handdator

Visa fullständig version : Protein från olika källors stimulans av muskelproteinsyntesen i vila?


Barbastark
2012-05-06, 20:19
Hejhej

Såg i en artikel från träningslära att en studie där visade att vassle stimulerade MPS i vila med 68% och kasein inte gjorde det men motverkade nedbrytning med 34%.

Först, hur stor påverkan har 68% stimulans här?

Är det bättre att köra på vassle lite tätare eller kasein i högre doser men mindre ofta vid deff?

Är det enbart vassle som stimulerar MPS i vila? Om inte, vilka fler proteinkällor gör det?

MVH

Bluesparv
2012-05-06, 20:22
Rätta mig gärna om jag har fel nu, men MPS stimuleras av att snabbt få in aminosyror i omlopp, dvs via vassle eller fria aminosyror.

King Grub
2012-05-06, 20:25
Om inte, vilka fler proteinkällor gör det?

Vältuggat rött kött utan något annat till, sojaisolat.

Barbastark
2012-05-06, 21:02
Vältuggat rött kött utan något annat till, sojaisolat.

Så MPS stimuleras bara i vila av dessa proteinkällor om de intas på tom mage?

King Grub
2012-05-06, 21:13
Antagligen.

Även vassleproteinets proteinsyntesstimulerande förmåga reduceras om det ingår som en del av en komplett måltid. 20 gram vassleprotein som en proteinkällan till en kolhydrat- fiber- och fettrik så blir det nog nära vilken annan proteinkälla som helst.

midwinterholes
2012-05-06, 21:17
Antagligen.

Även vassleproteinets proteinsyntesstimulerande förmåga reduceras om det ingår som en del av en komplett måltid. 20 gram vassleprotein som en proteinkällan till en kolhydrat- fiber- och fettrik så blir det nog nära vilken annan proteinkälla som helst.
Är väl bara att dricka sitt vassle 20 min innan måltid så får man bägge delar?

Barbastark
2012-05-06, 22:32
Antagligen.

Även vassleproteinets proteinsyntesstimulerande förmåga reduceras om det ingår som en del av en komplett måltid. 20 gram vassleprotein som en proteinkällan till en kolhydrat- fiber- och fettrik så blir det nog nära vilken annan proteinkälla som helst.

Okok. Vet du nått om vad "en 68% höjning" innebär? Hur mycket är det egentligen och finns det något värde i att pricka in och ta vara på detta mha näringstiming?

King Grub
2012-05-06, 22:35
Vet du nått om vad "en 68% höjning" innebär?

"C" i bilden nedan:

http://www.pnas.org/content/94/26/14930/F4.large.jpg

energi
2012-05-06, 22:43
Antagligen.

Även vassleproteinets proteinsyntesstimulerande förmåga reduceras om det ingår som en del av en komplett måltid. 20 gram vassleprotein som en proteinkällan till en kolhydrat- fiber- och fettrik så blir det nog nära vilken annan proteinkälla som helst.

om man byter ut 20g vassle mot 90g vassle, tsm med kolhydrat- fiber- och fettrik måltid, kommer den också att bli som vilken annan protenkälla som helst? Och kmr allt tas upp?

King Grub
2012-05-06, 22:44
Det är inte undersökt.

energi
2012-05-06, 22:45
Det är inte undersökt.

Om du skulle slå till med en gissning då? :)

energi
2012-05-06, 22:47
Det är inte undersökt.

Det jag behöver veta är egentligen, om det spelar någon roll om fördelar 3 shakes under en dag, eller tar 3 portioner i en. :)

Barbastark
2012-05-06, 22:47
Vet du nått om vad "en 68% höjning" innebär?

"C" i bilden nedan:

Förstår tyvärr inget. Kanske du har lusst att förklara i lite mer berättande form?

King Grub
2012-05-06, 22:49
NOLD står för non-oxidative leucine disposal (leucinflöde minus leucinoxidation) och är ett mått på proteinsyntes, utryckt i mikromol x kg-1 x min-1.

King Grub
2012-05-06, 22:57
Det jag behöver veta är egentligen, om det spelar någon roll om fördelar 3 shakes under en dag, eller tar 3 portioner i en. :)

En gissning är att tre vassleproteindrinkar utspridda ger sammanlagt större muskeluppbyggnad än en stor.

blondyz
2012-05-06, 23:01
NOLD står för non-oxidative leucine disposal (leucinflöde minus leucinoxidation) och är ett mått på proteinsyntes, utryckt i mikromol x kg-1 x min-1.

Vasslets "akuta" effekt är alltså 60-120 min efter intag enligt det diagrammet? Eller är jag ute och cyklar nu?

King Grub
2012-05-06, 23:04
Som störst då ja.

Efter intag av 15 gram EAA ser fenylalaninbalansen ut som:

http://ajpendo.physiology.org/content/286/3/E321/F4.expansion.html

blondyz
2012-05-06, 23:18
Som störst då ja.

Efter intag av 15 gram EAA ser fenylalaninbalansen ut som:

http://ajpendo.physiology.org/content/286/3/E321/F4.expansion.html

Du får ursäkta mina frågor, men jag är inte så insatt.

Tolkar jag det rätt om vasslet ger större anabol stimulans än EAA, medans EAA spikar snabbare och dalar snabbare? Förstår inte riktigt om det går att jämföra diagrammen som jag tror.

Barbastark
2012-05-07, 18:09
NOLD står för non-oxidative leucine disposal (leucinflöde minus leucinoxidation) och är ett mått på proteinsyntes, utryckt i mikromol x kg-1 x min-1.

Tänkte mer om du kunde säga hur det är i praktiken? Om det är värt att höja MPS i vila genom ett antal vassle eller EAA drinkar på tom mage under dagen, och vilken effekt detta skulle ha.

King Grub
2012-05-07, 18:38
Det är inte undersökt, definitivt inte hur det påverkar proteinbalansen hos en styrketränande som ändå ligger så högt på proteinintaget.

Troligtvis inte alls. Man kan inte äta sig till muskelökningar. Det är träningen som avgör hur stor dygnets muskeluppbyggnad kommer att bli, och man kan nog inte tvinga upp den högre än så genom kosten, när man redan har täckt behovet av protein och energi för denna process.

Barbastark
2012-05-07, 18:43
Det är inte undersökt, definitivt inte hur det påverkar proteinbalansen hos en styrketränande som ändå ligger så högt på proteinintaget.

Troligtvis inte alls. Man kan inte äta sig till muskelökningar. Det är träningen som avgör hur stor dygnets muskeluppbyggnad kommer att bli, och man kan nog inte tvinga upp den högre än så genom kosten, när man redan har täckt behovet av protein och energi för denna process.

Ok i c. Tackar för svaret

King Grub
2012-05-07, 18:47
The relationship between the availability of amino acids and the extent of stimulation of muscle protein synthesis is curvilinear, suggesting that the process is saturated at high concentrations of amino acids, about five times those which are normally found in the bloodstream even after a rather large meal. Nevertheless, in the normal prebreakfast-to-postdinner range of blood amino acids, about a two-fold range, the responsiveness of the protein synthetic system appears to be almost linear and therefore rather sensitive to the protein content of meals. However, there is one puzzling feature about the behaviour of muscle in response to amino acids: after a short, latent period of about half an hour, muscle protein synthesis is initially rapidly stimulated but then there appears to be a switch off – a tachyphylaxis – in response to amino acids, which results in the synthetic rate falling. It must also, presumably, result in diversion of amino acids away to catabolism in the liver, by ureagenesis and gluconeogenesis. This ‘muscle-full’ behaviour, together with the inability to stimulate muscle amino acid synthesis continuously by pouring in endogenous amino acids, explains why it is impossible to increase muscle size simply by eating (although the burden of weight carried by obese individuals does help to stimulate muscle hypertrophy!).

Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36.

Sniggel
2012-05-07, 23:51
Man kan ju försöka fundera på om det istället är möjligt att stimulera proteinsyntesen (och med större "area under kurvan över dygnet") oftare genom att träna oftare. Eftersom det är träningen som spelar störst roll.
Fast detta har ju försökt undersökts en del ggr också och träning har ju bieffekten att det även kräver återhämtning. Några liknande effekt finns inte hos vassle som hindrar en från att inta det t ex varannan timme.