handdator

Visa fullständig version : Vill veta mer om kost!


TommieS
2012-05-09, 08:56
Jag tar några några exempel på medlemmar som jag vet kan enormt mycket om kost; King Grub, Dreas, Sniggel, Fredriiik, Eddie Vedder, Sheogorath etc. Jag undrar bara hur ni kan veta så mycket om kost och allt sånt? Finns det någon sida ni har lärt er alltifrån eller går ni efter egna erfarenheter? Jag skulle verkligen vilja lära mig mer om kosten så att jag kan optimera min träning! Jag har så j*vla många frågor som jag skulle behöva svar på. Kan inte komma på alla frågor så här rakt av, men här är några i alla fall;

- Efter en fysisk aktivitet. Hur vet man hur mycket kolhydrater man behöver få i sig för att fylla på lagren? (Låt säga efter ett 4-5 timmars arbetspass som är ganska så stressigt och man svettas rätt mycket).

- Efter träning. Hur mycket kolhydrater, fett och proteiner bör man få i sig? (Jag har för mig att jag har läst att man ska få i sig 1 g kolhydrater / kg kroppsvikt under uppbyggnad, men resten vet jag inte).

Är oerhört tacksam för svar!

Popliteus
2012-05-09, 09:13
Man läser allt man kommer över samt är källkritisk.

Läs studier
Läs böcker
Läs bloggar - ja det kan finns mycket skit men även en hel del bra skit
Läs på forum -II-
osv...

aijou
2012-05-09, 09:21
Eddie vedder och guddi driver en hemsida där man kan läsa om diverse forskning som görs i ämnet. De har även gett ut en mycket bra bok som man kan beställa på deras sida.

http://traningslara.se/

Morty
2012-05-09, 09:32
Idrottarens återhämtningsbok
Näringslära för kroppsbyggare och andra kraftidrottare
Näringslära för högskolan
Forma kroppen och maximera din prestation

4 väldigt läsvärda böcker som ger en solid grund.

Jode
2012-05-09, 09:41
Finns så otroligt mycket litteratur att gräva ner sig i. Ett väldigt intressant ämne så ser fram emot många bra tipps i tråden. Det är inte alltid lätt att förstå alla studier och texter, ibland är det skönt med lite mer lättbeskriven information till en början. Så kan man ta till sig de lite mer djupgående när man har mer kött på benen.

TommieS
2012-05-09, 12:33
Tack för svaren! Nu blir det till att sträck läsa allt man får tag i samt att beställa någon bok ;)

Guddi
2012-05-09, 12:50
Jag skulle satsa på böcker först och främst om jag vore du. Börjar an läsa på internet blir man lätt lurad och får lära sig en massa felaktigheter som sen är svåra att "släppa".
http://traningslara.se/internet-som-kunskapsbas-del-i-introduktion/

TommieS
2012-05-09, 15:47
Jag skulle satsa på böcker först och främst om jag vore du. Börjar an läsa på internet blir man lätt lurad och får lära sig en massa felaktigheter som sen är svåra att "släppa".
http://traningslara.se/internet-som-kunskapsbas-del-i-introduktion/

Okej, tack! Men så länge jag hittar fakta från din hemsida så är det lugnt! Beställer en bok idag.

Eddie Vedder
2012-05-09, 15:54
Finns det någon sida ni har lärt er alltifrån

Nej verkligen inte. Man får inte saker på silverfat. Läsning, läsning, läsning, utbildning, mer läsning och mer läsning. Ett par tusen timmar sedan har man en rätt så bra grund att stå på kanske. Sen flera tusen timmar till för att bredda sig. Numera läser jag i princip inget om näringslära och träning men det blir ju naturligtvis att hålla sig uppdaterad i forskning för bloggandet (det är jag som skriver med Guddi på träningslära.se om du inte visste det. ;)) och uppdrag i BODY.

Hoppas du gillar boken. :)

Jode
2012-05-09, 18:09
Boken är riktigt bra ;)

Jode
2012-05-09, 19:04
Får tipsa om http://ngruppen.blogspot.se/ som har många bra artiklar tycker jag..

Anders The Peak
2012-05-09, 19:29
Nu är det lätt att fastna för kost och träning men jag tror att det är bäst att försöka komma ihåg att det är i gymmet som man gör de stora framstegen eftersom det handlar mycket som RobbanColeman säger att man måste lära sig att få känsla för det man gör.
Litteratur som är lättläst är tex Näringslära för högskolan(Grundläggande bok som inte går ned på djupet utan ger en översikt av ämnet)
Sedan finns det en hel del böcker om träningslära på olika nivåer.

Shobre
2012-05-10, 07:09
Det är bara att läsa mycket på internet...

Dreas
2012-05-10, 07:25
Kan ju börja med att säga att jag känner mig ärad att få stå med i trådstarten bland de större namnen.

Jag läste 2-3h här inne dagligen de första 2 åren som medlem, sen gick det ner lite men var nog lätt 1h per dag. Sökte mig även vidare på olika forum och på den vägen är det.

Mycket av det jag skriver är omformuleringar av det jag sett KG, Eddie, Sheo, Ola W, Sverker osv skriva genom åren så jag ser mig inte som kunnig, mer en intresserad person med ett hyffsat minne.

Genom åren har man ju lärt sig mer och insett att det finns lite saker vi kan göra med kosten som kan vara värt att testa, men det är långt ifrån lika mycket som vi kan göra med träningen.

Just kostbiten har jag börjat att fokusera på mindre och mindre och nu är målet mest mycket protein, stor del av kolhydratsbudgeten i samband med träning och då också näringstiming. Mer än så finner jag att kostar mer än det smakar och jag lägger den energin på annat håll.

Sniggel
2012-05-11, 10:03
Oj tack! :em:

Förklaringen är att man är nörd. Man började väl med att läsa en massa information på internet och hörde vad kompisar (som tränade) "visste". Mest broscience då. Sen började man väl snappa upp vissa grunder nånstans ifrån eftersom vissa i ens bekantskapskrets faktiskt hade lite kunskap. När man joinade kolozzeum lärde man sig faktiskt mycket med tiden. Här finns många kunniga och härifrån kunde man leta till sig ny kunskap på annat håll. Det ledde även till att man skaffa sig boken "näringslära för högskolan". På övriga Internet (massa olika forum, bloggar och hemsidor) så blev man mer kritisk och sållade rejält bland gurusarna och började fundera över varje nytt påstående om det fanns belägg bakom (man hade börjat kolla efter studier eller fråga den som påstod nånting vad för belägg han/hon hade).

Sen har man även läst humanfysiologi, upptäckt att ens hälsostatus dramatiskt förändrades (till det bättre) 2007 när man ändrade om sin kost inför en tävling. Detta ökade intresset så mycket mer och gjorde att man blev en ännu flitigare "pubmed-sökare" när man hittade intressanta ämnen (oftast först och främst i artikelform).

Men så kunnig vet jag inte om jag är. Jag tycker själv det är väldigt många områden som jag bara kan lite ytligt.

TommieS
2012-05-11, 12:31
Oj tack! :em:

Förklaringen är att man är nörd. Man började väl med att läsa en massa information på internet och hörde vad kompisar (som tränade) "visste". Mest broscience då. Sen började man väl snappa upp vissa grunder nånstans ifrån eftersom vissa i ens bekantskapskrets faktiskt hade lite kunskap. När man joinade kolozzeum lärde man sig faktiskt mycket med tiden. Här finns många kunniga och härifrån kunde man leta till sig ny kunskap på annat håll. Det ledde även till att man skaffa sig boken "näringslära för högskolan". På övriga Internet (massa olika forum, bloggar och hemsidor) så blev man mer kritisk och sållade rejält bland gurusarna och började fundera över varje nytt påstående om det fanns belägg bakom (man hade börjat kolla efter studier eller fråga den som påstod nånting vad för belägg han/hon hade).

Sen har man även läst humanfysiologi, upptäckt att ens hälsostatus dramatiskt förändrades (till det bättre) 2007 när man ändrade om sin kost inför en tävling. Detta ökade intresset så mycket mer och gjorde att man blev en ännu flitigare "pubmed-sökare" när man hittade intressanta ämnen (oftast först och främst i artikelform).

Men så kunnig vet jag inte om jag är. Jag tycker själv det är väldigt många områden som jag bara kan lite ytligt.

Klart du kan en hel del! Det finns inget tvivel där.

Jag ska beställa två olika böcker till att börja med, som jag har fått tips om här i tråden;

Näringslära för kroppsbyggare och andra kraftidrottare
Näringslära för högskolan

Läsa igenom dem och sedan söka efter mer kunskap :)

Sniggel
2012-05-11, 13:17
Tips på andra böcker är:

"The Protein Book" av lyle McDonald.

Eddie Vedder
2012-05-11, 14:35
När man sedan läst in sig på ämnet under ett par år tycker jag att man ska börja specialstudera forskningsmetodiken i detalj. Och ännu hellre läsa vetenskapsfilosofi dessutom. Jag läser massor av vetenskapsfilosofi nu, ja överhuvudtaget jättemycket filosofi, och det bidrar enormt. Man får ett helt annat perspektiv på den forskning som läses och vetenskap som sådan. "Vad är vetenskap?", "Vad är en vetenskapsman?", "Vilka frågor kan vetenskap ge svar på?", "Hur fungerar vetenskapliga framsteg?", "Vad håller dem tillbaka?", "Vad driver vetenskapsmän?" etc. etc.

Den här läser jag för närvarande: Theory and Reality: An Introduction to the Philosophy of Science (http://www.amazon.com/Theory-Reality-Introduction-Philosophy-Foundations/dp/0226300633)

Nu säger jag inte att TommieS ska göra detta. Men hursomhelst kan man gräva ner sig sjukt djupt ner om man bara vill. :)

z_bumbi
2012-05-11, 14:52
Ingen har nämnt det så jag gör det, köp eller låna en bok i fysiologi med inriktning på träning.
Kostböcker går sällan in på fysiologin och utan att förstå vad som är vad när det gäller fysiologi så blir många böcker om kost abstrakta. I början så använder du kanske bara fysiologiboken som ett uppslagsverk för att förstå vad du läser i andra böcker men sedan kan du börja läsa in dig på de kapitel som är mest intressanta.