handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag göra!?


hetsig
2012-05-07, 19:11
Stukade min fot ganska kraftigt för tolv dagar sen. Va hos doktorn för 10 dagar sen och jag fick då en gipsskena, han sa att jag skulle komma tillbaka om 10 dagar så skulle vi antagligen ta bort gipset. Bor utomlands och det mesta i det här landet brukar knasa en del. Ringde och bokade en tid och kan inte komma dit förens om 7dagar nu. Så jag funderar på om jag ska ta bort gipsskenan själv, jag har redan ett väldigt bra rehabprogram som ja ska köra. Jag tycker det känns väldigt dumt att vänta en vecka till om det inte behövs, foten blir ju sämre för varje dag jag har gipset på och inte kan sätta igång med rehabträningen. Vad tycks? Skulle gärna vilja ha svar från nån kunnig (ortoped, sjukgymnast eller liknande). Tycker det känns ganska överdrivet att behöva gå med gipsskena i 17dagar för en stuckning. Kan redan gå normalt utan kryckor.

Undrar också varför jag ska röntga nästan gång jag kommer dit. Jag har ju knappast dragit på mig nån fraktur när jag har haft gipset på mig (röntgade hos doktorn för 10dagar sen). Nån som vet?

Holabandola
2012-05-08, 10:47
Svårt att svara på, men har du inte ont så ser jag en ny röntgen som onödig. Ska man röntga så ska fördelarna överväga nackdelarna, för röntgen är inte helt hälsosamt.

...det övriga får någon annan svara på.

Tolkia
2012-05-08, 19:37
Tanken med röntgen är, gissar jag, att se om det finns någon fraktur som ma missade vid första undersökningen. Ibland syns inte själva frakturen så bra från början, men man kan hitta benpålagringen som blir när läkningen kommit igång. Om det hade varit i Sverige hade jag gissat att din läkare redan misstänkte att det skulle vara något mer än en vanlig stukning, eftersom du fått en gipsskena (här är det nog knappast rutin), men jag vet ju inte hur det är där du bor. Kanske har man annan syn på hur man behandlar stukningar där än här.

Angående riskerna, så skall man inte bestråla överdrivet, men man skall inte beskriva det som om det finns någon gigantisk risk att utveckla cancer av en fotledsröntgen heller.

hetsig
2012-05-08, 21:15
Tanken med röntgen är, gissar jag, att se om det finns någon fraktur som ma missade vid första undersökningen. Ibland syns inte själva frakturen så bra från början, men man kan hitta benpålagringen som blir när läkningen kommit igång. Om det hade varit i Sverige hade jag gissat att din läkare redan misstänkte att det skulle vara något mer än en vanlig stukning, eftersom du fått en gipsskena (här är det nog knappast rutin), men jag vet ju inte hur det är där du bor. Kanske har man annan syn på hur man behandlar stukningar där än här.

Angående riskerna, så skall man inte bestråla överdrivet, men man skall inte beskriva det som om det finns någon gigantisk risk att utveckla cancer av en fotledsröntgen heller.

okej låter vettigt. Känner mig ganska bra i foten nu, kan gå bra så länge jag går lite försiktigt och jag grävde lite i bomullen på framsidan av skenan och såg att jag knappt har något svullnad kvar eller blåmärken. Känns jävligt frustrerande att inte veta om jag egentligen ska bort skenan nu och börja med sjukgymnastiken... Men det är kanske bäst att vänta.

När jag träffa doktorn så det enda han gjorde var att trycka lite runt fotknölarna o fråga om det gjorde ont och sen kolla röntgen. Så han verkar ju inte gjort så mycket av en undersökning..