handdator

Visa fullständig version : Äter jag rätt? Ska jag dricka protein / kreatin ?


Robin86
2012-05-08, 19:08
Tjenare! Har gått ner från 107kg till 96kg nu och har nyligen börjat gymma! Vill gå ner en hel del mer i vikt så tänkte bara höra hur det är med protein jämfört med kreatin?

Sen är det dethär med maten.. Så här ser en vanlig dag ut:

Frukost 09.00 - 2st kycklingbröst utan skinn
1.5 glas minimjölk

Lunch 12.00 - 2st skivor kassler + 2 ägg
1,5 glas minimjölk

Mellanmål 16.00 - 1st Banan

Träning: Cyklar till gymmet - 20 min
Styrketräning - 70 min
Cyklar hem - 15min

Middag 19.30 - 2st kycklingfileer med kesella som sås.



Känns som om jag stått stilla en del i vikten nu så hittar ni något fel ?

Tacksam för svar =) Mvh Robin

InShape
2012-05-08, 19:39
Du går inte ner mer i vikt bara för du tar protein/kreatin. Kreatin binder även vätska, så då går du istället upp i vikt.
Står du stilla i vikten så behövs ett större kaloriunderskott. Hade jag vart du hade jag lagt in en del broccoli/sallad/övriga grönsaker för lite extra mättnad.
Tycker även det låter rätt konstigt att du står stilla, för enligt mig ser det där ut som lite mat :)
Försök räkna ut lite hur mycket protein/fett/kolhydrater -> kcal du får i dig per dag.

312
2012-05-08, 19:50
Proteinpulver är bara protein i pulverform. Om du lägger till det på din kost utan att ta bort något annat så kommer det snarare bromsa viktnedgången ännu mer. Kalorier in/ut vettu.

Kreatin binder vätska och man går upp i vikt av det, dock vätska, men det kommer inte hjälpa dig att tappa vikt.

Tycker inte att den där kosten är särskilt kaloririk, så du borde nog gå ner i vikt på det där. Lägg dig på kaloribalans en vecka och ta lite vila från viktnedgången, sen fortsätt och se om det händer något.

Har f.ö. läst om folk som helt plötsligt stannar, med att det sedan släpper.

Crackiiee
2012-05-08, 21:31
Har för mig att om du nybörjat med deffen och samtidigt träning så kan de va så att du tappar fett men får muskler, i början kommer du bygga muskler även om du ligger på underskott om du inte har hållit på med nånting annat fysiskt på dagarna. Annars kan de vara så att kroppen kanske är ovan med träning och vikt nedgång så den är inställd på svält och försöker lagra fettet som du får i dig.

Håller med de ovanstående kommentarerna också, ta reda på protein/fett/kolhydrater och börja med proteinpulver om du får i dig för lite av det.

Kolla deffguiden och försök på i dig minst 2g protein/kroppsvikt :)

Robin86
2012-05-10, 17:46
Tack för svaren! Menar absolut inte att jag ska äta kreatin / proteinpulver för att hjälpa mig att gå ner i vikt. Utan mer om man ska göra det just när man kör styrketräning för att hjälpa musklerna.. Har appen ShapeUp där jag skriver in vad jag tränar och äter. Den stämmer säker inte exakt men enligt den äter jag ca 1500 kalorier och då ca 109g protein, 90g kolhydrater, 25g fett.. Ska vara ärlig och säga att 2 dagar i veckan (lör,sön) äter jag inte lika nyttigt..

Crackiiee
2012-05-10, 18:15
Tack för svaren! Menar absolut inte att jag ska äta kreatin / proteinpulver för att hjälpa mig att gå ner i vikt. Utan mer om man ska göra det just när man kör styrketräning för att hjälpa musklerna.. Har appen ShapeUp där jag skriver in vad jag tränar och äter. Den stämmer säker inte exakt men enligt den äter jag ca 1500 kalorier och då ca 109g protein, 90g kolhydrater, 25g fett.. Ska vara ärlig och säga att 2 dagar i veckan (lör,sön) äter jag inte lika nyttigt..

På vilodagar kan du ligga högre på fett och lägre på kolhydrater. Har jag kört på och det funkar. Alla har rätt till slarvdagar :)

MtotheM
2012-05-10, 18:25
Tack för svaren! Menar absolut inte att jag ska äta kreatin / proteinpulver för att hjälpa mig att gå ner i vikt. Utan mer om man ska göra det just när man kör styrketräning för att hjälpa musklerna.. Har appen ShapeUp där jag skriver in vad jag tränar och äter. Den stämmer säker inte exakt men enligt den äter jag ca 1500 kalorier och då ca 109g protein, 90g kolhydrater, 25g fett.. Ska vara ärlig och säga att 2 dagar i veckan (lör,sön) äter jag inte lika nyttigt..

Kreatin kan du ta oavsett om du deffar eller bulkar. Du går visserligen upp lite av kreatin men detta är ju inte någon permanent effekt, och du tappar den vätskan när du slutar ta kreatin samt så binds det mesta i musklerna som jag har förstått det, så det kan till och med gynna "looken".

Från det du säger om ditt proteinintag så kan det vara en bra ide med proteinpulver. Den allmänna tumregeln som råder här på forumet är minst 2g protein per kilo kroppsvikt, så om du väger 100kg så borde du försöka få i dig 200g protein. Om du får i dig detta från pulver eller en annan källa (helst animalisk) spelar mindre roll, men pulver är smidigt och prismässigt fördelaktigt.

Det ser även ut att vara väldigt få kalorier. Från dina makros får jag bara drygt 1000kcal, så du borde äta mer. Med din kroppsvikt och utan att veta ålder och längd så skulle jag tippa på att du skulle behöva det dubbla, alltså 2000kcal, även vid deff.