handdator

Visa fullständig version : Mat med kolesterol?


Whoopie
2012-05-05, 16:22
Tjena, har kollat runt en del och kommit in på flera documentärer o.s.v angående testosteron o.s.v

Har också läst/sätt en del om kolesterol, vilket verkar vara rätt viktigt så att testosteronet kan produceras.
Borde man då inte försöka höja det "goda "kolesterolet och därmed kunna höja testot?


Lite nyfiken angående detta, så vore snällt om någon kunde ge en förklaring omkring mina frågor eller förklara mera hur det funkar om jag nu är helt off :)

begt
2012-05-05, 16:41
Det mesta tyder på att det dietära kolesterolet har en mycket liten effekt eftersom kroppen justerar sin egen produktion av kolesterol utifall man äter många ägg t.ex.

"Det goda kolesterolet" syftar på det som skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar. Vilken effekt en ökad andel HDL-kolesterol skulle ha på testosteronet vet jag inte.

LarsLasr
2012-05-05, 16:42
Du kan få i dig mer kolsterol via ägg kött och mejeriprodukter, kroppen kan även själv tillverka kolesterol och kolesterol är den molekylen som senare bildar flera av hormonerna i kroppen t.ex. aldosteron, testosteron, östrogen och kortisol. Men det är viktigt att förstå att det inte är mängden kolesterol som bestämmer hur mycket som bildas av dom olika hormonerna utan det gör signalhormoner från hjärnan utifrån kroppens behov och förutsättningar, långt fler variabler än bara mängden kolesterol alltså,

Ett bra sätt att få mer testosteron brukar vara styrketräning då det är ett anabolt hormon som utsöndras om kroppen behöver växa, men om det är en genväg till högre testosteron du är ute efter så finns det nog inga lagliga medel. Väldigt få/inga av marknadens lagliga testoboosters har någon effekt som bevisats av någon oberoende forskning. Så du får nog se till att träna hårt, äta bra (gärna ägg kött och mejeriprodukter, men inte pga hög kolesterolhalt utan för att det är bra mat med mycket protein och vitaminer) och sova ordentligt.

Dreas
2012-05-05, 17:31
Det lilla du kan påverka ditt testosteron på naturlig väg är inte värt mödan såvida du inte gillar livsmedlen.

Har du brist kanske det kan göra en liten fördel, annars, troligen inte.

Whoopie
2012-05-05, 18:02
Nej jag är inte ute efter att få högre testo själv utan bara intresserad omkring ämnet, det är som sagt bara frågor jag kom på under tiden jag kollade runt på tuben :)