handdator

Visa fullständig version : Proteinintag


phille87
2012-05-05, 21:00
Tjena,

undrar över en sak. Jag jobbar natt så brukar inte käka så mkt på natten så de blir väldigt tätt med proteinintag under de timmarna innan jobbet.


Jag käkar alltså mellan 16:00 till 22:00 ungefär 200g protein för att täcka mitt dagsbehov. Brukar inte käka nåt på natten förutom på morgonen vid 06:00. Det känns som jävligt mycket protein då tas in under en sån kort period.

Min fråga är om det är skadligt att käka så pass mkt på en kort period eller om de inte spelar någon roll?

King Grub
2012-05-05, 21:01
Nej, det finns inget som pekar på att det skulle vara skadligt för en frisk person.

begt
2012-05-05, 21:05
Såvida du inte har problem med njurstenar eller liknande och är frisk i övrigt så lär det inte vara någon risk.

Barbastark
2012-05-06, 00:10
Kommer kroppen kunna tillgodose sig denna mängd protein, som intas på så kort tid, på ett lika bra/fördelaktigt sätt som om intaget istället skulle vara utspritt över fler av dygnets timmar?

Sverker
2012-05-06, 06:52
Såvida du inte har problem med njurstenar eller liknande och är frisk i övrigt så lär det inte vara någon risk.

Protein -> glycin -> oxalsyra -> njursten ?

King Grub
2012-05-06, 11:33
Kommer kroppen kunna tillgodose sig denna mängd protein, som intas på så kort tid, på ett lika bra/fördelaktigt sätt som om intaget istället skulle vara utspritt över fler av dygnets timmar?

Det är inte undersökt med proteinmängder typiska för kroppsbyggare, än mindre hur det kan utnyttjas av styrketräningens uppreglerade proteinsyntes jämfört med att sprida ut intaget.

begt
2012-05-06, 11:41
Protein -> glycin -> oxalsyra -> njursten ?

Jag läste om en läkare som avrådde individer med njurstenar att äta mycket protein (även broccoli). Får återkomma om jag lyckas hitta källan.

Nebuchadnezzar
2012-05-06, 15:24
Protein -> glycin -> oxalsyra -> njursten ?

Det som jag snappat upp från nån läkartidskrift som kom till jobbet är att ett intag av mer animaliskt protein än man behöver leder till surare urin, vilket i sin tur ökar risken för njursten. När sen kroppen vanligtvis försöker kontra detta med kalcium från benen ökar risken ytterligare.

King Grub
2012-05-06, 15:29
The increase of acid and calcium excretion due to HP diet is also accused of constituting a favorable environment for kidney stones and renal diseases. However, in healthy subjects, no damaging effect of HP diets on kidney has been found in either observational or interventional studies and it seems that HP diets might be deleterious only in patients with preexisting metabolic renal dysfunction.

http://www.nature.com/ejcn/journal/v66/n3/full/ejcn2011196a.html

Nebuchadnezzar
2012-05-06, 15:36
no damaging effect of HP diets on kidney has been found in either observational or interventional studies

Skulle inte säga att "damaging effect on kidney" låter som att det inkluderar njursten. Och i medicinvärlden är det mer eller mindre allmänt vedertaget att mycket animaliskt protein ökar risken, vilket ju vore konstigt om inga studier pekar på det. Nåväl.



Oavsett vore det inget specifikt för ett högt intag inom en särskild tidsram, så det är ju inte helt relevant för trådens frågeställning.

King Grub
2012-05-06, 15:51
"kidney stones"

Nebuchadnezzar
2012-05-06, 15:53
"kidney stones"

Ja, men det var ju därför jag tyckte det var konstigt formulerat om inte annat. Deras konstaterande stod ju, som det nu var formulerat, bara i kontrast till delen om renal disease.

Men som sagt. Oavsett om det ökar risken för njursten eller ej så beror det inte på hur många timmar man trycker i sig proteinet på.

Tack för länken förresten. Bra att ha när folk säger att njurarna går sönder av för mycket protein.

Nebuchadnezzar
2012-05-06, 15:54
Blev dubbelt. Dålig telefon.