handdator

Visa fullständig version : HJÄLP Minskning av bmr vid deff


stka72
2012-05-06, 05:03
Jag har sen 1a Januari gått på deff med siktet inställt på en godkänd fettmängd.
Det gick enligt planen fram till mitten av mars. Gick ner från 86.5 till 75,5 till 20 mars.

Från 20 mars till nu 5e maj har jag bara förlorat 1,5kg trots att jag håller i stenhårt.

Jag har under hela deffen använt kostdagbok och våg. Jag använder även trainers lab för att kunna följa allt.

Under dessa månader Jan-maj har jag haft ett snitt intag av ca 1300 kcal per dag
protein ca160g
Fett ca 45g
Kolh ca 55g

Tränar 3 vilar 1
1bröst biccar mage
2 axlar triccar
3rygg ben
Jag ligger kvar på vikterna jag haft sen januari.

Mark 115*8rep
Böj 90*10rep
Bänk 75*10

Va inte orolig från början men nu när jag räknat lite blir jag lite rädd. Jag la på viktminskningen ovanpå mitt kcalintag och fick fram att mitt kcal balans minskats med följande.
Januari 2600 kcal
Februari 2300 kcal
Mars 1870 kcal
April 1790 kcal

Ja jag har även fettmätt mig och d går framåt.

Frågan är väl;
1 om jag kan ha sabbat min bmr?
2 Är det bara att hålla i eller.
3 ska jag avbryta eller öka kcal intaget tillfälligt.

Ps jag vet att jag kanske gick ut för hårt. Men d e gjort, frågan e vad jag kan göra NU.

Greggan
2012-05-06, 12:29
Detta är ju en svår fråga men jag tycker verkligen inte du ska dra bort mer kcal för 1300 är ruskigt lågt (antar att du är en kille).

Antingen så ligger du kvar där du gör eller så kör du någon typ av refeed dag för att återställa dina leptin nivåer och ge dig fortsatt ork i deffen. Låt deffen ta tid istället för att skynda, det blir oftast bättre resultat då enligt mig i alla fall.

Sedan postades denna för typ 1-2 veckor sedan av Grub vilket faktiskt kan stämma ganska bra in på dig. Läsvärd.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183264

TheIsh
2012-05-06, 13:08
BMR sjunker inte för att kroppen helt plötsligt inte behöver energi, den sjunker för att den inte behöver lika mycket längre. Du har ju faktiskt tappat i vikt.

stka72
2012-05-06, 15:28
Greggan; d va just den undersökningen grub hade lagt upp som jag tänkte på. Jag har tänkt på en refeed dag, men jag är lite emot det. Har börjat labborera lite med kolhydraterna så jag tänkte vänta Maj ut, innan jag gör ngt drastiskt.

Men tänk om jag ska ha den bmr'en efter färdig diet. D kommer inte bli kul, då får man ju hålla kostdagbok resten av livet.

stka72
2012-05-06, 15:40
TheIsh; Jupp självklart sjunker den. Men som jag presenterade så hände det så drastiskt. Det var det som gör mig orolig.

Enligt uträkningarna för bmr ligger jag ju bara i sängen utan att röra mig.

Jag tränar 3 vilar 1 och rör mig förövrigt som en Svensson i allmänhet borde väl ha högre total förbrukning än 1790 kcal.

azrael109
2012-05-06, 16:01
Ett alternativ är att köra på balans runt 2 veckor, så dina hormon nivåer och metabolism ´får en chans att återhämta sig. Sedan köra på igen.

stka72
2012-05-06, 16:42
azrael; Jupp d e en tanke som oxå slagit mig. Ja tänkte hålla i maj ut, men om inget händer får jag testa det då. Man ska ju ha lite tålamod oxå. Men d e FRUSTRERANDE

LarsLasr
2012-05-06, 17:08
Hur lång är du och vad tror du att du har för fett%?

Du behöver nog inte oroa dig för att ha sabbat din bmr, den kanske är sänkt pga att du äter mindre än som behövs och saknar fettlager för att kompensera, men den återgår nog till det vanliga om du börjar äta igen.

stka72
2012-05-06, 17:26
Larslasr; 174cm
Caliper mätning varierar som bekant beroende på vilken formel man använder.
Fettprocent omkring 13-14%.

TheIsh
2012-05-07, 12:19
TheIsh; Jupp självklart sjunker den. Men som jag presenterade så hände det så drastiskt. Det var det som gör mig orolig.

Enligt uträkningarna för bmr ligger jag ju bara i sängen utan att röra mig.

Jag tränar 3 vilar 1 och rör mig förövrigt som en Svensson i allmänhet borde väl ha högre total förbrukning än 1790 kcal.

Säg inte det. Jag tränar också 3 vilar 1, dock är jag arbetslös och sitter mycket still. Har ett BMR på ca 1650 enligt uträkningar. Ligger på ca 1300 kcal och upplever att jag står still i vikt. Har dock börjat träna nyligen, så musklerna sväller väl lite kanske. Sen behöver det inte vara så drastiskt för att göra en drastisk skilnad. 200 kcal mindre förbränt på en dag gör 1400 i veckan. Cirka en tredjedel av det du behöver för -0,5kg. Det är bara att acceptera att vi som inte behöver så mycket energi helt enkelt måste röra oss mer eller äta mindre än de flesta andra oavsett orsak. Dessa 200 kan du ju kompensera med en timmes promenad varje dag. Det är vad jag kommer att göra framöver.