handdator

Visa fullständig version : Återhämtning efter stretch?


Apdjur
2012-05-09, 10:19
Jag är en allmänt stel person (fysiskt iaf, personligheten låter vi vara osagt) och hade tänkt råda bot på det med rörlighetsträning och stretch. Jag har i ett par veckor stretchat till och från på jobbet och ett längre stretchpass på kvällen hemma. Jag stretchar i princip hela kroppen i olika ställningar och försöker hålla +2 minuter i varje ställning. Kvällspasset har en tendens att dra iväg i tid till runt en timme eftersom jag tycker varenda kroppsdel är så stel så jag vill tänja. En del övningar är inte så avslappnade, tex sitter jag på huk ATG i +2 minuter och trycker ut knäna vilket inte är direkt avslappnande för mig.

Nu (äntligen) till min konkreta fråga. Jag känner mig trött i kroppen, framförallt ben och rygg, de områden jag jobbar mest med. Jobbigt gå i trappor osv. Och jag känner mig STEL, som att kroppen stretar emot mina uttänjingsförsök och vill vara den här stela hårda bollen. Är detta normalt? Stretchar jag för mycket? Hur mycket måste man återhämta sig efter ett entimmes stretchingpass? Jag har tänkt att det inte borde vara några problem att köra varje dag, ju mer desto bättre helt enkelt, i tid och otid.

Eller är detta en normal reaktion från någon som slarvat med stretch i hela sitt tidigare liv och det bästa jag kan göra är att nöta på?

Känns som jag styrketränar, fast jag har haft vilovecka från gymmet.. :Virro

Morty
2012-05-09, 10:26
Komplettera med massage, så att du är mjuk i musklerna.

Apdjur
2012-05-09, 11:00
Komplettera med massage, så att du är mjuk i musklerna.

Bra råd, har tänkt tanken själv och bokade tid precis innan jag skickade iväg denna fråga! Hjälper inte stretching mot stelhet egentligen, utan bara mot orörlighet? Dvs, jag kanske blandar ihop att vara kort i muskler och leder och att vara stel? Jag är iofs både kort och stel, men stelheten kanske inte stretchen kan åtgärda?

LarsLasr
2012-05-09, 12:47
Är nog få som upplever stretchning som avslappnande när det sträcker som mest :)

Men mitt tips skulle nog vara att hela tiden aktivt försöka slappna av i den muskeln du stretchar och inte bara försöka forcera dig framåt i allehanda skumma positioner. Det som händer när muskeln blir sträckt och inte vill ge med sig mer är att den hamnar i en position som den tror kan vara potentiellt skadlig och därför spänner sig för att inte kunna bli längre, att mentalt anstränga sig för att få den att slappna av och förstå att det inte är någon fara med den längden brukar ge bra resultat i början. Om den slappnar av kan man sträcka lite till och vips så spänner den sig igen och det är bara börja om :)

Och meningen med passiv stretchning är att fördröja den här spänningsreflexen, därför är det bra att försöka slappna av.

Vissa övningar är bättre än andra för detta, att i huksittande ATG få allting att slappna av är en mental övning värdig shaolinmunkar, men jag brukar inte ha några problem att stå 5+ minuter med lätt böjda knän och försöka nå tårna med spänd rygg som att jag ska göra ett rakt marklyft och hela tiden försöka slappna av i baksida lår och försöka nå lite längre.

Och det är inte alla muskler som behöver slappna av, bara den du försöker stretcha.

Om återhämtning så uppstår det muskelskador på samma sätt som vid annan träning, så att stretcha allting varje dag kan liknas vid att gymma allting varje dag. Det är inte exakt samma sak och inte samma skador, men du förstår poängen :)

Stelheten du nämner låter som att musklerna vill återhämta sig litegrann, att dom repareras, och att hammra på dom ett till stretchpass leder nog till att samma små skador åker upp igen. Om detta är dåligt vet jag inte, kanske leder till superkompensation bara du vilar någon dag. Men att stretcha hela kroppen varje dag flera gånger i en månads tid låter överdrivet och ger problem för återhämtningen.

Du kan testa foamrolling också. Tanken bakom är att det uppstått massa små ärr i muskelvävnad och senor där rörligheten är 0 på samma sätt som ärrvävnad på huden är mycket mindre töjbar än vanlig hud. Om man då jobbar med tryck i muskelriktningen så ska man kunna lösa upp denna ärrvävnad och få en ny läkningsprocess som ger mer rörlig vävnad.

Apdjur
2012-05-09, 13:54
Är nog få som upplever stretchning som avslappnande när det sträcker som mest :)

Men mitt tips skulle nog vara att hela tiden aktivt försöka slappna av i den muskeln du stretchar och inte bara försöka forcera dig framåt i allehanda skumma positioner. Det som händer när muskeln blir sträckt och inte vill ge med sig mer är att den hamnar i en position som den tror kan vara potentiellt skadlig och därför spänner sig för att inte kunna bli längre, att mentalt anstränga sig för att få den att slappna av och förstå att det inte är någon fara med den längden brukar ge bra resultat i början. Om den slappnar av kan man sträcka lite till och vips så spänner den sig igen och det är bara börja om :)

Och meningen med passiv stretchning är att fördröja den här spänningsreflexen, därför är det bra att försöka slappna av.

Vissa övningar är bättre än andra för detta, att i huksittande ATG få allting att slappna av är en mental övning värdig shaolinmunkar, men jag brukar inte ha några problem att stå 5+ minuter med lätt böjda knän och försöka nå tårna med spänd rygg som att jag ska göra ett rakt marklyft och hela tiden försöka slappna av i baksida lår och försöka nå lite längre.

Och det är inte alla muskler som behöver slappna av, bara den du försöker stretcha.

Om återhämtning så uppstår det muskelskador på samma sätt som vid annan träning, så att stretcha allting varje dag kan liknas vid att gymma allting varje dag. Det är inte exakt samma sak och inte samma skador, men du förstår poängen :)

Stelheten du nämner låter som att musklerna vill återhämta sig litegrann, att dom repareras, och att hammra på dom ett till stretchpass leder nog till att samma små skador åker upp igen. Om detta är dåligt vet jag inte, kanske leder till superkompensation bara du vilar någon dag. Men att stretcha hela kroppen varje dag flera gånger i en månads tid låter överdrivet och ger problem för återhämtningen.

Du kan testa foamrolling också. Tanken bakom är att det uppstått massa små ärr i muskelvävnad och senor där rörligheten är 0 på samma sätt som ärrvävnad på huden är mycket mindre töjbar än vanlig hud. Om man då jobbar med tryck i muskelriktningen så ska man kunna lösa upp denna ärrvävnad och få en ny läkningsprocess som ger mer rörlig vävnad.

Tack för bra svar! Enklast kanske är att stretcha i samband med träningspass så får jag automatiskt de vilodagar jag lagt in för träningen. Foam roller låter som något jag borde testa, verkar lite ovanligt dock, någon som har tips på var man köper en sådan? Vet att det finns på gymmet men det känns inte riktigt som det är när jag är där som jag vill ligga och rulla.

EDIT: hittade ett par ställen som saluför foam rollers nu, verkar vara budo-butiker som har dessa främst.