handdator

Visa fullständig version : PWO, Kreatin, 15 år?


lighty
2012-05-07, 21:07
Skulle ni rekommendera PWO's eller kreatin till en relativt kort grabb på 15 vintrar? Tränar 6 dagar i veckan f.ö.

Grotesk
2012-05-07, 21:10
Nej.

Doggeh
2012-05-07, 21:12
PWO, nja. Koffein om du verkligen behöver en "boost".

Kreatin, varför inte?

azrael109
2012-05-08, 07:56
Jepp, allt som gör att du kan träna hårdare är bra.

Sniggel
2012-05-08, 11:55
Jag hade iaf inte rekommenderat det.
PWO-marknaden är smutsigare nu än när jag var 15 och många av substanserna i PWO kan göra en mer benägen att missbruka stimulantia i framtiden. Förmodligen större risk ju yngre man är när man börjar.
Å andra sidan är väl koffein redan väldigt utbrett hos tonåringar (red bull, koffeintuggummin, lanpartyn och hela köret).

Kreatin känns iaf lite vettigare.

Pepz
2012-05-08, 12:11
nej
av den enkla anledningen att en random 15åring tränar och äter tämligen mediokert. (detta oavsett hur mycket eller hur "hårt" man tycker att man tränar.

Att pilla med PWO och kreatin då är totalt onödigt imho. dessa två kan ge några futtiga procent. Men att lära sig äta och träna rätt är hela grejen..

Whoopie
2012-05-08, 13:10
nej
av den enkla anledningen att en random 15åring tränar och äter tämligen mediokert. (detta oavsett hur mycket eller hur "hårt" man tycker att man tränar.

Att pilla med PWO och kreatin då är totalt onödigt imho. dessa två kan ge några futtiga procent. Men att lära sig äta och träna rätt är hela grejen..

1+ bra skrivet

King Grub
2012-05-08, 13:12
Kreatinet ser jag ingen anledning att strunta i av den anledningen. Man presterar bättre och får bättre resultat med kreatin än utan kreatin, även om man "tränar och äter tämligen mediokert". Kreatinet förbättrar resultaten ändå. Och inte hindrar det någon att lära sig äta och träna rätt heller.

sii
2012-05-08, 13:18
Det har väl en 18 års åldersgräns kreatin? Måste väl säga något.

z_bumbi
2012-05-08, 13:19
Att man kan få ut fler reps om man tränar mycket är inte alltid positivt och för någon som tränar 6 gånger i veckan så skulle jag gissa att högre volym inte tillför något utan snarare sabbar resultatet. Nu vet jag självklart inte hur det är i det aktuella fallet men generellt så skulle jag inte rekommendera kreatin innan jag vet att personen tränar vettigt och har koll på andra faktorer som inverkar betydligt mer.

Sniggel
2012-05-08, 13:25
Och inte hindrar det någon att lära sig äta och träna rätt heller.

Nej, men jag tror det kan öka risken för att individen lär sig att fokusera på fel saker och aldrig någonsin upptäcker hur pass avgörande träningsbiten är.

När träningen inte går som det ska är risken att individen börjar leta nya kosttillskott. Snarare än att styra upp matrutiner (om det behövs) eller fundera över om träningen är vettigt upplagd eller om denne verkligen tror sig veta sina gränser. (en 15-18-åring har ingen aning om sina egna gränser, men är ofta väldigt självsäker)

Pepz
2012-05-08, 13:31
Kreatinet ser jag ingen anledning att strunta i av den anledningen. Man presterar bättre och får bättre resultat med kreatin än utan kreatin, även om man "tränar och äter tämligen mediokert". Kreatinet förbättrar resultaten ändå. Och inte hindrar det någon att lära sig äta och träna rätt heller.

precis som sniggel skriver.
Fokusera på rätt saker först

lite samma grej som att 15åringar börjar finlira med fnutton övningar för biceps och vinklar, träff på gymmet. när de behöver träna basövningar och äta

vill du ha resultat så fokusera på de viktiga sakerna först.
och dit hör inte kreatin även om det är det bästa kosttillskottet på marknaden

IMHO

King Grub
2012-05-08, 13:32
Så svårt är det inte att använda kreatin och lära sig träna från grunden samtidigt.

Inte heller är det något som inverkar negativt på resultaten senare.

Man får lite bättre resultat från början än man annars hade fått helt enkelt.

blondyz
2012-05-08, 13:36
PWO låter dyrt i förhållande till min uppfattning om genomsnittsinkomsten för personer i 15års åldern. Kreatin är relativt billigt och lätt att hålla reda på. Om det är värt det är upp till var och en, men att det skulle förhindra att man lär sig träna tror jag inte är ett hållbart argument.

Edit: För att relatera till första posten, jag skulle rekommendera att man lär sig träna, äta, sova och sköta sin vardag bra. Kreatin kanske jag inte skulle rekommendera spontant, men om jag hade blivit tillfrågad hade jag haft svårt att argumentera mot det.

Sniggel
2012-05-08, 13:40
Jag kan bara gå på vad jag tror och hur jag har sett 15-åringars ögon lysa upp när de pratar om olika kosttillskott.
Jag tror definitivt att man i den åldern ser många kosttillskott som "magiska" och kanske t om som "något olagligt steroid-liknande" (vilket ibland t om är sant nu förtiden!)
En sådan inställning gör att deras tankar kan ockuperas av fel saker.
Att testa att vara utan och sen efter ett tag märka att träningen går ju jättebra, trots att "alla" ens kompisar tar Jack3d/kreatin/Animal STAK så går det precis lika bra för en själv.
Sådana upplevelser kan vara avgörande för att en individ ska få långsiktiga resultat eftersom det kan vara en uppenbarelse över vad som spelar roll.

blondyz
2012-05-08, 14:28
Jag kan bara gå på vad jag tror och hur jag har sett 15-åringars ögon lysa upp när de pratar om olika kosttillskott.
Jag tror definitivt att man i den åldern ser många kosttillskott som "magiska" och kanske t om som "något olagligt steroid-liknande" (vilket ibland t om är sant nu förtiden!)
En sådan inställning gör att deras tankar kan ockuperas av fel saker.
Att testa att vara utan och sen efter ett tag märka att träningen går ju jättebra, trots att "alla" ens kompisar tar Jack3d/kreatin/Animal STAK så går det precis lika bra för en själv.
Sådana upplevelser kan vara avgörande för att en individ ska få långsiktiga resultat eftersom det kan vara en uppenbarelse över vad som spelar roll.

Absolut, det du säger har jag också noterat och inte bara hos 15åringar. Att säga att alla tillskott bör avstås för det går lika bra ändå kan säkert gå, frågan är om det inte kan gå lika bra i många fall om man försöker upplysa om vad som stämmer och inte stämmer. En 15 åring det går bra för utan tillskott kommer nog vara väldigt glad, en 15 åring som det tar lång tid att bygga för kommer säkert undra varför det tar lång tid och snegla åt alla möjliga tillskott. Det är det som är faran tror jag personligen, och det som är en stor del av tillskottsfällan. Det tar lång tid och mycket arbete helt enkelt, man får inga resultat direkt och man jämför med andra utan att veta hur länge de stod och stampade på ruta ett själva.

Sniggel
2012-05-08, 15:07
och inte bara hos 15åringar.

Tänkte också på det när jag skrev det ;)

lighty
2012-05-08, 17:10
Ok, har läst igenom era svar och skippar PWO:n helt. Kreatinet får jag ta mig en funderare på.

Till er som verkar tro att alla yngre bara lallar runt på gymmet, alla är inte så. Tränar för det mesta själv och seriöst när jag är på gymmet. Jag håller mig endast till bra kost, hoppar över godis, dricka, pizza mm. Detta har jag gjort i över 2 månader nu och ser ingen orsak till varför jag skulle sluta med det. Sover bra, 8-9 timmar varje dag.

Har haft en dröm som PT nu i ca ett år och den kritiken kreatin får är för det mesta bra, undrade bara över om det är så bra för en 15-åring.

Anyways, tack för svaren :)

EDIT: Sista dagen för omval till gymn. nu på torsdag. Är det någon linje som man kan gå för att underlätta utbildningen till PT? Barn och fritid? Inriktning?

Pepz
2012-05-08, 17:19
EDIT: Sista dagen för omval till gymn. nu på torsdag. Är det någon linje som man kan gå för att underlätta utbildningen till PT? Barn och fritid? Inriktning?

läs samhälle eller natur så du kan gå vidare till högskola.
barn och fritid är absolut ingen fördel oavsett om du när PT drömmar

blondyz
2012-05-08, 17:35
Ang. utbildning kan jag bara hålla med. Samhälle, natur eller teknik tror jag är bra grunder. Efter gymnasiet är det oftast grunden som är det viktiga, inte inriktning.

energi
2012-05-10, 08:55
Kreatinet ser jag ingen anledning att strunta i av den anledningen. Man presterar bättre och får bättre resultat med kreatin än utan kreatin, även om man "tränar och äter tämligen mediokert". Kreatinet förbättrar resultaten ändå. Och inte hindrar det någon att lära sig äta och träna rätt heller.

Grub, tycker du att man ska cycla kreatin, om ja, hur länge ska man använda det och sedan ta pause?