handdator

Visa fullständig version : Samma muskelaktivering av börja explosivt som av "explodera" efter halva reppen?


Barbastark
2012-05-08, 18:36
Hejhej

Undrar om jag aktiverar lika många muskelfibrer eller aktiverar muskeln lika bra om jag tar i maximalt precis i "vändningen" och genom hela resten av rörelsen jämfört om jag "vänder" icke explosivt och sedan tar i maximalt efter ca halva repetitionen och resten av rörelsen?

Har hört/läst att man måste explodera redan i början, annars kommer man bara aktivera en liten del av muskelfibrerna.

Hur ligger det till?

MVH

Barbastark
2012-05-11, 18:19
Bump

Timme
2012-05-11, 18:52
Explodera med fullt tryck i vändningen. Det är min åsikt

Barbastark
2012-05-11, 18:59
Explodera med fullt tryck i vändningen. Det är min åsikt

Svarar inte på min fråga though.

LarsLasr
2012-05-11, 19:01
Du är väl lite svagare just i vändningen då muskelfibrerna är mer utsträckta och inte kan arbeta lika optimalt som efter att du kommit halvvägs, därför upplevs det ofta som att man blir mycket starkare och kan explodera mot slutet trots att man i början flyttade vikten långsamt.

Men du ska självklart försöka flytta vikten så fort som möjligt för att aktivera så många fibrer som möjligt, vid t.ex. tunga knäböj är dock så fort som möjligt ofta väldigt långsamt med den största hastigheten just mot slutet.

Timme
2012-05-11, 19:08
Svarar inte på min fråga though.

Jag menar att du aktiverar mest genom att explodera i vändningen :)

Barbastark
2012-05-11, 20:01
Du är väl lite svagare just i vändningen då muskelfibrerna är mer utsträckta och inte kan arbeta lika optimalt som efter att du kommit halvvägs, därför upplevs det ofta som att man blir mycket starkare och kan explodera mot slutet trots att man i början flyttade vikten långsamt.

Det jag menar är inte att jag känner mig svagare i vändnignen och undrar varför. Fråga är gällande skillnad i muskelfiberaktivering mellan att explodera/ta i så mycket jag kan genom hela rörelsen jämfört med att inte ta i så mycket i början för att sedan börja ta i fullt en liten bit efter påbörjad rörelse.

Teorin jag hört är som sagt att man tydligen inte aktiverar lika många muskelfibrer om man börjar ta i fullt en liten bit efter att man redan påbörjat rörelsen.

MtotheM
2012-05-11, 20:04
Om något så lär man inte aktivera dom muskelfibrer som arbetar i det djupaste läget maximalt.

LarsLasr
2012-05-11, 20:12
Det jag menar är inte att jag känner mig svagare i vändnignen och undrar varför. Fråga är gällande skillnad i muskelfiberaktivering mellan att explodera/ta i så mycket jag kan genom hela rörelsen jämfört med att inte ta i så mycket i början för att sedan börja ta i fullt en liten bit efter påbörjad rörelse.

Teorin jag hört är som sagt att man tydligen inte aktiverar lika många muskelfibrer om man börjar ta i fullt en liten bit efter att man redan påbörjat rörelsen.

Tänkte bara täcka upp mer med min post och det var därför jag la till biten i slutet om att du ska försöka lyfta det så fort som möjligt för maximal aktivering. Tycker explodera är ett så konstigt ord om skivstången rör sig med 1cm/sekund, men det är det du ska göra iaf! :)