handdator

Visa fullständig version : Blir typen av mat viktigare ju lägre bf% man får eller är underskott allt?


Magnifico
2012-05-08, 19:22
Det är alltså min fundering. Deffat 8v, tappat 9 kg(mer än vad jag tänkt men blev sjuk och kunde inte äta på 3 hela dagar) inga problem att ligga på underskott men brukar vilja äta nåt litet på kvällarna(såklart beräknat så som ostkaka med bär eller proteinbar efter gym eller nåt annat "sött" frågan är när man börjar komma ner mot ~10% bf, behöver man bli mer strikt med att undvika socker och äta bara nyttiga mellanmål eller är fortfarande "förbränn mer än du stoppar i dej" allt?

Inge Enveten
2012-05-08, 19:46
Förutsatt att du har ett tillräckligt proteinintag och styrketränar ordentligt så är det inga problem.

Fredron
2012-05-08, 20:10
Det blir onekligen viktigare att tänka på kosten ju mindre födointag du tillåts ha.

Akada
2012-05-08, 21:19
Borde väl snarare bli mindre av ett problem då du "måste" öka på ditt energiintag ju längre deffen går för att inte tappa onödigt med muskelmassa?

Fredron
2012-05-08, 22:51
Borde väl snarare bli mindre av ett problem då du "måste" öka på ditt energiintag ju längre deffen går för att inte tappa onödigt med muskelmassa?

Hur tänker/menar du nu?

azrael109
2012-05-08, 23:06
Borde väl snarare bli mindre av ett problem då du "måste" öka på ditt energiintag ju längre deffen går för att inte tappa onödigt med muskelmassa?

Du kommer få sänka ditt energiintag ju längre deffen går, i takt med att du tappar massa. Du får dock kanske sikta på ett mindre underskott ju lägre ner du kommer i bf.

Dock blir det väldigt svårt att få in allt för mycket extra kolhydrater om du ska ligga nog lågt för att gå ner det sista och ändå hålla proteinet nog högt för att inte tappa för mycket LBM.

Pretorian
2012-05-09, 06:44
Jag tror man måste bli mer noggrann ju lägre procent man har. Mycket för att orka med deffen. Man äter väldigt lite och för att inte "halka dit" och äta massa fel saker så måste man nog planera allt så man håller sig på underskott samtidigt som man är någorlunda belåten.

Sheogorath
2012-05-09, 06:53
Du kommer få sänka ditt energiintag ju längre deffen går, i takt med att du tappar massa. Du får dock kanske sikta på ett mindre underskott ju lägre ner du kommer i bf.

Dock blir det väldigt svårt att få in allt för mycket extra kolhydrater om du ska ligga nog lågt för att gå ner det sista och ändå hålla proteinet nog högt för att inte tappa för mycket LBM.

This. Sen kan ju vissa äta väldigt mycket även under diet och då finns det såklart plats för mer kolhydrat än för någon som bara får äta som en skolflicka.

Akada
2012-05-09, 14:32
Hur tänker/menar du nu?

Du kommer få sänka ditt energiintag ju längre deffen går, i takt med att du tappar massa. Du får dock kanske sikta på ett mindre underskott ju lägre ner du kommer i bf.

Dock blir det väldigt svårt att få in allt för mycket extra kolhydrater om du ska ligga nog lågt för att gå ner det sista och ändå hålla proteinet nog högt för att inte tappa för mycket LBM.
Jag tänker som så att ju mer man gått ner desto långsammare kommer viktnedgången gå om man inte vill förlora muskler (säg -1000kcal i början jmf med -500 mot slutet av dieten), och då borde det på sätt och vis bli enklare att hålla dieten, när man får/ska äta mer? Visserligen kommer man även behöva sänka sitt intag pga sänkt BMR, så frågan är väl vilken av dessa som blir störst.

Fredron
2012-05-09, 14:49
Jag tänker som så att ju mer man gått ner desto långsammare kommer viktnedgången gå om man inte vill förlora muskler (säg -1000kcal i början jmf med -500 mot slutet av dieten), och då borde det på sätt och vis bli enklare att hålla dieten, när man får/ska äta mer? Visserligen kommer man även behöva sänka sitt intag pga sänkt BMR, så frågan är väl vilken av dessa som blir störst.

Ja det kan nog stämma om vi pratar om en person som är kraftigt överviktig från början och därför nästan kan nolla energiintaget ett tag med vlcd eller liknande. Om du redan är vältränad och försöker dig på en vanlig deff så får du nog endast sänka intaget med jämna mellanrum pga sänkt BMR.

Akada
2012-05-09, 14:56
Ja det kan nog stämma om vi pratar om en person som är kraftigt överviktig från början och därför nästan kan nolla energiintaget ett tag med vlcd eller liknande. Om du redan är vältränad och försöker dig på en vanlig deff så får du nog endast sänka intaget med jämna mellanrum pga sänkt BMR.
Ja, sen spelar nog det psykologiska in med, efter att ha legat på deff i ett par månader kanske motivationen kan börja tryta.

Jag känner dock tvärtom, blir nästan mer motiverad ju längre det går då varje vecka ta en närmare målet.