handdator

Visa fullständig version : Nybörjar ökningar?


Kokowski
2012-05-06, 01:19
Hur länge brukar nybörjar ökningar hålla? Jag tränade och åt bra i ett 4-6 månader. Efter det så tog jag det lugnare och tränade inte alls hårt utan bara tränade halvdant / vilade ibland, därför har jag lite ångest nu att jag inte tog vara på mitt första år så bra och därför undrar jag hur länge brukar man ''nybörjar öka'' på gymet?

Spartansk
2012-05-06, 01:37
Hur länge brukar nybörjar ökningar hålla? Jag tränade och åt bra i ett 4-6 månader. Efter det så tog jag det lugnare och tränade inte alls hårt utan bara tränade halvdant / vilade ibland, därför har jag lite ångest nu att jag inte tog vara på mitt första år så bra och därför undrar jag hur länge brukar man ''nybörjar öka'' på gymet?

Nybörjarökningar handlar inte om tid - det är inte så att en inre klocka startas första gången du griper tag i en skivstång, som sedan stadigt tickar neråt. Nybörjarökningar handlar om framsteg - till exempel, att öka från 30 till 80 kilo i bänkpress går ganska enkelt och beror på nybörjarökningar, medan att gå från 80 till 130 går mycket trögare, trots att det handlar om en ökning av 50 kg i båda fallen. (Mina siffror är påhittade, men principen är densamma ovasett vilka faktiska vikter det handlar om.)

Om du sedan går från 30 till 80 (i mitt påhittade exempel) genom att träna superstrikt i ett år eller genom att slarva i fem år, spelar ingen roll - det är fortfarande ökningar som kommit väldigt lätt med tanke på hur mycket du har ansträngt dig, dvs nybörjarökningar.

RobbanColeman
2012-05-06, 06:28
Jag tycker/tror det handlar om nivå. Jag gillar spartansks exempel.

Det riktigt svåra kommer när man ska passera normalt/medel eller varför inte komma till gränsen.

175cm, 50kg hård, börjar träna. Exempel nedan:

Efter 1 år: 175cm, 65kg hård

Eller...

Efter 5 år: 175cm, 65kg hård

Eller...

Efter 10 år: 175cm, 65kg hård

Jag anser nog allt ovan vara en nybörjarökning även om det är att föredra att lämna det stadiet efter ett år pga tidsåtgången. Man blir inte mer avancerad bara för att tiden går. Det kräver nivåskillnad också. Det man kan dra som slutsats av mitt exempel är att om man är ren så kan man bygga på sig ganska fort, visst, det kommer dock plana ut ngt enormt då det finns gränser utanför pillerburkarna. ;)

Jag kan ha fel. :)

Kokowski
2012-05-06, 12:06
Men varför säger många att man kan öka ca 10kg muskler(kanske överdriver/underdriver) sitt första gym år?

Spartansk
2012-05-06, 12:08
Men varför säger många att man kan öka ca 10kg muskler(kanske överdriver/underdriver) sitt första gym år?

För att de antar att man tränar på och äter bra under hela det året. Du förstår väl att det blir lite poänglöst att uttala sig om folk som tränar sex veckor, tar paus två veckor, tränar en månad, tar paus en månad, tränar två pass, tar paus en vecka, tränar tre månader, tar paus en månad igen, tränar en vecka, tar paus två månader, för att sedan träna fyra månader?

King Grub
2012-05-06, 12:09
Det kan "man" (därmed inte sagt alla), om man har bra gener och är naturligt smal från början. Det är dock inte 10 kilo muskelprotein det är frågan om. Man ökar också mängden vatten och glykogen som finns lagrat i muskulaturen. Om man har gått upp 10 kilo fettfri massa är "bara" 2 kilo muskelprotein.

Alla har dock definitivt inte gener för sådana ökningar i fettfri massa, nybörjare eller inte, även om dom gör alltid rätt.

Kokowski
2012-05-06, 12:31
Det kan "man" (därmed inte sagt alla), om man har bra gener och är naturligt smal från början. Det är dock inte 10 kilo muskelprotein det är frågan om. Man ökar också mängden vatten och glykogen som finns lagrat i muskulaturen. Om man har gått upp 10 kilo fettfri massa är "bara" 2 kilo muskelprotein.

Alla har dock definitivt inte gener för sådana ökningar i fettfri massa, nybörjare eller inte, även om dom gör alltid rätt.

Men om vi säger att en person kan det här men tränar inte så bra och äter inte så bra under sitt första år, tex kör 2-3 pass i veckan tar ibland 2 veckors vila osv. Kommer han då öka ''ifatt'' det han har ''missat'' under sitt första år om han tränar sten seriöst sitt andra år på gymet och äter rätt? Eller har han ''kastat'' bort sitt första år där han hade potential att öka 2 kilo muskelprotein och nu kommer han öka mer ''normalt'' bara.

Spartansk
2012-05-06, 12:59
Men om vi säger att en person kan det här men tränar inte så bra och äter inte så bra under sitt första år, tex kör 2-3 pass i veckan tar ibland 2 veckors vila osv. Kommer han då öka ''ifatt'' det han har ''missat'' under sitt första år om han tränar sten seriöst sitt andra år på gymet och äter rätt? Eller har han ''kastat'' bort sitt första år där han hade potential att öka 2 kilo muskelprotein och nu kommer han öka mer ''normalt'' bara.

Jag och RobbanColeman har ju redan svarat på detta...

Noob72
2012-05-06, 13:10
Man får som oftast bra resultat om man inte är en slacker som du Ja

Acids
2012-05-06, 13:14
Tyvärr Kokowski, du har sumpat din chans.

TREX
2012-05-06, 13:15
Definitionen av nybörjarökningar (enligt mig) skrivet av Piranha

För min del gick det rätt så snabbt , rent styrkemässigt så märktes det skillnad på några veckor bara.

Kroppsvikten började stadigt öka efter en kanske 2-3 månader, för att sen stagniera av runt 10-12 månader, tror första träningsåret så ökade jag säkert 10 kg i kroppsvikt och bra mycke i styrka.

Sen är det lite svårt jag var 19 och i den åldern så utvecklas man fortfarande av naturen.


http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1257534&postcount=2

Noob72
2012-05-06, 19:36
Definitionen av nybörjarökningar (enligt mig) skrivet av Piranha




http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1257534&postcount=2



:smash:

Hur fan hitta du på detta? :thumbup:

TREX
2012-05-06, 19:39
Hittade på? Ja visst, jag hittade på att han hade skrivit det och postat det själv.

Noob72
2012-05-06, 21:44
Hittade på? Ja visst, jag hittade på att han hade skrivit det och postat det själv.


Fel formulerat...tyckte bara det var lustigt att du lyckades hitta denna kommentar från 06