jag låg och svettades och frossade i allmänhet. Sen kom AEB in med alminosyror och någon vitamintablett. Efter det har jag ätit igen och nu känner jag att någon otrevlig feber/förkylning/ont precis överallt kryper på.

Tror att det gick så fel för att jag ansträngde mig och gjorde av med så mycket energi. Ångrar det ordentligt nu i efterhand för hade jag inte gjort det så är jag övertygad om att jag skulle klara en vecka.

Dessutom så är det en massa pollen ute och jag har inte haft allergitabletter på några dagar så kroppen blev extra påfrestad av det.

Vikten ändrades dock i princip ingenting vilket är förvånande med tanke på att jag själv såg storleksskillnad på magen.

Storleksskillnaden kan nog bero mer på vad magen innehåller mer än vad själva magen består av i sig.

Dakke
2012-06-28, 15:30
http://www.gaianstudies.org/articles4.htm

Den här artikeln fick mig iaf att vilja prova på en vattenfasta, är inne på dag 1. Ni håller inte med om att det är bra? Talar ni av erfarenhet då?

nyahamd
2012-06-28, 16:04
Report back when done okk? Skulle vilja veta hur det går med fett och muskler osv.

Sover du mer med btw? Över 7h och jag blir trött. Gått ner ifrån 10h det senaste året, o jag satsar på 5h elr ngt.

Ronn
2012-06-28, 16:17
http://www.gaianstudies.org/articles4.htm

Den här artikeln fick mig iaf att vilja prova på en vattenfasta, är inne på dag 1. Ni håller inte med om att det är bra? Talar ni av erfarenhet då?

Skulle nog heldre köra en ordentlig VLCD eller ett proteinpulsupplägg, bara vatten låter inte som en höjdare, hur länge har du tänkt att fasta?

Dakke
2012-06-28, 16:56
Hade tänkt 36 timmar skulle räcka för att se om det ger några hälsoförbättringar, gör det inte för att försöka gå ner i vikt.

Ronn
2012-06-28, 17:24
Hade tänkt 36 timmar skulle räcka för att se om det ger några hälsoförbättringar, gör det inte för att försöka gå ner i vikt.

Aha på det viset, att fasta ibland är inte så märkvärdigt men skulle inte kalla det för diet. :)

Ramrod
2012-06-28, 18:32
Jag har själv gått på vattenfasta i 1 vecka, bara för att testa ifall jag klarade av det, när man väl kom över hungerskänslorna så var det egentligen inga problem. Kan inte påstå att det finns några fördelar med det öht. förmodligen bara nackdelar.

Kischen
2012-06-29, 09:14
Ni håller inte med om att det är bra? Talar ni av erfarenhet då?



Måste man prova något för att ha en åsikt?

Dakke
2012-06-29, 15:03
36 timmars fasta avslutad, känner mig väldigt klar i huvudet och allmänt pigg faktiskt. Jag urinerade "mörkt gult" under hela fastan trots att jag bara drack vatten, känns som det är ett tecken på att jag faktiskt "detoxades" något? Vad tror ni?

nyahamd
2012-06-29, 15:10
Crystal clear är den form jag tar som frisk.

Men den förekommer efter gym-pas och efter ngra liter läsk. Kan vara en del av att man har druckit bra med vatten?

Ramrod
2012-06-29, 15:13
36 timmars fasta avslutad, känner mig väldigt klar i huvudet och allmänt pigg faktiskt. Jag urinerade "mörkt gult" under hela fastan trots att jag bara drack vatten, känns som det är ett tecken på att jag faktiskt "detoxades" något? Vad tror ni?

Nä, det är nog bara ett tecken på att du är uttorkad

Dakke
2012-06-29, 15:18
Nä, det är nog bara ett tecken på att du är uttorkad

Så att fasta gör så att dina organ kan fokusera energi på att rensa kroppen på skit istället är en myt då tror du? Som denna snubbe säger: http://www.youtube.com/watch?v=BXvrrot0hnQ&feature=related

Ramrod
2012-06-29, 15:46
Så att fasta gör så att dina organ kan fokusera energi på att rensa kroppen på skit istället är en myt då tror du? Som denna snubbe säger: http://www.youtube.com/watch?v=BXvrrot0hnQ&feature=related

Ja, orkar inte titta på videon, men det verkar vara nån sorts raw vegan, i så fall är nog inget han säger sant.

Dakke
2012-06-30, 04:17
Vad för fel med raw vegan?

Kent Herbert
2012-07-01, 21:05
Intressant tråd, jag blir dåsig/trött/yr/allmänt förvirrad efter ca 8hs fastande, och när jag läser att folk klarar av en hel vecka är helt bortom mig

Dakke
2012-07-01, 22:17
Intressant tråd, jag blir dåsig/trött/yr/allmänt förvirrad efter ca 8hs fastande, och när jag läser att folk klarar av en hel vecka är helt bortom mig

Symtom som du beskriver går över efter ett tag, enligt min lilla erfarenhet åtminstone

Tolkia
2012-07-01, 22:22
Så att fasta gör så att dina organ kan fokusera energi på att rensa kroppen på skit istället är en myt då tror du?
Ja, det är en myt.

Kischen
2012-07-01, 22:24
Så att fasta gör så att dina organ kan fokusera energi på att rensa kroppen på skit istället är en myt då tror du? Som denna snubbe säger: http://www.youtube.com/watch?v=BXvrrot0hnQ&feature=related

Vad är det för "skit" du måste rensa bort?

Kischen
2012-07-01, 22:27
Jag urinerade "mörkt gult" under hela fastan trots att jag bara drack vatten, känns som det är ett tecken på att jag faktiskt "detoxades" något? Vad tror ni?

Jag tror att du har lätt för att gå på kvasivetenskapligt *bs*

Har jag rätt?

Dakke
2012-07-02, 01:03
Jag tror att du har lätt för att gå på kvasivetenskapligt *bs*

Har jag rätt?

Du har rätt i att jag inte ser i allt i svart eller vitt, något måste inte vara vetenskapligt bevisat för att ge effekt.

Sir Beef A Lot
2012-07-02, 01:23
En veckas fasta är inte farligt för en frisk person.

Vid vilka tillstånd är det inte rekommenderat att vattenfasta?

Dakke
2012-07-02, 01:35
Ja, det är en myt.

källa på det?

Eddie Vedder
2012-07-02, 06:38
källa på det?

Vem ska stå för källan tycker du? Den som påstår att kroppens reningsorgan inte kan sköta sitt jobb utan fasta eller den som påstår att de kan? Bevisbördan ligger hos dig.

Och att man skulle se saker som svart eller vitt för att man har ett vetenskapligt synsätt vittnar om en väldigt felaktig bild av vad vetenskap är. Vetenskap bygger just på det faktum att ingenting, någonsin, är svart eller vitt och aldrig någonsin en hundraprocentig sanning. Men kvacksalveri så som homeopati eller kristendom bygger dock ofta på att just använda "Det där kan ni inte förklara" som (icke)argument.

tjing
2012-07-02, 07:32
Jag tror folk försöker syfta på autofagi via villovägar när de pratar om att kroppen "rensar" sig på skit när man inte äter. Vilket faktiskt stämmer och egentligen inte är en särskild dålig liknelse alls för vad som försigår. Samma sak sker dock även under kcal-restriktion och vid lite andra tillfällen (träning - AMPK osv) men det är uttalat vid fasta.

Så Tolkias svar är lite halvdant kan jag tycka eftersom det indikerar att så inte är fallet. Så exakt vad är "myten", Tolkia?

Tolkia
2012-07-02, 07:32
källa på det?
Vilken grundbok i fysiologi som helst, som förklarar leverns funktion. T.ex. Textbook of Medical Physiology, Guyton & Hall eller Medical Physiology av Boron & Boulpaep.

Dakke
2012-07-02, 08:00
Jag postade länk till en person som säger varför fasta är bra, ni säger inte varför fasta inte är bra

Eddie Vedder
2012-07-02, 08:01
...ni säger inte varför fasta inte är bra

Ingen har ju sagt att det inte är bra.

tjing
2012-07-02, 08:16
Jag postade länk till en person som säger varför fasta är bra, ni säger inte varför fasta inte är bra

Vad pratar du om? Var har fastans för- och nackdelar dryftats i tråden?

Om man skulle kunna förenkla saker till bra/dåligt så enkelt skulle livet vara oerhört lätt.