handdator

Visa fullständig version : Hur tränar DU biceps/triceps för maximal volym?


Bult1
2012-05-08, 00:17
Jag är endast ute efter volym med min träning, styrka är inget som jag direkt strävar efter, jag känner att jag får den styrkan som krävs på "köpet"

För ungefär 2-3 månader sedan fick jag jätte bra resultat på min biceps/triceps (har alltid haft svårt att få bra volym på dom muskelgrupperna)

Men den senaste månaden har resultatet avtagit volymmässigt även fast jag tränar likadant som jag gjorde innan, jag har kört högrep hela tiden, bör jag sänka repetitionerna och höja vikten?

Hur tränar DU din biceps/triceps för maximal volym?

Rusk
2012-05-08, 00:33
Kör 6 veckor 8-12 med 90s setvila i isolationsövningar för armarna och 4 veckor 4-6 med 2.3 min setvila.
Kör en 3 split och efter bröst/axlar så blir det 3 set frenchpress och 3 set dips eller pushdowns.
Biceps blir det 4 set stångcurl i efter alla ryggövningar, kör också 2 set med omvänt grepp men det är mest för underarmarna.
Och som svar på din fråga, ja du bör variera din träning på något sätt med tiden.
När jag kör högre reps så drar jag ofta mina 2 sista set till failure och under dom mer styrkeinriktade veckorna så slutar jag 1-2 innan failure, det är en typ av variation som exempel.

Pungis
2012-05-08, 00:51
Mina biceps växer bra, jag tycker de är jättelätta att träna för volym. Detta funkar för mig:
8-12 reps, strikt, och tänk på att försöka få vikten att kännas så tung som möjligt. Tänk på att biceps ska arbeta, Bara biceps. Kontrollerat upp, och ganska långsamt ner. Efter ben tycker jag biceps är jobbigaste att träna eftersom jag får så bra kontakt och rejält med mjölksyra. Ungefär samma smärta som när man tränar vader.
För mig är kontakt allt när det kommer till att bygga bickar

Jag kör alla bicepsövningar man kan tänka sig, men ofta stångcurl, hammercurl med hantel och rep i kabel

Triceps får jag nästan ingen kontakt i, men jag kör samma repsantal på de (för volym). Trots de växer de bra. Jag känner inget behov att jaga kontakt eller köra superstrikt.

Liggande extensioner som alla älskar tycker jag känns verkningslösa. Dips, pushdown i kabel och smalbänk gillar jag

Du får nog testa dig fram, men detta är vad som funkar för mig

Jag tränar armar en gång i veckan + rygg och bröst/axlar på andra dagar

gustafffsson
2012-05-08, 06:14
Mina armar hade inte växt 1mm på ca 3-4månader så för ca 1månad sen bytte jag till mer dropset och lite högre reps gjorde att dom har växt lite mer än 2cm.har samma "problem" som pungis , får sån grym kontakt att det känns som att biceps ska sprängas

Så att variera sin träning tror jag på.när du känner att dom inte växer nåt,gör ändringar i reps antalet eller liknande.dom flesta arm programm går ju ut på denna metod också att man ändrar övningar,metod eller reps efter 3-4veckor

RobbanColeman
2012-05-08, 06:41
Jag är endast ute efter volym med min träning, styrka är inget som jag direkt strävar efter, jag känner att jag får den styrkan som krävs på "köpet"

För ungefär 2-3 månader sedan fick jag jätte bra resultat på min biceps/triceps (har alltid haft svårt att få bra volym på dom muskelgrupperna)

Men den senaste månaden har resultatet avtagit volymmässigt även fast jag tränar likadant som jag gjorde innan, jag har kört högrep hela tiden, bör jag sänka repetitionerna och höja vikten?

Hur tränar DU din biceps/triceps för maximal volym?

Varför verkar alla tro att tyngre och färre reps är "tyngre"?

Om jag rår 100x15(1500kg), 110x10(1100kg), 120x6(720kg) i bänkpress t ex

Jag upplever en platå med 100x15 á 5 set, höjer till 120x6 á 5 set ett tag istället, gud vad jag ökar... :)

Progression gäller! Man måste lyfta tyngre vikter på sikt för att bli större, eller snarare, när man blir större rår man mer och bör således höja vikten till lagom igen.

Vad var jättebra resultat, vad mätte armen innan och vad mätte armen efter? Hur länge har du tränat?

Jag pumpar upp armarna det värsta jag kan, 1 gång i veckan. Ligger mellan 5-20 reps. Jag lyfter inte mer för sakens skull utan tar de vikter som hjälper mig nå målet. Bästa möjliga tryck och pump då jag är klar.

dluddeckens
2012-05-08, 07:47
Varför verkar alla tro att tyngre och färre reps är "tyngre"?

Om jag rår 100x15(1500kg), 110x10(1100kg), 120x6(720kg) i bänkpress t ex

Jag upplever en platå med 100x15 á 5 set, höjer till 120x6 á 5 set ett tag istället, gud vad jag ökar... :)

Progression gäller! Man måste lyfta tyngre vikter på sikt för att bli större, eller snarare, när man blir större rår man mer och bör således höja vikten till lagom igen.

Vad var jättebra resultat, vad mätte armen innan och vad mätte armen efter? Hur länge har du tränat?

Jag pumpar upp armarna det värsta jag kan, 1 gång i veckan. Ligger mellan 5-20 reps. Jag lyfter inte mer för sakens skull utan tar de vikter som hjälper mig nå målet. Bästa möjliga tryck och pump då jag är klar.

Med den teorin borde marathonlöpare ha grymma ben :)

Tror definitivt det är lättare att bygga med högre vikt än en lägre. Däremot finns det lägen när folk använder tyngre vikter än de klarar av....

RobbanColeman
2012-05-08, 07:52
Med den teorin borde marathonlöpare ha grymma ben :)

Tror definitivt det är lättare att bygga med högre vikt än en lägre. Däremot finns det lägen när folk använder tyngre vikter än de klarar av....

Utveckla. Jag hänger inte med. :)

Bulkington
2012-05-08, 08:00
Många verkar tycka att time under tension, dvs tiden som muskeln utsätts för belastning, är en viktig faktor för muskeltillväxt.

Tyvärr verkar många hakat upp sig på time, och glömmer tension, dvs belastningen i fråga :)

Så, knåpa ihop ett armpass med övningar du gillar. För journal, och när du slutar att öka i dom övningarna byter du ut dom, när ökningar uteblir där har du förhoppningsvis en tredje övning beredd, när du slutar öka i den, gå tillbaka till första.

Enkel progression är svårt underskattat.

RobbanColeman
2012-05-08, 08:02
Många verkar tycka att time under tension, dvs tiden som muskeln utsätts för belastning, är en viktig faktor för muskeltillväxt.

Tyvärr verkar många hakat upp sig på time, och glömmer tension, dvs belastningen i fråga :)

Så, knåpa ihop ett armpass med övningar du gillar. För journal, och när du slutar att öka i dom övningarna byter du ut dom, när ökningar uteblir där har du förhoppningsvis en tredje övning beredd, när du slutar öka i den, gå tillbaka till första.

Enkel progression är svårt underskattat.

Jag gillar verkligheten därav ändrade jag på innebörden. :)

Den har ej vetenskaplig grund, den bygger istället på verklighetsförankring och faktisk betydelse.

Bulkington
2012-05-08, 08:09
Jag gillar verkligheten därav ändrade jag på innebörden. :)

Den har ej vetenskaplig grund, den bygger istället på verklighetsförankring och faktisk betydelse.

Ledsen, morgontrött här och hänger inte med här :) Fått för mig att du själv hävdat att man ska öka belastningar allteftersom, och belastningen måste väl ändå vara vad som menas med tension i detta begreppet, annars kunde man ju träna genom att stå och flexa.

Empiri är än så länge det bästa att basera sin träning på, så där håller jag med dig, iaf om man tränar naturligt.

RobbanColeman
2012-05-08, 08:18
Ledsen, morgontrött här och hänger inte med här :) Fått för mig att du själv hävdat att man ska öka belastningar allteftersom, och belastningen måste väl ändå vara vad som menas med tension i detta begreppet, annars kunde man ju träna genom att stå och flexa.

Empiri är än så länge det bästa att basera sin träning på, så där håller jag med dig, iaf om man tränar naturligt.

Bibehållen tension. Utan detta är time helt ointressant.

Progression är också givet. :)

Albin Eriksson
2012-05-08, 20:51
Progression är också givet. :)

Brukar tänka såhär: "2.5kg kan vara skillnaden på OS-guld och silver", så även om det handlar om 1.25%´s höjning så kämpa för att klara det.

Rusk
2012-05-08, 20:58
Med den teorin borde marathonlöpare ha grymma ben :)

Tror definitivt det är lättare att bygga med högre vikt än en lägre. Däremot finns det lägen när folk använder tyngre vikter än de klarar av....

När du kör svin tunga 3or eller 5or så stimulerar du dom största fibrerna men du utesluter dom små.
Tränar du dock med högre reps (8-15) så stimulerar du dom små och när du kommer nära failure så stimulerar du dom största fibrerna.
Detta är varför 8-12 rekommenderas för dom som har huvudmålet att lägga på sig muskler.
Så "tro" på du;)
Sen har iof alla en unik fördelning av diverse fibrer, så variation är "the golden key".

Baler Evans
2012-05-08, 22:42
Vill man bygga massa är ju flerledsövningar a och o även för armar. Tror att väldigt mycket av armarna byggs ifrån press och drag träning så som tunga rodd varianter och tunga pressar. Själva isolationsövningarna som man kompletterar sin armträning med borde vara träning där man går så tungt som möjligt utan att tappa form. Att man te.x inte svingar vikten med ryggen vid curls eller roterar fram axeln för att hjälpa till med den. Som många skrivit så borde övningar varieras när man stagnerar men som jag skrev först tror jag starkt på att just basövningar ger grova armar och att den kompletterande hypertrofi träningen bör vara den som varierars mest, olika sett nya övningar etc.

Enligt mig kungliga isolationsövningar för hypertrofi på armar:

45% incline curls
rak-stång curls med fixerade armbågar
dubbelbicep i kabelmaskin
Dips
Pressdowns
Pushdowns med rep/ kedjor
Enarms pushdown
Enarms Extension över huvudet.

filmjölk
2012-05-09, 06:43
Mina armar ökade (både styrkemässigt och volymmässigt) något enormt av att träna dem dubbelt så mycket:) Kör triceps efter bröstträningen, biceps efter ryggpasset OCH ett alldeles eget pass för armarna varje vecka/träningscykel.

Variera in absurdum med övningar och intensitetstekniker (superset, dropset, set-in-set), använd dig av full ROM, strikt kontrollerad teknik, vräk på med många set och variera helt galet med vikter och antal reps. Allt från svintunga treor-fyror till 20-reppare.

Ena passet kör du kanske bara två övningar för biceps och två för triceps, med 8 set i varje och tunga 4-6:or, nästa pass kör du ett set av varenda jäkla armövning du kan komma på i högreps.

Variation, och "chocka musklerna". Du skall alltid ha träningsvärk i armarna.

exor
2012-05-09, 07:04
Mina triceps har börjat växa sen jag började med liggandes extensions.

Tricepsextension 8-12 reps i 10 set.

Skivstångscurl 8-12 reps 5 set
Hantelcurl 6-12 reps ss hantelcurls på halva vikten i ytterligare 6-8 reps. 5 set.

Anders The Peak
2012-05-09, 07:53
Om jag ska ge ett tips tror jag att det är bra att först lära musklerna att arbeta och upparbeta muskelkänsla. Det gör man lättast med relativt lätt träning:
- Bicepscurl 6*12-20 60% 1RM
- Hantelcurls 6*12-20 60% 1RM
- Omvänd skrivstångscurl 6*12-20 60% 1RM
- Triceps extension runt huvudet 6*12-20 60% 1RM
- Triceps pushdown 6*12-20 60% 1RM

Programmet körs lättast då man splittar kroppen;
- Bröst- Rygg baksida axlar
- Ben dvs lår, hamstrings, vader och core (Mage och korsrygg)
- Axlar, biceps och triceps
Vila 1-2 dgr starta om från början.

Det här kör man ett par månader därefter kan man ändra upplägget mer mot progressivitet och högre intensitet och lägre volym.
Typ:
Uppvärmning 1*20-30 reps bicepscurl vila 2-3 minuter
Arbetsset :
- Bicepscurl 3*6 80-85% 1RM
- Hantelcurl incline 3*6 80-85% 1RM
- Omvänd curl 3*6 80-85% 1RM

Uppvärmning 1*20-30 reps triceps extension vila 2-3 minuter

- Triceps extension runt huvudet/eller som French 3*6 80-85% 1RM
- Triceps pushdown 3*6 80-85% 1RM

Frekvens 2-3 ggr per vecka
Programmet körs lättast då man splittar kroppen;
- Bröst- Rygg baksida axlar
- Ben dvs lår, hamstrings, vader och core (Mage och korsrygg)
- Axlar, biceps och triceps
Vila 1 dag starta om från början

Efter ett 6-8 veckor bör man gå upp till att köra arbetsset mellan 6-12 reps under ca 6-8 veckor. Därefter kan man återgå till inskolningsprogrammet 12-20 reps 60% 1 RM under en månad för ge musklerna högrepsperiod/ återhämtning innan man går tillbaks till högre intensitet och frekvens igen.

Baske
2012-05-09, 07:57
Med den teorin borde marathonlöpare ha grymma ben :)

Tror definitivt det är lättare att bygga med högre vikt än en lägre. Däremot finns det lägen när folk använder tyngre vikter än de klarar av....

Nej, självklart inte! Maratonlöpare tränar huvudsakligen (med enorm marginal) aeroba energiprocesser. DVS inte samma som när du pumpar högreps, lågreps.....bla..

filmjölk
2012-05-09, 09:02
Jag tycker att Robbans rekommendationer i text är roliga i kontrast mot hans träningsvideos. Särskilt en ny film där han kör hammercurl.

"Jag lyfter inte mer för sakens skull utan tar de vikter som hjälper mig nå målet"

Nedan är inte citerat men ett slags sammanfattning av "ideologin":

"Gör en lätt vikt tung, bra träff, isolera muskeln, kontrahera muskeln mot motståndet"

Samtidigt har man hammercurl-videon färskt i huvudet. Det är humor helt i min smak.

RobbanColeman
2012-05-09, 09:38
Jag tycker att Robbans rekommendationer i text är roliga i kontrast mot hans träningsvideos. Särskilt en ny film där han kör hammercurl.

"Jag lyfter inte mer för sakens skull utan tar de vikter som hjälper mig nå målet"

Nedan är inte citerat men ett slags sammanfattning av "ideologin":

"Gör en lätt vikt tung, bra träff, isolera muskeln, kontrahera muskeln mot motståndet"

Samtidigt har man hammercurl-videon färskt i huvudet. Det är humor helt i min smak.

Jag förstår inte motsägelsen du försöker göra gällande.

Baske
2012-05-09, 09:51
Jag förstår inte motsägelsen du försöker göra gällande.

Jag förstår inte heller va han menar.

Vilken Video?

Tycker det du skrev var vackert och talrikt som gräset på prärien!!

RobbanColeman
2012-05-09, 10:26
Hammercurlen använder jag främst för underarmarna. Det är dem jag slutkontraherar t ex. Biceps peakar jag i helt andra övningar.

Jag antar att filmjök vill göra gällandes att jag cheatar de "enorma" vikterna. Alltså inte gör som jag påstår att jag gör, då filmjölk inte ser skillnade på proffsens utförande heller så är nog diskussion lönlös. :)

Jag är inte viktfixerad heller, ej syftet med träningen som sagt, så jag överlever nog om filmjölk tror jag är så svag så jag cheatcurlar en 5ax2 med 35kg. :)

filmjölk
2012-05-09, 10:29
Jag förstår inte motsägelsen du försöker göra gällande.

Motsägelsen är att du kastar och gungar vikter när du tränar, och hävdar att ett sådant utförande isolerar muskeln du vill träna, samtidigt som ett traditionellt strikt utförande i full ROM skulle koppla in mer (jämfört med TUTandet) muskler än de man försöker träna. Samt att ett gungande i avkortad ROM skulle kräva att man använder lättare belastning än full ROM. Där ligger humorn.

RobbanColeman
2012-05-09, 10:38
Motsägelsen är att du kastar och gungar vikter när du tränar, och hävdar att ett sådant utförande isolerar muskeln du vill träna, samtidigt som ett traditionellt strikt utförande i full ROM skulle koppla in mer (jämfört med TUTandet) muskler än de man försöker träna. Samt att ett gungande i avkortad ROM skulle kräva att man använder lättare belastning än full ROM. Där ligger humorn.

Humorn ligger snarare i att man gång på gång inte förstår hur jag tränar då.

Jag rekommenderar inget annat än det jag gör. Jag är ganska noga med att påpeka det också som du vet. Jag hänvisar till mig själv hela tiden. Du blandar in egna tolkningar i vad jag gör när jag tränar. Jag vet hur jag tränar.

Det skulle vara kul om du kunde analysera filmen och beskriva vad jag gör. Jag är extremt nyfiken på vad du ser.

xynP-lhviEw

RobbanColeman
2012-05-09, 11:05
Två varianter till för att visa tre olika utföranden eller hur många utföranden ser ni?


k8l3uR3XdVQ


9YsVLZHV5s4&NR

171
2012-05-09, 11:09
Två varianter till för att visa tre olika utföranden eller hur många utföranden ser ni?


k8l3uR3XdVQ


9YsVLZHV5s4&NR





Sista videon gjorde ont att bara se...

RobbanColeman
2012-05-09, 11:11
Sista videon gjorde ont att bara se...

Skillnader i utförandena gällandes de 3?

171
2012-05-09, 11:19
Skillnader i utförandena gällandes de 3?

Jag försöker träna ungefär som dig så ska försöka ge min syn på det hela... Du försöker träffa underarmarna, martin vet jag inte vad han gör (vad menade han med dra vikten?) och den sista försöker bara lassa på så mycket som möjligt med dålig kontakt med muskeln. Kortfattat sagt alltså....

Sweety87
2012-05-09, 11:21
pumptryckTUTgöraviktentung osv

Vad säger du om att en del tyngdlyftare har extremt grova ben? Inte bara de dunderfeta utan även rippade sådana. T ex: http://i629.photobucket.com/albums/uu18/joeffe_4/bulgaraian-lifters-ivan-stoitsov.jpg. Vem har störst ben av du och honom? Menar inte att hans är större ... men du är inte enormt mycket grövre... och vem har kört flest reps tror du?

Eller om vi tar en strongman som inte är fet, så att man ser musklerna ... Pudzianowski, http://www.theironsamurai.com/wp-content/uploads/2010/01/mariuszcdb_lg.jpg. Han kör antagligen ganska många reps ja ... men tror du att han bryr sig om "pump och tryck" eller om att lyfta tungt? Hans sport går ju ut på att lyfta tungt så jag tror nog att du kan gissa rätt ...

Jaja, de är dopade osv, men det är även din idol Coleman som du ändå säger att man ska följa just eftersom han har fått bäst resultat.

RobbanColeman
2012-05-09, 11:30
Vad säger du om att en del tyngdlyftare har extremt grova ben? Inte bara de dunderfeta utan även rippade sådana. T ex: http://i629.photobucket.com/albums/uu18/joeffe_4/bulgaraian-lifters-ivan-stoitsov.jpg. Vem har störst ben av du och honom? Menar inte att hans är större ... men du är inte enormt mycket grövre... och vem har kört flest reps tror du?

Eller om vi tar en strongman som inte är fet, så att man ser musklerna ... Pudzianowski, http://www.theironsamurai.com/wp-content/uploads/2010/01/mariuszcdb_lg.jpg. Han kör antagligen ganska många reps ja ... men tror du att han bryr sig om "pump och tryck" eller om att lyfta tungt? Hans sport går ju ut på att lyfta tungt så jag tror nog att du kan gissa rätt ...

Jaja, de är dopade osv, men det är även din idol Coleman som du ändå säger att man ska följa just eftersom han har fått bäst resultat.

Det finns ju lokala strandbyggare som är grövre än mig på somrarna bara här i norrtälje så det blir liksom inte intressant alls att dra in mig i jämförelse med ngn dopad. Jag tycker Coleman, Phil Heath, Branch Warren och t ex Cutler är rätt bra.

Jag tror jag skulle vara rätt bra om jag kurade några ggr. :)

Jag tror t ex att om jag slutade träna hela åren fr om nu men tog en kort kur till varje sommar skulle vara klart bättre än om jag tränade vidare som nu i 10 år till.

Alltså, jag är inte stor, jag är ren. Steroider gör så man blir grov! Det finns gränser då man är ren. Man växer t om utan träning om man kurar ju. Dessutom har man fördel av en kur resten av livet gällandes muskelbygge vad jag lärt mig.

Jag träffar iaf väldigt sällan ngn som aldrig kurat som är grövre än vad jag är. Jag har varit som nu i mitt intresse för detta sen 18 års ålder. Innan kolozzeum hade vi "forum" runt trappmaskinerna på KAC med bland annat king grub och robban som ständiga deltagare... :D

rooz
2012-05-09, 11:33
Det kan se ut som robban svingar då han gungar med överkroppen, men han svingar inte med axeln som te.x killen i blått.

(F.ö, jävla hardcore med bälte, lindor & dragremmar när man tränar armar:D)

RobbanColeman
2012-05-09, 11:41
Det kan se ut som robban svingar då han gungar med överkroppen, men han svingar inte med axeln som te.x killen i blått.

(F.ö, jävla hardcore med bälte, lindor & dragremmar när man tränar armar:D)

Tack!

Dragremmar är nog för att träna underarmarna bättre. :)

Anders The Peak
2012-05-09, 11:47
Det är inte lätt att vara Robban nuförtiden*popcorn*

RobbanColeman
2012-05-09, 11:48
Det är inte lätt att vara Robban nuförtiden*popcorn*

hur menar du anders? *popcorn* :)

Sweety87
2012-05-09, 11:48
Det finns ju lokala strandbyggare som är grövre än mig på somrarna bara här i norrtälje så det blir liksom inte intressant alls att dra in mig i jämförelse med ngn dopad. Så Ivan Stoitsov och Mariusz Pudzianowski har muskler för att de är dopade och inte p g a träningen, till skillnad från: "Coleman, Phil Heath, Branch Warren och t ex Cutler" ... eller hur menar du?

Gå nu inte in i din sedvanliga försvarsställning och kalla mig för SL-maffia eller vad ni (Rickard Jansson och du, även om du har lugnat ner dig) nu brukar ... jag tränar inte SL eller OL eller är medlem i någon annan (icke-existerande) maffia, bara så att ni vet.

Men jag är intresserad, och du säger att dina teorier är grundade i praktik, empiri och även en del vetenskap/vetenskapliga hypoteser du själv dragit (inget fel i det om man kan motivera!) ... så svara gärna på varför det finns killar som är sjukt grova trots att de tränar få reps utan PUMP alls, med brutala vikter (Stoitsov), eller t ex höga reps men med syfte att bara lyfta tungt och bli stark (Pudzianowski)?!

SVARA INTE DOPING EFTERSOM DU SJÄLV TAR UPP FYRA DOPADE KILLAR SOM SVAR PÅ VARFÖR DIN TRÄNING ÄR BÄST.

Intresserad av vad du har att svara på detta! *popcorn*

filmjölk
2012-05-09, 11:48
Det skulle vara kul om du kunde analysera filmen och beskriva vad jag gör. Jag är extremt nyfiken på vad du ser.

[/yt]

Jag ser en person som har tagit alldeles för tunga hantlar. Som sedan använder sig av en stor del av kroppens muskulatur förutom armarna för att svinga upp dessa hantlar, som är såpass tunga att han inte har någon kontroll över dem, i en rörelse som bara vagt påminner om någon sorts curl. Inte ens i negativa fasen har personen ens tillstymmelse till styrkan de krävs att hantera hantlarna utan de faller ner handlöst.

Av den videon att döma tror jag tom. att jag själv är rätt nära den "styrkan" du besitter i curl.

För skojs skull, jämför med mina curlar. Förvisso inte hammer-curlar, men ändå. Inte ens hälften av dina armmuskler, men avsevärt mycket striktare teknik(fast den är ganska ful den med). och inte långt efter i styrka.

iPSHS1bQXRk

Sweety87
2012-05-09, 11:50
Dragremmar är nog för att träna underarmarna bättre. :) Ironi, antar jag?

RobbanColeman
2012-05-09, 11:51
Så Ivan Stoitsov och Mariusz Pudzianowski har muskler för att de är dopade och inte p g a träningen, till skillnad från: "Coleman, Phil Heath, Branch Warren och t ex Cutler" ... eller hur menar du?

Gå nu inte in i din sedvanliga försvarsställning och kalla mig för SL-maffia eller vad ni (Rickard Jansson och du, även om du har lugnat ner dig) nu brukar ... jag tränar inte SL eller OL eller är medlem i någon annan (icke-existerande) maffia, bara så att ni vet.

Men jag är intresserad, och du säger att dina teorier är grundade i praktik, empiri och även en del vetenskap/vetenskapliga hypoteser du själv dragit (inget fel i det om man motivera!) ... så svara gärna på varför det finns killar som är sjukt grova trots att de tränar få reps utan PUMP alls, med brutala vikter (Stoitsov), eller t ex höga reps men med syfte att bara lyfta tungt och bli stark (Pudzianowski)?!

SVARA INTE DOPING EFTERSOM DU SJÄLV TAR UPP FYRA DOPADE KILLAR SOM SVAR PÅ VARFÖR DIN TRÄNING ÄR BÄST.

Intresserad av vad du har att svara på detta! *popcorn*

Jag skulle inte tävla i AF, CBB eller -80kg för den delen heller om jag börjar kura, e du med nu?

Jag vet hur mycket man växer med steroider. Jag förstår också att jag kommer växa en hel del med dem med tanke på förutsättningarna innan första sticket! ;)

RobbanColeman
2012-05-09, 11:52
Ironi, antar jag?

Övningar för underarmarna utföres med fördel utan dragremmar som är till för att avlasta nämnda del.

Nu är det konkret men tråkigt. :)

Men iom ditt inlägg blev detta inlägg nog roligast ändå. I know, jag glömmer bort det där med ironi hela tiden. Tack för passningen, jag smashade precis in ett poäng åt oss. :D

RobbanColeman
2012-05-09, 11:55
Tack filmjölk. :)

filmjölk
2012-05-09, 11:55
Det är inte lätt att vara Robban nuförtiden*popcorn*

Japp, jag var lite onödigt elak i tonen på mina inlägg, då jag egentligen diggar Robban skarpt. Men han är rolig att gräla med över nätet och jag håller sällan med honom så det blir liksom upplagt för det. Sorry Robban! Inte meningen att jävlas (mer att småjävlas :D )

RobbanColeman
2012-05-09, 11:57
Japp, jag var lite onödigt elak i tonen på mina inlägg, då jag egentligen diggar Robban skarpt. Men han är rolig att gräla med över nätet och jag håller sällan med honom så det blir liksom upplagt för det. Sorry Robban! Inte meningen att jävlas (mer att småjävlas :D )

Du hjälper mig snarare. :D

Jag kör som vanligt släpp/fånga, även i hammercurl. Siktar på en topp- och en bottenkontraktion. Det är dock inte speciellt tungt. Eller iom inbromsningen blir det ju tungt.

Jag försöker som sagt aldrig flasha med en vikt, jag är bara ute efter effekten/träffen.

nyahamd
2012-05-09, 12:04
Innan kolozzeum hade vi "forum" runt trappmaskinerna på KAC med bland annat king grub och robban som ständiga deltagare... :D

Där skulle man varit med... Golden era of bodybuilding.

filmjölk
2012-05-09, 12:08
Du hjälper mig snarare. :D

Jag kör som vanligt släpp/fånga, även i hammercurl. Siktar på en topp- och en bottenkontraktion. Det är dock inte speciellt tungt. Eller iom inbromsningen blir det ju tungt.

Jag försöker som sagt aldrig flasha med en vikt, jag är bara ute efter effekten/träffen.

Om du körde med min teknik, i full ROM, hävdar du då att du skulle orkat tyngre vikt? :D

RobbanColeman
2012-05-09, 12:17
Om du körde med min teknik, i full ROM, hävdar du då att du skulle orkat tyngre vikt? :D

Det ser ut som du gör en lite frontraise i toppläget, vad är syftet?

Hmm. Ingen aning. Jag curlade t ex med 25kgs hantlarna sist. Ingen cheatcurl. Det var sista övningen innan FST-7 och jag gjorde nog 8-10 reps med dem.

Ag10
2012-05-09, 12:26
Jag är endast ute efter volym med min träning, styrka är inget som jag direkt strävar efter, jag känner att jag får den styrkan som krävs på "köpet"

För ungefär 2-3 månader sedan fick jag jätte bra resultat på min biceps/triceps (har alltid haft svårt att få bra volym på dom muskelgrupperna)

Men den senaste månaden har resultatet avtagit volymmässigt även fast jag tränar likadant som jag gjorde innan, jag har kört högrep hela tiden, bör jag sänka repetitionerna och höja vikten?

Hur tränar DU din biceps/triceps för maximal volym?

Kan det inte bero på din kost då? Äter du exempelvis tillräckligt med proteiner osv. ?

HerrCarlsson
2012-05-09, 12:36
Jag ser en person som har tagit alldeles för tunga hantlar. Som sedan använder sig av en stor del av kroppens muskulatur förutom armarna för att svinga upp dessa hantlar, som är såpass tunga att han inte har någon kontroll över dem, i en rörelse som bara vagt påminner om någon sorts curl. Inte ens i negativa fasen har personen ens tillstymmelse till styrkan de krävs att hantera hantlarna utan de faller ner handlöst.

Av den videon att döma tror jag tom. att jag själv är rätt nära den "styrkan" du besitter i curl.

För skojs skull, jämför med mina curlar. Förvisso inte hammer-curlar, men ändå. Inte ens hälften av dina armmuskler, men avsevärt mycket striktare teknik(fast den är ganska ful den med). och inte långt efter i styrka.

iPSHS1bQXRk

Det klippet illustrerar tydligt hur man kan göra en rörelse avsedd för bicepsträning, fast med minimal kontraktion.. i just biceps. Med ett likvärdigt utförande reppade jag förut åttor på 70kg i stångcurlen, nu när jag istället styr rörelsen via kontraktion och muskelkontroll - TUT, ligger jag på ungefär halva den vikten - med resultatet att jag växer klart bättre. Vilken vikt man hanterar handlar väldigt väldig mycket om utförandet.

Vad är strikt teknik?

Åsberg
2012-05-09, 12:53
Kör triceps extensions och preachercurls så tungt men ändå strikt som möjligt.

Arne Persson
2012-05-09, 13:14
Mitt senaste program som kördes seriöst. Det var dock ett tag sedan.
Den senaste tiden har en del annat kommit emellan. Hoppas mkt snart komma igång igen.

Program 1 Måndag (Bröst/Grepp+Biceps)

Concentrationscurl 10 10 8-10 3x5-6 3x5 3x3 3x1-3
Scottcurl hantel 10 4-5x4-6

Program 2 Tisdag (Triceps/Ben)

Ligg tricepsext. 101010-15 3 3 1-3 3 3 3 3 3 3 1-3 1-3
Ev droppset 1-3, 3, 6, 6, 6, 10, 10, 10
French press fri stång/alt smithmaskin 10 8 8 6 4 333 1
Push down 3-5X 8-10 Superset med
French P. 3-5X 8-10

Program 4 torsdag (Bröst/Biceps)

Bicepscurl 50 mm Ø 10 10 8 6 5 4 3 3 3
Omvändcurl 5x5
Hammercurl 10 3x5-6 3x5 3x3 3x1-3

Program 5 fredag (Grepp/Triceps+Ben)

*Push down 4-5X 8-10 Superset
*French P. 4-5X 8-10

* Endast vid behov...

Anders The Peak
2012-05-09, 13:19
Mitt senaste program som kördes seriöst. Det var dock ett tag sedan.
Den senaste tiden har en del annat kommit emellan. Hoppas mkt snart komma igång igen.

Program 1 Måndag (Bröst/Grepp+Biceps)

Concentrationscurl 10 10 8-10 3x5-6 3x5 3x3 3x1-3
Scottcurl hantel 10 4-5x4-6

Program 2 Tisdag (Triceps/Ben)

Ligg tricepsext. 101010-15 3 3 1-3 3 3 3 3 3 3 1-3 1-3
Ev droppset 1-3, 3, 6, 6, 6, 10, 10, 10
French press fri stång/alt smithmaskin 10 8 8 6 4 333 1
Push down 3-5X 8-10 Superset med
French P. 3-5X 8-10

Program 4 torsdag (Bröst/Biceps)

Bicepscurl 50 mm Ø 10 10 8 6 5 4 3 3 3
Omvändcurl 5x5
Hammercurl 10 3x5-6 3x5 3x3 3x1-3

Program 5 fredag (Grepp/Triceps+Ben)

*Push down 4-5X 8-10 Superset
*French P. 4-5X 8-10

* Endast vid behov...
Jag tror att vi får kalla dig superavancerad byggare då behöver man den här dosen av träning....

Arne Persson
2012-05-09, 13:39
Jag tror att vi får kalla dig superavancerad byggare då behöver man den här dosen av träning....

Tyvärr har jag alltid tränat så och varit van vid det, så nu när jag senaste tiden fått en del saker som hindrat och skurit ner min träning så går det sakta men säkert utför...:(
Det är bara att bita ihop igen...:furious:

Tom Warrior
2012-05-09, 13:44
Tränar du ingen rygg Arne?

Strand93
2012-05-09, 14:25
Om jag ska ge ett tips tror jag att det är bra att först lära musklerna att arbeta och upparbeta muskelkänsla. Det gör man lättast med relativt lätt träning:
- Bicepscurl 6*12-20 60% 1RM
- Hantelcurls 6*12-20 60% 1RM
- Omvänd skrivstångscurl 6*12-20 60% 1RM
- Triceps extension runt huvudet 6*12-20 60% 1RM
- Triceps pushdown 6*12-20 60% 1RM

Programmet körs lättast då man splittar kroppen;
- Bröst- Rygg baksida axlar
- Ben dvs lår, hamstrings, vader och core (Mage och korsrygg)
- Axlar, biceps och triceps
Vila 1-2 dgr starta om från början.

Det här kör man ett par månader därefter kan man ändra upplägget mer mot progressivitet och högre intensitet och lägre volym.
Typ:
Uppvärmning 1*20-30 reps bicepscurl vila 2-3 minuter
Arbetsset :
- Bicepscurl 3*6 80-85% 1RM
- Hantelcurl incline 3*6 80-85% 1RM
- Omvänd curl 3*6 80-85% 1RM

Uppvärmning 1*20-30 reps triceps extension vila 2-3 minuter

- Triceps extension runt huvudet/eller som French 3*6 80-85% 1RM
- Triceps pushdown 3*6 80-85% 1RM

Frekvens 2-3 ggr per vecka
Programmet körs lättast då man splittar kroppen;
- Bröst- Rygg baksida axlar
- Ben dvs lår, hamstrings, vader och core (Mage och korsrygg)
- Axlar, biceps och triceps
Vila 1 dag starta om från början

Efter ett 6-8 veckor bör man gå upp till att köra arbetsset mellan 6-12 reps under ca 6-8 veckor. Därefter kan man återgå till inskolningsprogrammet 12-20 reps 60% 1 RM under en månad för ge musklerna högrepsperiod/ återhämtning innan man går tillbaks till högre intensitet och frekvens igen.

Så du menar att splitta upp kroppen och träna antagonister är mer fördelaktigt (för volym) än sig den traditionella 3-spliten? Har tidigare kört

Bröst, axlar, triceps
Rygg, biceps
Ben

Av olika anledningar har jag tänkt gå över till detta upplägg

Bröst, rygg (bröst/rygg antagonister)
ben (quadriceps/hamstring antagonister)
armar, axlar (biceps/triceps antagonister)

Är det mer fördelaktigt för armarna?

filmjölk
2012-05-09, 14:26
Det klippet illustrerar tydligt hur man kan göra en rörelse avsedd för bicepsträning, fast med minimal kontraktion.. i just biceps. Med ett likvärdigt utförande reppade jag förut åttor på 70kg i stångcurlen, nu när jag istället styr rörelsen via kontraktion och muskelkontroll - TUT, ligger jag på ungefär halva den vikten - med resultatet att jag växer klart bättre. Vilken vikt man hanterar handlar väldigt väldig mycket om utförandet.

Vad är strikt teknik?


Det är all fine and dandy, men du kan väl knappast påstå att ännu mer fusk, ännu mer sving och ännu mindre kontroll än vad jag använder skulle ge bättre kontakt i biceps?

För klockren strikt teknik kan du kika in på exrx. Eller, vafan, jag skall inte vara sån, jag kan länka:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/DBCurl.html



Det ser ut som du gör en lite frontraise i toppläget, vad är syftet?

.

Bättre kontraktion, iaf i teorin, då biceps ena huvud är med och gör precis det, en liten frontraise. Tänk när du gör dubbelbiceps-pose, har du armbågarna för lågt ser biceps mindre ut, du vill ha upp armbågarna högt, men inte för högt för att kunna kontrahera biceps bäst.

Det tänker jag inte på nu när jag gör det, det bara blir så. Jag blev visad att jag skulle göra så för hundra år sedan av en kroppsbyggare, så det har bara fastnat i skallen att man skall curla med en liten frontraise.

(Testa där du sitter i stolen, lägg höger hands fingrar på vänster biceps eller vice-versa. Kontrahera biceps till max när armbågen pekar rakt ner mot golvet, håll kvar kontraktionen och lyft upp armbågen lite, du kan ana en skillnad i biceps då, eller hur?)

kaffe_psykos
2012-05-09, 15:11
Men vad tror ni om man kör mer hela kroppenträning o kör cheatcurls som sista klippet robban la upp. Men med skivstång istället där det lämpar sig att köra tyngre! Lite mer som strongmanträning alltså. Givetvis även ha med lättare träning vid behov, ni förstår haken. Hade biceps eller rättare sagt armarna halkat efter?

Arne Persson
2012-05-09, 15:48
Tränar du ingen rygg Arne?

Om du tittar efter noga så ser du att endast armpassen och armpassdagarna är medtagna. Där saknas mao en hel del.;)

exor
2012-05-09, 15:54
Robban man blir inte olympiastor av en liten kur innan sommaren tyvärr.

RobbanColeman
2012-05-09, 16:00
Robban man blir inte olympiastor av en liten kur innan sommaren tyvärr.

Har väl inte påstått det? Isf har jag skrivit fel.

De som tar en liten kur innan sommaren där jag tränar spöar skiten ur mig iaf på en scen det kan jag lova. :)
Jag har valt att träna rent och får nöja mig med mini-byggning vad det verkar som... Eller som jag tänker nu lite sommarform iaf. :)

Latissimus Dorsi
2012-05-09, 16:01
Om du tittar efter noga så ser du att endast armpassen och armpassdagarna är medtagna. Där saknas mao en hel del.;)

Kan du fylla i där det saknas söta lilla rara Arne? *innocent* Dvs ge oss hela schemat?

Sweety87
2012-05-09, 16:22
Jag skulle inte tävla i AF, CBB eller -80kg för den delen heller om jag börjar kura, e du med nu?

Jag vet hur mycket man växer med steroider. Jag förstår också att jag kommer växa en hel del med dem med tanke på förutsättningarna innan första sticket! ;) Allt som motsäger din pumpmetod för hypertrofi förklaras alltså med doping. Samtidigt som det som talar för din pumpmetod (förutom du själv som gått ut med att du är ren - och därför borde man väl enligt reglerna få påpeka att du är ren) är precis samma sak ... d v s sönderkurade byggare.

text. Skulle du eller någon annan kunnig kunna svara på om det finns någon anatomisk förklaring till varför det är bättre att köra hemmercurls snett inåt (som både Robert Köolmään och Martin Acksson Löwgren gör i sina filmer), i jämförelse med att köra dem rakt upp som Herr Löwgren sa var fel.

RobbanColemans "inåtriktade" hammercurls:
xynP-lhviEw

Martin Löwgren berättar att man INTE ska göra hammercurlen "rakt upp" utan rikta den mer som Robban:
k8l3uR3XdVQ

OBS OBS detta handlar inte vem som har bäst teknik av dem eller vem som är grövst utan rent anatomiskt om det finns någon fördel med att lyfta hanteln uppåt + inåt i stället för bara uppåt.

exor
2012-05-09, 16:54
Har väl inte påstått det? Isf har jag skrivit fel.

De som tar en liten kur innan sommaren där jag tränar spöar skiten ur mig iaf på en scen det kan jag lova. :)
Jag har valt att träna rent och får nöja mig med mini-byggning vad det verkar som... Eller som jag tänker nu lite sommarform iaf. :)

Eftersom du är stor så får dom nog gå på lite högre doseringar för att hinna om dig om dom kör kort tid. Men det finns ju massvis med prepp med olika syften. Tycker det är strong av dig att gneta på alla år utan att ta den enkla vägen.

RobbanColeman
2012-05-09, 16:56
Eftersom du är stor så får dom nog gå på lite högre doseringar för att hinna om dig om dom kör kort tid. Men det finns ju massvis med prepp med olika syften. Tycker det är strong av dig att gneta på alla år utan att ta den enkla vägen.

Jag tycker det är roligt! :)

Arne Persson
2012-05-09, 17:50
Allt som motsäger din pumpmetod för hypertrofi förklaras alltså med doping. Samtidigt som det som talar för din pumpmetod (förutom du själv som gått ut med att du är ren - och därför borde man väl enligt reglerna få påpeka att du är ren) är precis samma sak ... d v s sönderkurade byggare.

Skulle du eller någon annan kunnig kunna svara på om det finns någon anatomisk förklaring till varför det är bättre att köra hemmercurls snett inåt (som både Robert Köolmään och Martin Acksson Löwgren gör i sina filmer), i jämförelse med att köra dem rakt upp som Herr Löwgren sa var fel.

RobbanColemans "inåtriktade" hammercurls:
xynP-lhviEw

Martin Löwgren berättar att man INTE ska göra hammercurlen "rakt upp" utan rikta den mer som Robban:
k8l3uR3XdVQ

OBS OBS detta handlar inte vem som har bäst teknik av dem eller vem som är grövst utan rent anatomiskt om det finns någon fördel med att lyfta hanteln uppåt + inåt i stället för bara uppåt.

Om man är svag alt. vill fuska upp lite tyngre så är det Hawaiistilen, att köra "inåt", som gäller. Passar med fördel till YouTube-videos o. dyl.;)
Inget jag själv praktiserar.

Arne Persson
2012-05-09, 17:56
Kan du fylla i där det saknas söta lilla rara Arne? *innocent* Dvs ge oss hela schemat?

Ha ha! Here my friend!:D

Program 1 Måndag (Bröst/Biceps+Grepp)



Bänkp. 555 3X3

Lut. B. 2x5 3x3

Hantelpress 5x5

Cable cross 3x10



Grippers 3(h)/3(v) 3/3 3/3 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1

Tvåhands Pinch 1111111111

Enhands marklyft 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1

Bending (8 mm varmdraget stål)





Concentrationscurl 10 10 8-10 3x5-6 3x5 3x3 3x1-3

Scottcurl hantel 10 4-5x4-6





Program 2 Tisdag (Triceps/Ben)

Ligg tricepsext. 101010-15 3 3 1-3 3 3 3 3 3 3 1-3 1-3

Ev droppset 1-3, 3, 6, 6, 6, 10, 10, 10

French press fri stång 10 8 8 6 4 333 1

Push down Superset

French P. 3-5X 8-10



Benspark 5X8-10

Bencurl 5X10-12





Program 3 Onsdag (Rygg/Axlar+Grepp)

Grippers 3(h)/3(v) 3/3 3/3 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1

V-bar 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1

Bending (spik)



Chins 30 reps

Bent over rowing 10 8 66633

Höga ryggdrag 1010888



Stående militärpress 555 3x3

Skruvpress 3-4x8

Side lat. 10101083x6

Baksida axel 4-5X12



Marklyft 555333





Program 4 torsdag (Bröst/Biceps)

Bänkp. 5553 1-3 1-3 1-3

Lutande bänk 88666



Bicepscurl 50 mm Ø 10 10 8 6 5 4 3 3 3

Omvändcurl 5x5

Hammercurl 10 3x5-6 3x5 3x3 3x1-3





Program 5 fredag (Triceps/Ben+grepp)

Grippers 3(h)/3(v) 3/3 3/3 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1

Plate vristcurl eller platecurl 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1



Push down Superset

French P. 4-5X 8-10



Knäböj 555553333



Tåhäv 5x12

I hacklift 5x12





Program 6 lördag (Rygg/Axlar)

Chins 30 reps

Hantelrodd 5x5/arm



Press Bakom/Framför i smithmaskin utan ryggstöd

Superset 5x8/övning



Side lat. 5x10

superset

Liggande side lat.5x10-12

RobbanColeman
2012-05-09, 17:57
Kan man sammanfatta mig så här då?

Man som tränat halva sin livstid som är så "inåt" helvete svag så han måste cheatcurla hawaii-vikter med ekonomisk yt-stil. :)

filmjölk
2012-05-09, 18:06
Kan man sammanfatta mig så här då?

Man som tränat halva sin livstid som är så "inåt" helvete svag så han måste cheatcurla hawaii-vikter med ekonomisk yt-stil. :)

"Han som är ganska stark, men inte lika stark som han ser ut att vara, som gillar att kasta runt vikter med säregen teknik"

Proxy
2012-05-09, 18:08
Allt som motsäger din pumpmetod för hypertrofi förklaras alltså med doping. Samtidigt som det som talar för din pumpmetod (förutom du själv som gått ut med att du är ren - och därför borde man väl enligt reglerna få påpeka att du är ren) är precis samma sak ... d v s sönderkurade byggare.


Nu undrar jag lite hur du har tänkt. Vad gäller dopade killar så kan vi lägga det åt sidan, det är nog ingen som vill påstå annat än att byggarträning slår ren styrkeinriktad träning av olika slag, när målet är just byggning. Diverse anekdoter kan givetvis göras om "lyftare X som har rätt grova ben, vad säger du om det huh!?", o.s.v. Men när det kommer till kritan så tror jag att byggareliten har ett litet hum om vad dom gör, precis som att lyftareliten har det.

Om vi lägger dopingen åt sidan, så kan vi diskutera. Robbans budskap är ju skitenkelt. Använd det som fungerar - jag gör så här - testa - fungerar det? Kör på då. Empiri, jag har också börjat "testa" på fler än mig själv, med god framgång.
Titta på lyftarsverige säger jag. Jag tycker att muskelmassa ligger väldigt mycket i underkant för hur tungt dom lyfter, tycker inte du?
Testa! Jag gjorde, och jag är knappast missnöjd.

Sheogorath
2012-05-09, 18:08
"Han som är ganska stark, men inte lika stark som han ser ut att vara, som gillar att kasta runt vikter med säregen teknik...
...och under tiden sysslar med neurotisk självsuggestion om olika känslosensationer inifrån sina muskler under träningen."

Arne Persson
2012-05-09, 18:09
Kan man sammanfatta mig så här då?

Man som tränat halva sin livstid som är så "inåt" helvete svag så han måste cheatcurla hawaii-vikter med ekonomisk yt-stil. :)

Ja... tyvärr är det så....:D

RobbanColeman
2012-05-09, 18:14
Ja... tyvärr är det så....:D

Hahaha. Tur man hammercurlade 57kg:s för några år sedan då mitt nuvarande utförande inte märks. Det ger iaf mig bättre hawaii-vikter. :D

RobbanColeman
2012-05-09, 18:16
...och under tiden sysslar med neurotisk självsuggestion om olika känslosensationer inifrån sina muskler under träningen."

ni-na ni-na ni-na naaa ni-na na-na ni-na... :)

RobbanColeman
2012-05-09, 18:32
ni-na ni-na ni-na naaa ni-na na-na ni-na... :)

Jag är gammal, inte många som förstår vad jag menade...

bJXapKDe-xs

Anders The Peak
2012-05-09, 18:40
Hur går det Robban? Kommer du någon vart med eliten här?
Anders
PS du är inte gammal du är en spoling jämfört med Arne och mig

gratefuldead
2012-05-09, 18:41
Brukar köra supinerad vinkel när jag lyfter ölburken. Full fokus upp och långsamt ned.

RobbanColeman
2012-05-09, 18:47
Hur går det Robban? Kommer du någon vart med eliten här?
Anders

Haha, jag är glad att kunna utmana och röra om lite i de gamla "lagböckerna". Alla får givetvis göra som dem vill, jag vinner dessutom inget på att tipsa ngn heller för den delen. Det fascinerar mig dock att ngn tror att 35kg i hammercurl cross body är tungt för ngn med ca 46cm pumpade armar, denna någon som dessutom är 174cm kort och i ganska bra form. Det är fascinerande. Jag tror egentligen att dem skojar, vad tror du?

Gör iof hammercurlen mest för att jag hajat att king grub haft rätt angående mina underarmar, dem e för små, ska dundra upp dem till 40cm. *flex*

Nä nu får det bli en bra film istället. God kväll kolozzeum! :D

Anders The Peak
2012-05-09, 18:48
Hahaha. Tur man hammercurlade 57kg:s för några år sedan då mitt nuvarande utförande inte märks. Det ger iaf mig bättre hawaii-vikter. :D

57 kg Det är mycket då måste du minst haft jättegrova armar:)

RobbanColeman
2012-05-09, 19:30
57 kg Det är mycket då måste du minst haft jättegrova armar:)

Japp, blir väl 57cm då. *flex*

filmjölk
2012-05-09, 19:58
Att Robbancoleman skulle ha curlat 57kgs hantlar håller jag för osannolikt. Sorry...men knappast. Jag tror inte ens att Magnus Samuelsson i sin prime skulle kunna curla sånna hantlar.

Kalliban
2012-05-09, 20:03
Brukar köra supinerad vinkel när jag lyfter ölburken. Full fokus upp och långsamt ned.

+1 på den! :D I övrigt så kör jag inga övningar för volym alls just nu. Jag återkommer om nåt år om jag känner att jag behöver mer volym inför nästa sommar :)

RobbanColeman
2012-05-09, 20:12
Att Robbancoleman skulle ha curlat 57kgs hantlar håller jag för osannolikt. Sorry...men knappast. Jag tror inte ens att Magnus Samuelsson i sin prime skulle kunna curla sånna hantlar.

Vi pratar samma utförande som på filmen fast med cheat nu, klart jag gjort.

Vad tror du om någon som varit världens starkaste man egentligen!? Klart han rådde mer än så i en rejäl cheatcurl, hammercurl CB.

filmjölk tyvärr men nu cyklar du mer utomhus än vanligt t om, jag skulle nog påstå att du är ganska svag dock. Din curl ser jag dagligen. Utförd av en pensionär faktiskt, jag skojar inte nu. Hoppas ngn från kac kan backa mig i detta, en liten spanjor som tränar varje dag, typ hälften så grov som jag och ungefär hälften så stark också... :)

Jag tror king grub snyggcurlar, i jämförelse med dina, med 29kg också. Då inte ens som första övning. ;)

Det råder aningen förvirring angående styrka i det mesta här på kolozzeum förutom gällandes böj, bänk och mark då. Eller jag kanske generaliserar nu, det ska man inte göra, ber om ursäkt om så är fallet.

Jag är fascinerad som sagt, förundrad. Jag har en annan bild av tungt gällandes "byggarövningar" verkar det som.

Den starkaste jag sett på kac körde koncentrationscurl med 52kg och triceps ext en hand bakom huvudet med samma, fina reps! Han var lite längre än jag, hade tvådelad biceps som mätte 55cm kall. Jag har själv varit med och mätt. Han curlade med 110kg i stångcurl, cheat givetvis, han vägde liksom inte mer själv, hahahaha.

King grub vet vem jag menar, jag ljuger inte!

filmjölk
2012-05-09, 21:59
Vi pratar samma utförande som på filmen fast med cheat nu, klart jag gjort.

Vad tror du om någon som varit världens starkaste man egentligen!? Klart han rådde mer än så i en rejäl cheatcurl, hammercurl CB.

filmjölk tyvärr men nu cyklar du mer utomhus än vanligt t om, jag skulle nog påstå att du är ganska svag dock. Din curl ser jag dagligen. Utförd av en pensionär faktiskt, jag skojar inte nu. Hoppas ngn från kac kan backa mig i detta, en liten spanjor som tränar varje dag, typ hälften så grov som jag och ungefär hälften så stark också... :)

Jag tror king grub snyggcurlar, i jämförelse med dina, med 29kg också. Då inte ens som första övning. ;)

Det råder aningen förvirring angående styrka i det mesta här på kolozzeum förutom gällandes böj, bänk och mark då. Eller jag kanske generaliserar nu, det ska man inte göra, ber om ursäkt om så är fallet.

Jag är fascinerad som sagt, förundrad. Jag har en annan bild av tungt gällandes "byggarövningar" verkar det som.

Den starkaste jag sett på kac körde koncentrationscurl med 52kg och triceps ext en hand bakom huvudet med samma, fina reps! Han var lite längre än jag, hade tvådelad biceps som mätte 55cm kall. Jag har själv varit med och mätt. Han curlade med 110kg i stångcurl, cheat givetvis, han vägde liksom inte mer själv, hahahaha.

King grub vet vem jag menar, jag ljuger inte!

O´rly?

Jag curlar nog i klass med dig om du ser skillnad på halv-rom superfusk och lätt cheat, och kan lyfta mer än dig i precis vilken överkroppsövning som helst, förutsatt att det inte är spastiska juck-drag eller epileptiska stånghalvpressar eller liknande. Vad sägs om att mäta penis i axelpressar, smalbänk, bänkpress eller vad som?

Proxy
2012-05-09, 22:02
Blev du arg nu eller? :D

filmjölk
2012-05-09, 22:06
Blev du arg nu eller? :D

haha japp, när han kallar mig svag, fast är svagare själv purknar jag lite:)

lurre86
2012-05-09, 22:19
bråka inte ni två nu=)

Medans ni står och tjafsar i gymet om vem som lyfter mest så står jag och tar hand om era damer=)

exor
2012-05-10, 04:56
Dom här vikterna ni pratar om låter som vardagscurls på gymmet men hag tycker snarare medianen brukar ligga på 16-20kg och över det börjar det svingas lite för mycket.

RobbanColeman
2012-05-10, 06:31
O´rly?

Jag curlar nog i klass med dig om du ser skillnad på halv-rom superfusk och lätt cheat, och kan lyfta mer än dig i precis vilken överkroppsövning som helst, förutsatt att det inte är spastiska juck-drag eller epileptiska stånghalvpressar eller liknande. Vad sägs om att mäta penis i axelpressar, smalbänk, bänkpress eller vad som?

Jag ljuger aldrig. Jag bryr mig inte om vem som är starkast. Jag är inte så stark. Jag tävlar inte i curl eller ngn övning överhuvudtaget faktiskt. Kul förresten det här med utföranden då man kollar träningsfilmsdelen. Vissa övningar där får man minsann göra hursomhelst, vem har egentligen bestämt att man får brytböja, studsböja, pushpressa, frivända, ryckdra osv. Det känns lite superfusk med det också, håller du inte med, lite iaf?

Oavsett så får du gärna vara starkare än vad jag är, dock är inte 35kg speciellt tungt, jag rår att hålla mot dem på nervägen också, jag kör dock släpp/fånga tänket, som vanligt. Jag höll t ex mot mycket bra i negativa chins på stenåldern, vägde då 90kg och hade 100kg i bälte.

Jag pratar alltså utförande, du missförstår mitt utförande och blandar då in styrka varvid jag hamnar i ett dilemma... :)

Jag skulle filmat med 19kg och 25kg istället. Jag gör likadant med dem på vägen mot 35kg. ;)

RobbanColeman
2012-05-10, 06:34
bråka inte ni två nu=)

Medans ni står och tjafsar i gymet om vem som lyfter mest så står jag och tar hand om era damer=)

Du hittar nog ingen på gymmet jag tränar på som bryr sig mindre om vad han lyfter för vikter. Ta tjejerna ändå du, jag är lyckligt gift. *cupid* :)

Svårt att diskutera på kolozzeum, det vanliga är att jag ska erkänna att jag är stark. :D

Mollestam
2012-05-10, 07:55
Biceps - Koncentrationscurl samt arnoldcurl, varvat med vanliga stångcurls.

Triceps - Skullcrushers, dips eller frenchpress.