handdator

Visa fullständig version : Kallad till PHS-fys - peka mig i rätt riktning.


arthax
2012-05-07, 09:33
Hej!

Blev i dagarna kallad till fys på PHS om en månad.
Jag sökte innan, men fann ingen tillfredsställande tråd om ämnet.

Jag har skaplig grundkondis, men har haft svårt att motivera mig till löpträning när jag tränat styrkelyft eftersom det sliter så satans.

Jag efterfrågar främst råd från löpare.
Cooper testet är 2km på 10min (enl. polisens test).
Jag har en slinga som är knappt 5km och hade tänkt att springa den två ggr/v (måndag - fredag) och på onsdagen köra back intervaller.
Låter detta som en skaplig plan för att få upp flåset lite, eller borde jag satsa på löpning 4 ggr/v med två kortare pass (1-2km) med högre tempo och två längre pass (4-5km) med längre tempo och helt utesluta intervall?

Senast jag sprang 5km i behagligt tempo ca 3månader sedan sprang jag på ca 25min.

z_bumbi
2012-05-07, 09:42
Jag skulle börja med att testa att springa 2 km. Då vet du mer hur mycket energi och tid du behöver lägga för att klara testtiderna med god marginal.

Utan den infon så håll många pass runt 2 km, du tjänar mycket på att veta exakt vilket fart du kan hålla utan att krokna eller ha mycket energi kvar på slutet och du ser också antagligen en ganska snabb förbättring utan att krångla till det mer.

Backintervall tycker jag ärligt talat låter som en dum idé eftersom du inte verkar ha hållit igång springande, om du ska köra intervall så kör dem på slätare underlag och håll aldrig maxfart (dvs sprinta inte).

arthax
2012-05-07, 11:00
Jag ska ge mig ut och testa min tid på 2km nu snart.

Så ditt råd är alltså att fokusera passen kring 2km. Tycker du att jag bör genomföra tre eller fler pass i veckan? Eller det jag undrar främst är ju hur mycket mer, ett pass i veckan gör för mig - eller om det är för "hårt" att göra det och istället framkalla skador.

Jag vet att detta är luddigt, men det är bättre att jag frågar än att det mal i huvudet! :)

LarsLasr
2012-05-07, 11:02
Om du inte sprungit på länge och testar att springa i höga hastigheter, typ intervaller eller backträning, brukar ofta en sträckning komma som ett brev på posten och gör all springträning omöjlig i några dagar, så skynda långsamt och värm upp ordentligt.

MkII
2012-05-07, 11:13
jag är också kallad till fystestet, jag kommer köra 4-5st 2km pass i veckan. träningen är under 10 minuter vilket garanterat gör att du kan köra så ofta.

Självklart drar man ner på övrig träning nu.

arthax
2012-05-07, 12:58
Trots vetskapen om att det sällan eller aldrig är bra så gick jag ut och tog i och sprang 2,2km
Jag fick dock dela upp det på två eftersom varje 100m kändes som 1km :)

Jag sprang;

1,1km - 4,32min
Vila - 2min
1,1km - 4,21min

Hur ser detta ut tycker ni världsvana löpare? Finns det chans att nå under 10min på en månad om jag tränar 3-4ggr/v?

Macroman
2012-05-07, 13:02
Du kommer klara det utan problem.

arthax
2012-05-10, 20:38
Sprang idag 2,1km, tredje försöket på 08:56 .. känns bra att ligga minuten och 100m före såhär knappt en månad innan :)

Tack för motivationen och råden!

shoulder87
2012-05-11, 07:25
2km på 10 min, är det för att man inte ska behöva dra ner på munkarna och ändå kunna bli polis?

rooz
2012-05-11, 07:30
2km på 10 min, är det för att man inte ska behöva dra ner på munkarna och ändå kunna bli polis?

Troligen.

Springer man i terräng eller bana? På en banan klarar man det ganska lätt..

virre.
2012-05-11, 07:43
Jag gjorde testet för 2 år sen tror jag. Sprang på en 400 m bana. Han som höll i testet sa att under de 10 åren han jobbat med fystestet hade 1 kille misslyckats på löpningen. Det var en kille som stukade foten och fick avbryta. Däremot missar en del tjejer nästan varje gång. Speciellt dockan man ska lyfta och flytta...

TS: Du kan vara lugn det är inga svåra tester för män med helt vanlig fysik.

arthax
2012-05-11, 07:53
Jag gjorde testet för 2 år sen tror jag. Sprang på en 400 m bana. Han som höll i testet sa att under de 10 åren han jobbat med fystestet hade 1 kille misslyckats på löpningen. Det var en kille som stukade foten och fick avbryta. Däremot missar en del tjejer nästan varje gång. Speciellt dockan man ska lyfta och flytta...

TS: Du kan vara lugn det är inga svåra tester för män med helt vanlig fysik.

Kom du in på PHS?

Ja, och om man springer i grupp så borde man bli än mer motiverad :)

arthax
2012-05-11, 07:55
Springer man i terräng eller bana? På en banan klarar man det ganska lätt..

Så som jag förstått det så är det på bana. Utomhus eller inomhus beroende på väder och årstid.

L-Sami
2012-05-11, 08:39
Sprang 3km på 12,32 några veckor sen.

Så här såg mitt förberedelse ut. Jag hade inte tränat mycket kondition på flera månader.

Vecka 1
3 pass, 3km på 15min

Vecka 2
Pass 1. 3min löpning 12-13km/h, 2min gång x 8 set
Pass 2. 4min löpning 12-13km/h, 3min gång x 6 set
Pass 3. 5min löpning 11-13km/h, 3min gång x 5 set

Vecka 3
Pass 1. 3km på 14min
Pass 2. 2km på 8min + intervaller

virre.
2012-05-11, 09:15
Arthax: Jag gick vidare till sista testerna men struntade i det då jag inte ville bli polis.