handdator

Visa fullständig version : Tummens placering i pressövningarna och dess påverkan på armarna


AronP
2012-05-06, 23:59
Jag har alltid kört med tummen på motsatt sida till fingrarna i alla pressövningar men har på senare tid börjat flytta över den till samma sida då jag upplever att jag stressar ffa överdelen av biceps ursprung, men även underarmarna, betydligt mindre då. Finns det något vetenskaplig förklaring till detta? Finns det någon nackdel med att greppa på det här sättet? Mer än att det kan gå illa

kimozabe
2012-05-07, 06:19
Jag har alltid kört med tummen på motsatt sida till fingrarna i alla pressövningar men har på senare tid börjat flytta över den till samma sida då jag upplever att jag stressar ffa överdelen av biceps ursprung, men även underarmarna, betydligt mindre då. Finns det något vetenskaplig förklaring till detta? Finns det någon nackdel med att greppa på det här sättet? Mer än att det kan gå illa

Tummen på andra sidan känns ju säkrare.
I dragövningar känns det som det tar mindre på underarmarna iaf för mig.

Livankaret
2012-05-07, 15:43
Har alltid tummarna på ovansidan i såväl press, drag eller curlande. Mina underarmar ger upp annars. Har alltid utgått från att det beror på att man inte kramar åt lika hårt kring stången och att det sparar underarmarna.

pallemannen
2012-05-07, 15:52
Vid ca 4 min förklarar Tomas Åström hur stångens placering har betydelse vid bänkpress.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=4B_hsN88Ul0#!


ALL CREDS TILL KLÖVERN

AronP
2012-05-07, 16:07
Vid ca 4 min förklarar Tomas Åström hur stångens placering har betydelse vid bänkpress.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=4B_hsN88Ul0#!


ALL CREDS TILL KLÖVERN
Det var ju kul men svarade inte alls på frågan.

pallemannen
2012-05-07, 16:32
Det var ju kul men svarade inte alls på frågan.

Nämen men eftersom att rubriken är "tummens placering i pressövningar..." så antog jag att det var relevant då det garanterat är en hel hög här inne som undrar vilken skillnad det gör.

Jonte12
2012-05-07, 18:39
För mig stressar det handleden mkt mindre om jag har tummen på samma sida som fingrarna vid framförallt bänk. Det har att göra med att den senan och tummens muskel får ta endel av trycket, plus att jag automatiskt måste ha stången mer i balans i handflatan.

Vid alla andra övningar än bänkövningar känner iaf jag att det inte ger något och snarare är negativt.

Ladugårdsdörr
2012-05-07, 18:57
Det här att det "kan gå illa" med tummarna på samma sida som övriga fingrar hör man ganska ofta. Någon som vet om faktiska exempel där någon tappat stången vid bänkpress/militärpress? Jag kör "tumlöst" då det känns bättre för handlederna. Med Mg känns det hur säkert som helst.

Tyrwing
2012-05-07, 18:59
Själv skulle jag aldrig våga köra tumlöst vid en pressövning. Rullar den till minsta lilla kan det vara kört. Känns onödigt när det ger bra att köra med låst grepp.
Nu vet jag inte, men skillnaden måste ju vara minimal i pressövningar?
Däremot dragövningar kör jag ibland tumlöst(chins tex).

AronP
2012-05-07, 19:01
Det här att det "kan gå illa" med tummarna på samma sida som övriga fingrar hör man ganska ofta. Någon som vet om faktiska exempel där någon tappat stången vid bänkpress/militärpress? Jag kör "tumlöst" då det känns bättre för handlederna. Med Mg känns det hur säkert som helst.

Uv7IoVPUZPE

svenbanan
2012-05-07, 19:06
Uv7IoVPUZPE

Ja hugaligen. Ska man köra tumlöst ska man nog böja bak handlederna och inte hålla stången så nära handleden. Det verkar vara liiite riskabelt.

Klauk
2012-05-07, 19:31
Varför ni upplever att det tar på underarmarna vid pressövningar kan jag inte svara på, annat än spekulera att ni kramar hårdare med handen naturligt när ni greppar på det sättet.

Vid dragövningar ska ju stången helst placeras lite lägre ut i greppet. Vid den proximala falangleden i handen (leden efter knogen), istället för vid press när det är meta carpala leden (knogen). Att ta ett grepp långt in i handen vid dragövningar ökar markant belastningen på underarmarna då greppet blir mindre (omfånget som fingrarna håller om).

z_bumbi
2012-05-07, 20:54
Det jag skulle fundera på är varför det blir problem och inte byta till ett värdelöst grepp i pressövningar utan att fundera på om det går att lösa på annat sätt.

Jonte12
2012-05-07, 21:02
Uv7IoVPUZPE

Det där gjorde nog lite ont...

AronP
2012-05-08, 06:15
Det jag skulle fundera på är varför det blir problem och inte byta till ett värdelöst grepp i pressövningar utan att fundera på om det går att lösa på annat sätt.
Det är väl lite det jag fiskar efter, genom att veta vad det är som påverkas så kan jag försöka ta mig runt det. Jag vill som sagt inte köra det i riskabla pressövningar.

Livankaret
2012-05-08, 06:27
Värdelöst? På vilket vis har mitt värdelösa grepp påverkat min träning?

Har försökt komma förbi mina problem med underarmarna i flera år nu utan något större resultat. Vet du mer än alla de dussin nötter jag besökt genom åren så får du gärna hjälpa mig?

RobbanColeman
2012-05-08, 06:31
Jag upplever det lättare att få bra träffar i avsedda muskler då jag ej låser med tummen. Jag kör dock inte speciellt tungt. Skulle jag vilja bli stark i bänkpress t ex skulle jag inte ligga och försöka bygga bröst heller så... :)

Att det grepp jag använder skulle klassas som värdelöst tar jag som en vetenskaplig hint mot att det är just så jag bör hålla. :)

Jappse
2012-05-08, 07:39
Vid ca 4 min förklarar Tomas Åström hur stångens placering har betydelse vid bänkpress.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=4B_hsN88Ul0#!


ALL CREDS TILL KLÖVERN

Tack jävligt bra video.

z_bumbi
2012-05-08, 10:10
Det är väl lite det jag fiskar efter, genom att veta vad det är som påverkas så kan jag försöka ta mig runt det. Jag vill som sagt inte köra det i riskabla pressövningar.

Värdelöst? På vilket vis har mitt värdelösa grepp påverkat min träning?

Har försökt komma förbi mina problem med underarmarna i flera år nu utan något större resultat. Vet du mer än alla de dussin nötter jag besökt genom åren så får du gärna hjälpa mig?

Skadeanalys är inte min starka sida (jag är ingen sjukgymnast och tänket inte kvacka som en sådan heller) men undersök styrka och rörlighet samt analysera hur ni hanterar skador. Har man inte normal rörlighet och dessutom är svag i vissa vinklar så är det inte så konstigt att man får ont (jag har både köpt en t-shirt och resterande klädaffär inom det området). Det är också ganska lätt att testa någon rehab i någon månad medan man vilar och sedan direkt gå tillbaka att träna lika mycket som tidigare trots att man vet att ansträngda senor etc tar mycket längre tid på sig att bli starka. Rehab tar tid och har man haft problem i flera år är det antagligen så att man får lägga rejält med tid på att bli av med det. Som tur är i styrketräring så kan de flesta fortsätta träna bara att de kör lättare och därmed reducera volymen. OBS! Lättare betyder inte flera reps utan just att man kör lättare men med samma eller lägre antal reps.
Att man får ont i en viss övning behöver inte heller betyda att just den övningen är den som är den som orsakar problemet utan bara att den är den utlösande faktorn. Känner man t ex av i axeln (övre fästet för biceps) av pressar så kan det lika gärna vara att man överansträngt biceps i rygg och bicepsträningen.

luderlasse
2012-05-08, 10:30
Nej blir mitt spontana svar då tummens muskler inte borde påverka ner till armbågen, att du känner av biceps låter lite skumt faktiskt, så någon anatomisk anledning till denna känsla kan jag inte ge dej. Har jag förstått dej rätt om du får ont i axeln där biceps urspinger eller är det runt armbågen där den fäster?

Arne Persson
2012-05-08, 10:32
För mig stressar det handleden mkt mindre om jag har tummen på samma sida som fingrarna vid framförallt bänk. Det har att göra med att den senan och tummens muskel får ta endel av trycket, plus att jag automatiskt måste ha stången mer i balans i handflatan.

Vid alla andra övningar än bänkövningar känner iaf jag att det inte ger något och snarare är negativt.

Ajabaja! Så får man inte skriva!!!:nono::) Det går ju tvärt emot PT-Nissarnas skräckpropaganda ang. starkt dorsalflexerade handleder....:D
eller KAN det helt enkelt vara så enkelt att handlederna helt enkelt inte alls far illa av handlederna i denna position.;) Maximal dorsalflexion är ju en förutsättning för att säkert kunna köra med ovannämnda grepp.

AronP
2012-05-08, 11:10
Skadeanalys är inte min starka sida (jag är ingen sjukgymnast och tänket inte kvacka som en sådan heller) men undersök styrka och rörlighet samt analysera hur ni hanterar skador. Har man inte normal rörlighet och dessutom är svag i vissa vinklar så är det inte så konstigt att man får ont (jag har både köpt en t-shirt och resterande klädaffär inom det området). Det är också ganska lätt att testa någon rehab i någon månad medan man vilar och sedan direkt gå tillbaka att träna lika mycket som tidigare trots att man vet att ansträngda senor etc tar mycket längre tid på sig att bli starka. Rehab tar tid och har man haft problem i flera år är det antagligen så att man får lägga rejält med tid på att bli av med det. Som tur är i styrketräring så kan de flesta fortsätta träna bara att de kör lättare och därmed reducera volymen. OBS! Lättare betyder inte flera reps utan just att man kör lättare men med samma eller lägre antal reps.
Att man får ont i en viss övning behöver inte heller betyda att just den övningen är den som är den som orsakar problemet utan bara att den är den utlösande faktorn. Känner man t ex av i axeln (övre fästet för biceps) av pressar så kan det lika gärna vara att man överansträngt biceps i rygg och bicepsträningen.


Visst är det så. Har ingen stark smärta utan mer att jag känner av. Du har rätt i att det mkt väl kan vara någon annan dag som strular, har ändrat träning en del senaste tiden så kan vara något i det som ställer till det. Men man måste börja någonstans och då finner jag det naturligt att försöka förstå vad som händer.




Nej blir mitt spontana svar då tummens muskler inte borde påverka ner till armbågen, att du känner av biceps låter lite skumt faktiskt, så någon anatomisk anledning till denna känsla kan jag inte ge dej. Har jag förstått dej rätt om du får ont i axeln där biceps urspinger eller är det runt armbågen där den fäster?
Det förstnämnda är korrekt. Jag har i perioder känt av det här stället tidigare men då inte provat flytta tummen.






Ajabaja! Så får man inte skriva!!!:nono::) Det går ju tvärt emot PT-Nissarnas skräckpropaganda ang. starkt dorsalflexerade handleder....:D
eller KAN det helt enkelt vara så enkelt att handlederna helt enkelt inte alls far illa av handlederna i denna position.;) Maximal dorsalflexion är ju en förutsättning för att säkert kunna köra med ovannämnda grepp.
Nu blev jag lite besviken, såg att du svarat och hade räknat med att få en lång anatomisk utläggning. Att det inte är farligt är i bra iaf.

luderlasse
2012-05-08, 14:19
om du har ont i axeln behöver det inte vara biceps som spökar, skulle ju kunna vara kuffen brukar vara vanligare

AronP
2012-05-08, 14:46
om du har ont i axeln behöver det inte vara biceps som spökar, skulle ju kunna vara kuffen brukar vara vanligare

Det måste det inte nej men jag lutar ändå åt det då smärtan är något längre ned och jag har haft en del axelproblem förut tidigare och detta känns inte som det.

luderlasse
2012-05-08, 19:59
kolla upp det hos en sjukgymnast, sätter mina pengar på att kuffen som krabbar dock :P