handdator

Visa fullständig version : Hur/var för ni anteckningar?


Sanzet
2012-05-07, 15:26
Jag är en person som gillar att föra anteckningar om min träning och kost, och jag antar att jag knappast är ensam om det. Speciellt nu när jag är nybörjare känns det nästan oumbärligt att föra regelbundna anteckningar om min styrketräning för att över huvud taget komma ihåg vad jag använde för vikter sist *rolleyes*. Dessutom fungerar det ju såklart som motivationskälla om man ser svart på vitt att man kan lyfta mer.

Så, till saken. Hur gör ni när ni antecknar resultaten från era träningar? Jag ser att många här har träningsjournaler med lite varierande layout, och just nu är det något liknande jag använder, d.v.s. ett word-dokument där jag helt enkelt skriver ned övningarna och vikter/repetitioner/antal set. Men jag hittade en väldigt fin excel-mall för kost (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5604618&postcount=572) (tack till highiq och alla som kompletterat och fixat till den!) som jag använder och är mycket nöjd med. Så jag undrar om det är någon som har några tips på om det finns liknande mallar, eller hemsidor, eller program, eller vad-som-helst där man kan skriva in träningsresultat på ett snyggt och enkelt sätt?

Jag tycker bara att det är svårt att få någon översyn på utvecklingen när man kör word-dokument eftersom man måste bläddra fram och tillbaka för att jämföra sessioner.

kaer
2012-05-07, 15:28
Google-docs kalkylblad. Förut körde jag excel.

bearwolf
2012-05-07, 15:30
jag kör fitocracy.com, dels för att jag är rollspelsnörd och total beroende av att "levla" och dels för att man lätt kan se sin historik över sina övningar :)

Pahwn
2012-05-07, 15:33
Träningsdagbok köpt på body.se's webshop :) funkar prima!

m-sundsvall
2012-05-07, 15:36
Under passet skriver jag in i Jefit, träningsapp.
Sen hemma brukar det gå in mer info i bloggen.

Pretorian
2012-05-07, 17:12
Jag skriver in i Anteckningar i min iPhone direkt efter varje set.

Övning
Vikt x reps Vikt x reps Vikt x reps Vikt x reps

Rusk
2012-05-07, 17:39
Har ett anteckningsblock med mig på gymmet + ett tidtagarur för att hålla koll på setvilan.
Kör man på känn när det kommer till setvila så lurar man sig själv för om man råkar vila lite mer mellan 1 set på pass A mot pass B så orkar man mer och då har man egentligen inte ökat ett skvatt;)

Edit, vet inte varför jag började babbla om setvila, var ju inte det tråden handla om lols:p

Mazr
2012-05-07, 17:45
My little black book, dvs random anteckningsblock.

Swisskniven
2012-05-07, 17:51
Lägger på minnet, antecknar sen i kolo-journalen senare samma dag eller dagen efter. Tänker också som Rusk på setvilan, men gymmet har klockor med sekundvisare så man behöver inte ta med tidtagarur. Känns bra att kombinera resultat med lite omkring-skriveri i journalform. Gör trender lättare att analysera.

Kanske nån dag att jag gör som tntballe och för in i excel för att få grafisk representation av styrkeutvecklingen.

anton2000
2012-05-07, 17:56
Under passet skriver jag in i Jefit, träningsapp.
Sen hemma brukar det gå in mer info i bloggen.

This. Om jag orkar :)
Jefit är väldigt smidigt. Tar inte många sekunder att trycka in vikterna,

Ladugårdsdörr
2012-05-07, 18:44
Google doc, både textfil med kommentarer och en fil med grafer över "+-seten" (5/3/1) omräknade med 1RM-kalkylator. Graferna visar på ett mycket trevligt sätt hur styrkan ökar. Ingen iFån på gymmet, kommer ihåg allt som behövs.

Åsberg
2012-05-07, 18:46
Memorerar alla set, övningar och repetitioner.

Sparven från Minsk
2012-05-07, 18:47
Skriver ner i en liten svart bok från akademibokhandeln, 19 kr. Stor som en kortlek ungefär.

spoon
2012-05-07, 18:47
Papper och penna är mina vänner. Har med mig schema för det som ska göras under dagen. Sen skriver jag in det i journalen på kolo. Jag har noll minne och ingen disciplin så utan papper, penna och schema så blir det bara pannkaka för mig.

Tyrwing
2012-05-07, 18:48
Kör app på min mobil. :)

Spartansk
2012-05-07, 19:08
Jag gör som spoon, fast jag brukar glömma pappret i gymmet sen. Så numera är jag noga med att bara skriva ner passet på papper som det inte står något annat personligt/pinsamt på.

bustz0rz
2012-05-07, 19:35
Kosten har jag ganska nyligen börjat föra in i appen "ShapeUp" som är hur enkel och smidig som helst.

Träningen skriver jag dels in i på sidan dumbell.se(väldigt simpel), och så skriver jag in alla PBn(intressanta, inte att t.ex. gjort ett till rep i bensparken) i ett vanligt worddokument; där skriver jag det nya PBt, antal reps om det var ett RPB, dagsvikt och så klart datum.

Kål
2012-05-07, 23:35
Skriver min matjournal i ett anteckningsblock. Precis allt jag äter. Noterar dessutom alla mått kring alla kroppsdelar samt utvärdering av den gångna månaden i ett annat block.

Hade varit väldigt mycket smidigare att skriva i wordpad men jag vill kunna visa mina barn när jag blir stor. Känslan av att läsa min farsas gamla anteckningar från när han var i min ålder var faktiskt väldigt häftig och jag vill kunna göra detsamma till mina ungar.

Lite offtopic men jag och min pappa hade helt identiska mått när vi båda var nitton. Exakt samma längd och vikt, enda som skiljde sig var måttet kring vaderna.

Akagi
2012-05-07, 23:58
Antecknar i min iPhone med en app som heter Every Memo. Är ungefär som Anteckningar som finns i iPhone fast smidigare.

centralt
2012-05-08, 00:56
Använder appen Evernote (Finns till iOS/Android). Då kan man logga in på mobil/dator et.c och man kan även ha på offline-läge (vilket är bra då det inte finns täckning på mitt gym). Rekommenderas starkt! :)

Kalliban
2012-05-08, 07:56
Appen Lifting log på gymmet och sedan google-doc när jag kommer hem. :)

RSundin
2012-05-08, 07:57
Här på kolo och har en spalt för de större övningarna längst ner på schemat ;)

Kåla
2012-05-08, 08:10
Jag skriver in i vanligt anteckningsblock när jag kommer hem. Men frågan är ju, hur gör ni för att hålla progression? Att skriva in dagens vikter säger ju inte mkt.
Men hur gör ni sedan? Jag tar ibland kort på senaste ex. ryggpasset och tar me de till gymmet för att försöka göra bättre än tidigare, känns krångligt dock.
Hur gör ni?

Pernam
2012-05-08, 08:31
Jag kommer bara ihåg den viktigaste övningen för dagen, dvs böj, mark, bänk eller press. Det är dom som jag mäter min utveckling med, resten är ju rätt oväsentligt. På så sätt behöver jag bara hålla ung. 5 set i huvudet tills jag kan skriva ner det här i min journal, och det fixar tom jag. Schemat har jag skrivit ut och har med mig i en plastficka.

RobbanColeman
2012-05-08, 08:41
Tränar och plitar ned i min journal.

Kommer ihåg i huvudet. :)

Kimkay
2012-05-08, 08:42
Jag kan rekommendera Fitocracy -> http://www.fitocracy.com/home/

MtotheM
2012-05-08, 08:52
Jag kan rekommendera Fitocracy -> http://www.fitocracy.com/home/

Jag skulle kunnat hålla med innan dom gjorde om designen. Nu klarar jag inte av att titta på den sidan.

Jag kör på att komma ihåg vad jag kört och skriver sedan upp det i en .txt fil samt i min journal på kolo.

Vanish
2012-05-08, 09:20
Har skrivit in hela schemat i excel, tycker det är väldigt lätt att jämföra med förra gången då. Och har som mål att på ett eller annat sätt alltid slå passet innan.

Livankaret
2012-05-08, 09:36
Kommer ihåg i huvudet, rätt fascinerande faktiskt. Minns knappt koder, födelsedagar eller annat men alltid senaste passens rep set och vikter. Prioriteringsfråga gissar jag på. :)

Spartansk
2012-05-08, 09:40
Kommer ihåg i huvudet, rätt fascinerande faktiskt. Minns knappt koder, födelsedagar eller annat men alltid senaste passens rep set och vikter. Prioriteringsfråga gissar jag på. :)

Jag har tänkt på det där, för jag har nästan samma problem. Jag tror det kan handla om att man upprepar passen minst en gång i veckan, och att man därför minns alla set och reps. Vad man tog senaste passet är ju bara en liten ändring från vad man tog passet innan.

lurre86
2012-05-08, 09:45
Har skrivit in hela schemat i excel, tycker det är väldigt lätt att jämföra med förra gången då. Och har som mål att på ett eller annat sätt alltid slå passet innan.

lyckas du alltid göra samma mängd rep i varje set?´=)

majak0vskij
2012-05-08, 09:58
Litet anteckningsblock, skriver upp vad som borde vara en lämpligt att börja på för viktet utifrån det förra passet.

Knatcharn
2012-05-08, 10:17
Jag kan rekommendera Fitocracy -> http://www.fitocracy.com/home/

Ska testas! :) Blir ofta att man blir fundersam på vägen hem hur många reps man egentligen gjorde på sista setet, hehe.

ARMSTARK
2012-05-08, 10:21
Jag brukade skriva ner set, reps, utförande, rubbet. Men till slut började dokumenterandet styra träningen så jag la ner. Nu försöker jag bara komma ihåg ungefär vad jag gjorde sist och göra det bättre.

Vanish
2012-05-08, 10:22
lyckas du alltid göra samma mängd rep i varje set?´=)

Nej, men det är det jag siktar på. Klarar jag det så höjer jag till nästa gång. Klarar jag inte så antecknar jag hur många reps jag klarade och försöker slå det till nästa gång. Dom viktigaste övningarna att öka i är första-övningarna i passet, dom andra tar jag inte lika allvarligt på även om jag anteckar dessa med.