handdator

Visa fullständig version : Äter man psylliumfrö bara för att de mättar?


Doolie
2012-05-07, 16:11
Jag har börjat blanda mitt kvarg med psylliumfrö och jag märker att jag blir otroligt mycket mättade av en 250g burk kvarg.

Finns det andra kalorifria produkter som har liknande effekt? ;)

gQLLe
2012-05-07, 16:18
jag äter mycket selleri ibland när jag vill bli mätt för stunden! dock får jag pissa som fan sen men det är en annan femma :D

King Grub
2012-05-07, 16:27
Äter man psylliumfrö bara för att de mättar?

Dom håller magen i form också, och sänker både insulin- och blodsockersvar på födointag.

Doolie
2012-05-07, 16:29
Dom håller magen i form också, och sänker både insulin- och blodsockersvar på födointag.

Vad innebär det att de sänker insulin och blodsockersvar?

Jag läste också i en annan tråd där du Grub skrev att selleri var i princip minuskalorier, låter som en smart grej att knapra på då.

Men finns det gott sätt att tillaga selleri? Jag menar de lär ju inte vara så gott att bara käka rakt av.:)

gQLLe
2012-05-07, 18:41
Vad innebär det att de sänker insulin och blodsockersvar?

Jag läste också i en annan tråd där du Grub skrev att selleri var i princip minuskalorier, låter som en smart grej att knapra på då.

Men finns det gott sätt att tillaga selleri? Jag menar de lär ju inte vara så gott att bara käka rakt av.:)

japp minuskalorier är sant! Jag brukar ibland steka selleri med endast ett uns olja o sen krydda efter smak! Typ vitlök, salt och koriander/basilika blir finfint! :)

Eddie Vedder
2012-05-07, 19:00
Vad innebär det att de sänker insulin och blodsockersvar?

Inte lika stor blodsockerstegring och inte lika stort insulpåslag.

Jode
2012-05-07, 19:01
Jag använder det både i min gröt där det blir en rejäl mängd/god konsistens sen använder jag det i min ostkaka på ägg/kvarg för att få det att stelna innan den åker in i ugnen. Och det håller min mage i trim då jag äter ganska rent, med mycket grönsaker som jag annars kan bli seg i magen av.

Gurkyngel
2012-05-07, 19:17
Fiberhusk = malet psylliumfröskal. Funkar bra som förtjocknings/bindemedel samt volymökare i mat. I princip kalorifritt. Kan ibland funka som mjöl också.
Fibrex = flingor av sockerbetor. Jag brukar använda det som müsli. Smakar ungefär som papper, gott tillsammans med lite nötter :)

vicarious
2012-05-07, 19:19
Fiberhusk = malet psylliumfröskal. Funkar bra som förtjocknings/bindemedel samt volymökare i mat. I princip kalorifritt. Kan ibland funka som mjöl också.
Fibrex = flingor av sockerbetor. Jag brukar använda det som müsli. Smakar ungefär som papper, gott tillsammans med lite nötter :)

Vem kan säga nej till papper med lite nötter :naughty:

Holabandola
2012-05-07, 19:22
Det lindar in maten i ett slem och sänker GI.

Slemmet lägger sig även på tarmslemhinnan och har man IBS, chrons, skadad tarmslemhinna så hjälper den detta att läka. Maten kan passera utan att "riva" på den redan skadade slemhinnan. Så på sikt hjälper den tarmen att bygga upp slemhinnan och bli motståndskraftig.
Vitt psyllium innehåller 5% mer slem än vad svarta gör. Vita är billigare också.

Gurkyngel
2012-05-07, 19:38
Vem kan säga nej till papper med lite nötter :naughty:

My point exactly ;) man vänjer sig...

Eddie Vedder
2012-05-07, 19:41
man vänjer sig...

Låter mer som att du gillar att det fyller magen än att det smakar gott faktiskt. :)

Gurkyngel
2012-05-07, 20:17
Låter mer som att du gillar att det fyller magen än att det smakar gott faktiskt. :)

Jag erkänner att det inte är någon smaksensation men på samma gång inte äckligt. Bara intensägande på något vis. Så ja det är väl mättnadsfunktionen som är största anledningen till att jag käkar det. Plus att det ger känslan av müsli fast med betydligt lägre kcal-innehåll :) det blir placebo-gott *screwy*

Jode
2012-05-08, 05:06
Just fibrex har gjort mer skada i min mage än nytta. Uppsvälld och magknip. Beror givetvis på mängden.

JoHannibal
2012-05-08, 07:51
Jag har börjat blanda mitt kvarg med psylliumfrö och jag märker att jag blir otroligt mycket mättade av en 250g burk kvarg.

Finns det andra kalorifria produkter som har liknande effekt? ;)

Jag brukar blanda i krossade linfrön! De är rätt lika och är mättande!

Vald vikt 10g
Kcal: 51
Protein: 1,8g
Fett: 4,2
Kolhydrater: 0,2
Fibrer: 2,7

azrael109
2012-05-08, 08:21
Jag brukar blanda i krossade linfrön! De är rätt lika och är mättande!

Vald vikt 10g
Kcal: 51
Protein: 1,8g
Fett: 4,2
Kolhydrater: 0,2
Fibrer: 2,7

Brukade jag också i ganska stor mängd, innan jag fick reda på att det var rätt giftigt.

JoHannibal
2012-05-08, 10:15
Brukade jag också i ganska stor mängd, innan jag fick reda på att det var rätt giftigt.

Jag har läst att det är giftigt i väldigt stora mängder men att 1-2 msk om dagen bara är nyttigt?

Eddie Vedder
2012-05-08, 12:16
Jag har läst att det är giftigt i väldigt stora mängder men att 1-2 msk om dagen bara är nyttigt?

Inte krossade.

JoHannibal
2012-05-08, 14:08
Inte krossade.

Är krossade inte gifitigt eller inte nyttigt?

Morty
2012-05-08, 14:17
Krossade är giftiga och inte nyttiga. Eller, nutrienterna försvinner ju inte men det är inte värt det eftersom det är giftigt.

MilkmaN
2012-05-08, 14:22
Krossade är giftiga och inte nyttiga. Eller, nutrienterna försvinner ju inte men det är inte värt det eftersom det är giftigt.

Haha, detta var roligt. Giftigt hur? Varför säljs det om det är så uppenbart giftigt?

Eddie Vedder
2012-05-08, 14:26
Är krossade inte gifitigt eller inte nyttigt?

Rekommendationen du nämner är alltså inte för krossade. Det är de som tros kunna vara negativt att konsumera. Det finns jättemånga trådar om det här på Kolo.

Haha, detta var roligt. Giftigt hur? Varför säljs det om det är så uppenbart giftigt?

Cassava säljs också, bittermandel och potatis likaså. Bara för att livsmedel kan ha gift i sig slutar de ju inte säljas. Men "så uppenbart giftigt" är kanske att ta i, dock kan det vara dåligt i viss mängd. Varför då konsumera det överhuvudtaget? Det är ju knappast som att krossade linfrön är något som är särskilt viktigt att äta.

Peter Hansen
2012-05-08, 14:34
Låter ju verkligen som det skulle kunna vara en ide att lägga in physsyliumfrön i sitt vardagliga intag. Min mage mår fan inte bra av för mycket fibrer heller!

Alelale
2012-05-08, 17:17
En fråga, tas energin från pumpakärnor och solroskärnor upp också?

Akada
2012-05-08, 17:50
En fråga, tas energin från pumpakärnor och solroskärnor upp också?
Jag skulle tro det, de är ju ganska mjuka, s.a.s. Antar att du vill svälja de hela då?

JoHannibal
2012-05-08, 17:57
Rekommendationen du nämner är alltså inte för krossade. Det är de som tros kunna vara negativt att konsumera. Det finns jättemånga trådar om det här på Kolo.



Cassava säljs också, bittermandel och potatis likaså. Bara för att livsmedel kan ha gift i sig slutar de ju inte säljas. Men "så uppenbart giftigt" är kanske att ta i, dock kan det vara dåligt i viss mängd. Varför då konsumera det överhuvudtaget? Det är ju knappast som att krossade linfrön är något som är särskilt viktigt att äta.

Ok jag har läst att hela frön är meningslöst att äta eftersom man inte får i sig näringen (fett och fibrer) då. Fredrik Paulun förespråkar bland annat krossade linfrön i mindre mängd. Jag tycker att det är gott och hjälper matsmältningen, men kanske ska byta till psylliumfrön istället?

Eddie Vedder
2012-05-08, 18:44
En fråga, tas energin från pumpakärnor och solroskärnor upp också?

Ja om du äter dem.

Ok jag har läst att hela frön är meningslöst att äta eftersom man inte får i sig näringen (fett och fibrer) då. Fredrik Paulun förespråkar bland annat krossade linfrön i mindre mängd. Jag tycker att det är gott och hjälper matsmältningen, men kanske ska byta till psylliumfrön istället?

Fast psylliumfröna är ju "meningslösa" på samma sätt. Både linfrön och psylliumfrön ökar bulken och skapar en gel som är positivt för tarmarna.

1684_
2012-05-08, 19:19
Fast har man en känslig mage, typ som min, som inte tål såna här grejer ska man nog akta sig lite. Angående pumpakärnor, frön över huvudtaget, sojabönor speciellt torkade och rostade, nötter får jag sån magknip av att jag vart påväg in till akuten ibland sen spelar de ingen roll om jag tugfgar,tuggar,tuuuuuuuuuuuuggar som en kossa så e de hårdsmälta som sten!

Doggeh
2012-05-08, 19:43
Jag har i psylliumfrön i min kaseinpudding! Blir en jäkla volym om man fluffar :D

Kan också tillägga att magen verkar må bättre utav att käka det!

Doolie
2012-05-08, 22:52
Jag har i psylliumfrön i min kaseinpudding! Blir en jäkla volym om man fluffar :D

Kan också tillägga att magen verkar må bättre utav att käka det!

Blir man alltså mättare av det? Eller är det bara att maten får större volym pga att de absorberar vätska så de fyller ut magen?

Skön
2012-05-09, 00:40
Far min sa att han hört att hampa skulle vara bra. Men i stora mängder är det väl typ cannabis? Eller blir eller vad man nu gör. Men de små mängderna då eller någon som kan reda ut min snurrighet. Industrihampa?

Kojaksissla
2012-05-09, 01:00
Far min sa att han hört att hampa skulle vara bra. Men i stora mängder är det väl typ cannabis? Eller blir eller vad man nu gör. Men de små mängderna då eller någon som kan reda ut min snurrighet. Industrihampa?

Cannabis är ett växtsläkte som består utav ca 500 olika växter. Egenskaperna inom detta släkte kan variera oerhört. Att en växt är från släktet cannabis innebär inte per automatik att du kan bli hög av att röka den.

Hampa är ett samlingsnamn för vissa växter i växtsläktet cannabis och dessa växter kännetecknas av att de innehåller en väldigt låg halt THC (det psykoaktiva ämnet i cannabis) och oftast en hög halt av CBD (det anti-psykoaktiva ämnet i cannabis). I praktiken är det helt omöjligt att bli hög av hampa.

Hampa är oftast väldigt fiberrikt, dock vet jag inte om det är "bra" i detta sammanhang.

Jode
2012-05-09, 06:13
Far min sa att han hört att hampa skulle vara bra. Men i stora mängder är det väl typ cannabis? Eller blir eller vad man nu gör. Men de små mängderna då eller någon som kan reda ut min snurrighet. Industrihampa?

Det är kanske så att det är något annat än just hampa som din far tycker är bra. Jag är glad att någon tog sig tid att förtydliga saken åt dig.

JoHannibal
2012-05-09, 06:48
Har läst på livsmedelsverkets hemsida nu och den mängd jag ätit är alltså giftig (ca 2msk krossat linfrö) i kvargen flera ggr i veckan :(

Cyanidförgiftning låter inte alltför trevligt...

MilkmaN
2012-05-09, 07:30
När ni pratar om Psylliumfrö, är det just den produkten du menar eller är det psyllumfröskal som gäller? Jag vet att bland annat den gode rolf använder sig av fröskalen...

azrael109
2012-05-09, 08:15
Har läst på livsmedelsverkets hemsida nu och den mängd jag ätit är alltså giftig (ca 2msk krossat linfrö) i kvargen flera ggr i veckan :(

Cyanidförgiftning låter inte alltför trevligt...

Nej, jag fick det också som en otrevlig överraskning efter att jag provat Shugaarts Velocity diet när den kom för en massa år sedan. Proteindrinkar med 2 msk krossat linfrö, 5 ggr om dagen i en massa veckor. Men jag antar man hade tur och inte kände av det speciellt mycket.

Popliteus
2012-05-09, 08:43
När ni pratar om Psylliumfrö, är det just den produkten du menar eller är det psyllumfröskal som gäller? Jag vet att bland annat den gode rolf använder sig av fröskalen...

Kör fröet

Holabandola
2012-05-09, 10:41
fröskal är omöjligt att dosera rätt. Det blir lätt magknip, uttorkning eller överdriven magtömning :-)
Den risken löper man inte på samma sätt med hela fröna, så kör hela frön.
Skiten ser finare ut också på hela frön. Skalen fördelar sig inte på samma sätt enligt min erfarenhet. Utan det hr ofta hänt att jag skitit ut en klump psyllium när jag har kört husk (skalen bara) :-)

Popliteus
2012-05-09, 10:53
Psylliumfrö i pannkaksmeten är bra skit btw

Skön
2012-05-09, 13:03
Det är kanske så att det är något annat än just hampa som din far tycker är bra. Jag är glad att någon tog sig tid att förtydliga saken åt dig.

Nu var det inte min far som uttryckte att det skulle vara bra utan enbart något han hört. Och han vet med all sannolikhet inte att hampa är kopplat till cannabis. Jag kopplade det först efter att ha sökt på google. Okunskap är inget brott och jag är också glad att någon var snäll och förklarade det. Olyckligtvis hindrade det inte dig från att komma med någon antydan och en totalt meningslös kommentar, suck.

Doolie
2012-05-09, 13:45
Psylliumfrö i pannkaksmeten är bra skit btw

varför?:em:

robbban3
2012-05-09, 14:54
varför?:em:

Jag gissar på att det inte märks i pannkakorna speciellt mycket, kan också vara att pannkakorna blir bra mkt mer mättande då pannkakor inte är så värst mättande annars:)

Alelale
2012-05-09, 14:58
Jag skulle tro det, de är ju ganska mjuka, s.a.s. Antar att du vill svälja de hela då?

Ja om du äter dem.



Fast psylliumfröna är ju "meningslösa" på samma sätt. Både linfrön och psylliumfrön ökar bulken och skapar en gel som är positivt för tarmarna.


Om jag sväljer de hela, tas energin då alltså upp?

Jode
2012-05-09, 19:29
Nu var det inte min far som uttryckte att det skulle vara bra utan enbart något han hört. Och han vet med all sannolikhet inte att hampa är kopplat till cannabis. Jag kopplade det först efter att ha sökt på google. Okunskap är inget brott och jag är också glad att någon var snäll och förklarade det. Olyckligtvis hindrade det inte dig från att komma med någon antydan och en totalt meningslös kommentar, suck.

Ber om ursäkt, trodde faktiskt inte att du var seriös.