handdator

Visa fullständig version : Vilomånad men fortsätta träna ?


Röda Björnen
2012-05-07, 21:43
Jag ska nu försöka ta en månad och ta det lite lugnare med min träning. Har växt mycket och har börjat få ont i leder och musklerna börjar kännas mer och mer slitna för varje pass.

Jag vill dock inte sluta träna helt men absolut sänka min frekvens så att de får längre vila mellan varje pass, jag tittade på en 5 split. Träna oftare, men låta musklerna vila 5-7 dagar mellan varje pass samt deload vikterna och istället för all but nutting peanut way baby köra mer kontakt och lugnt för att inte skada mig mera utan läka och låta lederna växa ifatt.

I dagsläget tränar jag varje muskel 2 ggr i veckan med 2-3 dagars vila mellan varje muskel, kör enligt en egen 3 split.

Borde jag kanske iallafall vila helt 1-4 veckor eller tror ni jag kan fortsätta träna fast med denna nya split ?

MVH

Spartansk
2012-05-07, 21:47
Hur har du kommit fram till att ta just en vilomånad? Varför inte t ex en vilovecka?

Röda Björnen
2012-05-07, 21:50
Testade det tidigare med samma princip, gav mig inget.

MVH

apfel
2012-05-07, 22:07
sänk volymen och intensiteten i en månad, sänka frekvensen skulle jag inte göra.

svenbanan
2012-05-07, 22:11
Varför inte köra två (hyfsat lugna) helkroppspass per vecka och nån variant av konditionsträning typ rodd eller simning två gånger i veckan. Du kan du ju träna upp nån helt ny (?) förmåga som du kanske (troligen?) kommer ha nytta av när du återgår till ditt vanliga slit.

feedhurley
2012-05-07, 22:15
Låter absolut som en bra ide. Nu vet jag inte hur ont i leder du har men man bör lyssna på kroppen och det är ju just de tunga lyften som orsakar dessa problem.
Som du säkert listat ut så kommer du kanske inte bli lika stark under den här perioden (eller om det behövs längre) men vad ska man göra med sin styrka om man iaf har ont i kroppen... Hellre svag och hel än stark och trasig.