handdator

Visa fullständig version : Börjar bli seriös med träning/kost. Men hur ska jag fortsätta?


stormfrog
2012-05-09, 11:26
Tjo!

Började träna ordentligt i Januari, blixt start blev det. Spinning några dagar i veckan. I Mars var jag med i Fitnessfighten och då började jag intressera mig mer för min kost. Och gick ner ordentligt.

Sedan mars kör jag spinning 5 ggr/veckan, styrketränar 3 ggr i veckan, kör CXWORX 3 ggr i veckan, slänger gärna in ett Bodypump pass när jag hinner och matar några mil på landsvägscykeln.

Tidigare har jag haft hyffsad grunkondition, men som ni förstår så har mitt liv tagit en tvärvändning. Mår så sjukt mycket bättre nu!

Men nu till frågan. Jag vet inte riktigt exakt hur jag ska fortsätta.

Min kost: är ganska normal, försöker hålla högt proteinintag så kyckling och tonfisk en eller flera ggr per vecka, mycket grönsaker, nötter, ägg. På morgonen laddar jag med gröt och liknande. Potatis, vit pasta osv har jag uteslutit helt eftersom jag får i mig så mycket kolhyderater ändå. Äter väldigt lite socker och håller mig från onödigt fett, och åter istället advokado använder olivolja mm.

Så jag har i princip varit på en deff sedan i Mars. Har ju gett resultat men inget explosivt. Gått ner 6 kilo (187cm, väger nu 73) och har börjat få mitt efterlängtade 6-pack.

Mitt mål är väl samma som alla andras, mer artikulerade muskler. Speciellt magmuskler och armmuskler.

Jag vill alltså har mer magmuskler men vet inte hur mycket jag måste deffa för att magmusklerna ska framträda. Magen är det fortfarande lite "babyfett" kvar på.

Måste jag superdeffa till den är totalt fettfri för att magmusklerna ska synas? Kan man mäta % kroppsfett på något sätt? Och vad är en bra % att börja bygga från?

Funkar det att göra som jag, deffa och träna på det sätt jag gör eller är det risk för att jag bryter ner allt jag försöker bygga upp?

Funderar på att börja med Vassleprotein och kreatin. Men hur går det ihop om jag ska fortsätta att deffa.

Jag letar alltså specifika svar eller bara generella tips eller något annat som ni kan märka som jag verkar tänka fel kring.

Tack för att du tar dig tid att läsa det här! :)

Pretorian
2012-05-09, 11:34
Jag skulle ta bort spinning och bodypump om du nu inte tycker det är kul. (Jag gör det inte).

Vill du ha synliga muskler så prioritera styrketräningen och håll dig på fortsatt underskott med högt proteinintag.

joasimo
2012-05-09, 11:39
Jag skulle ta bort spinning och bodypump om du nu inte tycker det är kul. (Jag gör det inte).

Vill du ha synliga muskler så prioritera styrketräningen och håll dig på fortsatt underskott med högt proteinintag.

Antagligen tycker han att det är kul? Eller? Fortsätt med spinning och bodypump fast lite mindre om du vill bli lite hårdare. Alla vill inte bara träna gym, kan bli tråkigt och sedan får man en mer komplett fysik av att pyssla med lite annat.

Crackiiee
2012-05-09, 11:50
Magträning är att rekommendera för rutor. Jag brukar köra magövningar på slutet av vissa pass och jag kör gärna med vikter, när jag gör t.ex situps lägger jag 10kg på bröstet och gör lite striktare för att det ska bli tyngre. Detta har hjälpt mig ganska bra men med aktiviteterna du håller på med så borde magträning inte vara ett problem för dig utan du får nog tillräckligt, du kan ju prova köra lite mag/bål styrka med vikter, det skadar aldrig.

LarsLasr
2012-05-09, 12:02
Måste jag superdeffa till den är totalt fettfri för att magmusklerna ska synas? Kan man mäta % kroppsfett på något sätt? Och vad är en bra % att börja bygga från?

Jag tycker 73kg på 187cm låter som att du är smal och att det är dags att sluta deffa och börja bygga, men det är ju du som bestämmer. Har du lite muskler så blir det inte så mycket att se bara för att du har lite kroppsfett.
Du kan mäta med en induktansvåg, kostade 50kr på mitt lokala apotek för några år sedan och gratis i ett lifestånd på noliamässan, finns även vissa gym som erbjuder det. Ibland kostar det 400kr+ också, det är lite saftigt.
Eller uppskatta via någon av dessa sidor med måttband och vikt http://www.1percentedge.com/ifcalc/ http://www.scientificpsychic.com/fitness/diet.html

För någon med relativt lite muskelmassa som dig, baserat på din vikt och längd, så är alla % bra att bygga ifrån. Med hård träning och bra mat brukar resultat komma fort i början.

användaren
2012-05-09, 13:45
nästa steg är väl att du börjar räkna vad du får i dig mera exakt. köp en sån där liten våg som du kan mäta gram på och ha i köket. innan du slänger ihop maten mäter du alla sakerna för sig.

sen kan du börja kolla lite mera på kosten och se så du får i dig tillräckligt med protein. om du inte får det med hjälp av vanlig mat kan du köpa proteinpulver.