handdator

Visa fullständig version : Max teoretiskt kcal underskott?


agent0range67
2012-05-07, 20:41
Hur räknar man ut sitt maximala kcal underskott?

King Grub
2012-05-07, 20:44
Kroppsfett i kilo x 70.

agent0range67
2012-05-07, 21:40
Antar att 70 är en konstant..

Spartansk
2012-05-07, 21:43
Va? Finns det en maxgräns?

Dreas
2012-05-07, 21:45
Va? Finns det en maxgräns?Om man vill försöka hålla muskelförlusten nere och fettförlusten ändå så hög som möjligt, mja.

Spartansk
2012-05-07, 21:49
Om man vill försöka hålla muskelförlusten nere och fettförlusten ändå så hög som möjligt, mja.

Åh, tänkte väl det.

Ponitus
2012-05-07, 22:30
Antar att 70 är en konstant..

70kcal är det mesta ett kilo fett kan släppa ifrån sig, om jag inte minns helt fel.
Så, ja.

deffrage
2012-05-07, 23:13
http://www.lift-heavy.com/ilcd-diet/

Kommentarer på detta?

Är inte det liknande något som Ola Wallengren har gjort?

vicarious
2012-05-08, 09:41
Ett teoretiskt max ja.

Barbastark
2012-05-08, 11:16
Om man ligger ca100-200kcal under sitt teoretiska max (5-600 i underskott om teoretisk max är 700) samtidigt som man intar rikligt med protein (ca3g/kg kroppsvikt och dag), borde man inte då förlora 0 muskelmassa?

King Grub
2012-05-08, 11:19
Muskeluppbyggnaden stimuleras inte mer och mer ju mer protein du äter efter en viss gräns och 3 gram / kilo har redan passerat den gränsen för länge sedan.

Barbastark
2012-05-08, 11:20
Muskeluppbyggnaden stimuleras inte mer och mer ju mer protein du äter efter en viss gräns och 3 gram / kilo har redan passerat den gränsen för länge sedan.

Tänker at 3g skulle räcka gott och väl för hela kroppens proteinbehov så den inte börjar nalla från det som ska till musklerna till förmån för övriga processer.

King Grub
2012-05-08, 11:21
Varje kilo kroppsfett kan bara frisätta en viss mängd energi per dygn. När den gränsen har passerats kataboliseras fettfri massa motsvarande resten av underskottet. Det har inte med proteinintaget att göra, utan kroppsfettets förmåga att frisätta energi under en viss tidsperiod.

tigerofsweden
2012-05-08, 12:45
Varje kilo kroppsfett kan bara frisätta en viss mängd energi per dygn. När den gränsen har passerats kataboliseras fettfri massa motsvarande resten av underskottet. Det har inte med proteinintaget att göra, utan kroppsfettets förmåga att frisätta energi under en viss tidsperiod.

Har du någon teori hur t ex Ola Wallengren kunde minimera förlusten av fettfri massa under hans omtalade lågkaloridiet?

Barbastark
2012-05-08, 14:07
Varje kilo kroppsfett kan bara frisätta en viss mängd energi per dygn. När den gränsen har passerats kataboliseras fettfri massa motsvarande resten av underskottet. Det har inte med proteinintaget att göra, utan kroppsfettets förmåga att frisätta energi under en viss tidsperiod.

Ja, det förstår jag, det var därför jag angav en siffra som var tänkt att vara en bit under teoretiska maxet.

azrael109
2012-05-08, 19:10
Nu hittar jag inte en lite äldre artikel om en soldat som krashade i första Irakkriget och fick gå tillbaka. Han åt väl i princip noll och intet och gick hela dagarna i öknen, när han väl kom tillbaka hade han förlorat sjuka mänder bf och relativt lite LBM.

Något som någon kommer ihåg?

Barbastark
2012-05-08, 19:12
Varje kilo kroppsfett kan bara frisätta en viss mängd energi per dygn. När den gränsen har passerats kataboliseras fettfri massa motsvarande resten av underskottet. Det har inte med proteinintaget att göra, utan kroppsfettets förmåga att frisätta energi under en viss tidsperiod.

Ja, det förstår jag, det var därför jag angav en siffra som var tänkt att vara en bit under teoretiska maxet.

Bump

King Grub
2012-05-08, 19:14
Inte av just den anledningen.

Barbastark
2012-05-08, 19:20
Inte av just den anledningen.

Så om man lägger sig på ett kcal-underskott som inte är riktigt så högt som teoretiska maxet från fett borde det då inte vara så att man förlorar 0 muskler (så länge man äter upp emot 3g protein/kg kroppsvikt)?

King Grub
2012-05-08, 19:24
Inte av just den anledningen (underskottets storlek) i alla fall, som jag just skrev.

Barbastark
2012-05-08, 19:26
Inte av just den anledningen (underskottets storlek) i alla fall, som jag just skrev.

Ok. Men varför vill inte kroppen enbart förbränna fett om den har möjlighet att ta allt från fett, eller kolhydrater? Muskler är ju mycket mer värdefullt än fett för kroppen.

Fredron
2012-05-08, 19:31
Barbastark, siffran 70 är ett genomsnitt och inte en personlig garanti.
Musklerna bryts ner och byggs upp varje dag så om du t.ex. deffar utan träning så kommer du inte förlora 0 muskler oavsett hur litet underskottet är samt hur mycket protein du äter.
Med träning bör du lyckas åstadkomma minst samma mängd uppbyggnad som nedbrytning men det är ingen garanti och ordet träning är ganska diffust i sig.

Barbastark
2012-05-08, 19:33
Barbastark, siffran 70 är ett genomsnitt och inte en personlig garanti.
Musklerna bryts ner och byggs upp varje dag så om du t.ex. deffar utan träning så kommer du inte förlora 0 muskler oavsett hur litet underskottet är samt hur mycket protein du äter.
Med träning bör du lyckas åstadkomma minst samma mängd uppbyggnad som nedbrytning men det är ingen garanti och ordet träning är ganska diffust i sig.

Ja, men det svarar ju ändå inte på varför kroppen inte enbart tar från fett å kolhydrater om den har möjlighet utan väljer att ta från muskler också.

agent0range67
2012-07-03, 01:18
Kroppsfett i kilo x 70.

Hängde inte riktigt med nu. Jag väger atm 73 kg x 70 = 5110 kcal. Är detta underskott under en veckas tid?

Axa
2012-07-03, 01:36
Hängde inte riktigt med nu. Jag väger atm 73 kg x 70 = 5110 kcal. Är detta underskott under en veckas tid?

kroppsfett inte kroppsvikt. Så 73x(tex 19%bf=0.19) 73x0.19 = 13,87
(bf)13.87x70=..

Onigiri
2012-07-03, 07:16
Muskler är ju mycket mer värdefullt än fett för kroppen.Är det väl inte? Inte mer än den massa som vi behöver grundläggande, allt extra vi byggt utöver det anser väl inte kroppen som mer värdefullt än fett som agera livräddare vid svält tex?

Dreas
2012-07-03, 07:18
Ja, men det svarar ju ändå inte på varför kroppen inte enbart tar från fett å kolhydrater om den har möjlighet utan väljer att ta från muskler också.

Fast det kanske den inte gör i så hög utsträckning? Har för mig att det är uppbyggnaden som minskar och detta leder på sikt till muskelförlust.

vicarious
2012-07-03, 12:15
Inte mer än den massa som vi behöver grundläggande, allt extra vi byggt utöver det anser väl inte kroppen som mer värdefullt än fett som agera livräddare vid svält tex?

Nä precis. Det blir ju bara onödig last som kroppen måste släpa omkring på, och det kostar energi. Lösningen på det (lura kroppen att musklerna behövs) görs genom tung styrketräning.

Sniggel
2012-07-03, 12:59
Ja, men det svarar ju ändå inte på varför kroppen inte enbart tar från fett å kolhydrater om den har möjlighet utan väljer att ta från muskler också.

Kroppen tar hela tiden från fett, kolhydrater och aminosyror (som bl a kommer från nedbruten muskelmassa). Samtidigt lagras fett, aminosyror och kolhydrater in. Hur mycket som lagras och hur mycket som bryts ner bestäms av en uppsjö av faktorer. Kroppen tänker inte att den "bara ska bryta ner kolhydrater och fett och strunta helt i proteinnedbrytning för stunden". Men man kan ju minimera nedbrytningen med vissa faktorer (styrketräning, högt proteinintag och inte allt för högt kaloriudnerskott) och samtidigt maximera fettförbränning (högt kaloriunderskott).

Sagolikt
2012-07-04, 09:53
Evulotionen säger inte heller att muskler nödvändigtvis är bättre än fett heller. Kroppen har snabbt hamnat på efterkälken och det får vi dras med nu :)

Annars hade jag gärna berättat för min kropp att 10% kropssfett är mer än tillräckligt och att resten av energin kan gå till flugorna :)