handdator

Visa fullständig version : Börja bygga muskler?


Samm3
2012-05-05, 12:48
Tjenare!

Jag är en kille som fyller 15 i sommar och är 185cm lång.
I vintras ställde jag mig på vågen och såg att det stod 105 kilo. Jag tyckte inte att det var acceptabel att jag vägde så mycket i min ålder, så jag bestämde mig för att börja gå ner i vikt.

Jag sökte runt på olika metoder och försökte hitta det enklaste och såklart så hittade man Nutrilett eller liknande saker väldigt snabbt.
Jag prövade metoden men det gick inte särskilt bra, blev väldigt yr och sleten hela dagen lång.

Tillslut så började jag fatta hur kroppen funkade och allt om näringsläran, speciellt när man hade allt detta i biologo, kemi och hemkunskap samtidigt.

Jag köpte en begagnad Crosstrainer som var stabil och placerade den i mitt rum där jag kunde kolla på filmer/TV serier medan jag tränade för att inte bli uttråkad.
Jag började att käka knäckebröd och nyttigt varje morgon och kväll och minskade på maten jag åt och skippade ALLT små ätande.
Någonstans i Mars så började jag se resultat och jag hade gått ner till 92-93 kilo.

Efter det så blev jag "ganska" nöjd med min vikt men mitt mål var ju att gå ner till 85 kilo och sedan börja bygga rejält med muskler.
Nu har jag fastnat på 93 kilo och verkar inte vara så sugen på att fortsätta gå ner i vikt.

Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska göra nu...
Det känns onödigt att gå ner till 85 kilo och sedan gå upp i vikt igen när jag börjat bygga muskler?

Vad är ert tips, att stanna på 93 kilo och börja bygga muskler eller att gå ner till 85 kilo först?

Förlåt för den långa texten men ville bara att ni skulle förstå hur mitt läge var! =)

Dashivas
2012-05-05, 13:25
Är svårt och säga om du ska gå ner mer eller ej.
Beror ju helt hur mycket muskel massa du har.
Dock tycker jag inte 92kg på 185cm låter mycket men andra sidan kan det ju mycket väl vara det om du inte har mycket muskler.

Så är upp till dig själv om du är nöjd med din vikt eller vill ner lite till men oavsett stirra dig inte blind på vågen utan använd spegeln.

Oavsett om du ska börja bygga muskler eller deffa mer bör du börja gymma och på så sätt kan du säkerligen bygga lite muskler medans du deffar och även höja din kaloriförbrukning på så sätt minska mer fett.

Nu vet jag inte vad du äter eller om du räknar på hur mycket du sätter i dig per dag och detta gör förmodligen du inte har så stor koll på hur pass mycket du äter per dag och därav svårare att gå ner i vikt.

Tycker du ska börja räkna på vad du äter per dag och sen sänka kanske 500 kalorier.
Och du bör även räkna hur mycket protein du äter och börja äta 250gram i alla fall per dag.
Det hjälper dig att bygga muskler samt spara dina nuvarande medans du deffar.

Samm3
2012-05-05, 14:24
Hmm, okey
Brukar inte räkna kalorier men brukar oftast hålla koll på vad jag äter och hur mycket kalorier det innehåller.
Försöker oftast få i mig så lite kalorier som möjligt när jag går ner i vikt

LarsLasr
2012-05-05, 14:34
Oavsett om du väljer att fortsätta gå ner i vikt eller stanna så kommer styrketräning ha en mycket positiv effekt på din kropp och utseende så den delen är ingenting att fundera över!

Hur tränar du nu? Bara crosstrainer?
Vilka möjligheter har du till att gymma? Kanske på skolan?
Hur är det med motivationen? Det är väldigt vanligt att det går som snabbast i början, sedan börjar det kräva mer och mer arbete och disciplin att nå sina mål, men man brukar även bli mycket nöjd om man ser till att kämpa vidare.
Är det din drömkropp du ser i spegeln? ;)

Dashivas
2012-05-05, 14:46
Hmm, okey
Brukar inte räkna kalorier men brukar oftast hålla koll på vad jag äter och hur mycket kalorier det innehåller.
Försöker oftast få i mig så lite kalorier som möjligt när jag går ner i vikt

Utan att räkna vad man äter per dag är det svårt att veta.
Visst funkar det att höfta men är mycket enklare att veta säkert.
Man behöver ju inte räkna var dag utan du räknar på det sen vet du ungefär vad det ger och sen har du nått att utgå från.

azrael109
2012-05-05, 15:59
Gå ner till 85 eller runt 10% bf och bygg sedan istället.

aldoschadewitz
2012-05-05, 17:59
vet du ungefär vad du ligger på för fettprocent? om jag var du skulle jag få ner till 75-80 först sen deffa. Men har du inte motivationen så kommer det inte att gå bra. Gör det du själv vill, det går alltid mycket bättre då! :)

TheIsh
2012-05-05, 18:31
Om man vill "slippa" räkna kan man göra en lista över livsmedel man äter hyfsat ofta och hänga upp på kylskåpet tex.

100g kycklingfilé - 85 kcal/18g protein
osv
osv..
Då räcker det om du väger det. Gärna med en digitalvåg. 396 gram kyckling? 85*3,69=313,65 kcal. Snabbt och exakt! Så en bra våg och en basic miniräknare i köket.
Frysta grönsaker i en djup tallrik med gladpack över = ångade grönsaker på 90 sek i mikron (700w).

Mattiays
2012-05-05, 18:58
Ladda ner mobil-appen ShapeUp. Den använder jag mig av och den funkar fint, dock stämmer den absolut inte på pricken i allt men jag har ett hum om vad allt jag äter skall innehålla för kcal.

Samm3
2012-05-05, 20:58
Oavsett om du väljer att fortsätta gå ner i vikt eller stanna så kommer styrketräning ha en mycket positiv effekt på din kropp och utseende så den delen är ingenting att fundera över!

Hur tränar du nu? Bara crosstrainer?
Vilka möjligheter har du till att gymma? Kanske på skolan?
Hur är det med motivationen? Det är väldigt vanligt att det går som snabbast i början, sedan börjar det kräva mer och mer arbete och disciplin att nå sina mål, men man brukar även bli mycket nöjd om man ser till att kämpa vidare.
Är det din drömkropp du ser i spegeln? ;)

Yep bara crosstrainer.
Finns gott om gym här och har även motivationen, visste bara inte ifall jag skulle fortsätta med crosstrainern eller dra till gymmet ^^

Hade tänkt att börja köra stenhårt i sommar springa ute och sen köra med en kettlebell, det borde väll bli ganska bra för att komma i form för att sedan börja gymma? =)
Har ju väldigt mycket tid under sommaren där jag kan träna vilket är bra eftersom jag är LÅNGT ifrån min drömkropp :D

Samm3
2012-05-05, 21:00
Om man vill "slippa" räkna kan man göra en lista över livsmedel man äter hyfsat ofta och hänga upp på kylskåpet tex.

100g kycklingfilé - 85 kcal/18g protein
osv
osv..
Då räcker det om du väger det. Gärna med en digitalvåg. 396 gram kyckling? 85*3,69=313,65 kcal. Snabbt och exakt! Så en bra våg och en basic miniräknare i köket.
Frysta grönsaker i en djup tallrik med gladpack över = ångade grönsaker på 90 sek i mikron (700w).


Hmm, det kanske jag börjar göra.
Tack för tipset =)

Samm3
2012-05-05, 21:02
Gå ner till 85 eller runt 10% bf och bygg sedan istället.

vet du ungefär vad du ligger på för fettprocent? om jag var du skulle jag få ner till 75-80 först sen deffa. Men har du inte motivationen så kommer det inte att gå bra. Gör det du själv vill, det går alltid mycket bättre då! :)


Nej det vet jag inte, hur tar man reda på det?

King Grub
2012-05-05, 21:03
Yep bara crosstrainer.
Finns gott om gym här och har även motivationen, visste bara inte ifall jag skulle fortsätta med crosstrainern eller dra till gymmet ^^

Hade tänkt att börja köra stenhårt i sommar springa ute och sen köra med en kettlebell, det borde väll bli ganska bra för att komma i form för att sedan börja gymma? =)
Har ju väldigt mycket tid under sommaren där jag kan träna.

Att träna styrketräning är alltid det bästa valet, oavsett om man vill gå ner eller upp i vikt, oavsett om man vill öka eller reducera sin kroppsfettmängd.

En viktnedgång utan styrketräning innebär större muskelförlust och försämrad kroppssammansättning.

Styrketräning stimulerar muskeluppbyggnaden precis på samma sätt vid kaloriunderskott och viktminskning som vid kaloriöverskott och viktökning.

Samm3
2012-05-06, 00:32
Att träna styrketräning är alltid det bästa valet, oavsett om man vill gå ner eller upp i vikt, oavsett om man vill öka eller reducera sin kroppsfettmängd.

En viktnedgång utan styrketräning innebär större muskelförlust och försämrad kroppssammansättning.

Styrketräning stimulerar muskeluppbyggnaden precis på samma sätt vid kaloriunderskott och viktminskning som vid kaloriöverskott och viktökning.

Tror du att det skulle funka bra att både jogga och träna med en Kettlebell under hela sommaren för att både få motion och även bygga muskler?