handdator

Visa fullständig version : Kontakt viktigast för volym?


alex111
2012-05-06, 17:20
Jag undrar om det är viktigast att man får riktigt bra kontakt i varje övning för att kunna bli större? Att använda lättare vikt med perfekt utförande eller att köra tyngre vikt med inte lika bra teknik?

när jag ofta kollar på youtube ser jag många bodybuilders som inte ser ut att ha jättebra teknik och svingar lite med vikterna.

Proxy
2012-05-06, 17:22
"Bra" teknik =/= kontakt.

LarsLasr
2012-05-06, 17:29
Båda sakerna fungerar, vad som är bäst är en evig diskussion bland kropssbyggare. Jag tror att som nybörjarare är det bra att börja med styrka och lyfta mer vikt så att man får lite muskler att använda, sedan om det är stora muskler man vill ha kan man fokusera på kontakt och utförande efter 3-6 månader.

Många bodybuilders på youtube använder även olagliga preparat så vad som fungerar för dom är inte alltid det som fungerar för någon som är ren, vet dock inte alls vilka du syftar på.

stromming
2012-05-06, 17:38
Jag undrar om det är viktigast att man får riktigt bra kontakt i varje övning för att kunna bli större? Att använda lättare vikt med perfekt utförande eller att köra tyngre vikt med inte lika bra teknik?

när jag ofta kollar på youtube ser jag många bodybuilders som inte ser ut att ha jättebra teknik och svingar lite med vikterna.

Menar du att det dåliga i tekniken är att de svingar? Det behöver ju inte direkt vara dåligt alls, beroende på vad man har som mål.

TREX
2012-05-06, 17:41
GAOefRmvlqo

Det är bara svinga på, inga problem med att göra det.

Kischen
2012-05-06, 17:46
Det går utmärkt att köra tungt med kontakt.

henrikl
2012-05-06, 17:53
Det går utmärkt att köra tungt med kontakt.

+1
Det går att träna tungt med kontakt
Det går att träna ostrikt med kontakt
Viktigaste är att du lyfter mest med den muskel du vill träna. Sen om det blir att du hjälper till med andra muskler spelar mindre roll. Det är den muskel du vill träna som det ska kännas i och som du ska bli trött i.

Anders The Peak
2012-05-06, 19:14
Kontakt handlar mycket om att ha övat upp nervbanor och att musklerna svarar rätt på tyngden.

Timme
2012-05-06, 19:25
Kontakt handlar mycket om att ha övat upp nervbanor och att musklerna svarar rätt på tyngden.

Spot on

Fredriiik
2012-05-07, 09:13
+1
Det går att träna tungt med kontakt
Det går att träna ostrikt med kontakt
Viktigaste är att du lyfter mest med den muskel du vill träna. Sen om det blir att du hjälper till med andra muskler spelar mindre roll. Det är den muskel du vill träna som det ska kännas i och som du ska bli trött i.

ja å om man kör sina bicepscurlar med en sving så underarmarna fan är paralella med taket(lite överdrift jag vet) så visst fan känns det lika bra i biccarna som om du med bra teknik curlar upp den:smash:

ARMSTARK
2012-05-07, 09:55
Ta ett exempel;

Om du ska träna biceps och lägger på så mycket vikt att du inte kan lyfta med bara biceps. Du blir tvungen att ha armarna halvböjda och svinga upp vikten med korsryggen.

Om du i stället tar en vikt som du PRECIS kan lyfta med biceps utan att fuska.

Vilket tror du ger mest träning för biceps?

Thornblom
2012-05-07, 10:01
Jag har alltid gått efter att man måste slänga på mer vikt regelbundet för att växa ordentligt. Du kan inte köra på dina 28kg hantelpress i flera månader, då händer det inte mycket.
Smäll på mer vikt istället och kör lite ostrikt/halvrepare eller dra ner på nån rep. Till du klarar av att köra strikta.

ARMSTARK
2012-05-07, 10:14
Jag har alltid gått efter att man måste slänga på mer vikt regelbundet för att växa ordentligt. Du kan inte köra på dina 28kg hantelpress i flera månader, då händer det inte mycket.
Smäll på mer vikt istället och kör lite ostrikt/halvrepare eller dra ner på nån rep. Till du klarar av att köra strikta.

Så kallad "positiv sheating" funkar om man inte alltid kör så och framför allt vet vart gränsen går. Jag har sett folk på gymet som svingar upp vikter år ut och år in och det vanligaste resultatet brukar vara...INGENTING!

Spartansk
2012-05-07, 10:17
Ta ett exempel;

Om du ska träna biceps och lägger på så mycket vikt att du inte kan lyfta med bara biceps. Du blir tvungen att ha armarna halvböjda och svinga upp vikten med korsryggen.

Om du i stället tar en vikt som du PRECIS kan lyfta med biceps utan att fuska.

Vilket tror du ger mest träning för biceps?

Rent logiskt borde det ge lika mycket.

ARMSTARK
2012-05-07, 10:20
Rent logiskt borde det ge lika mycket.

Inte om man gör fel, felet många gör är att de lägger för mycket av vikten på andra muskler så att träningseffekten blir MINDRE för muskeln man tänkt köra riktigt hårt.

Fredriiik
2012-05-07, 10:20
Rent logiskt borde det ge lika mycket.

varför? Biceps får ju inte jobba i sin fulla rörelse och kan bli bortkopplad för att korsrygg/främre axel måste hjälpa till?

Spartansk
2012-05-07, 10:24
varför? Biceps får ju inte jobba i sin fulla rörelse och kan bli bortkopplad för att korsrygg/främre axel måste hjälpa till?

Biceps kan väl visst få jobba i sin fulla rörelse? Det beror ju på hur man fuskar.

Eller vänta, "armarna halvböjda", innebar det "icke full ROM"? Isåfall förstår jag att det ger mindre.

Bjern
2012-05-07, 10:30
Tillåt mig att spekulera lite (lite vetenskap finns nog med):

Kille 1: Kör alldeles för tungt på sina stångcurlar och svingar upp vikten med axlarna och ryggen. I slutändan har han tagit sig förbi failure x antal ggr och på så sätt övertränat och fått ett bra resultat på KORT sikt. På LÅNG sikt kommer han ha övertränat CNS och dragit på sig bra mycket onödiga skador och måste göra uppehåll ifrån gymmet och på så sätt får han ett sämre resultat än kille 2.

Kille 2: Kör strikta stångcurls och använder bara avsedd muskel (biceps). Han kanske inte har kommit förbi failure så många gånger och får ett lite sämre resultat på KORT sikt. På LÅNG sikt kommer han förhoppningsvis ha hållit sig ifrån skador och har på så sätt kunnat vara i gymmet mer än kille 1 och därigenom också fått ett bättre slutresultat.

Fredriiik
2012-05-07, 10:37
Biceps kan väl visst få jobba i sin fulla rörelse? Det beror ju på hur man fuskar.

Eller vänta, "armarna halvböjda", innebar det "icke full ROM"? Isåfall förstår jag att det ger mindre.

ja han skrev halvböjda och då blir det inte full rörelse.
Hur tycker du sen att aktiveringen blir lika stor på biceps då man "fuskar" upp vikten med hjälp av andra muskler som hjälper till/tar bort jobbet från biccen?

ARMSTARK
2012-05-07, 10:39
Tillåt mig att spekulera lite (lite vetenskap finns nog med):

Kille 1: Kör alldeles för tungt på sina stångcurlar och svingar upp vikten med axlarna och ryggen. I slutändan har han tagit sig förbi failure x antal ggr och på så sätt övertränat och fått ett bra resultat på KORT sikt. På LÅNG sikt kommer han ha övertränat CNS och dragit på sig bra mycket onödiga skador och måste göra uppehåll ifrån gymmet och på så sätt får han ett sämre resultat än kille 2.

Kille 2: Kör strikta stångcurls och använder bara avsedd muskel (biceps). Han kanske inte har kommit förbi failure så många gånger och får ett lite sämre resultat på KORT sikt. På LÅNG sikt kommer han förhoppningsvis ha hållit sig ifrån skador och har på så sätt kunnat vara i gymmet mer än kille 1 och därigenom också fått ett bättre slutresultat.

Betydligt bättre vore i såna fall att köra som kille 2 och lägga till ett par svingar i slutet och hålla emot på nervägen. Då får du det bästa av två världar. Ändå ska man vara försiktig med att ALLTID köra till fail.

Sniggel
2012-05-07, 10:48
Ta ett exempel;

Om du ska träna biceps och lägger på så mycket vikt att du inte kan lyfta med bara biceps. Du blir tvungen att ha armarna halvböjda och svinga upp vikten med korsryggen.

Om du i stället tar en vikt som du PRECIS kan lyfta med biceps utan att fuska.

Vilket tror du ger mest träning för biceps?

Mindfuck:
I den första anstränger du biceps maximalt under hela rörelsen medans du i den andra begränsar ansträngningen i vissa delar av rörelsen för att kunna köra strikt.
I den första kan du dessutom använda en högre vikt vilket tillåter en högre belastning (i muskeln) i den eccentriska fasen, denna kan väljas att köras strikt eftersom man är starkare där. I det andra utförandet kommer du inte att få någon utmaning för biceps i den eccentriska fasen, där blir det (nästan) "bara" en transportsträcka ner tills att du kan upprepa den koncentriska fasen igen.
(vissa överdrifter för att skapa diskussion :P)

(obs att jag inte sa vilket som var bäst träning)

Sniggel
2012-05-07, 10:52
Om man cheatar på ett sånt sätt att TUT blir kraftigt reducerad (olympisk hantelcurl) lär det ju säkerligen kunna minska träningseffekten.
Både TUT och belastning är faktorer som påverkar muskeltillväxt.
Extrem cheating innebär minimerad TUT.

(nu syftar jag på den vetenskapliga TUT, den som räknas i sekunder)

Lord Humungus
2012-05-07, 12:09
Jag tycker mig ha märkt bättre muskelökning efter justerande av teknik för bättre kontakt på iaf bröst och lats. Kan vara inbillning dock

loadout
2012-05-07, 13:29
Rent logiskt borde det ge lika mycket.

http://gifsforum.com/images/image/what%20has%20been%20seen%20cannot%20be%20unseen/grand/cannot_be_unseen.jpg (http://gifsforum.com/listofimages/gallery/what-has-been-seen-cannot-be-unseen)

Thornblom
2012-05-07, 21:26
Så kallad "positiv sheating" funkar om man inte alltid kör så och framför allt vet vart gränsen går. Jag har sett folk på gymet som svingar upp vikter år ut och år in och det vanligaste resultatet brukar vara...INGENTING!


Precis. Man skall såklart aldrig överdriva. När jag ökar gör jag det aldrig mer än på 1 övning / muskelgrupp. T.ex: Jag ökar på bänkpress vid bröstpasset v. 17. 95kg till 97kg. Bröstpasset v. 20 börjar det sätta sig bra, då ökar jag hantelpressen från 34kg - 35.5kg. Osv.

Stefan J
2012-05-08, 22:36
Nu är det klargjort en gång för alla, styrka är viktigast för volym. Snubbe i Ugly Cap of Credibility har talat!

6KsQn_mVIRc

TREX
2012-05-08, 22:56
Jaha, länkar vi youtube videos nu...

Qi9HgvoZFlo

Fredrik_S
2012-05-08, 23:50
Bicepscurl är en helt perfekt övning att använda sig av smarta cheatsets. Det är väldigt enkelt att fuska på ett smart sätt utan passning i den övningen.
Det sker genom en lagom pendling för att få upp vikten som är för tung för att lyfta med enbart biceps. när man svingat upp den med kontrollerad sving så spänner man buken och ryggen ordentligt och håller emot vikten på nervägen.

cero
2012-05-09, 00:20
Jag tycker mig ha märkt bättre muskelökning efter justerande av teknik för bättre kontakt på iaf bröst och lats. Kan vara inbillning dock

Det som är utförandet som avgör. Lyfter man med korrekt teknik så är det ingen chans att belastningen hamnar någon annan stans än på de musklerna som tränas i den övningen. Bäst "kontakt" får man väl av att köra 50-reppare så det verkligen BRÄNNS i musklerna.

Pretorian
2012-05-09, 06:13
Själv tänker jag inte så mycket på kontakt. Jag bara lyfter vikten och har som mål att göra fler reps än föregående pass.

RobbanColeman
2012-05-09, 06:25
Jag tror, observera, tror, att många tror att kontakt/pump/tryck är mjölksyra. Jag menar dem vet inte vilken känsla dem ska leta efter då dem inte hittar muskeln på rep1. De tror sig känna sensationen först då syran kommer. Låter som ett kasst sätt att bygga muskler på iaf. Då skulle jag hellre köra 3x3 i de tre stora. Så säger ofta de som inte kan få kontakt också. Det kan jag förstå. För deras kontaktsökande är helt värdelöst om det är som jag tror.

Om jag kör 30 reps i benspark t ex som de flesta utför en benspark så kan jag inte ens gå efter det. Än mindre böja. Det är iom detta jag tror att de som pratar emot mig ändå inte ens vet vad dem pratar emot. Mjölksyra. Det de allra flesta får då dem kör fler reps i t ex knäböj, jag menar dem lyfter ju bara, har ingen kontakt, eller jo dem får ju det då benen skakar av mjölksyra, enligt deras definition. Detta kommer inte ge några bra ben! :)

Att flytta vikter, utan muskelkontakt/aktivt flexande av avsedd muskel, är helt värdelöst om man gör fler reps! Då får man ju ingen träff, dessutom med mindre vikt, dessutom med mjölksyra som resultat, kör man dessutom till fail och kanske t om i början på passet, ja då förstår jag att man inte tror på bodybuilding. Dock är detta inte bodybuilding. Det är ngt helt annat. Skaffar man mjölksyra t ex i övning ett, hur kan man då få ngt tryck? Hela passet är förstört. Man ska inte få det i övning 2 heller, jag får det aldrig, jag minskar ned repsen ju mer pump och tryck jag får, jag är aldrig ute efter mjölksyra, bara mer tryck/pump. Hårdare och hårdare kontraktioner. :)

Det är inte så konstigt att det jag gör ofta hånas som bodypump eller marathonlöpning. Med styrkeutförande och många reps blir det så, ni har rätt!


Jag har dock inte fel heller då vi iaf alltid pratar om olika saker. :)

Ett exempel skulle kunna vara bänkpress för mig. 50x10 där bröstet manglas, det är då ganska tungt, ger pump. Jag kan annars göra kanske 50 reps på den vikten om jag bara lyfter. Det ger inget pump alls, passet är helt förstört efter detta kan jag lova, jag kommer vara helt stum bara. Mjölksyra ger det, inte pump, hoppas iaf ngn hänger och förstår mig nu, främst dem som börjat lyssna på mig men ändå inte förstått och kommer såga mig efter de "misslyckats". :)

Popliteus
2012-05-09, 06:48
Jag har testat att köra lite mer åt ditt håll på sistone Robban och jag trivs väldigt bra med det. Sänker vikterna och sväljer min stolthet litegrann men träffar avsedd muskel på ett helt annat sätt. Den största skillnaden med att köra på detta viset tycker jag mig märka i den senare delen av passet då jag tidigare lastade på med vikter och körde ett par reps sen helt plötsligt tog det bara stopp. Det var inte muskulär trötthet i avsedd muskel utan det kändes mer som att jag inte kunde utveckla kraft (svårt att förklara). Jag kände iaf inte att jag träffade den muskeln jag ville och ngn bra kontakt var det inte tal om.

Nu när jag har ändrat mitt sätt att träna mer mot det du beskriver så känns det som att ju längre passet går desto mer byggs trycket och pumpet upp. Tidiagre var det ju längre passet gick desto sämre blev trycket/pumpet.

Fortsätt gärna berätta om dina erfarenheter!

RobbanColeman
2012-05-09, 06:58
Det är en vanlig fråga, tränar du tyngre eller lättare då du deffar?

Med tanke på min förra text kanske ni listat ut var denna text kommer leda, annars vill jag så gärna förklara. Repsantalen kan öka generellt, ja, vikterna blir iom detta lite lättare, ja. Den totala vikten jag lyft behöver dock ej minska för det. Det är "konstigt" nog inte så mycket det som styr hur jag går tillväga trots allt. Det är inte så mycket matte som man kan tro. Det viktigaste är pumpet/trycket och träffen, som vanligt alltså. Det som byggt upp musklerna bra offseason således.

Varför ändrar du då? Undrar ngn... Jag ändrar egentligen inte. Jag strävar mot samma och iom att jag har svårare till viss del att träffa men framförallt att få tryck och pump så höjer jag ej vikterna och sänker repsen på det vanliga sättet. Det går inte. Får jag ej upp trycket så blir en höjning av vikt/sänkning av reps ett ofelbart felkliv och jag kommer få sämre tryck. Detta är ett avvägande från pass till pass, set till set. Jag avgör där och då hur jag kommer göra för dagen. Det handlar således inte alltid om styrkeförlust då minskar vikterna under deff.

Kan skriva mer om detta redan nu men gör inte det. Vill väcka en tanke men inte mer. Ni får prova er fram själva. :)

cero
2012-05-09, 11:52
Ett exempel skulle kunna vara bänkpress för mig. 50x10 där bröstet manglas, det är då ganska tungt, ger pump. Jag kan annars göra kanske 50 reps på den vikten om jag bara lyfter.

Så vad är skillnaden i utförande mellan dessa två?

RobbanColeman
2012-05-09, 12:02
Så vad är skillnaden i utförande mellan dessa två?

Hmmm...

Speedbänk SL-style eller tutbänk. Det är kanske termer som passar.

Mattisv
2012-05-11, 18:33
Väldigt många som tar för tunga vikter och tappar fokus på just den muskel dom egentligen vill träna..
Börjar gunga, kopplar in andra muskler för att hjälpa till med vikten.
Hitta din egna vikt där du kan köra på tungt, men med kontakt och en bra teknik.