handdator

Visa fullständig version : Kaloriöverskott > deff


chokladgubbe
2012-05-09, 11:54
Alå gubbar. Mitt inlägg är nog lite flummigt, eftersom att det känns som att jag själv inte vet vad det är jag undrar över. Men läs gärna, och se ifall det finns något ni kan hjälpa med! Uppskattar all hjälp!


Jag är 172cm lång, väger 76kg (nedanför får ni veta varför så mycket).


Det är så att jag har legat på ett kaloriöverskott för att få till lite muskler.
Och nu har jag tänkt att gå ner i vikt - få bort fett, genom att deffa.

Jag är dock inte säker på vad jag bör göra.
Jag har läst insticket av King Grub men känner mig ändå osäker.

Jag tränar 6-9 gånger i veckan, oftast fotboll <är alltså en fotbollsspelare>(brukar inte alltid köra så hårt när det är fotboll). Tränar med ett lag och kör själv.
Jag hade tänkt att styrketräna och konditionsträna under tiden som jag deffar.
Har hört att man bör inte konditionsträna under tiden som man deffar. (konditionsträning för mig = intervaller, idioten t.ex eller springa runt en löpbana, rush 15sek > 15sek jogg, etc.)


Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, känns som om jag har så många frågor men att jag ändå har svaren på de flesta *screwy*

Hur bör jag gå tillväga, nån som har ett litet schema eller något som jag kan följa?
Bör jag gå till gym eller kan jag köra hemma? (inte gymmat så mycket)
Bör jag inte konditionsträna, fastän jag behöver det i fotboll?
Vad för övningar bör jag göra?
Vad för basövningar bör jag göra?
Hur räknar jag kalorier..? (ska kolla upp det på google också!)
Etc! >.<

Vill helst att dessa övningar som jag ska göra, gynnar mig i fotbollen! Vill inte bli stor och seg - har alltid varit lite mindre och kvick, snabb, etc. - så vill helst keep it that way!


Ber om ursäkt om det var lite "flummigt".
Uppskattar all hjälp!

Fredron
2012-05-09, 12:45
Eftersom du fokuserar på fotboll så bör du fortsätta med din konditionsidrott, sporten ska inte bli lidande för att du deffar, tvärtom.
Dock bör du styrketräna på gym gärna 2-3 gånger i veckan.
Det är inte säkert att du behöver räkna kalorier, det låter som att du är väldigt aktiv och därför antagligen redan äter ganska mycket för tillfället. Då din kropp behöver det.
Du skulle helt enkelt kunna tänka över hur din kost ser ut en vanlig dag och sen kanske äta lite mindre till lunch eller skippa ett mellanmål.
Här hittar du ett bra 3-dagarsprogram;
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Du kommer inte bli stor och seg av att gymma, det du är rädd för tar nog minst 5-10 år åstadkomma.
Lite muskler är oftast bara ett plus i fotboll.

chokladgubbe
2012-05-09, 21:19
Eftersom du fokuserar på fotboll så bör du fortsätta med din konditionsidrott, sporten ska inte bli lidande för att du deffar, tvärtom.
Dock bör du styrketräna på gym gärna 2-3 gånger i veckan.
Det är inte säkert att du behöver räkna kalorier, det låter som att du är väldigt aktiv och därför antagligen redan äter ganska mycket för tillfället. Då din kropp behöver det.
Du skulle helt enkelt kunna tänka över hur din kost ser ut en vanlig dag och sen kanske äta lite mindre till lunch eller skippa ett mellanmål.
Här hittar du ett bra 3-dagarsprogram;
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Du kommer inte bli stor och seg av att gymma, det du är rädd för tar nog minst 5-10 år åstadkomma.
Lite muskler är oftast bara ett plus i fotboll.

Ah, tack för det bra svaret!

Så screw deff, och kör på det där 3-dagarsprogrammet + konditionsträning?
Tänkte gå ner till ca 70kg, är det så jag bör gå tillväga?
Äta lite mindre, gymma 2-3 gånger i veckan + konditionsträna?

Tack igen

Fredron
2012-05-09, 21:36
Ja det tycker jag låter bra.