handdator

Visa fullständig version : En tanke om muskler


energi
2012-05-05, 23:15
Vet inte om detta är känt på något sätt, men många säger att variation är nyckeln till frammgång, då undrar jag vilket av följade "program" som lämpar sig bäst för att bygga massa.

1. Du börjar tungt och få reps, typ 3x5 för att sedan köra 3x-10-12
2, Du kör tungt t.ex 2 månader, och medel (8-12) 2 månader och lätt 2 månader 12-20.
3. Köra mellan 8-12 hela tiden.

Det jag undrar är alltså vilken utav dessa altenativ är bäst för att bygga stora muskler?

lurre86
2012-05-05, 23:20
Sålänge du ökar vikterna så behöver du inte ändra i din träning.

Alt 3 om du vill köra för volym.

begt
2012-05-05, 23:21
variation är nyckeln till frammgång

När det gäller styrketräning heter det att progression leder till framgång.

Variation- att gå från ett upplägg till något annat (om det görs för ofta) kan mycket väl vara kontraproduktivt. Bättre då att köra på ett halvhyfsat upplägg men stadigt öka vikterna.

energi
2012-05-05, 23:29
Så såå länge jag blir starkare och går upp i vikt (inte förmycket förståss) så är jag på rätt väg?

begt
2012-05-05, 23:30
Ja.

Rusk
2012-05-06, 00:20
Att starta med en flerledsövning som tex böj/bänk med låga reps och 3-4 min setvila för att sedan träna med högre reps och kort setvila är något jag gjorde för att jag ville bli starkare i dom övningarna.
Om ditt absoluta mål är att bygga muskler så skulle jag köra på 8-12 och försöka öka vikten så gott det går med tiden.
Av vad jag har förstått så rekommenderas 8-12 för bygge då du stimulerar dom mindre fibrerna och när du du kommer närmare/går till failure så väcker du liv i dom större.
Och anledningen till kort setvila (1-2min) är för att du efter passet får en ökad mängd tillväxthormon.
Kör du svintungt och låga reps så aktiveras endast dom stora fibrerna och dom små lämnas ute.
Men för att du ska kunna fortsätta växa så måste du även bli starkare och det är lättare att bli det med låga reps så det rekommenderas att man varierar sin träning med att tex köra 6v 8-12 följt av 4v 4-6.
Det finns dock ingen magisk träningsmetodik, alla svarar inte likadant på samma sak så du får göra som oss andra och prova dig fram.

smeander
2012-05-06, 07:38
Vet inte om detta är känt på något sätt, men många säger att variation är nyckeln till frammgång, då undrar jag vilket av följade "program" som lämpar sig bäst för att bygga massa.

1. Du börjar tungt och få reps, typ 3x5 för att sedan köra 3x-10-12
2, Du kör tungt t.ex 2 månader, och medel (8-12) 2 månader och lätt 2 månader 12-20.
3. Köra mellan 8-12 hela tiden.

Det jag undrar är alltså vilken utav dessa altenativ är bäst för att bygga stora muskler?

Köra nr 2 fast enbart 12-20reps :)