handdator

Visa fullständig version : behålla ben styrka


björne92
2012-05-08, 10:14
Jag har kommit till det läget där jag inte vill ha så mycket större ben för tillfället men jag vill fortfarande behålla benstyrka, vad tycker ni jag bör göra? ska jag bara köra en gång i veckan eller en gång varannan vecka ( den andra två
gånger som jag gör nu )

Zkewl
2012-05-08, 11:25
Muskulösa ben är ju mäktigt, hur mycket mäter dina? ....

tobake75
2012-05-08, 11:31
Ändra repsschemat till att köra få men tunga repetitioner, max 3/set.

Akada
2012-05-08, 13:38
Borde det inte räcka med att helt enkelt köra på som du gör nu men sluta öka på vikterna?

z_bumbi
2012-05-08, 13:47
Att köra varannan vecka tror jag inte på. De flesta får mer träningsvärk och att det antagligen belastar återhämtningen mer av att köra så sällan.
Att köra ett pass i veckan eller mer låter därför vettigare.
*Vill du bara behålla och inte vill ha det roliga av träningen så kan du t ex bara slänga in någon benövning i slutet av de andra träningsdagarna så är du av med det.
*Annars kan du byta fokus mot styrka men räkna med att benen kan fortsätta växa i alla fall.
*Sen finns den enkla varianten att helt enkelt inte träna ben hela tiden utan bara köra när det verkar som att benen krymper lite för mycket. Underhåller du t ex volymen med någon form av konditionsträning och har tränat ett tag så händer inte så enormt mycket med volymen efter vad du eventuellt tappar första månaden.

björne92
2012-05-08, 20:47
Att köra varannan vecka tror jag inte på. De flesta får mer träningsvärk och att det antagligen belastar återhämtningen mer av att köra så sällan.
Att köra ett pass i veckan eller mer låter därför vettigare.
*Vill du bara behålla och inte vill ha det roliga av träningen så kan du t ex bara slänga in någon benövning i slutet av de andra träningsdagarna så är du av med det.
*Annars kan du byta fokus mot styrka men räkna med att benen kan fortsätta växa i alla fall.
*Sen finns den enkla varianten att helt enkelt inte träna ben hela tiden utan bara köra när det verkar som att benen krymper lite för mycket. Underhåller du t ex volymen med någon form av konditionsträning och har tränat ett tag så händer inte så enormt mycket med volymen efter vad du eventuellt tappar första månaden.

aha tack :) grejen är att jag växer ur alla mina kläder både överkropp och underkropp rätt jobbigt, började gymma igen i december( och seriöst den här gången) och har gått upp rätt mycket, så de flesta grejerna är för små, men kanske itne kommer öka så snabbt längre så kasnke värt att inhandla massa nytt haha

björne92
2012-05-08, 20:48
Muskulösa ben är ju mäktigt, hur mycket mäter dina? ....

har faktiskt inte mätt dom, vill inte ha alldeles för stora men vill ju såklart ha lite, man vill ju inte gå runt med strutsben ;)

Frenzybutt
2012-05-08, 21:17
Hur mycket får jag köpa dina ben för? Förstår du värdet i att vara nöjd med sina ben?

björne92
2012-05-08, 21:28
Hur mycket får jag köpa dina ben för? Förstår du värdet i att vara nöjd med sina ben?

haha är det inte många som är det eller? ^^

Frenzybutt
2012-05-08, 21:35
haha är det inte många som är det eller? ^^

Jag skäms över mina ben, och ändå har jag spelat elithockey tills jag var 17. En skön svältperiod satte sina spår och nu har jag stickor till ben, strax 19 år. Jäklar vad nöjd du ska vara!

jokem
2012-05-08, 21:39
jag förstår inte problemet med att ha stora ben, jag har alltid haft stora ben i jämförelse med resten av kroppen men aldrig sett det som något negativt.

björne92
2012-05-09, 09:40
Jag skäms över mina ben, och ändå har jag spelat elithockey tills jag var 17. En skön svältperiod satte sina spår och nu har jag stickor till ben, strax 19 år. Jäklar vad nöjd du ska vara!

haha men du kanske är mer kräsen om benen, du har säkert bättre ben än jag :)
Jag är bara så snål nu, för jag växer ur alla mina kläder och måste köpa nytt, irriterande haha ^^

ceejay
2012-05-09, 09:41
jag förstår inte problemet med att ha stora ben, jag har alltid haft stora ben i jämförelse med resten av kroppen men aldrig sett det som något negativt.

förutom att det inte går att hitta kläder, då.

RobbanColeman
2012-05-09, 10:19
Jag har iaf inga problem att hitta kläder. Shorts kan vara lite svårt iof men det går ganska bra om jag håller mig i bra form. :)

Vad är stora lår då, gällandes mått kring låren?

Längd/mått

165cm ?

175cm ?

185cm ?

195cm ?

Morty
2012-05-09, 10:28
Jag har iaf inga problem att hitta kläder. Shorts kan vara lite svårt iof men det går ganska bra om jag håller mig i bra form. :)


Wtf! Jag har problem att hitta jeans. De som passar i midjan stannar strax ovanför knäna. Måste ha ordentligt skärp i alla jeans vilket helt klart saboterar mitt ass. Benen mäter väl 57-58 på 176cm, inget extraordinärt alls.
http://i.imgur.com/VUcCZ.png

RobbanColeman
2012-05-09, 10:46
Haha, beror på hur stort värde man sätter i sitt utseende också kanske, jag går mest i mjukisbrallor iaf ... :D

Det stämmer som du säger dock. Midjan är givetvis lite för stor i byxorna då man e hård.

Jag har en liten rumpa. Smala höfter. Midjemått deffat kanske 73cm. Mina lår mäter nog 62cm på min avatar kanske, 174 cm.

Fartman
2012-05-09, 18:38
förutom att det inte går att hitta kläder, då.

+1, det är ett jävla aber att hitta brallor. Trots att jag är rejält fet så tenderar byxor som ger plats åt låren och röven bli för stora i midjan. Senast jag skulle köpa byxor så konstaterade jag att det är i undantagsfall som butikerna har byxor som är större än storlek 36, och det hade kanske räckt för mig om det inte vore så att sen chinos gick och blev trendigt så finns dom bara i slimfit *grr27*
Lösningen blir nog tyvärr att banta och dra åt bältet sen.

björne92
2012-05-09, 21:18
Wtf! Jag har problem att hitta jeans. De som passar i midjan stannar strax ovanför knäna. Måste ha ordentligt skärp i alla jeans vilket helt klart saboterar mitt ass. Benen mäter väl 57-58 på 176cm, inget extraordinärt alls.
http://i.imgur.com/VUcCZ.png

dom där benen ser ju riktigt bra ut( no homo) ahha ;)
sådär skulle jag nöja mig med :)

emi23j
2012-05-09, 21:58
man vänjer sig vid mjukisbyxor ganska snabbt!

Men det är oftast inte låren som är problemet (i alla fall inte för mig, mina mäter 65), det är rumpan!

exor
2012-05-10, 05:27
Jag använder bara jeans med lite strech i. Annars är det kört i midjan.

björne92
2012-05-10, 17:44
man vänjer sig vid mjukisbyxor ganska snabbt!

Men det är oftast inte låren som är problemet (i alla fall inte för mig, mina mäter 65), det är rumpan!

haha men kanske inte så roligt att gå med mjukisar på stan/krogen haha ^^

Zizou
2012-06-26, 20:11
Bumpar denna, med en liknande fråga;

Tror ni att jag skulle lyckas bibehålla styrkan i benen om jag kör 5 set för framsida samt 3 för baksida, var 4e dag? Lägga in 3 set böj RPT, samt 2 set benspark/utfall och 3 set lårcurl innan bröstpasset.
Nu under fotbollssäsongen så vill jag inte köra slut på dom i gymmet, då det resulterar i väldigt sega ben på fotbollsträningarna/matcherna. Efter säsongen så kommer ben prioriteras mest.