handdator

Visa fullständig version : Problem med proteinglass


OnMyWay
2012-05-09, 17:16
Hej

Efter att ha sett videon på Aldrigvila.se om proteinglass så köpte jag mig en likadan glassmaskin (philips).

Jag följde receptet och lämnade maskinen i kanske 30min vilket resulterade i att "smeten" frös till is och förstörde glassmaskinen, motorn pajjade.

Fixade ny maskin och gjorde ett nytt försök men övervakade processen hela tiden. När smeten började se bra ut blev det trögt för maskinen och jag stängde då av den.

På toppen av "glassen" var den helt ok, rätt så rinnig och på bottnen var det helt fruset till is.. Fattar inte hur han på AldrigVila fick till det, kan ju inte vara proteinpulvret som gör skillnad..

Hur gör ni andra proteinglass? Använder ni ett annat recept? Jag körde 500g kvarg (1%), 2 ägg, 4 dl whey fx, 1dl grön mjölk.

Tack på förhand för svar!

Zorban
2012-05-09, 17:39
Jag förstår inte hur någon kan få en sådan glass att bli bra, utan att investera i en glassmaskin i 100 000kr-klassen. Kvarg, ägg och inget socker. Låter som ett bra recept på is.

Iaf, prova att mixa glassen i 15-20 sekunder med en stavmixer när maskinen inte längre kan röra runt glassen. Lägg sedan tillbaka den och låt den fortsätta churna. Man blir av med en del iskristaller på de viset. Det gör verkligen skillnad, iaf för vanliga glassar.

Kimball
2012-05-09, 20:04
Märkt samma sak och gav upp efter två försök, eländet frös längs kanterna vilket stoppade motorn. Lite trist.

Zizou
2012-05-09, 21:34
Skulle personligen säga att det är receptet som är värdelöst om man vill få till en bra glass.

oath5
2012-05-09, 22:57
Du har inte för kallt i frysen då? Testa att höja tempen... Min Krupsmaskin ska iaf stå i -18grader i 24h innan användning.

ATJL
2012-05-10, 08:43
Måste säga att jag lyckats 100% varje gång med den glassen, ta mig fan lever ibland på den känns det som! :-)

Nåja, gör precis som du beskriver, med skillnaden att jag kör kolozzeum protein päron vanilj, samt vispar smeten med elvisp innan.

Min frys har jag på minst -20 när jag fryser blocket till min extremt billiga "skräp"- glassmaskin.

Kan det vara vispandet som avgör? prova! Som sagt, maskinen håller och glassen levererar både till smak o konsistens.

liquid diamonds
2012-06-12, 22:37
200g kvarg (lidl)
3dl vatten
20g kasein
Sötningsströ + arom

Jag är ny i glassvängen och använder en billig maskin (centurion)... resultatet blir utmärkt :D. Någon som vet hur det blir om man byter ut kasein mot vassle? Funkar det att frysa kvargglass gjort i en maskin, eller blir det bara isigt?

Ronn
2012-06-12, 23:22
Konsistensen på proteinpulver kan ju vara som natt och dag, kanske där felet ligger?