handdator

Visa fullständig version : blanda ihop egen "super återhämtningsdryck"


simper02
2012-05-06, 18:33
jag tänkte blanda ihop en egen "super återhämtningsdryck" finns färdiga att köpa men dem är ju larvigt dyra + att dem oftast innerhåller creatin vilket gör mig larvigt bajsnödig.
ex på vad en färdig innerhåller:
40% vassleprotein (24g/portion)
44% kolhydrater (26g/portion)
7% L-glutamin (4200mg/portion)
5% L-leucin (3000mg/portion)
5% Creapure (3000mg/portion)

jag tänkte att jag blandar vassleprotein och gainer samt l-glutamin. vilket kommer göra att jag får betydligt mer vassleprotein och l-glutamin samt lite mer L-leucin och mindre kolhydrater samt inget creatine.

tänker mig ungefär
60% vasselprotein
25% kolhydrater
15% l-glutamin och L leucin

mitt mål med träningen är att bli överjävlig på crossfit samt bygga muskler. trännar oftast 1 konditionspass samt 1 styrkepass per dag.

Tankar? någon annan ingrediens som borde vara med?

simper02
2012-05-06, 18:37
jaha märkligt att den hamna här i tränningsdelen, var rätt säker på att jag la den i kosttillskottsdelen?

Exdiaq
2012-05-06, 18:37
http://resources1.mynewsdesk.com/files/9b7ad9a016c6e20f33fb87f5a83eda8f/resources/ResourceImage/large_high/asens_lantmjolk_2l.jpg

+

http://shop.kolozzeum.com/shop/thumbnails/shop/20441/art41/h6234/6936234-origpic-226cbd.jpg_0_0_100_100_300_300_75.jpg


Opti så det stänker om det

simper02
2012-05-06, 18:45
nej mjölk går ej att ta med sig i träningsbagen, den blir väldigt sur då
så det där var inte opti:)

Kischen
2012-05-06, 18:50
Vad ska du med l-glutamin till?

Morty
2012-05-06, 18:51
Man kan köpa sig en tredecilitersförpackning.

Jag kör på 3-4dl sojamjölk, 40g sojaprotein och havregryn för kolhydrater om det behövs. Tränar också oftast 2 pass per dag.

simper02
2012-05-06, 19:01
Vad ska du med l-glutamin till?

•Snabbare muskeluppbyggnad!
•Snabbare återhämntning!
•Stimulerar immunförsvaret!
L-glutamin är optimalt för maximal återhämtning och muskeluppbyggnad. En mycket effektiv aminosyra i muskeluppbyggnadssyfte. Glutamin stimulerar mängden tillväxthormoner och hämmar mjölksyran. Tränar man mycket är det viktigt med ett extra tillskott av glutamin eftersom aminosyran i kroppen förbrukas. Glutamin stärker även immunförsvaret.

haha nej jag köper inte den där texten rakt av, men jag tycker att glutamin fungerar mycket bra.:thumbup:

vet att många tycker glutamin är värdelöst men jag tycker inte det så det är en given ingridiens i en återhämtningsdryck.

Morty
2012-05-06, 19:05
Man kan köpa sig en tredecilitersförpackning.

Jag kör på 3-4dl sojamjölk, 40g sojaprotein och havregryn för kolhydrater om det behövs. Tränar också oftast 2 pass per dag.

blondyz
2012-05-06, 19:07
•Snabbare muskeluppbyggnad!
•Snabbare återhämntning!
•Stimulerar immunförsvaret!
L-glutamin är optimalt för maximal återhämtning och muskeluppbyggnad. En mycket effektiv aminosyra i muskeluppbyggnadssyfte. Glutamin stimulerar mängden tillväxthormoner och hämmar mjölksyran. Tränar man mycket är det viktigt med ett extra tillskott av glutamin eftersom aminosyran i kroppen förbrukas. Glutamin stärker även immunförsvaret.

haha nej jag köper inte den där texten rakt av, men jag tycker att glutamin fungerar mycket bra.:thumbup:

vet att många tycker glutamin är värdelöst men jag tycker inte det så det är en given ingridiens i en återhämtningsdryck.

Att säga att glutamin är värdelöst är väl inte så rätt och riktigt. Varför man ska ta tillskott av något som kroppen själv kan producera kan jag dock förstå att man är skeptisk till.

För övrigt så är det väl kolhydrater, protein och ev. fett du kan blanda i valfri mängd efter behov. Ät sedan rejält med mat så ska du se att din återhämtning inte blir lidande pga. näringsbrist.

azrael109
2012-05-06, 19:12
Man kan köpa sig en tredecilitersförpackning.

Jag kör på 3-4dl sojamjölk, 40g sojaprotein och havregryn för kolhydrater om det behövs. Tränar också oftast 2 pass per dag.

Hur kommer det sig att du tror så mycket på sojaproteinet som är relativt "dåligt" med tanke på upptagningsgrad och hastighet osv?

Glutamin känns också som lite "bonus" men visst, det är inte så dyrt så det kanske kan vara värt att ta bara utifall.

Fett vill du väl helst inte ha direkt efter träningen eller?

Supermicke
2012-05-06, 19:13
mixa gärna i lite nitroglycerin och hundfoder för optimalt dunder!

Morty
2012-05-06, 19:29
Hur kommer det sig att du tror så mycket på sojaproteinet som är relativt "dåligt" med tanke på upptagningsgrad och hastighet osv?

Glutamin känns också som lite "bonus" men visst, det är inte så dyrt så det kanske kan vara värt att ta bara utifall.

Fett vill du väl helst inte ha direkt efter träningen eller?

Dafuq, dubbelpost.

Jag tror på sojaproteinet för att det inte alls är dåligt i upptagningsgrad och hastighet osv. Det är ett bra proteintillskott med mycket lägre miljöpåverkan än mjölkprotein och dessutom slipper man döda några djur.

Skriver du resten till mig? Det om fett och glutamin?

azrael109
2012-05-06, 19:36
Dafuq, dubbelpost.

Jag tror på sojaproteinet för att det inte alls är dåligt i upptagningsgrad och hastighet osv. Det är ett bra proteintillskott med mycket lägre miljöpåverkan än mjölkprotein och dessutom slipper man döda några djur.

Skriver du resten till mig? Det om fett och glutamin?

Nej, resten var generellt till OP.

Tyvärr är sojaprotein väldigt suboptimalt jämfört med både vassle eller kasein, framför allt vassle. Både det biologiska värdet och upptagningshastigheten är väldigt mycket lägre.

simper02
2012-05-06, 19:45
mat äter jag tillräckligt av. det jag är ute efter är en återhämtningsdryck som snabbt tas upp av kroppen.

blondyz
2012-05-06, 19:55
mat äter jag tillräckligt av. det jag är ute efter är en återhämtningsdryck som snabbt tas upp av kroppen.

Vassle, vatten och eventuellt malto.

Nikodemus
2012-05-06, 20:20
det ska ju va en lyxig återhämtningsdryck. Typ mjölk, banan och jordgubbsvassle som man kör i mixern och dricker ur ett lasse åberg glas med skruvat sugrör. det skriker ju opti på ett nonschalant och livsnjutande sätt.

Pretorian
2012-05-07, 09:14
Era tips är FEL men mitt är BÄST! :-)

Ingredienserna (det är självklart med proteinpulver med banan-smak också)
http://desmond.imageshack.us/Himg69/scaled.php?server=69&filename=photo20120506081444.jpg&res=landing

Blend it:
http://desmond.imageshack.us/Himg855/scaled.php?server=855&filename=photo20120506082229.jpg&res=landing

Drick
http://desmond.imageshack.us/Himg651/scaled.php?server=651&filename=photo20120506082443.jpg&res=landing

Sheogorath
2012-05-07, 09:37
"Kolhydrater" är väldigt ospecifikt.

Om du vill ha en optimal sammansättning så ta 50/50 strösocker/druvsocker (druvsocker kan ersättas med maltos eller maltodextrin). Eftersom halva strösockermolekylen är glukos blir blandningen 75% glukos och 25% fruktos vilket är perfekt för att snabbt fylla på glykogenförrådd i muskler och lever.

Kischen
2012-05-07, 19:10
•Snabbare muskeluppbyggnad!
•Snabbare återhämntning!
•Stimulerar immunförsvaret!
L-glutamin är optimalt för maximal återhämtning och muskeluppbyggnad. En mycket effektiv aminosyra i muskeluppbyggnadssyfte. Glutamin stimulerar mängden tillväxthormoner och hämmar mjölksyran. Tränar man mycket är det viktigt med ett extra tillskott av glutamin eftersom aminosyran i kroppen förbrukas. Glutamin stärker även immunförsvaret.

haha nej jag köper inte den där texten rakt av, men jag tycker att glutamin fungerar mycket bra.:thumbup:

vet att många tycker glutamin är värdelöst men jag tycker inte det så det är en given ingridiens i en återhämtningsdryck.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2128061&postcount=11

Finns hur mycket som helst, sök bara..

Alelale
2012-05-07, 19:26
Jag har Dextrosol pulver ståendes i skafferiet som jag undrar om jag kan använda som "återhämtningsdryck" om jag tar det med vassle samt mjölk. Eller är det fel sorts "återhämtningsämnen" i Dextrosolen?

Sverker
2012-05-07, 19:41
Dextrosol duger. Det är nästa ren gluos och kräver mer vatten för optimal ( läs snabb ) glyogenpåfyllning. Kör på det men köp maltodextrin nästa gång.

simper02
2012-05-07, 20:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2128061&postcount=11

Finns hur mycket som helst, sök bara..



går nog att plocka fram lika många studier som säger raka motsattsen.

glutamin är bra för mig punkt.

Eddie Vedder
2012-05-07, 20:34
men suck.....

går nog att plocka fram lika många studier som säger raka motsattsen.

forskning är inte värt något om man inte utnyttjar det på rätt sätt.

glutamin är bra för mig punkt.

Tror du på det så kör på. Men att det finns massa forskning som säger motsatsen stämmer inte. Dock helt okej att fullständigt strunta i forskning om man vill det. :) Jag försöker alltså inte säga "Du har fel!, jag tycker inte du ska sluta med ditt glutamin. Det var dock just påståendet om motsatta resultat som inte stämmer.

exevision
2012-05-07, 21:00
Vassle innehåller redan en massa glutamin liksom alla andra proteinkällor.

King Grub
2012-05-07, 21:06
går nog att plocka fram lika många studier som säger raka motsattsen.

Nej.

blondyz
2012-05-07, 21:27
Vassle innehåller redan en massa glutamin liksom alla andra proteinkällor.

En fungerande kropp kan producera det också.

Sniggel
2012-05-07, 21:42
jag tänkte blanda ihop en egen "super återhämtningsdryck" finns färdiga att köpa men dem är ju larvigt dyra + att dem oftast innerhåller creatin vilket gör mig larvigt bajsnödig.
ex på vad en färdig innerhåller:
40% vassleprotein (24g/portion)
44% kolhydrater (26g/portion)
7% L-glutamin (4200mg/portion)
5% L-leucin (3000mg/portion)
5% Creapure (3000mg/portion)

jag tänkte att jag blandar vassleprotein och gainer samt l-glutamin. vilket kommer göra att jag får betydligt mer vassleprotein och l-glutamin samt lite mer L-leucin och mindre kolhydrater samt inget creatine.

tänker mig ungefär
60% vasselprotein
25% kolhydrater
15% l-glutamin och L leucin

mitt mål med träningen är att bli överjävlig på crossfit samt bygga muskler. trännar oftast 1 konditionspass samt 1 styrkepass per dag.

Tankar? någon annan ingrediens som borde vara med?

Varför så lite kolhydrater om du tränar 2 träningspass om dagen? Du verkar väldigt aktiv.
l-glutamin ser du ut att vara frälst på så jag lägger mig inte i...
l-leucin vet jag inte om det är någon vits med. När du säger 60% vassle, hur mycket är det i gram? Om det är 30g låter det vettigt, men återigen så blir det då enbart cirka 12g kolhydrat eller någon sådan löjligt låg siffra. Då kan man ju lika gärna skippa kolhydrater helt.
Men du pratar om att skapa en super-återhämtningsdryck så jag förstår itne varför du snålar på kolhydraterna.

Nej, resten var generellt till OP.

Tyvärr är sojaprotein väldigt suboptimalt jämfört med både vassle eller kasein, framför allt vassle. Både det biologiska värdet och upptagningshastigheten är väldigt mycket lägre.

Definiera "väldigt"? Det jag sett om soja är att det är sämre än vassle, men att det fortfarande är ett bra alternativ i samband med träning.
20-30% lägre effekt om jag försöker minnas siffror. Är det "väldigt" sämre?
Är något dåligt för att det inte är det absolut bästa på marknaden?

azrael109
2012-05-08, 07:59
Definiera "väldigt"? Det jag sett om soja är att det är sämre än vassle, men att det fortfarande är ett bra alternativ i samband med träning.
20-30% lägre effekt om jag försöker minnas siffror. Är det "väldigt" sämre?
Är något dåligt för att det inte är det absolut bästa på marknaden?

Är inte 20-30% väldigt mycket sämre? Det är givetvis bättre än ingenting men det är väl inte ett alternativ.

Sniggel
2012-05-08, 11:52
Är inte 20-30% väldigt mycket sämre? Det är givetvis bättre än ingenting men det är väl inte ett alternativ.

Ok. Då är jag med på hur du menar och det är klart att du får tycka så.
Jag själv tycker inte heller att en sådan effektminskning är värt det, men så har jag inte heller de principer som Morty har. Hade jag haft någon anledning till att egentligen inte vilja ta vassle, så hade jag kanske övervägt soja som ett alternativ.

simper02
2012-05-08, 16:29
som jag sa tidigare i tråden så vill jag köra med glutamin för jag tycker det är bra. Men jag vet om vad många andra tycker. Sen har jag en del påsar som måste ta slut med glutamin så ser ingen anledning att inte ta med det.


Varför så lite kolhydrater om du tränar 2 träningspass om dagen? Du verkar väldigt aktiv.
l-glutamin ser du ut att vara frälst på så jag lägger mig inte i...
l-leucin vet jag inte om det är någon vits med. När du säger 60% vassle, hur mycket är det i gram? Om det är 30g låter det vettigt, men återigen så blir det då enbart cirka 12g kolhydrat eller någon sådan löjligt låg siffra. Då kan man ju lika gärna skippa kolhydrater helt.
Men du pratar om att skapa en super-återhämtningsdryck så jag förstår itne varför du snålar på kolhydraterna.
.


kör deff nu, så det är därför.
hur mycket det är i gram beror på hur mycket av "super återhämtningsblandningen" jag tar :Virro men ett rikt värde är 30 g.

snarlik
2012-05-08, 18:36
som jag sa tidigare i tråden så vill jag köra med glutamin för jag tycker det är bra. Men jag vet om vad många andra tycker. Sen har jag en del påsar som måste ta slut med glutamin så ser ingen anledning att inte ta med det.





kör deff nu, så det är därför.
hur mycket det är i gram beror på hur mycket av "super återhämtningsblandningen" jag tar :Virro men ett rikt värde är 30 g.

Om du med superåterhämtningsdryck menar något som skyndar på återhämtningen så mycket som det går så bör du nog räkna med att den innehåller kolhydrater. Förstår dock att det är onödigt eller svårt att få in om du deffar.

Sheogorath
2012-05-08, 19:20
Om du med superåterhämtningsdryck menar något som skyndar på återhämtningen så mycket som det går så bör du nog räkna med att den innehåller kolhydrater. Förstår dock att det är onödigt eller svårt att få in om du deffar.

Kolhydrater efter träning är verkligen inte onödigt under deff. Då om någonsin behöver man effektivisera glykogeninlagringen för att orka träna tillräckligt hårt nästa pass. Väldigt få (ingen?) behöver nolla kolhydraterna för att komma tillräckligt låg i energi för att komma i form, ens med ett riktigt högt proteinintag. Det skulle vara en riktigt liten bodybuildar-tjej de sista veckorna innan tävling. Det är möjligt att en sådan person bara skulle ha "råd" med protein och i stort sett inget annat. Men för någon som väger mer än 60 kg? Knappast.

Sniggel
2012-05-10, 22:08
En "sån liten tjej" bör ju iofs inte ha så stort proteinbehov heller. Allt bör ju skalas ner när storleken på en människa minskar, inte bara kaloribehovet. Men jaja.

Qudatullah Jamal
2012-05-10, 22:17
EAA (för muskeluppbyggnad) + Actimel (bakterier för bättre immunförsvar) + strimlade blåbär/rödvin (antioxidanter du vet, bättre immunförsvar och återhämtning) + kreatin (extra formule edge)
Såja. Nu är du optimal (tror jag:em:) med Qudatullah Jamal Anabolic Heavy Extra Instant Formule Super Ultimate Explosion Edge Halo-drycken.

Sniggel
2012-05-10, 22:20
EAA + Actimel + strimlade blåbär/rödvin (antioxidanter du vet) + kreatin

Såja. Nu är du optimal. (tror jag:em:)

Haha!

Ja man kan ju alltid dra upp det där med att antioxidanter förmodligen motverkar träningsresultaten :P

Qudatullah Jamal
2012-05-10, 22:35
Haha!

Ja man kan ju alltid dra upp det där med att antioxidanter förmodligen motverkar träningsresultaten :P

Fast det där tvistas det ju om i oändlighet inom vetenskapen. Svårt att säga vad som är rätt eller fel egentligen. Känner en kompis som tar antioxidanter efter passen och han har bra resultat.

begt
2012-05-10, 22:38
Fast det där tvistas det ju om i oändlighet inom vetenskapen. Svårt att säga vad som är rätt eller fel egentligen. Känner en kompis som tar antioxidanter efter passen och han har bra resultat.

En individ är i sammanhanget ingenting.

blondyz
2012-05-10, 22:42
En "sån liten tjej" bör ju iofs inte ha så stort proteinbehov heller. Allt bör ju skalas ner när storleken på en människa minskar, inte bara kaloribehovet. Men jaja.

Säg att tjejen har ett proteinbehov på 2-3g*60 då för att ta i. 1g protein = 4 kcal.

2*60=120, 120*4=480.

3*60=180, 180*4=720.

Det är ganska orimligt att tjejen på 60kg skulle behöva gå ner på 480-720 kcal hur mycket hon än ska tävla. Således finns det plats för annat än 100% protein.

Lite orealistiskt, men det var ett extremt exempel och inte ens då kan det påstås att någon rimligtvis inte skulle ha utrymme för något annat än protein i sin diet.

Reserverar mig för huvudräkningsvurpor av alla dess slag. :D

Qudatullah Jamal
2012-05-10, 22:47
En individ är i sammanhanget ingenting.

Så du påstår att min vän skulle ljuga för mig??!!:furious:
Jag tror ju mer på honom än du.

Nä kanske inte då men om vi skippar antioxidanterna så var det ju annars fina ingredienser i min dryck. ;)

Sniggel
2012-05-10, 22:59
Fast det där tvistas det ju om i oändlighet inom vetenskapen. Svårt att säga vad som är rätt eller fel egentligen. Känner en kompis som tar antioxidanter efter passen och han har bra resultat.

Mja fast det har kanppast tvistats om antioxidanter. Än så länge finns det belägg för att det kan försämra träningsresultaten (men kanske påskyndar återhämtningen och minskar träningsvärk om jag nu inte minns fel).
Men där finns nog ingen som någonsin påstått (med vetenskapliga belägg) att anti-oxidanter förbättrar träningsresultaten.
Jaja, det är en liten detalj och knappast något man bör bry sig så mycket om. Mer än att det kan vara kul att veta att det inte finns någon större vits att köpa antioxidanttillskott om man äter en kost med antioxidanter i (grönsaker, frukt, kaffe och té t ex).

Morty
2012-05-11, 09:17
Nej, resten var generellt till OP.

Tyvärr är sojaprotein väldigt suboptimalt jämfört med både vassle eller kasein, framför allt vassle. Både det biologiska värdet och upptagningshastigheten är väldigt mycket lägre.
Nej, det är inte "väldigt suboptimalt". Det är lite lägre i BV och lägre upptagningshastighet behöver inte betyda något alls. Direkt efter pass tar jag dessutom fria EAA.


Är inte 20-30% väldigt mycket sämre? Det är givetvis bättre än ingenting men det är väl inte ett alternativ.

Nej, det är inte väldigt mycket sämre. Du optinojar totalt. 40 gram protein efter träning ger ordentligt med material för återhämtning och uppbyggning. Om vassle ger en stimulans av MPS med 240% i 1h och soja med 150% i 2h så betyder inte det på något sätt att sojan är väldigt mycket sämre. Dessutom är möjligheten att ta upp vassle begränsad medans möjligheten att ta upp sojaprotein är rätt obegränsad.
Siffrorna har jag hittat på.

Kontentan är att det inte alls är "väldigt mycket sämre".

blondyz
2012-05-11, 09:45
Dessutom är möjligheten att ta upp vassle begränsad medans möjligheten att ta upp sojaprotein är rätt obegränsad.

Att 20g vassle på tom mage är tillräckligt för att stimulera MPS maximalt är inte samma sak som att möjligheten att ta upp vassle är begränsad.

Var har du fått det ifrån, att kroppens förmåga att tillgodogöra sig vassle skulle vara begränsad?

Morty
2012-05-11, 09:47
Från King Grub, bro.

Det där gäller dock inte upptaget (och studien gjordes på äggprotein, inte vassle).

Vad gäller tarmens upptag av vassle finns det en gräns för hur mycket som kan tas upp av ett intag, och resten hamnar i toaletten. Var gränsen går är inte riktigt känd. Siffran 15 gram har lagts fram, men det är en siffra som inte är säkerställd.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=18652668

simper02
2012-05-11, 10:02
blandade ihop en låda igår. och i dag känner jag mig superåterhämtad*flex* misson complete:hbang:

ungefär så här blev det
55% vasselprotein
30% kolhydrater
15% l-glutamin och L leucin

Morty
2012-05-11, 10:06
Ser bra ut! Vilka kolhydrater?

z_bumbi
2012-05-11, 10:17
medans möjligheten att ta upp sojaprotein är rätt obegränsad.

Är det undersökt?

blondyz
2012-05-11, 10:30
Från King Grub, bro.

Möjligt att det är så, men det är förutsatt att det är helt tomt mellan munnen och toaletten. Finns det något där i mellan som bromsar upp tror jag inte det gäller.

Blanda en shake med mjölk exv. borde göra att kroppen kan tillvarata mer än vid blandning med vatten och intag på helt tom mage/tarm.

Lösningen borde alltså vara, förutsatt att du är helt tom att antingen ta en normalstor (så mycket kroppen kan ta upp) vassle shake med vatten eller ta så mycket vassle du vill ha i dig och blanda med mjölk eller äta något i samband med shaken. Det är dock sällan jag själv är helt tom på mag/tarminnehåll.

Jag vet inte om detsamma gäller för sojaprotein, men har du källor på det är jag intresserad.

simper02
2012-05-11, 10:55
Ser bra ut! Vilka kolhydrater?

blev nu från Gainer pro, har 2 kg som går ut i august så tänkte göra slut på det först. Sen tar jag något bättre alternativ.

Morty
2012-05-11, 11:55
Är det undersökt?

Alldeles säkert. Har inte läst något speciellt om det, men har inte någon tvekan på att vi inte har några svårigheter att ta upp sojaprotein. Så länge sojan inte är rå, såklart.

Möjligt att det är så, men det är förutsatt att det är helt tomt mellan munnen och toaletten. Finns det något där i mellan som bromsar upp tror jag inte det gäller.

Blanda en shake med mjölk exv. borde göra att kroppen kan tillvarata mer än vid blandning med vatten och intag på helt tom mage/tarm.

Lösningen borde alltså vara, förutsatt att du är helt tom att antingen ta en normalstor (så mycket kroppen kan ta upp) vassle shake med vatten eller ta så mycket vassle du vill ha i dig och blanda med mjölk eller äta något i samband med shaken. Det är dock sällan jag själv är helt tom på mag/tarminnehåll.

Jag vet inte om detsamma gäller för sojaprotein, men har du källor på det är jag intresserad.

Ja, om inte annat kommer fettet i mjölken att göra tömningen av magsäcken långsammare. Vilket leder till att det finns mer tid att ta upp vasslen.

Problemet var, om jag minns Grubs teori rätt, var att vi endast hade möjlighet att ta upp vassle i tolvfingertarmen.

Här är undersökningen som jag tittar till när jag säger att soja är ett bra val efter träning.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3766921&postcount=1

blondyz
2012-05-11, 12:24
Alldeles säkert. Har inte läst något speciellt om det, men har inte någon tvekan på att vi inte har några svårigheter att ta upp sojaprotein. Så länge sojan inte är rå, såklart.



Ja, om inte annat kommer fettet i mjölken att göra tömningen av magsäcken långsammare. Vilket leder till att det finns mer tid att ta upp vasslen.

Problemet var, om jag minns Grubs teori rätt, var att vi endast hade möjlighet att ta upp vassle i tolvfingertarmen.

Här är undersökningen som jag tittar till när jag säger att soja är ett bra val efter träning.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3766921&postcount=1

Jag menar inte att soja nödvändigtvis är en sämre proteinkälla, men att de potentiellt negativa sakerna du skrev om vassle inte är helt korrekta eller extrema.

Sverker
2012-05-11, 17:16
Det är inte så högt upptag av aminosyror i tolvfingertarmen. Det är i tolvfingertarmen alla enzymer skickas ut. Upptaget av aminosyror sker i övre och mellersta delen av tunntarmen.


Men jag är inte främmande för att sojasprotein kan uppträda som vassle och kanske passera lite för snabbt för att vi ska hinna ta upp det. Fortfarande förutsatt att alla trypsininhibitorer är denaturerade/deaktiverade.

Eddie Vedder
2012-05-11, 19:32
Alldeles säkert.

Soja eller vassle? För vassleupptaget har du och jag diskuterat tidigare. Jag förstår inte att du fortfarande tar den där 15-gramssiffran på så stort allvar. Det är en siffra som aldrig ens påvisats i en enda studie.

z_bumbi
2012-05-11, 19:44
Alldeles säkert. Har inte läst något speciellt om det, men har inte någon tvekan på att vi inte har några svårigheter att ta upp sojaprotein. Så länge sojan inte är rå, såklart.

Fast du jämför det med vassle och den enda begränsningen där är möjligen vid stort intag så hur vet du att soja inte har någon liknande begränsninge om du inte har läst något om det?

snarlik
2012-05-12, 14:40
Kolhydrater efter träning är verkligen inte onödigt under deff. Då om någonsin behöver man effektivisera glykogeninlagringen för att orka träna tillräckligt hårt nästa pass. Väldigt få (ingen?) behöver nolla kolhydraterna för att komma tillräckligt låg i energi för att komma i form, ens med ett riktigt högt proteinintag. Det skulle vara en riktigt liten bodybuildar-tjej de sista veckorna innan tävling. Det är möjligt att en sådan person bara skulle ha "råd" med protein och i stort sett inget annat. Men för någon som väger mer än 60 kg? Knappast.

Jag menade verkligen inte att han inte ska äta kolhydrater, men jag personligen skulle förstå om man väljer andra (i min mening godare) kolhydratkällor än tex. malto vid deff. Men om man bortser från kosten i övrigt och bara vill uppnå snabbast möjlig återhämtning genom en dryck så bör den väl innehålla kolhydrater?

Sheogorath
2012-05-12, 15:15
Jag menade verkligen inte att han inte ska äta kolhydrater, men jag personligen skulle förstå om man väljer andra (i min mening godare) kolhydratkällor än tex. malto vid deff. Men om man bortser från kosten i övrigt och bara vill uppnå snabbast möjlig återhämtning genom en dryck så bör den väl innehålla kolhydrater?

Jepp.

Sverker
2012-05-12, 17:21
Jag menade verkligen inte att han inte ska äta kolhydrater, men jag personligen skulle förstå om man väljer andra (i min mening godare) kolhydratkällor än tex. malto vid deff. Men om man bortser från kosten i övrigt och bara vill uppnå snabbast möjlig återhämtning genom en dryck så bör den väl innehålla kolhydrater?

Varför är alla så teoretiska här. De som verkligen deffat och inte bara bantat vet att kroppen och hjärnan är helt slut efter ett träningspass. Jag ser inget fel med att direkt efter träningen snabbt fylla på med energi för att orka ta sig hem. Tugga riskakor och tonfisk i omklädningsrummet är ingen höjdare.

Sheogorath
2012-05-12, 17:28
Jag gissar att inte särskilt många här prövat det så jag ska komma med ett tips: den största Red Bull-burken (473 ml) direkt efter passet. Snabba kolhydrater + koffein. Man blir snabbt människa igen och så är det ju väldigt gott dessutom. :)