handdator

Visa fullständig version : VLCD kur i 2 veckor


SvenGöran
2012-05-09, 15:24
Hallå!
Jag har precis börjat träna och bry mig rejält angående min vikt, hälsa m.m.

Jag 2009 vägde jag 145kg. Gick ner till omkring 105kg på 1,5 år genom att gå ut och gå varje dag (fortsatte att käka som vanligt dock, men rörde mig!)

Sen träffade jag en tjej och som det brukar bli så slappade jag till rejält. Gick upp till 125kg. Gick på en VLCD kur utan att träna / röra mig och gick ner till omkring 117kg. Sen efter det så lade jag på mig all vatten igen och ligger på 123kg nu igen.


Tränar just nu varannan dag och är ute och går de dagarna jag inte tränar.



Jag funderar just nu på att påbörja en VLCD / LCD kur som skulle pågå i 2 veckor. Mest för att ge mig mer motivation och en rivstart i min vikt nergång (vilket är fokus just nu, vikten. Inte muskler).

Anledningen till att jag skrev VLCD / LCD är för att jag tänker gå på de dära påsarna man ska käka och ev. dricka tex. Cola Zero / Ett äpple eller liknande + protien pulver. Vet inte om jag kommer överstiga 800kcal men max 1000kcal per dag.

Jag har den mentala delen för att det ska fungera. Angående mat så skulle jag återgå till precis som jag käkar just nu. Mycket wokgrönsaker, qournfile till middag och havregryn / ägg till frukost / kvällsmat. Jag äter ingen snabbmat längre eller liknande (sedan Januari).

Grejjen är att jag äter "rätt" just nu och kommer göra det efter VLCD kuren också. Men letar efter att på skynda min viktnergång nu inför sommaren och när jag är ledig ifrån jobbet.


Har ni några synpunkter på detta? Skulle det skada mig otroligt mycket om jag gick på en sådan här kur 2 veckor?

King Grub
2012-05-09, 15:27
Nej, det är inget fel med en VLC-diet vid kraftig övervikt.

SvenGöran
2012-05-09, 15:29
Nej, det är inget fel med en VLC-diet vid kraftig övervikt.

Okej, finns det några råd som du / ni ev. känner till som jag bör ha i åtanke? Tex. om det finns något jag bör dricka (tex. Whey Ex 80) för att minska muskelförlusten?

Lillleif
2012-05-09, 18:59
Edit: Det hade du redan tänkt på :)

Kischen
2012-05-09, 19:03
Jag skulle tagit mer protein men då följer du ju inte den ursprungliga dieten såklart.

Oddish
2012-05-09, 19:23
Ett aktuellt ämne för mig som börjat fundera på att köra ett par (modifierade) VLCD-veckor inom kort. Jag har gått ner "som man ska" genom att lägga om till hälsosammare matvanor och tappat ca. 32 kg på 14-15 månader men sedan jag började styrketräna för 3 månader sedan har det stått ganska still på vågen. Jag börjar bli otålig men är samtidigt lite orolig för muskelförlust.

Tappar man verkligen så mycket muskler på två veckors "VLCD" om man styrketränar hårt och ser till att komplettera med vassle/kasein så man kommer upp i 2g protein/kgkv? Väger i dag 99 kg på 190 cm.

Kischen
2012-05-09, 19:29
Ett aktuellt ämne för mig som börjat fundera på att köra ett par (modifierade) VLCD-veckor inom kort. Jag har gått ner "som man ska" genom att lägga om till hälsosammare matvanor och tappat ca. 32 kg på 14-15 månader men sedan jag började styrketräna för 3 månader sedan har det stått ganska still på vågen. Jag börjar bli otålig men är samtidigt lite orolig för muskelförlust.

Tappar man verkligen så mycket muskler på två veckors "VLCD" om man styrketränar hårt och ser till att komplettera med vassle/kasein så man kommer upp i 2g protein/kgkv? Väger i dag 99 kg på 190 cm.

Vad vill du lyckas med på två veckor som du inte på ett smartare sätt kan uppnå under säg, 5-6 veckor? I ditt läge kanske du ska ligga på balans ett tag och låta kroppen vila lite.

Oddish
2012-05-09, 19:47
Vad vill du lyckas med på två veckor som du inte på ett smartare sätt kan uppnå under säg, 5-6 veckor? I ditt läge kanske du ska ligga på balans ett tag och låta kroppen vila lite.

Jag är mest otålig som sagt. Vågen står stilla vecka efter vecka och det skulle kännas bra psykologiskt att bryta platån och tappa ett par snabba kilon.

Dashivas
2012-05-09, 19:48
Jag är mest otålig som sagt. Vågen står stilla vecka efter vecka och det skulle kännas bra psykologiskt att bryta platån soch tappa ett par snabba kilon.

När man går ner mycket i vikt så sänks även sin kalori förbrukning.
Så prova sänk din kost med några 100 kalorier så börjar du säkert gå ner igen.

SvenGöran
2012-05-09, 19:56
Jag skulle tagit mer protein men då följer du ju inte den ursprungliga dieten såklart.

Jag funderade på det. Att kanske käka lite keso ibland (som sagt VLCD / LCD kur tänkte jag). Eller att jag köper Whey 80 pulver och dricker det också.

Går jag enbart på shakes så kommer jag få i mig omkring 30g protien per dag om jag läste rätt på innehållsförteckningen.

Kischen
2012-05-09, 20:02
Jag funderade på det. Att kanske käka lite keso ibland (som sagt VLCD / LCD kur tänkte jag). Eller att jag köper Whey 80 pulver och dricker det också.

Går jag enbart på shakes så kommer jag få i mig omkring 30g protien per dag om jag läste rätt på innehållsförteckningen.

Kolla kolozzeum-shopen. Betydligt godare protein än whey-80.

Oddish
2012-05-09, 23:13
När man går ner mycket i vikt så sänks även sin kalori förbrukning. Så prova sänk din kost med några 100 kalorier så börjar du säkert gå ner igen.

Jag har ju faktiskt justerat mitt kcal-underskott kontinuerligt under dieten utefter ungefärlig BMR. Jag kollade dock bakåt i loggen (Daily Burn) och då blev det tydligt att det är för mycket fusk på helgerna. Sådant jag kom undan med när jag var tyngre och gick ner i princip hur jag än gjorde. Det funkar naturligtvis inte längre. Det är bara att sluta leva i förnekelse och skärpa till sig även på helgerna.

Det är också väldigt frestande att käka mer på styrketräningsdagarna för att få ut så mycket som möjligt av dessa. NEJ ODDISH, DU SKA DEFFA! DET ÄR INTE DAGS ATT BYGGA ÄN! :smash:

Morty
2012-05-10, 08:12
Koffein+grönt te, typ de som finns i shoppen (http://shop.kolozzeum.com/sv/prestationshojande/kolozzeum-koffein-koffein-gront-te.html), är en bra idé. Det ökar frisättningen av fett och tillsammans med extra protein+ styrketräning så blir dieten inte lika hemsk mot din massa. Du väljer dosen själv efter din tålighet mot centralstimulerande, typ 2 på morgonen, 2 på förmiddagen och 2 på eftermiddagen/1h innan träning. Det blir totalt 600mg koffein. Ökad mental energi är väl nice när man äter <1000 kcal per dag, antar jag.

yooii
2012-05-10, 15:06
Låter som en god idé om du anser att fördelarna väger upp nackdelarna som en VLCD-kur för med sig.

Jag tycker dock att pulverdrickandet för de som "bara" vill gå ned några kilo är onödigt.

RassK
2012-05-10, 19:21
Låter som en god idé om du anser att fördelarna väger upp nackdelarna som en VLCD-kur för med sig.
Jag tycker dock att pulverdrickandet för de som "bara" vill gå ned några kilo är onödigt.

Håller mer här. Ät mer fast protein istället. Blir du jävligt mycket mättare av.
En bytta kvarg ger jävla massa mer mättnad än 2dl vassleproteinkoncentrat (på samma energivärde såklart).

SvenGöran
2012-05-10, 20:05
Låter som en god idé om du anser att fördelarna väger upp nackdelarna som en VLCD-kur för med sig.

Jag tycker dock att pulverdrickandet för de som "bara" vill gå ned några kilo är onödigt.

Håller mer här. Ät mer fast protein istället. Blir du jävligt mycket mättare av.
En bytta kvarg ger jävla massa mer mättnad än 2dl vassleproteinkoncentrat (på samma energivärde såklart).

Just nu så är mitt fokus min vikt. Få bort mina manboobs som är något jag har en enorm komplex för.
Att få bort mina manboobs hade gjort så mycket för hur jag är som person, för mitt förhållande, för mig själv helt enkelt.

Att förlora muskelmassa är något jag är redo att acceptera.


Så jag anser att fördelarna väger upp nackdelarna. Men att få i mig mer protien är något jag försöker. Just nu så sitter jag på 600 kcal per dag (3x färdiga shakes. Varav det är omkring 15g protien i varje..)

Så får i mig 600kcal och 45g protien per dag. Skulle lätt kunna käka 250g kvarg och fortfarande hålla mig under VLCD kur.