handdator

Visa fullständig version : TuT Squats


dfi
2012-05-07, 15:33
Försöker få till fina byggarböj på benpassen, (sträcka, klämma). Men om jag inte rätar ut knäleden fullt när jag går upp i böjen känns det som att jag inte får en full kläm i låren. Hur gör ni som kör knäböj för kontakt? Bara stanna rörelsen innan knäleden rätas ut helt eller har ni nått trick för att få en bra kontraktion i musklen? tack

Popliteus
2012-05-07, 15:41
Tricket = mer vikt på stången

Rusk
2012-05-07, 16:04
Lås inte ut helt enkelt, gå ner igen precis innan en utlåsning skulle ha skett.

dfi
2012-05-07, 16:14
Lås inte ut helt enkelt, gå ner igen precis innan en utlåsning skulle ha skett.

Ger detta tillräcklig kontraktion i muskeln? Känns inte alls likadant som när jag gör tex benspark och sträcker ut benen och klämmer rejält

Rakanichy
2012-05-07, 16:50
Benspark ger mycket mer kläm i låren än knäböj rent generellt.
Om du vill ha bra kontakt i TuT-böjar föreslår jag att köra ungefär halva rörelsen, inte gå allt för djupt, men stanna en bra bit innan utlåsningen. Sen ska du försöka spänna låren manuellt så mycket du kan under rörelsen, då jävlar känner du kontakt!

Fredriiik
2012-05-07, 17:14
Benspark ger mycket mer kläm i låren än knäböj rent generellt.
Om du vill ha bra kontakt i TuT-böjar föreslår jag att köra ungefär halva rörelsen, inte gå allt för djupt, men stanna en bra bit innan utlåsningen. Sen ska du försöka spänna låren manuellt så mycket du kan under rörelsen, då jävlar känner du kontakt!

nja, du har ju en jävla anspänning precis innan knäna rätas ut, och röven tar vid om du går djupare vilket bara är fint. Så kör som vanligt med räta inte ut knäna skulle jag säga :)

RobbanColeman
2012-05-07, 19:27
Vänd på låren, bromsa in vikten så du vänder i det tyngsta läget, för framsida lår. I slutläget kontaherar du med fördel låren och inte knäna. :)

Så gör iaf jag. Det fungerar bra för mig. Mindre vikt men större lår! :)

blondyz
2012-05-07, 19:30
Vänd på låren, bromsa in vikten så du vänder i det tyngsta läget, för framsida lår. I slutläget kontaherar du med fördel låren och inte knäna. :)

Så gör iaf jag. Det fungerar bra för mig. Mindre vikt men större lår! :)

Är inte det tyngsta läget i bottenläget? Musklerna har väl som minst kraft i sina ändlägen.

smeander
2012-05-07, 19:35
Du jobbar i nedre läget och spänner upp vikten med låren :)

Proxy
2012-05-07, 19:43
Hävarmen är lägre i det djupare läget (som längst när femur är parallell med golvet), och det är alltså där kraften över låret är som störst rent fysikaliskt. Om man står upp så är det endast rena axialkrafter som verkar på låren, och dom behöver inte direkt jobba på samma sätt.

Sjunk ner i böjen utan att studsa, och flexa dig upp ur botten med dina lår. Det finns flera olika stilar att använda, men där har du grundprincipen.

dfi
2012-05-07, 21:28
Tack för svar, en slutkontraktion så som jag hade tänkt mig är alltså inte nödvändig, blir bara knäna. Tar det från Robban och Proxy, sjuka lår hehe!

RobbanColeman
2012-05-07, 22:03
Tack för svar, en slutkontraktion så som jag hade tänkt mig är alltså inte nödvändig, blir bara knäna. Tar det från Robban och Proxy, sjuka lår hehe!

Tack för uppmuntran, det har gjort mycket ont att bygga dem och jag är mycket stolt över konstruktionen. :)

Se min avatar. Där har du i princip en slutkontraktion om än inte fötterna i rätt position för en bra böj. :)

dfi
2012-05-08, 05:24
Tack för uppmuntran, det har gjort mycket ont att bygga dem och jag är mycket stolt över konstruktionen. :)

Se min avatar. Där har du i princip en slutkontraktion om än inte fötterna i rätt position för en bra böj. :)

Tror jag hänger med, bara att nöta böj :)

Supermicke
2012-05-08, 09:30
hmm det som gjorde att jag kände i lår på böj är en grej som alla förmodligen tar för givet och gör automatiskt.. men iaf så började rörelsen med att skjuta fram knä sen försökte jag ha knäna framskjutna så mycket som möjligt hela tiden på vägen upp skjuta under höften :P