handdator

Visa fullständig version : Hur kan man välja vilka hemsidor man kan komma åt


AngryFinnishGuy
2012-05-07, 18:48
Har en dator med två användare, och jag vill låsa alla hemsidor förutom de jag väljer för ena användaren. Den andra användaren får fortsättningsvis ha möjlighet att surfa vad den vill. Hur löser jag detta?

Har hittat något porrfilter, men det är inte en sådan lösning jag söker. Utan en allmän kontroll.

drakfelt
2012-05-07, 18:53
Användare A har inga restrektioner
Användare B har inte tillgång till någon hemsida FÖRUTOM dom du väljer, stämmer detta?

AngryFinnishGuy
2012-05-07, 19:08
Användare A har inga restrektioner
Användare B har inte tillgång till någon hemsida FÖRUTOM dom du väljer, stämmer detta?

Japp, det är väldigt mycket bättre och enklare förklarat. Tack. Det är det jag försöker åstadkomma.

Eddie Vedder
2012-05-08, 15:05
Synd att tråden dog. Jag skulle också vilja veta mer om det här. Det kan tveklöst bli aktuellt för mig att inom en framtid behöva blocka mig själv från bland annat Kolozzeum på en annan dator. :D

AngryFinnishGuy
2012-05-08, 15:35
Synd att tråden dog. Jag skulle också vilja veta mer om det här. Det kan tveklöst bli aktuellt för mig att inom en framtid behöva blocka mig själv från bland annat Kolozzeum på en annan dator. :D

Jo. Försöker harva mig igenom google hits så jag updaterar med resultat, om jag får det jag måste få gjort.

Haha, mjo ibland borde man ha låst sin egna dator rejält. :D (Om password behövs får man ta upp notepad, dra huvudet över tangentbordet för att få random password. Klistra in och låsa skiten.)

shut teh face
2012-05-08, 15:39
Det enklaste är om du editerar HOSTS-filen och lägger till följande:

127.0.0.1 kolozzeum.com
127.0.0.1 dn.se

När de då surfar mot kolozzeum så kommer de på 127.0.0.1 istället (loop back)

HOSTS-filen brukar ligga i C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\

Sen är jag inte tillräckligt bra på Windows för o veta ifall 2 olika användare har olika hosts-filer...

Jens.Andersson
2012-05-08, 15:44
Vissa routrar erbjuder "block sites" där du kan ange sidor och domäner och sedan ha en
"allow trusted IP adress" vilket kanske kunde lösa problemet.

C.E.J.
2012-05-08, 15:49
Det enklaste är om du editerar HOSTS-filen

Hur gör man det? Jag öppnar filen i Anteckningar, men det går inte att spara ändringen rakt av utan man måste spara som ny fil, och hosts är av filtyp "Fil" :P

AngryFinnishGuy
2012-05-08, 15:51
Det enklaste är om du editerar HOSTS-filen och lägger till följande:

127.0.0.1 kolozzeum.com
127.0.0.1 dn.se

När de då surfar mot kolozzeum så kommer de på 127.0.0.1 istället (loop back)

HOSTS-filen brukar ligga i C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\

Sen är jag inte tillräckligt bra på Windows för o veta ifall 2 olika användare har olika hosts-filer...

Jo har kollat på detta. Men problemet ligger i att jag måste ge en person tillgång till kanske 5 st hemsidor, och få alla andra blockerade. Detta pga ett visst problem denne har. (nej ingen kompis lillebror som kollar porr problematik)

Vissa routrar erbjuder "block sites" där du kan ange sidor och domäner och sedan ha en
"allow trusted IP adress" vilket kanske kunde lösa problemet.

Internet som används på datorn är ett mobilt bredband.

Jag är tacksam för alla svar :)

King Grub
2012-05-08, 15:52
Hur gör man det? Jag öppnar filen i Anteckningar, men det går inte att spara ändringen rakt av utan man måste spara som ny fil, och hosts är av filtyp "Fil" :P

Starta Anteckningar som admininstatör.

C.E.J.
2012-05-08, 15:55
Starta Anteckningar som admininstatör.

Administratören är den enda användaren, så check.

shut teh face
2012-05-08, 15:57
Administratören är den enda användaren, så check.
Nää så funkar det inte i Win 7. Du måste starta anteckningar som administratör (högerklicka) :)

vicarious
2012-05-08, 16:01
Det enklaste är om du editerar HOSTS-filen och lägger till följande:

127.0.0.1 kolozzeum.com
127.0.0.1 dn.se

När de då surfar mot kolozzeum så kommer de på 127.0.0.1 istället (loop back)

HOSTS-filen brukar ligga i C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\

Sen är jag inte tillräckligt bra på Windows för o veta ifall 2 olika användare har olika hosts-filer...

+1, detta är en simpel lösning men funkar inte riktigt på sig själv då eftersom man vet hur man gör :D

C.E.J.
2012-05-08, 16:01
Nää så funkar det inte i Win 7. Du måste starta anteckningar som administratör (högerklicka) :)

Jag vet inte hur ni menar. Jag är administratör. Om jag högerklickar finns det ett Öppna-alternativ, och väljer jag då att öppna med Anteckningar så blev det som jag skrev, att man måste spara som ny fil.

King Grub
2012-05-08, 16:03
Det är Anteckningar du skall högerklicka på och välja "Kör som administratör". Sedan laddar du hosts-filen efteråt, inifrån Anteckningar.

C.E.J.
2012-05-08, 16:07
Ah! Nu var det gjort, men att lägga till 127.0.0.1 kolozzeum.com gjorde ingenting, kan fortfarande slösa bort min tid på denna fina sida ;)

King Grub
2012-05-08, 16:16
Du måste lägga till www. också.

rajjan_dammit
2012-05-08, 19:41
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/help/videos/using-parental-controls

&

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Looking-for-web-filtering-and-activity-reports-in-Windows-Parental-Controls

kanske kan vara nånting?

rajjan_dammit
2012-05-08, 19:50
Det enklaste är om du editerar HOSTS-filen och lägger till följande:

127.0.0.1 kolozzeum.com
127.0.0.1 dn.se

När de då surfar mot kolozzeum så kommer de på 127.0.0.1 istället (loop back)

HOSTS-filen brukar ligga i C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\

Sen är jag inte tillräckligt bra på Windows för o veta ifall 2 olika användare har olika hosts-filer...

Det TS efterfrågar är ju en whitelist, att editera HOSTS är ju mer en slags blacklist. Det finns också bara en HOSTS-fil. Alternativet om man vill spärra enskilda sidor för specifika användare är ju att ta bort posterna och lägga tillbaks dem efterhand som administratören loggar ut och loggar in. Det går väl att scripta, I guess, men verkar omständigt.

I domänmiljö kan man använda sig av loginscript, men en brandväggslösning som TMG eller liknande är väl att föredra.

Eiken
2012-05-08, 21:25
Borde det inte gå att göra med en hygglig brandvägg. Blockera allt och sedan lägga in några regler för de sidor du ska kunna komma åt som gäller mer än den andra regeln.

Sedan ställer du in så att man behöver lösenord för att stänga av eller ändra inställningar för brandväggen.

anton2000
2012-05-08, 21:42
http://www.addictivetips.com/internet-tips/strict-pomodoro-blocks-distracting-websites-makes-you-work-chrome/

rajjan_dammit
2012-05-08, 21:55
http://www.addictivetips.com/internet-tips/strict-pomodoro-blocks-distracting-websites-makes-you-work-chrome/

Funkar ju klockrent. I 25 minuter.